خبرگزاری کار ایران

ناطق‌نوری:

آیت‌الله هاشمی امام جمعه محبوب مردم بود/ او کشور را با عقل، شجاعت و ایثار اداره کرد

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۱۵۶

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم هاشمی از همان زمان که به قم آمد ابتدا کارهای فرهنگی را آغاز کرد و زمانی که مبارزه آغاز شد تمام وقت خود را صرف مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری عصر امروز در همایش آیت‌الله هاشمی و هشت سال دفاع مقدس که به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری کتابخانه ملی در سالن قلم مجموعه کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه درباره آیت‌الله هاشمی آنقدر بحث است که پایان‌پذیر نیست، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اگر نگوییم شخصیت بی‌نظیری بود باید گفت از شخصیت‌های کم‌نظیر در تاریخ ایران بوده است.

مدیریت نوعاً در خون انسان‌ها است

وی به موضوع مدیریت اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند مدیریت یک بحث علمی بوده و شقوق مختلفی دارد اما مدیریت نوعاً در خون انسان‌ها است و بخش عظیم آن در ساختار خود انسان‌ها دیده می‌شود و عامل دیگر تربیت است که می‌تواند مدیر بار بیاورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چه بسا افرادی که تخصص و فوق‌تخصص مدیریت داشته باشند اما در میدان عمل اجرای موفقی نداشته باشند چه بسا افرادی که علم و تخصص مدیریت را ندارند اما در میدان عمل به خوبی از پس کار برمی‌آیند.

آیت‌الله هاشمی تمام وقت خود را صرف مبارزه کرد

ناطق نوری از تدبیر، سعه‌صدر، سینه‌چاکی، تحمل و شجاعت به عنوان عوامل مدیریتی یاد و تصریح کرد: برخی خانواده‌ها از ابتدا فرزندان خود را ترسو و بزدل بار می‌آورند اما برخی از همان ابتدا فرزندان خود را شجاع و دارای سعه‌صدر تربیت می‌کنند.

وی با اشاره به سابقه رفاقت خود با آیت‌الله هاشمی خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی از همان زمان که به قم آمد ابتدا کارهای فرهنگی را آغاز کرد و زمانی که مبارزه آغاز شد تمام وقت خود را صرف مبارزه کرد و از همان ابتدا جمعی را در حوزه جمع کرد و فعالیت‌های مبارزاتی خود را شروع کردند. جزوات سطح و انتقام که ایشان تهیه و کپی می‌کرد اگر پیگیری می‌کردند و او را می‌یافتند، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظارش باشد.

اخلاص، صفا و مدیریت در خون مرحوم هاشمی بود

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی به ماجرای فیضیه اشاره کرد و ابراز داشت: قصد داشتیم مراسم شب هفتم شهدای فیضیه را برگزار کنیم که من گفتم این مراسم در مجسد بالاسر گرفته شود و سخنران آن خودم خواهم بود به همین دلیل عمامه مشکی برداشتم و بر سر خود گذاشتم تا فکر کنند سید هستم و از عینک دودی استفاده کردم. زمانی که آقای هاشمی فهمید یک نفر داوطلب شده به مرحوم جعفری گیلانی گفت این طلبه را بیاورید تا ببینم تن صدای او برای این مراسم چگونه است. او حتی به این مسائل جزئی نیز توجه می‌کرد و این نشان از دقت ایشان در مدیریت بود.

ناطق نوری ادامه داد: اساساً اخلاص، صفا و مدیریت در خون مرحوم هاشمی بود و او هیچ داعیه‌ای هم نداشت. 

هاشمی سردار سرافراز در عرصه قانونگذاری، سازندگی و جنگ و جهاد است

وی از مرحوم آیت‌الله هاشمی به عنوان سردار سرافراز در عرصه قانونگذاری، سازندگی و جنگ و جهاد دانست و بیان کرد: بدون شک ایشان سردار سرافراز در این سه حوزه است. در همان ابتدای انقلاب امام فشار می‌آورد که مجلس هرچه زودتر راه بیفتد و ایشان توانست مدیریت مجلس نوپا را در سخت‌ترین شرایط سال های ابتدایی انقلاب برعهده بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: به گونه‌ای که گویی برای این مدیریت دوره دیده باشد و در ماجرای استیضاح بنی‌صدر نیز به بهترین شکل مجلس را مدیریت کرد. 

مرحوم هاشمی سردار سرافراز قانونگذاری در بعد از انقلاب است

ناطق نوری با تاکید مجدد بر اینکه مرحوم هاشمی سردار سرافراز قانونگذاری در بعد از انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: بعدها که ما به مجلس آمدیم یک الگویی که چند وقتی بود به راه افتاده بود را ادامه دادیم اما مرحوم هاشمی در همان ابتدا و بدون الگو کار را شروع کردند که بی‌نظیر بود.

وی با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: هیچ‌گاه به این بخش از زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نپرداختیم. وقتی او ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت نفت بشکه‌ای ۱۰ و ۱۲ دلار شده بود. آن هم در شرایطی که مملکت جنگ زد بود، آوارگان آن وجود داشت، من آن موقع رئیس مجلس بودم. آیت‌الله هاشمی بودجه را با نفت بشکه‌ای ۱۶ دلار بستند.

هاشمی اهل تفاهم و استدلال بود

رئیس اسبق مجلس ادامه داد: من به خدمت ایشان رسیدم و گفتم این بودجه‌بندی تحقق پیدا نمی‌کند.

ناطق نوری با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی اهل تفاهم و استدلال بود، بیان کرد: ما پنج جلسه گذاشتیم و بودجه را با نفت ۱۴ دلار بستیم آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های کشور ویران بود. 

هاشمی رفسنجانی کشور را با عقل، شجاعت و ایثار اداره کرد

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چنان با عقل، شجاعت و ایثار کشور را اداره کرد، گفت: هرچه سیمان، فولاد، سد، پتروشیمی در کشور وجود دارد از زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه زمانی نفت کشور بشکه‌ای ۱۴۰، ۱۲۰ دلار فروخته شد اما شما وضعیت را دیدید، اظهار داشت: این قیمت و دوران را مقایسه کنید با زمان آیت‌الله هاشمی که نفت بشکه‌ای ۱۲ دلار بود. چرا ما هیچ گاه این دو مسئله را مقایسه نکردیم. یکی از مشکلات ما این است که دوغ و دوشاب برای ما فرقی نمی‌کند. این رفتارها استعداد را می‌کشد. 

هاشمی امام جمعه محبوب مردم بود

ناطق نوری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سردار سازندگی بود،تصریح کرد: با ایشان و مقام معظم رهبری به خدمت امام رفتیم. آیت‌الله هاشمی به امام گفتند که مقام معظم رهبری که رئیس‌جمهور بودند، فرمانده جنگ شوند. امام گفت صلاح نیست، شما فرمانده باشید. نائب‌رئیس‌ها مجلس را اداره می‌کنند، چه زمانی این را بیانگذار انقلاب گفتند هنگامی که بین سپاه و ارتش جنگ بود و اختلاف جبهه‌ها به پشت جبهه کشیده شده بود. 

وی با اشاره به این آیت‌الله هاشمی امام جمعه محبوب مردم بود، خاطرنشان کرد: همه منتظر بودند، جمعه شود و اخبار جنگ را از زبان هاشمی رفسنجانی بشنوند. دوران جنگ ما چیزی نداشتیم به خاطر دارم مردم می‌گفتند، هاشمی، هاشمی جواب موشک، موشک است و او با عقل و.تدبیر می‌گفت امام اجازه نمی‌دهند در انبارها را باز کنیم؛ این یعنی عقل و درایت که کمتر به آن توجه داریم. 

هاشمی اختلاف بین سپاه و ارتش را چنان زیبا حل کرد

این عضو تشخیص مجمع نظام ادامه داد: ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختلاف بین سپاه و ارتش را چنان زیبا حل کرد که پیروزی‌های ما بعداز یکی یکی رخ داد.

هاشمی همانند یک فرمانده شجاع تمام نیروها را بسیج کرد

ناطق نوری درباره قطعنامه ۵۹۸ ابراز داشت: در تاریخ ۲۷ تیرماه ۶۷ قطعنامه را قبول کردیم که عراق در محورهای مختلف از جمله مرصاد و از سوی دیگر منافقین حمله کردند که از جنوب در خرمشهر و در غرب از سمت مهران و در کرمانشاه در قصر شیرین درگیر بودیم. 

وی افزود: با این شرایط در ۲۹ تیر دو روز پس از قبول قطعنامه آقای هاشمی در حالی خود را سریع به کرمانشاه رساند که به گفته یکی از دوستان یک پاسدار هم در قرارگاه نبود و ایشان فرماندهان جبهه غرب را فراخواند و در حین مذاکره بودند که خبر آمد ارتش عراق از غرب در کرند وارد شده است که همزمان پایگاه نوژه و هوانیروز کرمانشاه را بمباران کردند و مسعود رجوی اعلام کرده بود ۲۴ ساعته به تهران می‌آید و در میدان آزادی جشن می‌گیرد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی همانند یک فرمانده شجاع تمام نیروها را اعم از تهران و کرمانشاه را بسیج کرد و دستور داد که به سمت قصر شیرین بروند، عنوان کرد: ایشان همچنین به مردم کرمانشاه دستور داد شهر را خالی کنند که در این شرایط فرماندهان به ایشان گفتند مردم شهر را خالی کردند اما صلاح نیست شما اینجا بمانید که با مخالفت ایشان مواجه شدند و همان شب با عده‌ای قلیل آنجا ماندند و این است که هاشمی را هاشمی می‌کند.  

ناطق نوری ادامه داد: آیت‌الله هاشمی به پایگاه جنگنده‌های وحدتی در دزفول و هوانیروز دستور داد که وارد عمل شوند و از شهید صیاد شیرازی خواست که خود شخصا عملیات را در دست گیرد که یکی از قهرمانی‌های شهید صیاد این است که هلی کوپتر را راه می‌اندازد و مبارزه می‌کند و این گوشه‌ای از فداکاری‌های هاشمی است. 

وی در انتها با توصیه به مطالعه کتاب هاشمی و روز و روزگاران جنگ یادآور شد: منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن / منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن / وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز