خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی:

اختیارات وزارت کشور در حوزه شوراها و شهرداری مناسب نیست/ تعلیق اعضای شورای شهر در حیطه وظایف ما نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۱۲۱

وزیر کشور گفت: عداد موارد اعتراضی به هفتاد مورد رسیده که اشخاص اعتراض کردند موارد زیادی را خود فرمانداری‌ها رسیدگی کردند. ۱۵ مورد انحلال پیشنهاد شده بود که 9 مورد شورا منحل شده‌اند. بنابراین در حیطه قوانین و مقررات ما تلاش کردیم نظارت را زیاد کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رحمانی فضلی در نطق خود در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد بحث نظارت بر شوراها، وزارت کشور به عنوان دستگاه متولی در امر نظارت با توجه به وظایف قانونی تلاش داشته که در ابعاد مختلف نظارت را محقق کند. ما در این مدت ۴۶۰ پرونده را در جلسات رسیدگی به تخلفات بررسی کردیم که نسبت به دور قبل مشابه دو برابر شده است.

وی افزود: همچنین سامانه‌ای را طراحی کردیم که این سامانه به صورت مستقیم تمام مصوبات شوراها در آن ثبت می‌شود. ما توانستیم ۹۸ شهرستان و نزدیک به ۴۲ میلیون جمعیت را در این سامانه ثبت و ضبط کنیم. با توجه به تعداد شوراهای شهر و روستا به لطف خدا عملکرد شوراها با توجه به نوپا و مردمی بودن و تشکیل آن با توجه به شرایط محلی خوب بود؛ این تعداد تخلفات تعداد زیادی نیست و نشان می‌دهد این شوراها که از دستاوردهای خوب قانون اساسی است موفق بوده است.

وزیر کشور تاکید کرد: وقتی قوانین در شورا شکل می‌گیرد در کمیته تطبیق مصوبات شهرستان‌ها بررسی‌های لازم انجام می‌شود و اگر اشکالی باشد آن اشکالات مورد بررسی قرار  می‌گیرد و با آیین‌نامه‌ها مطابقت داده می‌شود؛ اما اگر خارج از وظیفه بود یا جرم  و خلافی رخ داده بود، باید در هیات حل اختلاف به آن رسیدگی شود که وزارت کشور در این هیات یک رای دارد. در استان‌ها پنج نفر عضو این هیات هستند. در وزارت کشور مراحل رسیدگی  به این تخلفات در چارچوب قانون است.

وی بیان داشت: تعداد موارد اعتراضی به هفتاد مورد رسیده که اشخاص اعتراض کردند موارد زیادی را خود فرمانداری‌ها رسیدگی  کردند. ۱۵ مورد انحلال پیشنهاد شده بود که ۹ مورد شورا منحل شده‌اند. بنابراین در حیطه قوانین و مقررات ما تلاش کردیم نظارت را زیاد کنیم. در حوزه شوراها و شهرداری اختیارات وزارت کشور اختیار مناسبی نیست. مثلا در عزل و نسب شهرداران. در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر وزیر و در بقیه استاندار حکم شهردار را امضا می‌کند اما حق عزل شهرداران و رسیدگی به خیلی از موارد محتوایی را ندارند. از ۹ نفر هیات مرکزی هیات حل اختلاف یک نفر از وزارت کشور است و تنها  یک رای دارد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در خصوص رسیدگی‌ها تلاش در افزایش این مسائل را داریم اما در مورد خاصی که مورد سوال نماینده تبریز بود، باید بگویم که اتفاقی افتاد که توسط نیرو‌های امنیتی ارتشا گزارش شد که پرونده تشکیل شده و مراحل قانونی خود را طی کرده است.

وزیر کشور گفت: اینکه می‌گویند چرا تعلیق نکردید باید بگویم از لحاظ قانونی تعلیق در حیطه وظایف ما نبود در مواردی سلب عضویت داریم، اما چون در این مورد خاص قوه قضاییه ورود کرده بود، منتظر اعلام نظر دادستانی بودیم.

رحمانی‌فضلی افزود: دادستانی بعد از رسیدگی کیفر خواست صادر کرد و دستوراتی دادند که به موجب آن اعضا اصلی عزل و اعضا علی البدل جایگزین شدند. در این مورد تعلیق از اختیارات استانداران نبود و باید منتظر ابلاغ قوه قضاییه می‌بودیم.

وی تاکید کرد: در تاریخ ۹۵.۴.۱۵ از قوه قضاییه استعلام گرفتیم و گفتند که کیفرخواست صادر شده است و پیرو آن اقدامات لازم را انجام دادیم. اگر قرار بود بیش از این انجام شود، باید پرونده در هیات حل اختلاف رسیدگی می‌شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: تمام توضیحاتی که من دادم و پاسخ‌های آقای بیگی در مسیر قانون است. ما با توجه به ترکیب هیات حل اختلاف متناسب با آن در شوراها عمل  کردیم. این موضوعات در همه جا بوده و هر جایی وزارت کشور شکایتی دریافت کرده در حل اختلاف مطرح کرده است.

وی افزود: تاکید می‌کنم اگر حکم‌های صادر شده مورد رضایت شاکی نبوده به دلیل جمعی بودن حکم هیات است. وزارت کشور در این هیات یک نماینده دارد، مجلس دو نماینده دارد ما طبق قانون می‌توانیم سلب عضویت کنیم اما این پرونده خاص چون از طریق قوه قضاییه پیگیری می‌شد ما به دلیل اصل برائت نمی‌توانستیم حکمی صادر کنیم یا پرونده جدیدی باز کنیم، چون موازی‌کاری با قوه قضائیه می‌شد و آنها مخالفت می‌کردند.

وزیر کشور تاکید کرد: وقتی دادستان اعلام کرد کیفرخواست صادر شده و افراد نامبرده مجرم هستند بلافاصله این اعضا تعلیق شدند و اعضای علی‌البدل جایگزین شدند. آنچه مهم است ضعف اختیارات وزارت کشور است در رای اعتماد هم گفتم وزارت کشور اختیار برخورد و ورود به مباحث شهرداری‌ها را ندارد. البته ما قانون را در دولت بردیم و قبول داریم وقتی تخلفی صورت می‌گیرد به ویژه از سوی منتخبین،  مردم نمی‌پسندند. ما در اولین فرصت نسبت به تعلیق عمل کردیم و قصوری نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز