خبرگزاری کار ایران

مظفر الوندی:

شیوه فعلی جمع آوری کودکان کار و خیابان درست نیست/ تاکنون سمن‌ها یک مورد شکایت هم از نقض حقوق کوکان نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۵۰۶

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اینکه شیوه فعلی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان شیوه درستی نیست، از بی‌توجهی سمن‌های فعال در حوزه حقوق کودکان برای شکایت از موارد نقض حقوق کودک انتقاد کرد و گفت: طبق قانون سمن‌ها می‌توانند موارد نقض حقوق کودک را به قوه‌قضاییه گزارش کنند اما تاکنون یک مورد را هم گزارش نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مظفر الوندی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان که اخیرا از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی را به همراه داشت،گفت: کلمه «جمع آوری» نقض حقوق کودک است و تجربیات متعددی از سالهای گذشته داشتیم که جواب نداد به همین دلیل باید از منشا تولید این پدیده شروع به کار کنیم و گرنه در خیایان هیچ افتاقی نمی‌افتد چرا که امروز آنها را جمع می‌کنند و فردا دوباره همین رویه است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر ضرورت شناسایی صحیح منشا آسیب‌ها گفت: در برخی استانها مداخلاتی در محل آسیب‌ها شروع شد و ارگان‌های مختلف در قالب یک کمیته مشترک در محل آغاز آسیب که کودکان خیابانی به خیابان می‌آیند مداخلاتی داشتند که موثر بود به همین منظور برخی سامان‌دهی‌ها یا جمع آوری‌ها که امروز شاهد سخن گفتن از آنها هستیم جواب نمی‌دهد.

وی به آیین نامه‌های مصوب در رابطه با سامان دهی کودکان کار و خیابان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به مبانی قانونی که از قبل تجربه شده توجهی نمی‌شود. ما در این خصوص آیین‌نامه مرتبط با شورای ساماندهی کودکان خیابان و کار داریم که   وزارت رفاه متولی آن است و در سال ۸۴ مصوبه سامان دهی به تصویب دولت رسید و یک دستمایه قانونی خوبی است و اگر بر اساس همان مصوبه فعالیت ها انجام شود، بسیاری از کارها درست می شود.

الوندی با انتقاد از اینکه شیوه فعلی جمع آوری کودکان کار و خیابان شیوه درستی نیست،اظهارداشت: در ماده ۴۵قانون حمایت از خانواده ذکر شده که هر تصمیم اجرایی و قضایی باید با رعایت مصلحت باشد و هر کسی می تواند این را تشخیص دهد که این اقدام فعلی به منفعت کودک و یا به ضرر وی است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در خصوص افزایش کودک آزاری ها در چند ماهه اخیر که تعدادی از انها منجر به قتل کودک شده است،گفت: به خاطر اطلاع رسانی دقیق و فوری در فضای مجازی و به لطف این اطلاع‌رسانی این آسیب‌ها نشان داده می‌شود و مخصوصا در رابطه با آسیب‌های جنسی این واقعیت هست  که نمادهایی از این موضوع منتشر می شود که حساسیت ایجاد میشود و باید به فکراین آسیب ها بود.

وی تاکید کرد: باید به اقدامات آموزشی در سطح مدارس بیش از گذشته توجه کرد.

الوندی تصریح کرد: انتشار این مسایل بیشتر شده و این آسیب‌ها موضوع جدیدی نیست.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ادامه و در خصوص ازدواج های زودهنگام  و غیر قانونی کودکان در کشور و اینکه آیا این ازدواج‌ها بیشتر شده است؟،گفت: این هم موضوعی  است که انتشارش نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی افزود: در طول دو سال اخیر به ۲۷ استان رفتیم و مسایل کودکان را بررسی کردیم. در رابطه با ازدواج‌ها بدون رعایت مصلحت، نظردادگاه و اذن ولی، ازدواج می‌تواند مورد شکایت قرار گیرد که این اتفاق اغلب نمی‌افتد و شکایتی نمی‌کنند. ولی از نظر فرهنگی و برخی رسومات مشکلاتی وجود دارد، البته هرکجا اقدام آموزشی بوده است این موضوع حل شده است.

الوندی با انتقاد از فعالیت برخی مدافعان حقوق کودک ،گفت: برخی مدافعان حقوق کودک از ظرفیت قانونی استفاده نمی‌کنند طبق قانون سمن ها می‌توانند شکایت کنند و دادکاه مکلف است شکایت آنها را بپذیرد وحتی در اصلاح ماده قانونی مرتبط با سمن ها در سال گذشته تصویب شدکه در این شکایت‌ها نیازی به تشریفات قوه قضائیه نیست و هر مدافع حقوق کودکی که یک مورد نقض حقوق ببنید می‌تواند شکایت کند که تا کنون حتی یک مورد شکایت از سوی سمن‌ها نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز