خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در آغاز سال تحصیلی:

باید تحمل افکار دیگران را در مدرسه بیاموزیم/ کتاب‌های درسی ما دانش آموز را برای دیروز تربیت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۶۸۹

رییس جمهور با اشاره به دوران تحصیلی خود گفت: دهه ۳۰ و ۴۰ با امروز به جز اینکه فونت و عکس و جلد و بعضی عبارت‌ها تغییر کرده باشد چقدر فرق کرده است؟ کتاب های درسی ما دانش آموز را برای دیروز تربیت می‌کند، فردا که هیچ، برای امروز هم تربیت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان صبح امروز به مناسبت اولین روز بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی در هنرستانی در تهران به طور نمادین زنگ مدرسه را به صدا در آورد.

او در سخنرانی خود با اشاره به وضعیت دانش آموزان ایرانی در مقایسه با دانش آموزان تحصیل کرده در یک کشور پیشرفته گفت: وقتی دانش آموز ایرانی را با دانش آموزی که در یک کشور پیشرفته درس خوانده  مقایسه کنیم می‌بینیم دانش آموز تحصیل کرده در کشور پیشرفته بعد از چند سال داشته‌هایش بیشتر از دانش‌آموز ایرانی است؛ چرا؟  شاید در هنرستان‌ها چون کار و مهارت است؛ کمتر. اما چون در دبیرستان‌ها بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم؛ تا اگر تست هست خوب بزنیم؛ بیشتر.

حسن روحانی با بیان اینکه دانسته‌های دانش آموزان ما به حفظیات متکی است و با گذشت زمان مثل یخ در آفتاب می‌ماند و هرچه زمان بگذرد از حجم آن کاسته می‌شود، گفت: اگر ما به خلاقیت جوانان و نوجوانان تکیه کردیم به جای اینکه مطلبی برای دانش‌آموز بخوانیم تا حفظ کنند به صورت سوال مطرح کنیم تا دانش‌آموزان با فکر خود پاسخ دهند، چه بسا بهتر از کتاب پاسخ دهد. این را باید نویسندگان کتاب درسی آموزش و پرورش باور کنند. باور کنند از آنها بهتر در پاسخ به سوال ممکن است تعدادی از دانش آموزان باشند که با مقدمه و بیان و جملات بهتر به آن پاسخ می دهند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: بگذاریم بخش بزرگ کتاب درسی ما توسط دانش‌آموزان در طول سال‌های آینده نوشته شود؛ بگذاریم خلاقیت و مهارت در دانش آموزان ما زنده شود؛ بعد از ۱۲ سال یک کاغذ دست دانش آموز به عنوان مدرک ندهیم بلکه مهارتی به او یاد بدهیم که هر جا برود بتواند مهارت خود را به عنوان رشد و نمو دوران متوسطه در محیط کار عرضه کند. ما دانش آموز را بعد از ۱۲ سال علاقه مند به کار تحویل جامعه دهیم. یک جوان ماهر در یک رشته تحویل دهیم. 

او خطاب به وزیر آموز و پرورش گفت: اولین خواست من از آقای بطحایی قبل از معرفی او به مجلس این بود که پایان ۱۲ سال دانش آموز یک کار بلد باشد که اگر نخواست دانشگاه برود و اگر خواست بلافاصله وارد کار و فعالیت اجتماعی شود یک مهارت را به خوبی آموخته باشد تا بتواند وارد فعالیت در جامعه شود. این رسالت همه مسئولین و نویسندگان کتاب های درسی آموزش و پرورش است.

رییس جمهور با این مقدمه که ممکن است قضاوتش کمی تند باشد گفت: آن دهه هایی که ما دبستان و دبیرستان بودیم و کتاب ها را می‌خواندیم، یعنی دهه ۳۰ و ۴۰ با امروز به جز اینکه فونت و عکس و جلد و بعضی عبارت ها تغییر کرده باشد چقدر فرق کرده ؟ ما باید دانش آموز را برای حداقل ۱۲ سال بعد تربیت کنیم نه امروز یا دیروز. کتاب های درسی ما دانش آموز را برای دیروز تربیت می‌کند، فردا که هیچ، برای امروز هم تربیت نمیکند.

روحانی خاطر نشان کرد: نحوه سوال و اداره کلاس ما و با همه تلاش معلمان عزیز و پرتلاش نیاز به تحول دارد؛ پایان کار معلوم می شود من معلم چقدر کار کردم؛ من وزیر چقدر کار کردم؛ دولت من چقدر کار کرده است.  پایان دوازده سال معلوم می شود آیا یک انسان؛ جوان ماهر علاقه مند به کار خلاق تحویل جامعه دادیم یا حفظیاتی را حفظ کرده و فراموش کرده؟ 

او گفت: برای اینکه بهتر به آینده کشور خدمت کنیم و کشور را در اوج پیشرفت و تعالی قراردهیم خواهش من در اول مهر این است که همه تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه مان محیطی این چنینی باشد. در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران را باید بیاموزیم. وقتی که یک کسی چیزی می‌گوید ما میخندیم، یعنی تحمل نداریم؛ وقتی هو میکنیم، یعنی نظر او را تحمل نمیکنیم؛ وقتی نظر می‌دهد ما نمی پسندیم و اخم میکنیم یعنی افکار او را تحمل نمیکنیم؛ ما باید افکار دیگران را در مدرسه تحمل کنیم؛ به فکر دیگران احترام بگذاریم و این به دست خود معلمان است. چه اشکالی دارد دانش آموز  سبک دیگری جواب بدهد؟ معلم به جای اینکه بگوید درست نیست باید نمره تشویقی بدهد که دانش آموز شیوه جدیدی در پاسخ یافته است.

رییس جمهور با بیان اینکه محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد با طرح این پرسش ها که ما در مدرسه، تحمل افکار دیگران و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چطور تمرین کنیم؟  با چه سبک میتوانیم ادب و اخلاق و تحمل بالاتر داشته باشیم؟  افزود: مولای ما امیر المومنین سه جمله دارند میفرمایند: هیچ کس نباید خجالت بکشد اگر سوالی را بلد نیست بگوید نمیدانم. نباید دانش آموز خجالت بکشد ؛ نباید معلم تحقیر کند؛ چیزی که بلد نیستیم، باید بگوییم بلد نیستیم.

او افزود حضرت امیر می‌گوید اگر چیزی بلد نیستید خجالت نکشید بپرسید تا یاد بگیرید. یاد گرفتن و سوال کردن عیب نیست؛ حسن است. راه پیشرفت ماست.  سومین جمله امیر المومنین این است که در زندگی تحمل داشته باشید. افکار و نظرات و سبک زندگی دیگران را تحمل کنید؛ ما اگر بتوانیم محیط کلاس را بهتر بسازیم عالم تر و اندیشمند تر و ماهر تر برای کار و فعالیت در جامعه بعد از دوران تحصیل خواهیم بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه معلمان باید نحوه آشنایی و سبک استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان بیاموزند گفت: فضای مجازی یک تیغ دو لبه است. باید یاد بگیریم چطور از این ابزار استفاده کنیم. 

او در پایان همزمانی آغاز سال تحصیلی و ماه محرم را به فال نیک گرفت و گفت: ماه محرم و فداکاری و ایثار است. اینکه آغاز مهر با آغاز فداکاری سالار شهیدان توام شده را باید به فال نیک گرفت. باید خود را به گونه ای تربیت کنیم که همواره برای اهداف و آرمان هایمان فداکار باشیم و از زندگی مان برای آرمان و کشورمان بگذریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز