خبرگزاری کار ایران

روزنامه «حریت» نوشت:

سیاست‌های ایران و ترکیه در قبال همه‌پرسی استقلال کردستان، هم‌پوشانی کامل دارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۵۰۶

با بررسی مواضع کشورها در قبال همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، احتمالا یک همپوشانی صد درصدی میان سیاست‌های ایران و ترکیه در عراق خواهید دید.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه حریت، «دولت باغچه‌لی» رییس حزب حرکت ملی ترکیه اخیرا اقلیم کردستان عراق را برای اقدام به برگزاری رفراندوم استقلال مورد انتقاد قرار داد و گفت این می‌تواند بهانه‌ای برای جنگ تلقی شود. 

در این گزارش آمده است که برخی، این بیانیه باغچه‌لی را رویکرد کلی سیاست خارجی ترکیه می‌دانند. احتمالا اظهارات «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه و «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر این کشور علیه رفراندوم، بعد از این بیانیه حزب حرکت ملی بوده است. 

«حریت» نوشت: آنکارا همیشه سعی دارد اقلیم کردستان و رییس آن یعنی مسعود بارزانی را با دیپلماسی قانع کند اما اخیرا به نظر می رسد این رویکرد هم تغییر کرده است. اولین نشانه‌های تغییر سیاست ترکیه علیه اتحادیه میهنی کردستان از خاندان طالبانی که دومین گروه سیاسی پرقدرت در عراق هستند، دیده شد. «بهروز گلالی» نماینده این گروه در آنکارا از ترکیه اخراج شد. گلالی نتوانست شگفتی‌اش را از این تصمیم پنهان کند و گفت: من ۱۷ سال است که در ترکیه ساکنم. ما بحران‌های متعددی داشتیم اما همه آنها از طریق دیپلماسی حل می شد اما ترک‌ها این بار اقدام تندتری کرده‌اند. 

در این گزارش به اظهارات یک دیپلمات ایرانی در گفت وگو با «حریت» نیز اشاره شده که گفت: ترکیه و ایران اجازه برگزاری این رفراندوم را نمی‌دهند . این رفراندوم آسیب بزرگی به ما خواهد زد.

بر اساس گزارش این روزنامه چند روز بعد از این حوادث، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه سفر کرد. در ادامه دیدارهای او با مقام‌ها در آنکارا، رسانه‌ها از یک عملیات مشترک نظامی با ایران علیه پ ک ک خبردادند. 

سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفته: رفراندوم استقلال بارزانی بخشی از سیاست‌های آمریکاست. ما رد پای آمریکا را در سیاست‌های جدایی‌طلبانه آن در منطقه دیده ایم و با آن مخالفیم.

حریت در گزارش خود نوشت: اگر به این تصویر نگاه کنید احتمالا یک همپوشانی صد در صدی میان سیاست‌های ایران و ترکیه در عراق خواهید دید. دولت مرکزی در بغداد که یکی از قوی‌ترین مخالفان این رفراندوم است، نیز هم‌پیمان ایران است. علاوه بر این، همه می‌دانند دولت عراق عملیات‌هایی را برای نجات تلعفر (شهر ترکمن نشین عراق) از کنترل داعش ترتیب داده و یکی از مهمترین فاکتورهای این عملیات، حضور نیروهای الحشد الشعبی است. این در حالی است که تنها خط قرمز ترکیه در عملیات تلعفر عدم حضور نیروهای الحشد الشعبی بوده است.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک دیپلمات رژیم صهیونیستی مدعی شد: تنها چیزی که در خاورمیانه درست از آب در نمی‌آید،  این است که بگوییم «دشمن دشمن من، دوست من است».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز