خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا :

کاخ سفید «مطلقا» سندی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه نکرده است

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۴۶۳

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی در خصوص استراتژی جدید ترامپ علیه ایران گفت: حقیقتی که اهمیت دارد این است که ایران به تعهداتش در توافق پایبند بوده است. کاخ سفید باید در صورتی که آنها به تعهداتشان پایبند نبودند به کنگره اطلاع بدهد و آنها در واقع مطلقا هیچ سندی ارائه نداده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس نیوز «کریس مورفی» سناتور عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا در واکنش به اظهارت «مک مستر» درباره توافق هسته‌ای در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: اینکه گفته می‌شود هیچ یک از مشاوران رییس‌جمهور به او توصیه نکرده بودند که پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را تایید نکند، کاملا درست بود. حقیقتی که اهمیت دارد این است که ایران به تعهداتش در توافق پایبند بوده است. کاخ سفید باید در صورتی که آنها به تعهداتشان پایبند نبودند به کنگره اطلاع بدهد و آنها در واقع مطلقا هیچ سندی ارائه نداده‌اند. 

وی تاکید کرد که هیچ شانسی برای مذاکره مجدد با ایران وجود ندارد. ایرانی‌ها نه با ما و نه با اروپایی‌ها تن به مذاکره مجدد نخواهند داد. در نتیجه اگر ما همان‌طور که رییس‌جمهور تهدید کرده از کل توافق عقب‌نشینی کنیم ایران به همه آنچه می‌خواست دست خواهد یافت.  آنها قادر خواهند بود که برنامه هسته‌ای‌شان را از سر بگیرند چراکه ما توافق را نقض کردیم و اروپایی‌ها همچنان به لغو تحریم‌هایشان علیه ایران ادامه خواهند داد. اقتصاد آنها پیشرفت می‌کند و آنها همان‌طور که می‌خواستند قربانی این وضعیت به نظر می‌رسند. 

مورفی افزود: در نتیجه هیچ یک از این‌ها مطلقا به نفع منافع ملی ما نیست. اگر نهایتا از توافق خارج شویم و اینکه فکر کنیم قادر خواهیم بود آنها را مجبور به آغاز یک مذاکره دیگر کنیم هم توهمی بیش نیست. 

مورفی در پاسخ به این ادعا که آیا خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند علیه منطقه باشد، گفت: همه ما که از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم، می‌دانستیم که می‌توانیم به تصویب تحریم‌های بیشتر برای جلوگیری از اقدامات ایران در منطقه ادامه دهیم. اوایل سال جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها قانون جدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را تصویب کردند اما رییس‌جمهور این قانون را اجرا نکرد. در نتیجه کاخ سفید نمی‌تواند به ایران خرده بگیرد که چرا اقداماتش را در منطقه ادامه داده است. 

وی مدعی شد که ما باید با هم کار کنیم تا حمایت از تروریسیم و برنامه‌های مخرب موشکی و آمارهای منفی حقوق بشری را متوقف کنیم. اما اگر به ایران اجازه دهیم که به مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای برگردند اقدامات آنها در منطقه در حمایت از دشمنان ما از این هم بدتر خواهد شد. آنها اگر به یک قدرت هسته‌ای در منطقه تبدیل شوند، بیش از گذشته ما را  تهدید خواهند کرد. این غیرقابل قبول و همان چیزی است که توافق هسته‌ای برای آن انجام شده است. 

سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خصوص فهرستی که بر اساس آن ترامپ مدعی است ایران از برخی مفاد توافق هسته‌ای عدول کرده است، گفت: رییس‌جمهور و مشاورانش دوبار درگذشته به صراحت اعلام کردند که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. حالا مشاور امنیت ملی ترامپ درست می‌گوید. سایت‌های نظامی موضوع بازرسی نیستند. اما ما هر زمانی این حق را داریم در صورتی که فکر کنیم فعالیت‌های هسته‌ای در این اماکن در جریان است به این سایت‌ها دسترسی داشته باشیم. ما هرگز مشکلی با این درخواست نداشتیم. ما هیچ نمونه‌ای از عدم پایبندی از سوی ایران نداشتیم که به درخواست بازدید از این اماکن مرتبط باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز