خبرگزاری کار ایران

پایگاه خبری «تاس» خبر داد:

نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه برای آماده‌سازی دور ششم مذاکرات آستانه

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۲۲۹

پایگاه خبری «تاس» روسیه از نشست امروز نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به منظور مشورت‌های اولیه جهت دور ششم مذاکرات سوریه در آستانه خبر داد.

 به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری تاس روسیه، نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه یعنی روسیه، ایران و ترکیه قرار است روز چهارشنبه برای مشورت‌های اولیه در خصوص دور ششم مذاکرات سوریه در آستانه که بر اساس تقویم کاری این مذاکرات چهاردهم سپتامبر برگزار می‌شود با هم دیداری داشته باشند.

بر اساس گزارش «تاس»، مساله اصلی در این دور از مذاکرات مساله مناطق کاهش تنش در شهر ادلب است. این مذاکرات ادامه مباحث قبلی خواهد بود که در ماه می و جولای طی توافقاتی که انجام گرفت، مناطقی تحت عنوان مناطق «کاهش تنش» در جنوب غرب سوریه در شرق غوطه و حمص به دست آمد. 

بر این اساس، ریاست هیات روسی را  الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور سوریه بر عهده خواهد داشت. حسین جابری انصاری نماینده ایران در این مذاکرات و سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در راس هیات ترکیه در این  مذاکرات حضور خواهند داشت. استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و نواف وصفی التل مشاور ویژه وزیر خارجه اردن نیز به عنوان اعضای ناظر در این جلسات شرکت خواهند داشت. 

بر اساس گزارش این خبرگزاری روس، بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل در راس هیات سوری و احمد بری رییس ستاد ارتش آزاد روسیه نمایندگان گروه‌های معارض سوری نیز در این نشست خواهند بود. تصمیم در خصوص مناطق کاهش تنش به صورت تفاهم‌نامه بین طرف‌های مذاکرات آستانه در چهارم می صورت گرفت. بر اساس این توافق هر گونه اقدام نظامی در این مناطق اعم از حمله هوایی از تاریخ ششم می ممنوع اعلام شد. این توافق به مدت شش ماه اجرایی شده و می‌تواند به طور اتوماتیک برای یک شش ماه دیگر تمدید شود.  واحدهای سیاست نظامی روسیه آرامش را در سه منطقه از چهار منطقه تضمین کرده‌اند. 

تاس نوشت: مناطق امنیتی با ایجاد مراکز کنترل و بازرسی، امنیت مسیر عبور مردم و نقل و انتقال کمک های بشردوستانه را تضمین می‌کنند؛ از طرفی پایگاه‌های نظارت بر آتش‌بس در محدوده‌های کاهش تنش مستقر شده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، نقشه‌برداری مرزهای مناطق باقی مانده ادلب آهسته‌تر از سایر نقاط در حال انجام است. منابع آگاه می‌گویند مذاکرات درباره کنترل سرزمین و نقش احتمالی ایران در این فرآیندها بیشتر شده و حل و فصل مساله همانند آنچه در مورد مناطق کاهش تنش جنوبی اتفاق افتاد به اراده سیاسی نیازمند است. 

تاس نوشت: طرف های مذاکره بعد از نشست روسیه و آمریکا در هامبورگ بر سر مسائل اخیر به اجماع رسیده‌اند. در تاریخ ۲۳ اگوست روسیه، آمریکا و اردن مرکز نظارت مشترکی در جنوب غربی سوریه در امان راه‌اندازی کردند. طرف روس بارها تاکید کرده که مذاکرات آستانه ومذاکرات صلح سوری کاملا سازگارند. استفان دی میستورا  این نظر را تایید کرده است. 

بر اساس این گزارش، سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود هدف از ایجاد مناطق کاهش تنش پایان دادن به خشونت‌ها است نه اینکه مقرهای خاصی ایجاد شود. مقام‌های دولت سوریه و نمایندگان گروه‌های معارض سوری آماده گفت‌و‌گو در کمیته‌های ملی هستند. 

 لاورف پیش‌تر گفته بود: این مذاکرات در واقع در ادامه تلاش‌های انجام گرفته در ژنو برای حفظ مذاکرات مستقیم تحت چتر سازمان ملل است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز