خبرگزاری کار ایران

تیلرسون:

آمریکا، اقداماتی انجام نمی‌دهد که به تشدید تنش‌ها در کردستان عراق بیانجامد

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۱۶۲

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا نمی‌خواهد در ارتباط با کردستان عراق، اقدامی انجام دهد که به تشدید تنش‌ها بیانجامد. به همین دلیل من در انتخاب کلماتم بسیار محتاطم.

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن اگزمینر»، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و تیم او روز پنجشنبه از ایران و عراق خواسته‌اند که از هماهنگی برای عملیات‌های نظامی علیه شریک کلیدی امریکا در شمال عراق دست بردارند. 

به گزارش این روزنامه آمریکایی «هدر ناوئرت» در پاسخ به خبرنگاری که از هماهنگی‌های صورت گرفته میان ایران و ترکیه برای مقابله با کردها پرسیده بود، گفت: « ما با هرگونه خشونت مخالفیم. ما امیدواریم صدای ما قویا شنیده شود که مخالف خشونت از سوی هر یک از طرف‌ها هستیم.»

وی در پاسخ به این ادعا که ایران و عراق برنامه دارند مناطق مرزی اطراف منطقه نیمه خودمختار شمال عراق را  که در آن اقلیت قومی کرد زندگی می‌کنند و نقش کلیدی در ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش دارند را تحت کنترل خود دربیاروند، گفت: « آمریکا نمی‌خواهد هیچ اقدامی انجام دهد که به تشدید تنش‌ها بیانجامد. به همین دلیل من در انتخاب کلماتم بسیار محتاطم. در صورتی که از ما خواسته شود، به بیان پیشنهادات به شرکایمان برای تسهیل هر گونه مذاکره‌ای، ادامه خواهیم داد.»

روزنامه اگزمینر نوشت: دولت مرکزی عراق از کردها خواسته که کنترل فرودگاه‌های بین‌المللی سرزمین‌هایشان را به آنها بدهند و از دولت‌های خارجی نیز خواسته که همه نهادهایشان را در منطقه کردنشین عراق ببندند. 

نائورت گفت: تاکنون درخواستی برای بستن کنسولگری آمریکا در شمال عراق به ما داده نشده است. روابط ما با کردها از نظر من تغییری نخواهد کرد. 

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود با اشاره به این اظهارات نوشت: « بحران منطقه رفته رفته رو به تشدید است. ارتش عراق از هم پاشیده اما کردها در دفاع و آزادسازی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها خوب عمل کرده‌اند. همین مساله درخواست آنها برای استقلال را تقویت کرد. استقلال کردستان عراق تهدیدی برای ترکیه که دیگر متحد آمریکا است، خواهد بود. استقلال کردستان عراق می‌تواند جنبش‌های کرد تجزیه‌طلب ترکیه  که سال‌هاست دولت مرکزی ترکیه با آنها در جنگ است را به سمت اتحاد با کردهای عراق ببرد. »

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: « ما با کردها و با دولت مرکزی عراق روابط دوستانه‌ای داریم و خواستار ثبات عراق یکپارچه هستیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز