خبرگزاری کار ایران

آغاز یک همکاری چهارساله ؛

گزارش ایلنا از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۷۴۵

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز  آغاز شد.

۲۰:۰۴

برخی از کانال‌های تلگرامی به ناموس مردم تعرض می‌کنند/ دلمان برای زحمات بچه‌های وزارت اطلاعات می‌سوزد

سیدکاظم دلخوش عصر امروز در مخالفت با حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی گفت: سوره حجرات در مورد مسائل اخلاقی، تذکرات و آیات خوبی دارد. خداوند در این سوره می‌فرمایند در زندگی یکدیگر تجسس نکنید. امیدواریم همانطور که آقای جهرمی با این سن به خوبی از خود دفاع کرد، مجلس بتواند به دولت کمک کند تا کارش هرچه سریعتر شروع شود.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید حججی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از امنیت کشور مدیون سربازان گمنام امام زمان(عج) است. ما نقدهایی را به برنامه‌های آقای علوی داریم که برای سازندگی کشور است. آقای علوی امروز ما را درددلی است. با آنکه عزیزان اطلاعات ضامن آزادگی ما هستند، ولی ما از شما گله داریم.

نماینده صومعه‌سرا با بیان اینکه من برنامه‌های شما را مطالعه کرده‌ام، تصریح کرد: ظرف یکسال گذشته برخی از مشکلات جامعه را به شما و برخی از وزرای مرتبط گفته‌ام. بخش اعظمی از فضای مجازی به مصبیتی برای کشور تبدیل شده است.

دلخوش با بیان اینکه ما نگران آنکه فضای مجازی در اختیار همه ملت قرار بگیرد، نیستیم، خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز آرمان‌های مردم را مورد هجوم قرار داده است و برخی از کانال‌های تلگرامی به ناموس مردم تعرض می‌کنند در حالی که مردم ما شهید داده‌اند.

او با بیان اینکه به چه دلیل برخی کانال‌ها به راحتی می‌توانند به زندگی مردم و ناموس مردم توهین کنند، ابراز داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران ام‌القری جهان اسلام است. هم مسئولان و هم مردم در معرض توهین هستند اما با فضاهای ناسالم مجازی در این مدت برخورد نشده است.

نماینده مخالف علوی ادامه داد: در مورد فیلترینگ وارد گود شدید ولی ورود به این فضا مشکلات را دامن زد. از رده بالا ممکلت تا ما را در این فضا توهین می‌کنند. ما با کانال‌های لجن‌پراکن خارجی کاری نداریم ولی شما در برنامه‌هایتان رویکرد جهادی و صیانت از حاکمیت و مردم را مدنظر قرار نداده‌اید. اگر همین طور جلو برویم چگونه می‌توان برخورد کرد؟

دلخوش با بیان اینکه این مفسده دامن همه را گرفته است، عنوان کرد: سخن من آن است چرا افرادی که در داخل در حال تحریک هستند و توهین می‌کنند و البته شناسایی هم شده‌اند، با آنها برخورد نمی‌شود. چرا این افراد احضار نمی‌شوند؟ چرا به خانواده من که جزو خانواده‌ شهدا هستم، توهین می‌کنند؟

او افزود: برنامه‌های شما مقابله با برنامه‌های تهاجمی دشمن است؛ ولی در چه سطحی؟ جنگ نرم یا جنگ سخت؟ در جنگ نرم ورودی کرده‌اید؟ ‌برنامه‌هایتان قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟

نماینده صومعه‌سرا با بیان اینکه ما دلمان برای زحمات بچه‌های وزارت اطلاعات می‌سوزد، یادآور شد: چرا با وجود نظر منفی فردی در مقامی منصوب می‌شود؟ چرا برای مدیران میانی یک دوره آموزشی نداریم؟‌ وقتی فردی را مسئول می‌کنید بعد از مدتی خرابکاری می‌کنند و بعد دستگیر می‌شوند. حرف ما آموزش مدیران است. در برنامه شما بحث آموزش آمده ولی در عمل آن را ندیده‌ایم.

دلخوش اضافه کرد: مدیران و نیروهای شما باید مدام مورد مراقبت قرار بگیرند و این کار صورت نمی‌گیرد.

او با شعار تعیین شده امسال از سوی رهبری بیان کرد: ما در کشور امنیتی برای سرمایه‌گذاری نداریم. اگر نماینده‌ای از سرمایه‌گذاری نیز حمایت کند، متهم به سهم‌داری می‌شود. شما باید از سرمایه‌گذارانی که خلاف ندارند، حمایت کنید.

این نماینده مخالف علوی تاکید کرد: تا به الان ندیدم شما در کل وزارتخانه برنامه‌ای را ارائه بدهید. ما البته به شما ارادت داریم. برخی از دستگاه‌ها به نظرات و برنامه‌های وزارت اطلاعات توجه ندارند. چرا دستگاه‌ها افرادی را که خط قرمزها را رد کرده‌اند، منصوب می‌شوند. 

۱۹:۴۷

پایان اولین روز بررسی رای اعتماد به کابینه دوازدهم

دقایقی پیش مسعود پزشکیان که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، پایان نشست علنی امروز مجلس را اعلام کرد.

در نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که در دو جلسه صبح و عصر برگزار شد، ابتدا حجت‌الاسلام حسن روحانی به معرفی رئوس برنامه‌های دولت دوازدهم پرداخت.

با پایان سخنان رئیس جمهور و معرفی وزرای پیشنهادی، پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف کلیت برنامه‌های دولت دوازدهم به بیان نظرات خود پرداختند که البته بخشی آن به جلسه عصر امروز موکول شد.

پس از پایان نطق موافقان و مخالفان کلیت برنامه‌های دولت، اسحاق جهانگیری در مدت زمان باقی مانده از سوی رئیس جمهور به دفاع از برنامه‌های دولت دوازدهم پرداخت.

با پایان سخنان جهانگیری بررسی صلاحیت وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد که مخالفان و موافقان وی به بیان نظرات خود پرداخته و وزرای پیشنهادی نیز به دفاع از خود و همچنین تشریح برنامه‌هایشان پرداختند.

همچنین دو مخالف تصدی وزارت اطلاعات توسط حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی نیز به سخنرانی پرداختند که با اتمام زمان جلسه عصر، بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات به جلسه صبح فردا موکول شد.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه عصر امروز را برعهده داشت، در پایان جلسه امروز اعلام کرد که ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا ساعت ۸ صبح خواهد بود.

۱۹:۴۳

وزیر اطلاعات باید از بدنه این وزارت خانه باشد/ امنیت کشور مدیون سربازان گمنام امام زمان است

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: از آقای علوی و وزارتخانه‌اش برای رصد گروهک‌های تروریستی در داخل و خارج تشکر می‌کنم. این وزارتخانه اشراف موثقی بر تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی موفق دنیا و ریشه‌یابی و ریشه‌کنی فساد اقتصادی داشته است.

او خاطرنشان کرد: امنیت کشور مدیون سربازان گمنام وزارت اطلاعات است که از توانمندی‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود.

نماینده مردم بوکان خطاب به حاضرین گفت: وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد است که شان وزیر شدن را دارند. این وزارتخانه باید از بدنه خود وزیری را و یا وزرایی را برای سایر وزارتخانه‌ها تامین کند.

او در ادامه افزود: نمی‌دانم چرا وقتی یک وزیری از وزارت اطلاعات انتخاب می‌شود آن را امنیتی می‌دانند. این شان وزارت اطلاعات نیست که وزیرش را از بیرون انتخاب کنند.

این نماینده مجلس دهم خطاب به علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در کابینه دوازدهم عنوان کرد: من در عین حال که مخالف انتخاب وزیر از بیرون وزارتخانه هستم اما خود را ملزم می‌دانم به دلیل کارکرد شایسته شما رای موافق بدهم.

۱۹:۱۵

افتخار من اعتقاد به ولایت فقیه است/ پیمان می‌بندم حافظ حریم خصوصی مردم باشم

محمد جواد آذری جهرمی در جلسه رای اعتماد به وزرا ضمن ابراز خوشحالی از این که در مقطعی از عمرش که جوان خطابش می‌کنند به عنوان گزینه وزارت معرفی شده گفت: من خوشحالم از اینکه حلقه وصل نسل اول و دوم انقلاب با نسل سوم باشم. خدا را شاکرم با مسئولیتی بزرگ به امتحانم فرا می‌خواند. از رییس جمهور تشکر می‌کنم که من را برای پست وزارت انتخاب کرده‌اند. 

وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات یاد امام و شهدا را برای اینکه فرصت حضور در یک فضای دموکراتیک و کشوری با امنیت را در منطقه ای بحران زده فراهم کرده‌اند گرامی داشت و گفت: از نمایندگان مخالف آقای پور مختار که از خانواده شهدا هستند و سوال کردند، از آقای قاضی‌پور با غیرت و همچنین از خانم زر آبادی که از خانواده روحانیت هستند و سوالاتی داشتند تشکر می‌کنم ؛ اما تنها موردی که من را مکدر کرد با اینکه می‌دانم آقای قاضی پور منظوری نداشت این بود که گفتند من به ولی فقیه اعتقاد ندارم. مکدر شدم چون افتخار من اعتقاد به ولایت فقیه است.

او با ذکر خاطره‌ای از مدیریت خود در چهار سال گذشته به عنوان پاسخ به این سوال که در چهار سال گذشته چه کارهایی کرده است گفت: در جریان سیل اخیر مناطق کشور ما به همراه دکتر واعظی توفیق داشتیم به بوشهر برویم. در فرودگاه بوشهر استاندار با چهره‌ای بر افروخته شاید چون جرات نداشت به وزیر نگاه کند به من نگاه کردند گفتند این چه وضعی است؟ فیبر نوری قطع شده؛ ما به هزار سال پیش رفتیم؛ با دود خبر می‌دهیم. گفتند سیل آمده، باعث رانش زمین شده و فیبر قطع شده؛ اما از طریق شبکه رادیویی تلفن و موبایل را وصل کردیم. گفتم موبایل و پیامک که کار می‌کند؟ گفتند ما اینترنت می‌خواهیم چراکه نمی‌توانیم مدیریت بحران کنیم. چون تمام مردم برای هیجانی که دارند به مناطق سیل زده می‌آیند و احتمال آسیب انسانی وجود دارد، ارتباط قطع است . 

او ادامه داد: من در پاسخ گفتم این چیزهایی که گفتید هزار سال پیش نیست ؛ برای چهار سال پیش است. در این چهار سال رشدی رخ داده که اگر اینها را بگیرند فکر می‌کنید هزار سال پیش است. 

جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره جابجایی نقاط شبکه گفت: من به جزییات نمی پردازم چون در حوصله مجلس نیست؛ البته در مجمع دانشگاهی در حضور استاد عزیزم دکتر عارف باید بنشینیم و پاسخ گو باشیم اما مردم متوجه هستند که کیفیت شبکه، دو سال پیش چه بوده و اکنون چه شده است. اگر به سمت بخش خصوصی رفتیم قانون به ما گفته! افتخار ماست که عمل به قانون می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: اگر مسیر ما درست نبوده چرا وقتی من انتخاب شدم سندیکای مخابرات نامه می‌زند و از رییس جمهور تقدیر میک‌ند؟ ‌من شایسته این لطف نبودم اما عرض می‌کنم که شما ببینید چه می‌گویند. 

او افزود: برادر بزرگواری که به لحاظ سیاسی شٱنیتی دارند نامه‌ای  زدند و حمایت کردند.این در حالی است که من این ایشان را نمی شناختم. او  شب به من زنگ زد گفتم چرا حمایت کردید؟ گفت: داماد من، به تعبیر خودشان، روی سر من ایستاده، گفته باید حمایت کنی. گفت داماد من که در یک شرکت نوپای شبکه ای است گفته در این دو سال تحولاتی رخ داده که حرف هایی که درباره ایشان زده می شود حق نیست.

جهرمی افزود:  البته من این کار را به تنهایی انجام ندادم. همه جوانان و پرسنل وزارت ارتباطات این حماسه را آفریده اند. همه آنها پروژه دوازده سال زمین مانده شبکه ملی ارتباطات را جلو بردند. این پروژه اجرا شده. البته ما کمبود داریم اما شبکه اجرا شده. اینها مدیون عزم ملت در سال ۹۲ و رای آنها به روحانی و وفای به عهد روحانی و مدیریت دکتر واعظی و تلاش وزارت ارتباطات بود. من به عنوان یک عضو تلاش کردم.

او اظهار کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که بعد از چهار سال فعالیت شبکه زیرساخت ‌های توسعه ارتباطات و اطلاعاتی، قطعی نداریم. روزی برقراری ارتباطات تهدید امنیتی بود اما امروز این برقرار نبودن ارتباطات است که تهدید محسوب می‌شود.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید. تهدید آن بسیار قوی است که فضای مجازی را به قتلگاه جوانان تبدیل می‌کند و فرصتش در حدی است که ما را به جهان معرفی می کند و فضای اسلام را صادر می‌کند. نگاه به فضای مجازی فرصت محسوب می‌شود.

جهرمی افزود: کسی موافق بستن فضای مجازی نیست چون این امر عاقلانه نیست. تهدیداتش بسیار بزرگ است و ضعف ما را نشان می‌دهد. هجوم تهدیداتش آنقدر زیاد است که ضعف ما را نمایان می‌کند اما این به خاطر نبود همدلی و همکاری است. با متهم کردن همدیگر آیا می‌توانیم در برابر دشمنان و تهدیدات بایستیم؟ چهار سال چوب خوردیم، کار کردیم و دم نزدیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و اطلاعات کشور در رابطه با فضاهای مستهجن در شبکه‌های اینترنتی عنوان کرد: یک محتوای مستهجن هم برای ما زیاد است اما آیا برای کنترل باید آن را بست؟ در فضای مجازی بی‌غیرت نیستیم. پیگیر حقوق و مطالبات مردم هستیم. اگر شبکه‌های مجازی را ببندیم مردم را در مقابل خود قرار می‌دهیم. آیا این امنیت ایجاد می‌کند؟

او افزود: از دیدگاه آ‌ماری در کشورهای در حال توسعه ۱.۸۴ درصد اشتغال از فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست می‌آید. در کشور درسال ۹۱ در حوزه ارتباطات ۴۵ هزار شغل داشتیم که در سال ۹۴ به ۵۰ هزار شغل و به این میزان در سال ۹۵، صدهزار شغل اضافه شد. اینها مدیون توسعه شبکه ملی اطلاعات است که اثراتش را در زندگی مردم می‌توان دید که نمونه بارز آن این است که دیگر از صف‌های طولانی برای ثبت اطلاعات کنکور و کارهای بانکی خبری نیست.

جهرمی تصریح کرد: برای ما خوب نیست که مدیر یک پیام‌رسان خارجی برای کشور تعیین تکلیف کند اما راه آن چیست. پیام‌رسان خارجی هیچ مانعی از لحاظ مالیات، تعیین حد و مرز و سانسور ندارد اما پیام رسان داخلی با این موارد مواجه است. بسیاری از جوانان ما در شبکه‌های جهانی مانند ماکروسافت و گوگل مشغول به کار هستند. اگر مشکلات جلوی پای جوانان را برداریم می‌توانیم اشتغال را در این عرصه در کشور توسعه دهیم. از ۹۰۰ هزار شغل در کشور صدهزار شغل به فناوری اطلاعات مربوط است که رئیس جمهور از ما خواسته‌اند و انتظار دارند که به ۳۰۰ هزار شغل برسیم.

او افزود: فضای کسب و کار اگر برای جوانان ما فراهم شود به کشور بازمی‌گردند و در شبکه‌های داخلی انجام وظیفه می‌کنند. شاخص‌های بخش مخابراتی در زیرساختمان انجام شده اما در بخش فناوری هنوز پیشرفت خوبی نداشته‌ایم.

آذر جهرمی خاطرنشان کرد:‌ برابر با سند برنامه ششم هر سه ماه یک بار به مجلس گزارش می‌دهد. در ۲۷ هزار روستا اینترنت نصب شده اما همه می‌دانیم که قابل استفاده نیست و علت آن گرانی مودم است. ما تعهد کردیم برای حل مشکل اینترنت و تلفن روستاها با دراختیار قرار دادن ارتباط طی ۴ سال آینده ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات افزود: توسعه نظام صیانت اجتماعی با همکاری همه مجموعه ها و دانشگاهی ها  و استفاده از تجارب اساتید دانشگاه ممکن است باید از ظرفیت زنان و بانوان نیز استفاده کنیم. همانطور که تاکنون این کار را می کردیم.

او تاکید کرد: فعالیت ما در زمینه آزادسازی و کاهش تصدی گری است و برای فرصت سازی تعامل را با شرکت های بین المللی در نظر می گیریم و در این راه با توجه به فرمایشات رهبری کار می کنیم باید برای شرکت های خود مان در خارج از کشور بازار پیدا کنیم .

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: اگر امروز آذری جهرمی به عنوان یک جوان شهرستانی برای سمت وزیری معرفی شده است ماحصل انقلاب است اگر قبل از انقلاب بود هرگز این فرصت ایجاد نمی شد زیرا در آن زمان یک حلقه بسته نورچشمی کارها را انجام می دادند .

او تاکید کرد: حالا که نظام مسیر را فراهم کرده و اگر نمایندگان به من اعتماد کنند متعهد می شوم که همه وجودم را وقف کار کنم. اگر امروز توان اجرایی نداشتم به این عرصه ورود پیدا نمی کردم. همه ما این اعتقاد را داریم که سیاست ما بستن فضای مجازی نیست نگاه ما فرصت محور و حفظ فرهنگ ایران اسلامی است و هیچگاه دچاروادادگی نمی شود.

جهرمی ادامه داد: باید از ظرفیت مجلس که عصاره فضایل ملت است استفاده کنیم. در همیجا پیمان می بندم که حافظ حریم خصوصی مردم باشم .

۱۹:۱۳

آذری جهرمی آقازاده نیست/ او با فساد و قاچاق ترافیک بین‌الملل مبارزه کرد

محمدرضا رضایی کوچی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ارتباطات اظهار داشت: بنده به عنوان فردی که سه دوره نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی هستم وظیفه خود می‌دانم از جناب مهندس جهرمی به جهت شناخت دقیقی که از ایشان در شهر جهرم دارم دفاع کنم.

او افزود: آقای جهرمی از یک خانواده متدین هستند که پدرشان یک کارگر و از قشر متوسط بودند و برادر ایشان آقای علی جهرمی شهید شدند و برادر دیگرشان نیز جانباز جنگ بودند و از دنیا رفتند.

نماینده مردم جهرم افزود: ایشان داماد کارمند بازنشسته شرکت ملی نفت هستند که این فرد متعلق به جنوب استان فارس است.

رضایی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله وزارتخانه‌های مهم زیر بنایی محسوب می‌شود و اقشار مختلف از کسبه ، کشاورز ، زن و مرد و پیر و جوان از خدمات این وزارتخانه بهره می‌برند. فردی باید سکاندار این وزارتخانه باشد که به امور آن تسلط کامل داشته باشد.

نماینده جهرم ادامه داد: آقای جهرمی آقازاده نیستند و مدارج مدیریتی را با تلاش خود طی کردند و فردی خود ساخته و پرورش یافته خانواده مذهبی به شمار می‌رود. این خانواده از ایشان شخصیتی ولایی ساخته و ایشان دارای هوش زکاوت قابل تحسین است و مدیر توانمند در مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود.

او گفت:‌ آقای جهرمی همواره تحلیل های درستی می دادند که تاثیر بسزایی در پیشبرد امور داشت ایشان از لحاظ علمی جز نخبگان کشوری محسوب می‌شوند و همکارانشان در شبکه های مخابراتی و ارتباطات بین الملل اینترنت و صوت و دیتا در این موضوع گواهی می‌دهند.

رضایی اظهار کرد: در همه جای دنیا در آی سی تی جوانان پیشر و هستند و متوسط سن کارکنان و مدیران این حوزه در گوگل، اپل و فیس بوک پایین است. ضمن آنکه آقای جهرمی ارتباط نزدیک با استارت تاپها دارند و از انرژی خوب برخوداردند توجه ویژه ایشان به حوزه های فرهنگی باعث شده و منشاء تحولات عظیمی باشند .

نماینده جهرم خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات آذری جهرمی این است که فرد سالم و پاکدست بوده و از سلامت نفس برخوردار است و مسایل دینی و اعتقادی رعایت می کند .

او گفت: ایشان از زندگی اقشار درد کشیده مطلع است و از روحیه جهادی برخوردار بوده و فردی کار ساخته است. زیرا در خانواده کارگری پرورش یافته و امروز به این جایگاه رسیده است.

این نماینده مجلس افزود: ایشان در وزارت ارتباطات تحولات بزرگی در بخش زیر ساخت به وجود آورد و ظرفیت اینترنت را از ۶۲۴ به یازدهزار گیگابایت در ثانیه افزایش داد و سایر سرویس‌های شبکه را نیز ارتقاء داد. در شرکت زیر ساخت تحول خوبی صورت گرفت ضمن آنکه شور و نشاط را در حوزه فناوری ارتباطات و در شرکت‌های دانش بنیان به وجود آورد و در اجرای پروژه ملی سرعت زیادی را به وجود آورد.

او گفت: همچنین رفتارهای سیستماتیک را حذف کرد و با فساد و قاچاق ترافیک بین الملل مبارزه کرد و باعث کاهش نرخ سرویس های ارتباطی شد در یک سال گذشته با وجود شرایط سخت اقتصادی ایشان موفق شدند تا هزینه های شرکت زیر ساخت را تا ۱۵ درصد کاهش داده و درآمد این شرکت را تا ۲۰ درصد افزایش دهد اگر این افزایش درآمد ۶۰۰ میلیارد تومان باشد آن به نفع مردم صورت گرفته و افزایش ۵۰ درصدی درآمد شرکت ارتباطات قابل دفاع است.

رضایی خاطرنشان کرد: حضور مستمر آذری جهرمی در برنامه ششم توسعه به عنوان نماینده وزارت ارتباطات کاملا قابل دفاع است زیرا ایشان تحلیل های درستی را از این وزارتخانه ارایه می دادند.

او گفت: اقای جهرمی می تواند نقش بسزایی در دولت دوازدهم در راستای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال و رفع دغدغه های معیشتی داشته باشد. اهتمام ایشان به توسعه خدمات زیر ساخت به خصوص در روستاها به شایستگی در برنامه هایشان نمایان است که این مساله می تواند باعث کاهش دغدغه های مردم دراین عرصه شود. همچنین این موضوع نوید بخش توسعه عرصه جدید از فضای مجازی برای قشر مردم در روستاهاست.

محمدرضا رضایی کوچی تصریح کرد: افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران شرکت زیر ساخت و تلاش ایشان برای افزایش امنیت شغلی و الزامی کردن بیمه تکمیلی در زمان مدیریت آقای جهرمی در شرکت زیر ساخت نشان از توجه ویژه ایشان در قشر کارگری است.

او در خاتمه گفت: اقدام جسورانه و شجاعانه رییس جمهور برای معرفی این مدیر جوان جای تقدیر دارد و این نگاه ویژه به جوانان سرلوحه اقدام مفید است و مجلس شورای اسلامی راه را برای خدمت رسانی جوانان در عرصه های مدیریتی و بالا تر از آن همواره کند.

۱۸:۴۸

پورمختار: رئیس‌جمهور با معرفی جهرمی، وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات دو تبدیل نکند

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس و نماینده کبودرآهنگ به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: ما هم به جوان‌گرایی اعتقاد داریم اما بعضا قیاس مع‌الفارغ می‌شود و غیرمرتبط است امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد. آقای جهرمی از ویژگی‌های اصلی‌اش پنهان کاری عدم شناخت است. ایشان تحصیلات خود را در بخش اطلاعات اعلام نکرده و تنها عنوانش دانش آموخته صنعت آب و برق درج شده و سطح تحصیلات مشخص نیست.

او افزود: نکته دوم سوابق خدمتی ایشان است که نمایندگان قرار است به کسی رای بدهند که تنها هفت سال سابقه خدمتی در این وزارتخانه دار  که از سال ۸۸ تا ۹۵ بوده و بالاترین مسئولیت هم به مدت یکسال رییس هیات مدیره شرکت زیرساخت است و باقی آن نیز به صورت غیر موظف در رایتل و مخابرات عضو هیات مدیره بودند.

نماینده کبودرآهنگ تاکید کرد: با این سابقه ضعیف مدیریتی آیا می توان وزارتخانه به این مهمی را  اداره کرد. نکته سوم ایشان گزارشی را ارائه کرده که در این گزارش تمام اقدامات وزارت ارتباطات را به نام خود نوشته که باید در این خصوص توضیح دهد و به طور شفاف چگونگی این اقدامات را بیان کند. ایشان اشاره کردند در خانواده‌ای وفادار به ارمان‌های انقلاب متولد شدند و یک برادر شهید دارند بحث ما این است که دیدگاه خودشان به صورت شخصی چیست و خود ایشان چه اعتقاد سیاسی و دینی دارند که باید توضیح دهند.

پورمختار گفت: وزارت خانه ارتباطات با این همه عظمت و مشکلات و ضرورت رشد ۲۰ درصدی در طول برنامه ششم یک وزیر با این سابقه بسیار کم و اندک را نمی‌تواند بپذیرد به این دلیل توان مدیریتی ندارد. از اشکالاتی که در این مدت یک سال بر ایشان وارد است این است که ما در کشور اپراتورهای متنوعی داریم که در حق مردم اجحاف می‌کنند.

او ادامه داد: ایشان در مسئولیت قبلی توان نظارت نداشتند و حقوق مردم پایمال شد. یکی از مسئولیت‌های ایشان انجام وظایف صیانتی و فرهنگی در حوزه ارتباطات است که صیانت نشده و این شرایط فضای مجازی و تلگرام ماست که قتل عام راه انداخته است. چه کسی است این فضاهای غیر اخلاقی را مدیریت کند. می‌گویند نمی‌توان این شبکه‌ها را بست در این فضاها حمله، توهین به مسئولان کشوری و فساد و فحشا وجود دارد و سهم موارد ضداخلاقی تا ۹۵ درصد است .

پورمختار گفت: ایشان چطور این شرایط را مدیریت کند. کسی که ۷ سال سابقه مدیریتی داشته باشد آدم بله قربان گو خواهد بود و نمی‌تواند کار کند و هرچه بگوید، دیکته شده می‌گوید پس نباید چنین سمتی به او داده شود. ادعا شده که سرعت اینترنت ایران ۱۱ برابر شده است. این سرعت در همین مجلس شورای اسلامی یازده برابر نیست هیچ روستایی در کشور از این سرعت برخوردار نیست. از طرف دیگر گفته شده که ۲۷ هزار روستا به شبکه اطلاعات پر سرعت دسترسی دارد. من از شما نمایندگان می‌پرسم بگویید در روستاهای شما این امر رخ داده است؟ از ۱۱۰۰ روستای همدان به جرات می‌توان گفت هزار روستا از شبکه اطلاعات برخوردار نیستند و تنها روستاهایی که به شهرها نزدیک بودند از کمی اینترنت برخوردارند.

او تاکید کرد: برنامه‌هایی که توسط آقای جهرمی ارائه شده از ۱۶ صفحه ۱۳ صفحه توضیحات مختلف است و تنها یک صفحه به برنامه‌ها اختصاص داده شده و باقی هم یکسری اصلاحات و مطالب علمی است که برنامه محسوب نمی‌شود.

نماینده کبودرآهنگ خاطرنشان کرد: ابهاماتی هم وجود دارد برنامه‌ای که شما ارائه داده‌اید تنها ۱۹ درصدش منتطبق با برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است چطور می‌خواهید به این شکل وزارت خانه را پیش ببرید از ریاست جمهوری تقاضا دارم وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات دو تبدیل نکند.

۱۸:۳۴

سبحانی‌فر: برنامه ارائه شده توسط آذری جهرمی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

رمضانعلی سبحانی‌فر عصر امروز در موافقت با محمدجواد آذری جهرمی در صحن علنی مجلس گفت: امروز زیرساخت هر جامعه، بخش ارتباطات و فناوری آن است. امروز توسعه هر کشور در بستر فضای مجازی است. این بخش هم خودش جوان است و هم در تمام دنیا پیشران و عامل توسعه آن بخش، جوانان هستند. سن مدیران و کاربران شبکه‌های ارتباطی در دنیا همچون گوگل، فیسبوک و اپل نیز ۲۵ تا ۳۵ سال است. 

او با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس وظیفه خود می‌دانم تحولات صورت گرفته در دوران مسئولیت آذری جهرمی را تشریح کنم، اظهار داشت: دو همکار عزیز بنده مطالبی را بیان کردند که قضاوت آن مطالب را به شما و مردم واگذار می‌کنم. حدود یک دهه مسئولان بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده‌اند و این کار در حد یک پاورپویت باقی مانده بود ولی الان شاهد عملی شدن این شبکه هستیم. 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توسعه سوییچ‌های انتقال و گسترش فیبر نوری را از جمله دستاوردهای آذری جهرمی برشمرد و تصریح کرد: ۵۱ هزار شبکه به ۶۲ هزار شبکه توسعه یافته است. در مسئله اینترنت قطعا به یاد دارید و در مصاحبه‌ها می‌شنیدید که فیبر نوری مسیر دریا را کوسه‌ماهی‌ها خورده‌اند یا کشتی‌ها آن را قطع کرد‌ه‌اند ولی امروز سرعت اینترنت را می‌بینید. 

سبحانی‌فر با بیان اینکه در چند سال اخیر پهنای باند از ۷۰ به هزار مگابیت توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: ما شرایط را در چند سال اخیر مطلوب دیده‌ایم. کاهش قیمت ۴۵ درصدی اینترنت و ارائه مجانی پهنای باند به گروه‌‌هایی که در عرصه فعالیت‌های ایرانی اسلامی فعالیت می‌کنند، از جمله خدمات ایشان است. سرعت اینترنت در گوشی‌ها از جی۳ به جی۴ تبدیل شده است. 

او با بیان اینکه تمامی سرورهای ایرانی که در خارج از کشور بودند به داخل منتقل شده و امروز هیج سروری در خارج نداریم، ابراز داشت: با بستن فضای مجازی توسعه امکان ندارد. عملکرد ایشان موجب رفع موانع اجرایی شد و سبب گشت تا فساد به صورت سیستماتیک رفع شود. او با فساد و باندهای بین‌المللی قاچاق ترانزینت و پهنای باند مبارزه کرده است. او سلیقه‌ها را در پروژه‌ها و قراردادها حذف کرده که موجب شد قرار ۲۵۰ میلیون دلاری خرید تجهیزات شبکه زیرساخت به ۱۲۰ میلیارد کاهش یابد که پرونده آن در دادگاه است. 

نماینده مردم سبزوار افزود: امروز عده‌ای در بیرون از قطع شدن منافع‌شان ترس دارند و در فضای مجازی دست به تخریب می‌زنند. امروز رییس‌جمهور در پاسخ به مطالبات جوانان، جوانی متخصص و شجاع را که مربوط به حوزه جوانان هم است، معرفی کرده است. 

سبحانی‌فر با بیان اینکه من مانده‌ام که چگونه می‌گویند آذری جهرمی برنامه نداده است، عنوان کرد: برنامه ارائه شده توسط آذری جهرمی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد و رونق فضای کسب و کار، استفاده از مدیران فعلی و قبلی و امکان دسترسی مردم از این تکنولوژی نو و جدید است. 

او با بیان اینکه ایران می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شده و در مسیر ترافیک بین‌المللی قرار بگیرد، یادآور شد: ایشان به صنعت داخلی توجه داشته و پروژه توانا نیز تعریف شده و با مشارکت نخبگان و دانشجویان ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف هزار و ۲۳۰ میلیارد قرارداد منعقد شده است. 

۱۸:۲۵

افضلی: جهرمی جوان کم‌تجربه‌ای نیست/ باید با رای بالا به این کاندیدای جوان فرصت دهیم

سید حسین افضلی نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در عصر اطلاعات رقابت بین ملت‌ها و تقابل با آنها در تمامی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و نظامی در گستره فناوری اطلاعات و ارتباطات نهفته است و غفلت از این کار خسارات جبران‌ناپذیری در بردارد.

وی افزود: در شرایط موجود فضای مجازی همچون اسب تراوایی است که در وسط خانه همه ماست و امکان آتش زدن آن وجود ندارد و تنها راه کنترل آن که در درون همین اسب تراوا قرار دارد شناخت این اسب و مدیریت علمی فضای مجازی است.

افضلی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در کشور فعالیت کاملا علمی جوان و نو و به شدت تاثیرگذار است و مدیریت آن باید به دست فردی توانا ، فداکار و با مدیریت باشد چه بهتر که این فرد از خانواده معظم شهدا انتخاب شود که پایبندی خود به نظام اسلامی و ولایت فقیه را نشان داده است.

وی ادامه داد: آقای جهرمی از نسل بعد از انقلاب است و بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که به یکی از مطالبات مردم لبیک گفته و ما باید با رای بالای خودمان به این کاندیدای جوان فرصت دهیم .

وی گفت: هر زمانی که جوانان را باور کردیم توانستیم در صحنه‌های مختلف نظیر هوافضا، بیوتکنولوژی و هسته‌ای حرفی برای گرفته داشته باشیم.

وی گفت: ما به جوانان خود اطمینان کردیم به گونه ای که شهدایی چون حججی دنیا را به هم ریخته‌اند.

افضلی افزود: برخی از مدرک تحصیلی آقای جهرمی انتقاد می‌کنند این در حالی است که ایشان فعالیت خود را از کارشناسی آغاز کرده و گزینه خوبی برای وزارت ارتباطات است .

وی افزود: استفاده از علم باوری و اعتقاد به تخصص متخصصین می‌تواند ما را در زمینه فعالیت علمی که با کشور جهان اول خیلی فاصله نداریم، جلوتر ببرند .

افضلی گفت: این که گفته می‌شود ایشان جوان کم تجربه است درست نیست زیرا ما باید از نیروهای جوان خود برای وزارت‌خانه‌های مختلف بهره گیریم هرچند ایشان سابقه وزارت ندارند اما فعالیت خود را از کارشناسی آغاز کرده و پس از مدیرکل به ریاست سازمان زیرساخت رسیدند و معاون وزیر شدند این کم تجربگی نیست.

وی با بیان اینکه با خط کش می‌توان عملکرد ایشان را اندازه گرفت افزود:ا یشان از کارشناسی به کاندیداتوری وزارت رسیدند و این نشان از ذکاوت و مدیریت دقیق شان دارد .

افضلی گفت: بنده شهادت می‌دهم در استراتژی کلان توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات تمامی کشورهای جهان اول، همان استراتژی را دنبال کردند که ایشان دنبال می کنند و ما ان‌شاالله با رای خودمان به ایشان در راستای لبیک به رییس جمهور قدم بر می‌داریم.

۱۸:۱۷

زرآبادی: جهرمی درباره ۴۱ درصد وظایف وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای ارایه نکرده است/ او به جای پاسخ به سوال نمایندگان تنها از اصلاحات فنی استفاده می‌کند

سیده حمیده زرآبادی در مخالفت با محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، ضمن تشکر از نگاه جوان‌‌گرایانه روحانی گفت: اگر جوان‌گرایی با تخصص و تعهد همراه نباشد، فرصت‌سوزی است نه فرصت‌سازی.

او افزود: در میزان انطباق وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی که گزارش داده شد، آقای جهرمی درباره ۴۱ درصد وظایف وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای ارایه نکرده که نشان از عدم اشراف او است. در حوزه ارتباطات یکی از نشانه‌های توسعه‌‌یافتگی کشورها استفاده از شبکه اینترنت است که استفاده ۹۷ درصدی نشانه پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. 

نماینده قزوین در مجلس در خصوص شبکه زیرساخت اظهار داشت: شبکه زیرساخت یکی از نشانه‌های وجود زیرساخت مناسب در نظام جمهوری اسلامی است. در این شبکه نقاط ترافیکی وجود دارد که با پیشنهاد آقای جهرمی متاسفانه برخی نقاط کاهش پیدا کرده است. این نقاط در زیرساخت نقش توزیع ترافیک را دارند. طبق قوانین ۳۰ درصد ترافیک به بخش زیرساخت و ۷۰ درصد به بخش خصوصی ارتباط پیدا کرده که این امر نقش حاکمیتی را کم می‌کند. 

زرآبادی با بیان اینکه آقای جهرمی به جای پاسخ به سوال ما تنها از اصلاحات فنی استفاده می‌کنند که در آنها تخصص دارند، تصریح کرد: ما امیدواریم که ایشان صداقت کامل را در پاسخگویی داشته باشند چراکه صحبت‌هایشان توسط متخصصان امر تجزیه و تحلیل می‌شود.

او با بیان اینکه کاهش قابلیت شبکه، یک سوم است، تصریح کرد: واگذاری پروتکل‌ها به کندی انجام می‌شود و به همین دلیل از دست رفتن سرویس را خواهیم داشت. بر روی سایت‌های مختلف هیچ حاکمیتی وجود ندارد. 

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه مجلس مخالف خصوصی‌سازی نیست ولی باید نقش دولت به عنوان ناظر در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: مساله مهمی دیگری که آقای جهرمی قبلا به مجلس ارایه دادند اعطای ترانزیت است که شرکت مذکور به بهانه جذب سرمایه‌گذاری مجوز گرفته اما از ظرفیت زیرساخت موجود و با ماموریت واسطه‌گری تنها به نفع شرکای خارجی خود استفاده کرده است. ما از آقای جهرمی برای ترانزیت توضیح می‌خواهیم. پیش از این نیز در ترانزیت دو تجربه ناموفق در بخش جاده ابریشم و ترانزیت ایپک از آلمان تا هند را داشتیم. 

زرآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حذف ادارات نظارتی و بخش نگهداری خلاف اصل مدیریت و در تعارض با راهبرد شفافیت است، ابراز داشت: اقدام به حذف شبکه‌های ماهواره‌ای و مایکرو خلاف است. هنگامی که پدیده‌های طبیعی رخ بدهد ما نمی‌توانم از فیبر نوری مکان‌های را بیابیم. 

او خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد:‌ ۲۰۰ ایستگاه مایکرو با تجهیزات ۲۲ میلیاردی وجود دارد البته این عددی است که آقای جهرمی در کمیسیون در پاسخ به سوال من گفتند چطور می‌شود ما ۲۵۰ لینگ با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومانی داریم آن وقت ۲۰۰ ایستگاه ارزش ۲۲ میلیاردی دارد.

نماینده قزوین با بیان اینکه سیاست‌های آقای جهرمی بوی ناخوش خصوصی‌سازی می‌دهد، یادآور شد: وزیر ارتباطات در دوره گذشته در سال ۹۴ با شادی و خرسندی از پرتاب ماهواره سخن می‌گوید و در سال ۹۵ آن را جمع می‌کند که ارزش این تجهیزات ۱۴۱ هزار میلیارد ریال است. آیا این مدیریت است؟

زرآبادی با اشاره به کاهش تعرفه اینترنت عنوان کرد: چگونه یک باره تعرفه‌های اینترنت به صورت یک طرفه در سال ۹۴ چهل و پنج درصد و در سال ۹۶ بیست و پنج درصد کاهش پیدا می‌کند؟ حاشیه سود پهنای اینترنت مگر چقدر است که ۵/۵۷ سود خالص به وجود می‌آورد؟ سوال من از آقای جهرمی آن است که چه میزان ظرفیت فیبرنوری بدون تعرفه وجود دارد؟کارشناسان می گویند ۷۰ درصد .

نماینده مردم قزوین خطاب به روحانی گفت: شما دم از جوان‌گرایی می‌زنید اما باید اصول آن را هم رعایت کنید. ۱۰۰ دکترای متخصص در زمینه مخابرات در وزارت ارتباطات وجود دارد. به نظر می‌رسد این انتخاب جوان‌گرایی نیست.

۱۸:۱۸

قاضی‌پور: آذری جهرمی جرائم آقازاده‌ها را تخفیف داد/ برنامه‌های پیشنهاد شده با برنامه ششم توسعه یکی نیست

نادر قاضی پور در مخالفت با محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری گفت: اعتقاد داریم که باید از جوانان تحصیل کرده و شایسته استفاده کنیم و ما صدها اساتید تحصیل کرده داریم که سطح تحصیلی‌شان از آقای جهرمی که لیسانس دارد بیشتر است. آیا او با لیسانس قدرت و توانایی آنهار ا دارد؟

او افزود: تداوم برنامه وزیر پیشنهادی با برنامه های وزارت ارتباطات و همچنین برنامه ششم توسعه یکی نیست و ضعف دانش و فناوری در این خصوص وجود دارد.

نماینده مردم ارومیه افزود: کارگران مخابرات که زمین را می‌کنند و دکل می‌گذارند فوق لیسانس ارتباطات هستند و آنچه در باب توضیحات برنامه ایشان باید بگویم این است که صرف توجه به تجارب در عرصه و بخش های فعالیت است و حوزه زیر ساختی که مدیرعامل این حوزه است فرصت کافی بود اما پیشرفت چشمگیری نداشتند .

او با اشاره به قیمت اینترنت گفت: قبلا از دو درگاه ورودی داشتیم و الان ۱۴ درگاه ورودی داریم که باید مناقصه برگزار کرد . در این صورت قیمت اینترنت  ۱صدم کاهش می‌یابد.

قاضی زاده با طرح سوال از وزیر پیشنهادی ارتباط مبنی بر اینکه با قاچاق تولید چه کار کردید،گفت:با  ۷۰ ADSL   جعلی چه کار کردید؟ با کدهای ملی مردم چه کردید ؟ تخفیفات جرایم آقازاده ها را از ۸۴۰ میلیون تومان و به ۳۰۰ میلیون کاهش دادید. آیا حق دارید از بیت‌المال  ببخشید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ورود به حریم خصوصی افراد انجام دادید که خلاف  قانون است، افزود: می‌گویند سرورهای تلگرام به ایران آمده  این سرورها کجاست؟ مشکل تلگرام را حل کردید اما به مشکل ملت را حل نکردید. مگر رهبری نفرمودند فضای مجازی حقیقتا  به قتل‌گاه تبدیل شده است  شما برای این امر چه کار کردید؟  

قاضی‌پور با طرح این پرسش که وزیر پیشنهادی ارتباطات می‌خواهد در وزارت سیاست‌های شخصی واعظی و روحانی را اجراکند و یا سندهای بالادستی جمهوری اسلامی را، ادامه داد: مدیر تلگرام یک صهیونیستی روسی است که از روسیه هم فراری است. با اقدامات شما و با این سرویس‌دهی هر روز ادبیات رییس تلگرام بدتر می‌شود که احتمالا خط دهی از داخل بوده است.

نماینده مردم ارومیه گفت: شما گفتید تلگرام تحت کنترل است اما اکنون می‌گویید تلگرام به حرف ما گوش نمی‌دهد، در صورتی که رهبری طی حکم حکومتی ابلاغ کردند مسئولیت صدور مجوز  و تنظیم مقررات صوت و تصویر  و نظارت بر عهده سازمان صداوسیما است که نه تنها به این حکم اعتنا نکردید بلکه متاسفانه به فعالیت در این زمینه پرداختید که باید به عنوان مجرم دادگاهی می‌شدید.

او ادامه داد: آذری جهرمی هیچ اعتقادی به حفظ حقوق و منافع ملی و اسناد بالادستی ندارد ومخالفت خود را با وزارت ایشان اعلام می کنم.

۱۸:۱۵

ذورالنوری: نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است/ دلیل توهین به نمازخوان‌ها و خطیب نمازجمعه چیست

مجتبی ذوالنوری در جریان نشست علنی نوبت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در تذکری در واکنش به اظهارات مصطفی کواکبیان که در موافقت با کلیت کابینه اظهار نظر کرده بود در تذکر اصل ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: نظام اسلامی، حاکمیت، فقه سیاسی، فقه تربیتی، آموزه‌های دینی و اخلاقی دارد و تاکید من این بود که برنامه‌ای که در نظام دینی ارائه می‌شود باید با نظام‌های غیر دینی متفاوت باشد.

او گفت: برنامه برخی کشورها همچون مالزی که ادعای جمهوریت اسلامی ندارند قابل دسترسی است و باید ببینیم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این کشورها چگونه است. این در حالی است که وقتی برنامه دولت دوازدهم را با دقت نگاه کردیم، رنگ و بوی آموزه‌های دینی را در این برنامه ندیدیم.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس دهم تصریح کرد: نگفتم دولت یا نظام ما سکولار است بلکه عرض کردم اگر این برنامه در یک دولت سکولار نوشته می‌شد، چه تفاوتی داشت؟

نماینده اصولگرای قم در واکنش به بخشی از سخنان کواکبیان یادآور شد: اینکه آقایان کواکبیان می‌فرمایند برخی مجلس را با خطبه‌های نماز جمعه اشتباه گرفته‌اند یعنی نعوذبالله در خطبه‌های نماز جمعه منطق، عقل و ادب نیست. این چه حرفی است؟ یعنی بیاییم به نمازخوان‌ها، خطیب جمعه و نماز جمعه اهانت کنیم. دلیل ما چیست؟!

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی ما تاکید شده به حرف افراد نگاه کنید، نه خودشان. هرکجای حرفم که اشتباه بود، استدلال کنید که اشتباه است و بنده هم عذرخواهی خواهم کرد. اما اینکه بیاییند با توهین حرف بزنند یا برخی معنی سکولاریسم را نمی‌فهمند، درست نیست.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس تصریح کرد: من ادعای فهمیدن ندارم اما نماینده‌ها باید براساس تشخیص خود چیزی را بپذیرد یا رد کند. بنابراین اینکه بگویند برخی معنای سکولاریسم را نمی‌فهمند، درست نیست. ما به عنوان نماینده سوگند خورده‌ایم. هم اکنون در این برنامه حقوق شهروندی مورد تاکید قرار گرفته و این در حالی است که مسکن، بیمه، تحصیل و شغل جزو حقوق شهروندی است و لازم است امنیت‌های دستیابی به آن را در نظر بگیریم.

ذوالنوری در پایان تصریح کرد: مشکل ما حوزه‌هایی است که به آن پرداخته نشده است و بنده مجدداً از اینکه وقت عزیزان را گرفتم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی که ریاست این جلسه را برعهده داشت در واکنش به درخواست مصطفی کواکبیان برای ایراد تذکر اصل ۷۹ خطاب به او گفت: آقای کواکبیان برای چه می‌خواهید تذکر دهید. آقای ذوالنوری به شما توهینی نکردند. شما گفتید اینجا را با خطبه نماز جمعه اشتباه گرفته‌اید و تلویحاً قصد داشتید تعریض داشته باشی.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همچنین گفتید برخی معنای سکولاریسم را نمی‌فهمند که این درست نیست. چرا که این حرف اشکال داشت و به هرحال با توجه به اینکه توهینی به شما نشده و ماهم فرصت نداریم امکان بیان تذکر وجود ندارد.

۱۷:۳۶

بطحایی: می‌دانم روزهای سختی پیش روی وزارت آموزش و پرورش است/ با چند دهه تجربه خود را معرض رای شما قرار دادم

سید محمد بطحایی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مفتخرم که بعد انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۴۳ میلیونی مردم، رییس‌جمهور به من اعتماد کردند که بعنوان فردی از اعضای کابینه کار کنم و مرا انتخاب کردند. با تشکر از وزرای سابق امیدوارم با توفیق الهی بعد از رای اعتماد شما بتوانم توفیق خدمت‌گذاری داشته باشم.

وزیر پیشنهادی آموزش‌پرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می‌شوند که همچنان در مدرسه درس می‌خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و  زمانی آن را ترک می‌کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش پورش کارآمد ممکن است.

او افزود:  همواره افتخارم خدمت در ایران و خدمت به دانش آموزان بوده که زندگی را معنا می‌کنند و معصومیت آنها عزم ما را راسخ می‌کند. نمایندگان فرهیخته، من با چند دهه خدمت و تجارب متنوع از نقش معلمی تا معاونت وزیر به واسطه اعتماد رئیس جمهور خود را معرض رای شما قرار دادم.

بطحایی بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی مختلف را می‌شناسم و می‌دانم انبوه مشکلات روزهای سختی را پیش روی وزاتخانه و ما و همینطور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش برای پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم سند تحویل بنیادین آموزش و پروش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری همه اصحاب تربیتی تحقق نمی‌یابد. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است. اجرای الگوی اسلامی انسانی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است و معلمان صبور و نجیب کلیدی‌ترین رکن آموزشی هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری آنان بستگی دارد.

او ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز داریم. بر این اساس برنامه‌ها را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی و عامل همسوکننده شکل دادم و در پرتوی آن توسعه عدالت آموزشی محور برنامه خواهد بود. توسعه حرفه‌ای در کنار بهبود منزلت و معیشت معلمان را به عنوان کلیدی قرار دادم و در این مسیر به پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، ریاست‌جمهوری و اعضای هیات دولت و توجهات نمایندگان مردم نیاز داریم. معتقدم برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را می‌تواند برای ما ایجاد کند.

او با بیان اینکه در برنامه‌اش به ۱۱ هدف محوری که مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است اشاره شده گفت: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی ارائه شده حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن الزامات اجرایی برای آن است در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده که مهمترین آن تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین و تهیه و تدوین کلیه زیر نظام‌های این برنامه است که سه زیر نظام تایید و تصویب شده همچنین پایش و ارزیابی مستمر گام‌های اجرایی سند تحول و توجه به منابع انسانی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی و تربیت بدنی در این برنامه آمده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برخی از مهمترین برنامه‌ها در ذیل این هدف بسیار مهم در آموزش و پرورش بازطراحی برنامه‌های فوق برنامه براساس الگوی متوازن برتکیه بر تربیت اسلامی طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی کشور یکی دیگر از مهمترین هدف‌ها در برنامه پیشنهادی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین توسعه عدالت آموزشی و تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان محروم، مرزی و عشایری انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوان و توسعه برنامه برای بزرگسالان و رفع موانع موجود است.

بطحایی درباره توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرروش از سوی شما نمایندگان مطرح ‌شده است به عنوان یکی از اهداف‌ آمده است. موضوع اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزایش بهره‌وری و اقتصاد آموزش وپرورش در برنامه اشاره شده است و در ذیل این هدف راهکارها و برنامه‌ها آمده است.

او ادامه داد: بهبود کیفیت فضا و تجهیزات توسعه و تقویت آموزش‌دهی دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازها ویژه مشارکت عمومی بهره‌مندی از فضای مجازی از هدف‌هایی است که در این برنامه به شرح و بسط آمده است که مسائل و مشکلاتی که از آموزش و پرورش برشمرده شده در چارچوب سند بنیادین برنامه‌هایی پیش بینی شده بود و برای برخی پیش‌بینی نشده که در وزارت آموزش و پرورش به آن توجه می‌کنیم.

بطحایی  گفت : من به عنوان کسی که ۳۵ سال در آموزش و پرورش کار کردم یقینا باور دارم آموزش و پرورش  روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند. پرهیز از سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از ماموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود. تمرکز بر آموزش و پرورش محض که رسالت اصلی این وزارت خانه است مورد توجه وزرا و همه مدیران در این وزارت باید باشد هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود،  ضد آن است.

گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش گفت ‌: تعامل و هماهنگی با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد فعالیت ها فراهم می‌کند. من ایمان دارم بدون همکاری و تعامل با شما نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم نمی‌شود. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود.

او گفت : من یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه رده‌ها از سطوح صف و ستاد خدمت مردم هستم. از موانع و مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم و مساعدت همکاران خودم تمام تلاشم را برای بهبود اوضاع معلمان خواهم کرد.

او ادامه داد : من قبل از پذیرش این کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که معاون نوبخت بودم از ایشان قول تمام و کمال گرفتم و ایشان از آنجایی که آموزش و پرورشی هستند قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشته باشند

بطحایی افزود : این جمله را از ایشان یادداشت کردم که گفتند به لطف خدا این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود امیدوارم شایستگی بنده برای قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید شما باشد و با رای بالای خود موقعیت این وزارت‌خانه را در دولت و همه دستگاه‌های کشور مورد حمایت قرار دهید اما هر چه تشخیص دهید حتما بهترین و مناسب‌ترین تشخیص است.

۱۷:۲۷

کوچکی‌نژاد: بطحایی تمام عمر خود را در وزارتخانه آموزش و پرورش گذرانده است/ او هیچ نقشی در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است

جبار کوچکی نژاد در دفاع از گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: من با صحبت‌های همکاران مخالفم. به سخنان آقایان جاسمی و بیگلری دقت کردم و شاهد بودم همه آنها هم‌جهت با برنامه وزیر پیشنهادی صحبت کردند. با این حال خود مخالفان هم به شخصیت بطحایی هیچ گونه تعارضی نکردند و من از آقای روحانی تشکر می کنم که در این شرایط وزیری چنین اعتدالگرا، انقلابی و متدین را به ما معرفی کرده‌اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران عزیز من وزارت آموزش و پرورش یکی از حساس‌ترین  وزارتخانه‌های کشور است و کوچکترین اشتباهی در این وزارتخانه تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت چرا که سرنوشت ۱۳ میلیون دانش آموز در دست این وزارتخانه است و من باز هم از جناب رییس جمهور به خاطر معرفی چنین وزیری تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: من تمام وزرای پیشین آموزش و پرورش را بررسی کردم و ایشان تنها وزیری هستند که تمام عمر خود را در وزارتخانه متبوع خود گذراندند و در این زمینه تجارب فراوان دارند. با حضور او مطمئن هستم کمترین اشتباهی در این وزارتخانه رخ نخواهد داد. دوستان برای رای دادن شتابزدگی نکنند. بطحایی فردی بسیار پخته است و در ابتدا معلم سپس مدیر مدرسه و بعد به عنوان کارشناس مستقل در این وزارتخانه خدمت کرده و در شورای عالی آموزش و پرورش نیز حضور داشته است.

او با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش افزود: ایشان به علت آگاهی گسترده از سیاست‌های کلی نظام و احاطه بر روی مباحث بودجه، توانسته‌اند برنامه‌ای جامع به مجلس ارائه دهند و من از ایشان به خاطر این برنامه تشکر می‌کنم .

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه حوزه آموزش با مشکلات اساسی روبرو است ادامه داد: امروز رییس دولت به همه معاونین ، وزراء و مجلس قول دادند برای حل مسایل کمک خواهند کرد. مجلس نیز با وجود کمیسیون‌های اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی و غیره می‌تواند با همکاری وزیری این چنین با سابقه، مشکلات این حوزه را حل کند .

او ادامه داد: امروز همه می‌دانیم حوزه آموزش و پرورش با چه مشکلات اساسی روبرو است. بحث فرهنگیان بازنشسته، رفاه کم فرهنگیان و دستمزد اندک معلمان ابتدایی  با وجود تلاش‌های فراوانشان از همین معضلات است. با این حال وزیر پیشنهادی خود پیش از همه از این معضلات خبر دارد  نگران بوده و تلاش می کند.

نماینده مردم رشت با اشاره به تجربیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: ایشان در اوایل انقلاب به عنوان معلم پرورشی در مدرسه مشغول بودند به همین دلیل بی شک اطلاعات فراوانی در حوزه‌هایی همچون آموزش قرآن، ورزشی و بحث‌های پرورشی دارند. همچنین در برنامه ایشان راهکار جدی برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش ارایه شده که دغدغه ایشان را به روشنی بیان کرده و موجب تحولی در شرایط اقتصادی آموزش و پرورش خواهد شد.

او با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگی افزود:‌نمایندگان محترم مجلس شما کمیته برای تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل دادید که من ریاست آن را به عهده دارم . همه گزارشات این کمیته آماده است و من اعلام می کنم که بطحایی و خانواده او هیچ نقشی در بحث صندوق ذخیره فرهنگی نداشته‌اند. گزارشات دیروز به دست من رسیده است و پس از پایان رای اعتماد آن را به مجلس ارایه خواهم داد.

کوچکی نژاد ادامه داد: در برنامه‌ای که بطحایی ارایه داده است همه مسایل مربوط به برنامه‌ریزی آموزشی دیده شده است. در حال حاضر کتب و مفاد درسی باید تغییر کرده و روش آموزش در فنی و حرفه ای نیازمند تغییر تحول است که همه این موارد در برنامه ایشان دیده شده است .

او در پایان با اشاره به شخصیت متدین و انقلابی بطحایی افزود: او سالهاست در دولت و مجلس برای رفاه فرهنگیان تلاش می‌کند و همیشه احترام فرهنگیان را نگه داشته است. اکثریت شخصیت‌های مجلس از جناح‌های مختلف همچون آقای کامرانی از او اعلام حمایت کردند چرا که برنامه و عملکرد خوبی دارد و دارای شخصیت متدین، انقلابی و اعتدالگراست و من از همه دوستان خواهش  می‌کنم با رای بالا پشتیبان وزیری چنین متدین باشید.

۱۷:۱۵

داداشی: مخالفان بطحایی لااقل نیم‌نگاهی به برنامه او بیندازند/ آموزش و پروش امانت الهی است

ولی داداشی نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای کابینه دوازدهم با اشاره به سابقه بطحایی گفت: همانطور که همکاران و ملت شریف ایران می‌دانند، مهمترین رکن یک جامعه آموزش و پرورش است. شما مستحضر هستید فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد:‌ وزارت آموزش و پرورش یک امانت الهی است که ما نباید آن را از دست بدهیم.

نماینده مردم آستارا در دهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص گذشته و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم گفت: یک وزیر آموزش و پرورش باید تعهد و تخصص لازم را داشته باشد. آقای بطحایی از این لحاظ زبانزد خاص و عام هستند ایشان در امر تخصص در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خدمت کرده و به خوبی محیط شرایط را می‌داند از دوستانی که مخالف ایشان هستند می‌خواهم لااقل یک نیمه نگاهی به برنامه ارائه شده از سوی بیاندازید.

او ادامه داد: برنامه پیشنهادی متمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که این یک نگاه ضروری است و با کمک قوای مجریه ، مقننه و قضاییه امکانپذیر است.

داداشی خاطرنشان کرد: معلمان در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنند امروز نیاز است با یک برنامه مدون وارد میدان شویم. 

او در خصوص بکارگیری نیروی جدید آموزش و پرورش با اشاره به معلمان حق التدریسی گفت:‌ باید در جذب نیروی انسانی یک بازنگری صورت بگیرد، طی چهارسال پیش رو ۴۰۰ هزار معلم بیکار هستند که آقای بطحایی برنامه خوبی برای جایگزینی آنها ارائه داده است ایشان تامین منابع مالی برای ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پرورش را که در حال حاضر آن را ندادیم، تدارک دیده است.

نماینده مردم آستارا عنوان کرد: با توجه به مولفه‌هایی که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده ما باید به ایشان رای بدهیم. البته انتظار داریم که او در جهت تکمیل بیمه فرهنگیان، ارائه خدمات در مراکز درمانی رفاهی ، اقتصاد و معیشت معلمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد. دوستان به وزیر پیشنهادی رای بدهید و اگر خلاف برنامه‌اش عمل کرد از او سوال بپرسید.

۱۶:۵۸

بیگلری: معلمان با حداقل‌ها و در سختی زندگی می‌کنند/ آموزش و پرورش ژنرال می‌خواهد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده به عنوان نماینده حامی دولت روحانی در این جایگاه حضور پیدا کردم اما وکیل الدوله نیستم. از وزیران دولت یازدهم از جمله دکتر زنگنه، آخوندی، سلطانی فر، واعظی و نعمت زاده قدردانی می‌کنم. من به عنوان نماینده‌ای که برای حمایت از ۱۶ وزیر کابینه ثبت‌نام کردم اما نامم برای هیچ کدام از آنها برده نشد اما قرعه مخالفتم به دکتر بطحایی افتاد.

نماینده مردم سقز و بانه ادامه داد: آینده کشور و آینده جوانان ما در دست معلمان است. هیچ چیز به اندازه تعلیم و تبربیت اهمیت ندارد بنابراین باید قدر  وزارت آموزش و پرورش را بدانیم. بنده مخالف شخص دکتر بطحایی نیستم اما به عنوان یک فرهنگی و کسی که سالها در آموزش و پرورش خدمت کردم و هنوز خانه اول خود را آنجا می‌دانم برای وضعیت آموزش و پرورش نگرانم که دکتر بطحایی نتواند این کِشتی به گِل نشسته را به مقصد برساند.

بیگلری افزود: زمانی که وضعیت معلمان را می‌بینیم که با حقوق ماهیانه‌ای بسیار کمتر از ادارات دیگر است، خودم را شرمنده آنها می‌دانم. متاسفانه آنها در شرایط بحرانی به سر می‌برند در صورتی که آینده فرزندان ما در دست آنها است معلمان با حداقل‌ها و در سختی‌ها زندگی می‌کنند.

اوافزود: آموزش و پرورش و وزارت علوم ابرمرد و ژنرال می خواهد آیا وزیر پیشنهادی می تواند برنامه های این وزارتخانه را جلو ببرد و پاسخگو وضعیت بحرانی آموزش و پرورش باشد آیا برنامه درست و جامعی بحرانی دارد.

بیگلری تاکید کرد: آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که به سهم‌خواهی و فساد چند میلیون تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان نه بگوید. ما انتظار داریم در صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف سازی کنید چراکه ما و فرهنگیان بابت آن بسیار آرزده خاطر و منتظر توضیحات شما در این باره هستیم.

او با اشاره به دوره مدیریتی بطحایی در پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: شما زمانی که در بخش پشتیبان وزارت آموزش وپرورش بودید آیا خود را بجای معلمان گذاشتید که چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا خود را بجای معلمانی قراردادید که پس از کلی هزینه و صرف وقت مدرک تحصیلی گرفته اما مدارکشان اعمال نشد؟

نماینده مردم سقز و بانه خاطرنشان کرد: آیا برنامه‌ای برای حل افزایش حقوق و تهیه مسکن و تبدیل وضعیت معلمان قراردادی، حق التدریسی، نهضتی و ... دارید. آیا برنامه‌ای برای تجهیزات آزمایشگاه و کلاس‌های آموزشی همچنین افزایش سرانه مدارس بویژه مدارس شبانه روزی دارید؟

بیگلری خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید حقوق معلمان روستایی که مسافت زیادی را برای رسیدن به محل کار طی می‌کنند به همان اندازه واقعی می‌باشد و هیچ افزایش حقوقی ندارند؟ وضعیت مدارس روستایی بسیار نگران کننده است. با این وضع در حدود سی درصد از مدارس باید منتظر حادثه شین‌آباد باشیم.

او خطاب به رییس‌جمهور و کابینه دوازدهم گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرروش بتواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند چراکه همه ما بارها شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش فرموده‌اند که  این وزارتخانه را هزینه‌ای ندانید و همه به آن کمک کنید. بخاطر ایران و به خاطر آینده فرزندانتان به آموزش و پرورش کمک کنید.

این نماینده مجلس با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت توسط وزیر بهداشت تصریح کرد: معتقدم در آموزش و پرورش نیز می‌توان طرح تحولی اجرا شود که حقوق معلمان  افزایش داشته و سرانه دانش‌آموزان افزایش پیدا کند و معلمان ما احساس غرور کنند نه اینکه بیش از ۹۰ درصد آنها امروز نیاز مالی دارند.

بیگلری خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهم سفرهایی به مناطق محروم داشته و مدارس را بازدید کنند و بدانند که بچه‌ها در چه مدارس تخریبی درس می‌خوانند. آیا شما برنامه‌ای برای سند تحول بنیادین دارید؟ کتاب‌های درسی امروز با نیازها جامعه همخوانی چندانی ندارد آیا برای آن‌ها برنامه‌ای دارید؟ همچنین برای حل وعده رتبه‌بندی که از برنامه‌های خود شما و ناقص مانده برنامه‌ای دارید؟ آیا با هیات وزیران برای کیفی سازی آموزش و پرورش صحبت‌کردید؟ آموزش وپرورش باید مهارت محور باشد اما ما امروز شاهد هستیم که چنین چیزی نیست. برای مشکلات زیربنایی مدرسه چه برنامه‌ای دارید؟برنامه شما برای منابع درآمدی پایدار چیست؟

او با اشاره به مشکلات مدیران مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق گرفتارند؟ آیا می‌دانید مدیران مدراس برای کارهای خدماتی مشکل دارند و ۸۰ درصد با کمبود نیروی خدماتی مواجهند. آیا ساختار مشخصی برای شایسته سالاری دارید آیا قصد دارید از جمعیت چند میلیونی اهل سنت استفاده کنید.

این نماینده ادامه داد: ما یک نفر از اهل سنت یا کرد به عنوان مدیر کل نداریم و به غیر از یک نفر که آن هم مدیون آقای زنگنه هستیم در این سمت‌ها انتخاب نشده‌اند. می‌دانید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی می‌باشد؟ برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی و درخشش دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟ مشکل اصلی آموزش وپرورش مالی می‌باشد چه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارید.

او تاکید کرد: در این شرایط وزیر آموزش و پررش شدن جگر شیر می‌خواهد وجدان به من می‌گوید آموزش و پرروش در دوران آقای فانی و شما بسیار بهتر از یک سال گذشته بود.

۱۶:۵۷

بیرانوندی: بطحایی با ادب و اهل تعامل است/ فرمایشات روحانی محل اعتماد ماست

محمد بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: همه می‌دانیم مردم از کاستی‌ها و کم‌کاری‌های وزرا، مدیران و دستگاه‌ها اطلاع داشتند و از فرصت‌سوزی‌ها آگاه بودند اما به سخنان امیدبخش ریاست‌جمهوری و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اعتماد کردند و دست از گلایه شستند و به میدان آمدند و شور و حماسه‌ای بی‌نظیر آفریدند و دوباره دکتر روحانی را برای ایران و اسلام انتخاب کردند.

او ادامه داد: اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد، این مساله نیازمند عزم ملی است. عزم ملی هم یعنی همت و حمایت مجلس، ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان صبح امروز روحانی اظهار داشت: امروز آقای روحانی در همین تریبون در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت گفتند آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه این مملکت است و این مهمترین و بزرگترین را به کسی می‌سپارم که از او خواسته‌ام این تحول را در این دستگاه ایجاد کند. به عنوان مسئول ستاد شما در استان لرستان می‌گویم این فرمایشات شما محل اعتماد ماست.

بیراوندی افزود: برخی از نمایندگان به عنوان مسئول کمیته آموزش و پرورش از من می‌پرسیدند که دولت چقدر از وزیر آموزش و پرورش حمایت می‌کند؟ آقای روحانی امروز از وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند. ما به فرمایشات آقای روحانی اعتماد می‌کنیم.

او درباره توانمندی‌های بطحایی تصریح کرد: ایشان با ادب و اهل تعامل هستند. شما سوابق کاری ایشان را خوانده‌اید که از کلاس درس آغاز کرده است. هم معلم بوده است و هم مدیر. ایشان رئیس آموزش و پرورش استان بوده و سپس به معاونت می‌رسند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما کسی را از جنس خودمان می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: یک میلیون فرهنگی گفته‌اند ما توان اداره دستگاه خود را داریم. کسی که آشنا به این دستگاه است، آقای بطحایی است. چه کسی بیشتر از بطحایی می‌داند راه تامین نیرویی انسانی چیست و چه کسی بیشتر از او می‌داند که فرهنگیان ما در عرصه معیشت چه دغدغه‌های دارند. در سال ۹۴، رشد ۱۱۲ درصدی حقوق معلمان مدیون تلاش‌های ایشان است.

۱۶:۴۳

جاسمی: در برنامه بطحایی راه‌حل مشخصی برای مشکلات برگزاری کنکور ارائه نشده است/ نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دوره وزارت فانی و دانش آشتیانی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌ها است که از نظر روند کمی و کیفی موثر واقع شده و بیش از یک میلیون نفر از خدوم‌ترین و شریف‌ترین انسان‌ها به عنوان معلم در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند. همچنین دختران و پسران نجیب ایران در این وزارتخانه تعلیم و تربیت پیدا خواهند کرد. ما انسان‌های بزرگی در کشور داریم که روشنی‌بخش جهان هستند؛ مانند میرزاخانی که چند وقت پیش فوت کردند آن‌ها دست‌مایه‌های نظام جمهوری اسلامی هستند.

او با اشاره به ایرادات برنامه بطحایی برای وزارت خانه آموزش و پرورش گفت: شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین یکی از این ایرادات است چراکه این سند، سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. اجرای این سند بنیادین فرآهم آوردن زیرساخت‌ها است که بدون توجه به آن اجرای آن آغاز شده که آسیب‌های جدی را وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه به دومین ایراد برنامه بطحایی اشاره کرد و افزود: عدم گفتمان‌سازی درباره اجرای سند بنیادین یکی دیگر از مشکلات این برنامه است چراکه اجرای این سند نیازمند همراهی دارد و باید از ظرفیت رسانه ملی نیز استفاده شود که متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول ندارند. همچنین یکی دیگر از مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان است که متاسفانه از سختی‌ها و تبعیض‌ها رنج می‌برند. این مشکلات تاثیر منفی روی معلمان گذاشته و انگیزه را به حداقل رسانده است و متاسفانه در برنامه آقای بطحایی به آن اشاره نشده است

جاسمی درباره مشکلات برگزاری کنکور گفت: یکی از مشکلات آموزش و پرورش برگزاری کنکور است و متاسفانه برخی بنگاه‌های سودجو و آموزشگاه‌های علمی باعث شده‌اند تا کنکور به عنوان پدیده تلخ فراروی آموزش و پرورش قرار بگیرد و اجازه ندهند به رسالت تربیتی خود بپردازد متاسفانه در برنامه آقای بطحایی نیز راه حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

او درباره عدم برخورداری آموزش و پرورش از فناوری روز دنیا گفت: حوزه آموزش در دنیا از ظرفیت فناوری‌های جدید حداکثر استفاده را می‌کنند متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدارس فاقد این فناوری هستند لذا نمی‌توانند از آخرین یافته‌های علمی استفاده کنند همچنین کتاب‌های درسی که عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند و حجم، محتوا و تناسب آنها با نیازهای سنی در نظر گرفته نشده و این موضوع از درخواست‌های اصلی دانش‌آموزان و خانواده‌هاست برای بازنگری و تجدید نظر مبتنی بر سند تحول بنیادین باید برنامه‌ریزی لازم و جدی انجام شود.

او همچنین ادامه داد: در راستای تحول و تکریم جامعه آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور و در راستای همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی، دل خیلی از فرهنگیان آزرده خاطر است و باعث شده در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت‌هایی داشته باشیم.

جاسمی افزود: توجه به رفاه و زندگی مربیان و معلمان این کارخانه انسان‌سازی یعنی آموزش و پرورش بسیار کم‌رنگ است. آنچه باعث شده این وزارتخانه ناکارآمد باشد، عدم توجه به دغدغه همین معلمان و مربیان است که بیانگر مدیریت سطح پایین بوده و عامل اصلی آن شخص وزیر در راس وزارتخانه است.

او گفت: توجه به توانمندی فرد آن هم در دوران اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است که امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش از عهده ‌آن برمی آید چون کارها در گذشته به درستی انجام نشده است و فارغ‌التحصیلان از مدارس قدرت اشتغالزایی و کارآفرینی ندارند و علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف و گذراندن بهترین دوران عمر خود یعنی نوجوانی و جوانی از اشتغال بی‌بهره‌اند و دچار ناامیدی هستند.

نماینده مجلس گفت: نیازمند است اصلاح ساختار در سطح کلان و همچنین در ا ستان‌ها و شهرهای وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. این وزارتخانه نیازمند تحقق است. امروز بزرگترین نگرانی مقام معظم رهبری و مردم شرایط و وضعیت نوجوانان و جوانان است که به علت بیکاری همه آنها هدر رفته‌اند و معضلاتی مانند آسیب‌های اجتماعی در پی این بیکاری هزینه‌های زیادی به کشور متحمل شده‌است که دلیل آن سطح کیفی آموزش و پرورش بوده است. بنابراین هرچه به این جایگاه توجه داشته باشیم باز هم کم است.

او با اشاره به مربیان حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی گفت: وزیر جدید باید به مربیان حق‌التدریس و مربیان نهضت سوادآموزش توجه ویژه داشته باشد. در کمیسیونی با موضوع دانش آشتیانی و دکتر فانی تشکیل شد راجع به همه این مسائل گفت‌وگو کردیم اما علی رغم همه این موارد باز هم با وجود شعارها با رویکرد سیاسی با مسائل برخورد می‌کنیم. به طور مثال  فردی که سال‌ها در آموزش و پرورش تربیت شده و مدارج عالی را طی کرده و در سمت فرماندار یکی از کلانشهرها انجام وظیفه کرده با تغییرات دولت به آموزش و پرورش برگشته و از او به عنوان انباردار در یک شهرک اقماری استفاده شده.

جاسمی افزود: این فضا رویکرد سیاسی دارد و در شهرستان‌ها فضای سیاسی همه را خفه کرده است. متاسفانه آنهایی که لایق بودند و می‌توانستند این سنگر را حفظ کنند به اجبار بازنشسته و خانه‌نشین شده‌اند که امیدواریم دکتر بطحایی بتواند از این افراد استفاده کند. ما نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند و شرایط چندگانه‌ای را برای آموزش رقم بزند.

او گفت: بنده توقع دارم وزیر جدید اگر رای اعتماد آورد شرایط و بستری فراهم کند که معلمان و دانش‌آموزان با آرامش و آسایش رتبه برتر آموزشی را کسب کند.

۱۶:۴۳

تجری: کسی بهتر از بطحایی نمی‌تواند نظام رتبه‌بندی معلمان را سامان دهد/ آموزش و پرورش وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد

فرهاد تجری نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون حاضر شد و با اشاره به معضلات موجود در حوزه آموزش گفت: یکی از مسائل عمده‌ای که امروز آموزش کشور با آن روبرو است در اولویت نبودن برنامه‌ریزی‌های دولت است در نتیجه آموزش و پرورش نمی‌تواند افقی برای خود ترسیم کند در نتیجه توانایی توسعه فضاهای آموزشی را ندارد.

تجری ادامه داد: کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر دغدغه مدیران در همه سطوح است معضل بعدی که آموزش و پرورش با آن روبرو است، بحث مهندسی نیروهای انسانی است. برای مثال نیروهای حق التدریسی بخاطر یکسری نیازمندی به دور از توجه به نیازهای واقعی وزارت آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شود و در بدنه رسوب می‌کنند و حقوق می‌گیرند اما کاری از پیش نمی‌برند .

او یکی دیگر از مشکلات این حوزه را نبود آمارهای واقعی برای برآورد نیاز آموزشی دانسته و درباره راهکاری موجود در این زمینه افزود: اولین راهکار برای حل معضلات حوزه آموزش و پرورش عزم ملی است از سوی دیگر این وزارتخانه وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد و برگرفته از همین فضا باشد، مراحل مدیریتی را پله پله پشت سر گذاشته باشد تابتواند آسیب‌های شدیدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است را بشناسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به اعتبارات دولتی را راهکار بعدی دانسته و ادامه داد: با توجه به ضرروت ریل گذاری و تربیت استعدادها و نیروهای آینده افزایش اعتبارات دولتی در این حوزه دارای اهمیت است . از سوی دیگر باید بودجه ویژه ای برای فرهنگیان تعبیه شود و اعتبارات اختصاص یافته باید مدیریت شود و از سوی دیگر سند بنیادین اموزش و پرورش دغدغه بزرگ همه ماست.

تجری با بیان اینکه بطحایی کارنامه درخشانی در حوزه آموزش و پرورش داشته است، اظهار داشت: امیدواریم با وزارت ایشان بحث معیشتی و حقوقی فرهنگیان حل شود که یکی از مطالبات آنهاست. امیدواریم ایشان که به حوزه اداری مالی اشراف دارند و طی سال‌های اخیر در سازمان برنامه و بودجه حضور داشته‌اند و از حمایت دکتر نوبخت برخودار بوده، آمدنش فرصتی باشد.

او افزود: ایشان امکانات رفاهی را از گذشته مورد توجه داشتند و تاسیس مراکز فرهنگیان را در برنامه خود دارند. بومی‌گزینی از نیروهای فرهنگیان و جلوگیری از خالی شدن مناطق محروم از نیروهای توانمند از برنامه‌هایشان است.

این نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردند، تصریح کرد: ایشان معاون دبیرکل آموزش و پرورش بوده است و کسی بهتر از ایشان نمی‌تواند این نظام را سامان دهد.

۱۶:۱۸

ذوالنور: گزینه وزارت علوم دستخوش سهم خواهی شده است/ فضای مجازی مهم‌ترین دغدغه مردم دین‌دار است/ از عباس صالحی حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در رابطه با مخالفت با کلیت کابینه گفت: ای کاش رییس‌جمهور با توجه به اینکه این جلسه یک بار تشکیل می‌شود در مجلس حضور می‌یافتند و نظر موافقان و مخالفان را می‌شنیدند.

او ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور شما دولت اولیه نیستید واین دولت ادامه دولت قبلی است. بنابراین ای کاش گزارشی از عملکرد چهارساله خود ارائه می‌دادید. لذا برنامه‌های دولت دوازدهم در استمرار عملکرد دولت یازدهم است.

او با بیان اینکه عمل به وعده‌ها در راستای تحقق مطالبات مردم است بنابراین توجه به وعد‌ه‌ها مهم است، گفت: رئیس جمهور فرمودند که در تغییر کابینه هیچ فشاری بر من وارد نبود اما ۲۰ دقیقه بعد فرمودند که نتوانستیم وزیر زن انتخاب کنیم و سه معاون زن انتخاب کردیم که این بر اثر فشارهایی است که بر من حاکم بود.

ذوالنور بااشاره به وزارت علوم گفت: حدود ۱۰۰ هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی داریم که عدم معرفی وزیر علوم شاید با شان جامعه علمی و نخبگان کشور سازگاری نداشته باشد و این تلقی ایجاد شود که در بین هیات علمی حتی یک نفر را هم نداشته‌ایم که شاهد تصدی سرپرست بر این وزارتخانه نباشیم.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم برای این جایگاه حساس فردی را انتخاب کنیم یا باید علمی و یا اجرایی باشد که نیرو در این زمینه کم نداریم. بنابراین شاید به دنبال سهم خواهی هستیم که درصدد پاسخ به سهم‌خواهی جریان‌های سیاسی برآمدیم که نتوانستیم فردی را معرفی کنیم .

نماینده مردم قم در ارتباط با حوزه فرهنگ گفت: هرچه برنامه پیشنهادی را بررسی کردم رنگ و بویی از دین در جامعه انقلابی – اسلامی پیدا نکردم. پس در این برنامه جای دین و مانور دینی کجاست؟ حوزه فرهنگ که همیشه مورد تاکید رهبری و تقریب مذاهب بوده و همچنین در بررسی معضلات فرهنگی  دین کجا دیده شده و بودجه قرآنی کجاست.

ذوالنوراظهارداشت: اگر ایراد و انتقادی مطرح می‌کنیم به معنی این نیست که نمی‌خواهیم موافقتی با تیم فرهنگی داشته باشیم. آقای عباس صالحی از بهترین گزینه‌ها است و ما از او حمایت خواهم کرد. در خصوص فرهنگ، فقط دولت دو برنامه در برنامه ششم توسعه آورد که با تلاش چند ماهه مجلس بود که در برنامه گنجانده شد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس بیان کرد: سه رویکرد در حوزه فرهنگی مطرح است که عبارت است از تصدی‌گری، عدم برخورد خشن و ولنگاری فرهنگی.  وقتی رئیس جمهور می‌گوید مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم این نمونه ولنگاری فرهنگی است. سوال ما این است که دولت در برنامه ششم توسعه وظیفه خود را در کجا دیده است؟

او با اشاره به اینکه فضای مجازی مهم‌ترین دغدغه امروز مردم دیندار و مردمی است که نسبت به سلامت فرزندان توجه دارند، اظهار کرد:: حق مردم اینترنت با وضع فعلی نیست. امروز هیچ‌کجای دنیا وضعیت اینترنت ما را ندارد لذا بی‌کیفیت‌ترین اینترنت را به مردم عرضه می‌کنیم و تا چه زمانی باید از جیب مردم ارتزاق کنیم.

ذوالنور ،گفت: بیمه هنرمندان را در کجا حل کردیم؟ نمی‌توانیم از هنرمندان و خبرنگاران صحبت کنیم اما مشکل آنها را حل نکنیم. همچنین اینترنت کودکان جایش در فضای مجازی کجا دیده شده است.

او بیان کرد: در چهار سال گذشته بدترین عملکرد را در دستگاه‌های فرهنگی داشته‌اید،آموزش و پرورش متزلزل‌ترین عرصه را دارد .

نماینده مردم قم بیان کرد: در سیاست خارجی سه اصل حکمت، مصلحت، عزت را پیش‌رو داریم و اگر آمریکا برجام را نقض کرد ما باید چه کنیم. معتقدم که سه راه داریم؛ بگذریم که هم چوب خوردیم، هم پیاز و یا اینکه باید تحریم شویم که همه دستاوردها را باید واگذار کنیم و یا باید سر حرفمان بایستیم که قطع‌نامه‌ها مجدداً صادر می‌شود.

ذوالنور گفت: آیا با بانک‌های کوچک دنیا ارتباط اقتصادی داریم اگر نه پس برجام چگونه انجام می‌شود؟ اگر آری که چرا نمی‌توانیم معاملات بانکی با بانک‌های مطرح دنیا داشته باشیم. این به خاطر این است که برجام رسالتش را انجام نداده است و اینقدر به یک موضوع پرداختیم که کشورهای منطقه را رها کردیم.

او افزود: در بحث اقتصادی کاهش تورم جای تغییر دارد لذا تورم و رکود دو کفه ترازو هستند و وقتی مسکن در کشور تعطیل می‌شود صنایع وابسته به مسکن جایی برای عرض اندام ندارند و وقتی رکود را شکستیم و تورم مهار شد جای قدردانی دارد.

۱۵:۵۵

جهانگیری: بیمه ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین از سوی ربیعی کار بزرگی بود/ یادمان رفته در همین مجلس سی‌دی علیه خانواده رئیس‌مجلس توزیع شد؟

اسحاق جهانگیری عصر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: من از نمایندگان محترم، ریاست و هیات رئیسه مجلس تشکر می‌کنم. یکی از بحث‌های جدی مجلس بحث کابینه است که جدی و طولانی است و نیازمند حوصله بیشتری است.

او ادامه داد: چهار سال قبل هم در بحث کلیت برنامه‌های دولت، پس از سخنان موافقان و مخالفان، به نمایندگی از ریاست جمهوری مطالبی را مطرح کردم. در آن زمان که به شاخص‌ها نگاه می‌کردم و با توجه به اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و مدیریتی کشور، سیاست داخلی و نیروهای انقلاب داشتم و به اتفاقات حوزه سیاست خارجی نگاه می‌کردم، فکر می‌کردم وارد یک دوره جدید از مسئولیت شده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت:  وضعیت جدید و سخت بود اما تیمی که به عنوان کابینه معرفی شد توانست این شرایط را پشت سر بگذارد. پس از چهار سال اگر اوضاع کشور از هر جهت بررسی شود، قابل افتخار و قابل عرضه در سطح بین‌المللی است.

جهانگیری با اشاره به وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، در بحث سیاست خارجی امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دولت اعتراض می‌شود شما منابع اقتصادی زیادی وارد کشور نکرده‌اید. در منطقه‌ای که گروه‌های تکفیری حضور دارند و از سوی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت‌های مالی، تسلحیاتی و ایدئولوژیک می‌شوند، مسائل منطقه را حل نکرده‌اید. پس ده‌ها مسئله دیگر در این عرصه حل شده است.

او با بیان اینکه بحث ایران‌هراسی دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه فردی به اتهام ایرانی بودن نمی‌توانست حساب بانکی داشته باشد، چنین وضعی دیگر وجود ندارد. ما به توافق مهمی رسیدیم. ما از فصل هفتم خارج شدیم و دیگر مخل صلح جهانی شناخته نمی‌شویم. رئیس جمهورمان در سازمان ملل موضوع جهان عاری از خشونت را مطرح و به اتکا اکثریت آرا تصویب شده است .

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: طرح تحول سلامت در همین دوره اجرا شد. بیمه کردن ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین کار بزرگی بود که از آقای ربیعی نیز برای این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی‌کند. در بحث کابینه دیگر مسائل و بحث‌‌هایی که درخصوص کابینه در سال ۹۲ مطرح شد، تکرار نمی‌شود. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور دیگر جمع شده و هدف‌شان پیشرفت کشور است.

او با بیان اینکه کشور از انسجام برخوردار شده است، ابراز داشت: یادمان رفته است در همین مجلس سی‌دی توسط رئیس‌جمهور علیه رئیس مجلس و خانواده وی پخش می‌شد ولی امروز روسای سه قوه در یک راستا کنار هم کار می‌کنند، هر چند ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه در امور فرهنگی، ارتباطاتی میان اصحاب فرهنگ ایجاد شده و امید در میان آنها به وحود آمده است، عنوان کرد: این امید و ارتباطات ایجاد شده، دستاورد کمی است؟

او با بیان اینکه در سال اول دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که به نسخه مورد اتکای دولت تبدیل شد، یادآور شد: در شاخصه‌های کلان اقتصادی، تورم چهل درصدی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است، رشد منفی شش، هشتم درصدی که عمق رشد رکود و تورم در کشور بود و در تاریخ ۵۰ ساله کشور سابقه نداشته، به ۱۲ درصد رسیده است. کم اتفاقی در این باره رخ داده است؟‌

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه نفت و گاز، اگر آقای زنگنه محدودیت‌های کشور را در سال ۹۲ بیان کند که هنوز برخی از آنها وجود دارد، متوجه شرایط می‌شویم. یکی از دلایل اصرار ما بر بودن آقای زنگنه این بود که نتوانستیم در این باره همه مسائل را مطرح کنیم.

جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات بیان کرد: گفته شده ۱۰۰ میلیارد ذخایر آزاد شده، چرا خود را نشان نمی‌دهد. ما نگفتیم این ذخایر کجا حبس شده است؟ نگفتیم ارز بانک مرکزی در کجا سرمایه‌گذاری شده و به شرکت نیکو داده شده است.

او با بیان یکی از بحث‌های آقای زنگنه تمرکز بر پارس جنوبی بود، گفت: زمانی برداشت ایران و قطر از میدان‌های مشترک پارس جنوبی مساوی بود. سپس برداشت قطر از این میدان دو برابر از ما شد ولی امروز برداشت ما از پارس جنوبی مساوی و حتی بیشتر است. کسی هم ککش نگزید که چطور اموال ایران در این سال‌ها به غارت رفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتقاداتی که به وزارت نفت و بخش گازرسانی می‌شود، گفت: می‌گویند دولت یازدهم نتوانسته به روستاها به خوبی گازرسانی کند. چرا چنین حرفی را می‌زنید؟ در این دولت بیشترین روستاها گازرسانی شدند آن هم در شرایطی که با کمبود منابع روبرو بودیم. ما با خلاقیت و فناوری و بدون تکیه به خیلی از مسائل توانستیم طرح‌های مهمی را اجرا کنیم.

او ادامه داد: امروز به وزیر جهاد کشاورزی ایراد می‌گیریم. مگر یادمان رفته که شش میلیون تن در سال ۹۲ گندم وارد کردیم. امروز آقای حجتی نمی‌داند با سه میلیون گندم مازاد داخلی چه کند. ما در تمامی کالاها که امنیت غذایی را برعهده دارد خودکفا هستیم.

او ادامه داد: سال ۹۳ در سفری که به کرمان داشتم بیمارستانی وجود داشت که مراجعه‌کنندگان آن شاکی و ناراضی بودند. یک سال بعد یعنی عید ۹۴ وقتی به آنجا رفتم دیگر کسی نبود که شکایت کند. همه تشکر کردند. 

معاون اول رئیس جمهور درباره انتقاداتی که در بخش صنعت به دولت یازدهم می‌شود، عنوان کرد: شما پیشرفت‌ها را نمی‌بینید؟ در بخش صنعت رشد ما منفی۱۰ درصد و در سرمایه‌گذاری خارجی منفی۲۰ درصد بود. صنعت کشور به راه افتاده و بنگاه‌های کوچک و بزرگ در حال کردن هستند. 

او همچنین ادامه داد: در بخش بنیه دفاعی واقعا کارنامه درخشانی وجود دارد. ما با محدودیت‌ها گام برداشتیم و امروز در اینجا قرار گرفتیم. حتماً چالش‌های پیش‌روی ما در چهار سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. 

او خاطرنشان کرد: امروز تک تک خانواده‌های ایرانی با معضل بزرگی به نام بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در هشت سالی که گذشت خالص شغل ما صفر درصد بود اما حالا ما سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح دولت یازدهم برای ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار فرصت شغلی اظهار داشت: باید در سال‌های آینده حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم که باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم وضعیت اشتغال کشور پیشرفت کند باید به بخش خصوصی احترام بگذاریم و بخش‌های دیگر را توانمند کنیم.

جهانگیری افزود: امروز نظام بانکی ما به خوبی پیشرفت کرده. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دیگر مشکلی ندارند.

او ادامه داد: بعد از برجام برای اولین بار موفق شدیم یک هواپیمای نو خریداری کنیم که البته این کار در زمان دولت اصلاحات نیز رخ داده بود. قرارداد خرید هواپیما حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیارد دلار برای ما سود داشت. 

معاون اول رئیس جمهور با تشکر از وزیر نفت گفت: قرارداد توتال در شرایطی بسته شد که امریکا می‌گفت کشورها حق ندارند قراردادی بیش از۲۰ میلیون دلار با ایران ببندند اما در این فضا قراردادی به این بزرگی بسته شد. 

او با اشاره به برنامه‌های دولت در بخش فرهنگی نیز گفت: دولت یازدهم بیشترین همت خود را برای زندگی فرهنگیان گذاشت. ما برای نخستین بار با وجود کمبود بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان را انجام داده‌ایم. 

جهانگیری ادامه داد: یک رئیس جمهور می‌تواند با مشورت کابینه خود را بچیند قطعاً آقای روحانی با شخصیت‌های سیاسی، ارکان نظام و و قوای دیگر برای بستن کابینه مشورت و مذاکره داشتند. امروز آقای روحانی مورد اعتماد ملت ایران است. حدود ۲۴ میلیون نفر به او رای دادند که سرمایه بزرگی در اختیار اوست.

او تاکید کرد: آقای روحانی باید قدر این سرمایه اجتماعی را بداند و حضور ۴۲ میلیون نفر در انتخابات می تواند دولت را قدرتمند کند. باید بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق آن مسئولیتی که مردم بر دوش ما گذاشتند را به خوبی انجام دهیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در انتخاب کابینه باید به مسائل خاص کشور توجه می‌شد مسائلی چون حل مساله آب ، بیکاری که همه و همه عزم ملی و تفاهم ملی را احتیاج دارد. دولت مصمم است عزم ملی به وجود بیاورد دولت به تمام دستورات رهبری را عمل کرده در دولت یازدهم حتی یک دستور رهبری هم روی زمین نمانده است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: دولت پیروی از رهبری را درعمل نشان داده و با تکیه به نظر کارشناسی، حمایت مجلس و قوه قضاییه و در راس همه حمایت رهبری و ملت عزمش را جزم کرده و برنامه ارائه داد تا مشکلات حل شود .

او افزود: این یک تیم هماهنگ است و کل کابینه با هم هماهنگ هستند اعضای دولت در بخش‌های مختلف مثلا بخش سیاسی با هم هماهنگ هستند. رحمانی فضلی بازوی توانمند دولت در اجرای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است در وزارت اطلاعات هم آقای علوی تمام هم و غمش پیگیری مسائل مربوط به مساله اقتصاد مقاومتی بوده است.

او افزود: آقای ظریف در وزارت امور خارجه هم با برنامه‌ایی که دارند فضا را به گونه‌ای مهیا می‌کنند که دیپلماسی به وجود آید که ما یک جهش صادرات داشته باشیم

معاون رئیس‌جمهور افزود: هماهنگی وزیر صنعت و نفت نیز مثال زدنی است وقتی که من وزیر بودم آقای شریعتمداری نیز وزیر بودند که در آن زمان نگران تولید داخلی بودند کارنامه آقای حجتی نیز مشخص است.

جهانگیری ادامه داد: آقای آخوندی هم در طول دوره قبل هم به مسکن مهر هم بافت فرسوده و حمل ونقل ریلی و هوایی توجه ویژه کردند و همه بخش ها در کنار هم در حال توسعه است در حال حاضر یک وزیر جوان در کابینه داریم. کابینه گاهی تصمیمات شجاعانه و گاهی باید تصمیمات همراه با تجربه و دقت بگیرد در حال حاضر این کابینه چنین ویژگی هایی را دارد. وزارت تعاون هم با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ است و مصمم هستند که طرح توسعه سلامت را پیش ببرد .

جهانگیری در رابطه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: خواسته از ما این بود که وزیر آموزش و پرورش را از بدنه همان سازمان انتخاب کنیم که به حمدالله همین هم شد.

او افزود: برنامه های ما در راستای اقتصاد مقاومتی سرشار از نکات مثبت است .

جهانگیری با اشاره به ویژگی سوم این کابینه که پاسخگویی است گفت: این وزرا از نقد نمی‌ترسند از مورد سوال قرار گرفتن هراسی ندارند در مقابل مردم و مجلس باید پاسخگو باشند ما از نقد منتقدین استقبال می کنیم و اعتقاد داریم راه موفقیت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است این طور نیست که بگوییم این کابینه هیچ مشکلی ندارد اما باید در کنار هم نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم انشاءالله با رای اعتماد خوبی که از سوی شما نمایندگان مجلس می گیریم به مانند انتخابات سرمایه ای بشود برای تلاش بیشتر.

۱۵:۴۱

کواکبیان: برخی نمایندگان فکر می‌کنند در خطبه‌های نماز جمعه صحبت می‌کنند/ آیا رهبری حکم یک دولت سکولار را تنفیذ کردند؟

مصطفی کواکبیان در موافقت برنامه‌های دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس با اشاره به گفته برخی از نمایندگان که مخالف برنامه صحبت کردند گفت: برخی فکر می‌کنند که در خطبه‌های قبل از نماز جمعه صحبت می‌کنند. اینجا مجلس است و باید حول محور برنامه بحث کنند. این که می‌گویند برنامه‌ها سکولار است یا معنی سکولار را نمی‌دانند و یا این که اینها در راستای بیانات رهبری نوشته شده را نمی‌دانند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همین چند روز پیش رهبری حکم ریاست جمهوری رییس جمهور را تنفیذ کرد. یعنی ایشان یک دولت سکولار را تنفیذ کردند؟ دولت تا به امروز به خوبی و برنامه محور عمل کرده است و برنامه های دولت عموما براساس مصوبات مجلس بوده است. آیا ما در مجلس برنامه‌های سکولار تصویب کرده‌ایم.

او افزود: دولت در حوزه فرهنگ به خوبی عمل کرده است و نمی‌خواهد که با یک دید امنیتی کارها را انجام دهد. فرهنگ باید با مردم و نظام هماهنگ باشد و تمام تلاش دولت هم همین است.

عضو فراکسیون امید با اشاره به افزایش نرخ سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: ما خودمان در مجلس تصویب کرده‌ایم که سالانه باید ۷۵ میلیارد سرمایه خارجی در کشور جذب شود. این که برخی دوستان می‌گویند چرا با خارجی‌ها قرارداد بسته شده است عجیب است. بحث من این است که اگر می‌گوییم برجام بد است باید ولایت مدار باشیم زیرا رهبری در راس نظام برجام را تایید کرده است. چطور ایشان گفتند سند ۲۰۳۰ را بردارید که برداشته شد اگر با برجام مخالف بودند می‌گفتند بی‌برجام.

او خاطرنشان کرد: شخصیتی مثل ظریف مانند سردار سلیمانی پا به پای هم در راستای اهداف نظام حرکت می‌کنند. این که وزیر زن معرفی نشده است به خاطر فشارها از جانب برخی احزاب نبود.

کواکبیان تاکید کرد: تلاش دولت در بخش تحول سلامت و دیگر بخش ها مناسب است و من به آن افتخار می کنم. باید به مسایل دیگر هم توجه کرد ما ۳۰۰ نفر گردش نخبگان داشتیم که باید به آن توجه کنیم.

۱۵:۲۵

لاهوتی: باید تا سال ۱۴۰۴ ، ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم/ صعنت گردشگری باید احیا شود

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ابتدا نیاز است یک اطلاعات کلی از وضعیت کشور داشته باشیم، گفت: دوستان شما در جریان هستید که در امر آموزش در میان ۲۰ کشور منطقه رتبه ما ۱۶ است و در سطح جهانی در میان ۱۳۸ کشور رتبه ما ۹۲ است که باید نسبت به این امر اقداماتی صورت بگیرد.

او ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های بسیار وزیر بهداشت در ۲۶ کشور منطقه، رتبه ما ۱۱ و در جهان از میان ۲۱۰ کشور ۱۹ است.

نماینده مردم لنگرود در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی ما در حال کاهش است، گفت: جمعیت شهری ما در ۲۶ کشور منطقه رتبه دوم را دارد و در ۲۰۷ کشور جهان در جایگاه دوازدهم ایستاده است. این آمار بسیار خطرناک است که باید آن را جدی بگیریم. اگر جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کند ما دیگر تولیدی در صنعت کشاورزی نخواهیم داشت.

لاهوتی ادامه داد: در میان ۲۱۳ کشور دنیا رتبه ما در میزان مصرف انرژی ۱۲ است. در مبارزه با فساد ما در رتبه ۱۳۱ در میان ۱۷۶ کشور جهان قرار گرفتیم. این آمار بسیار خطرناک است.

او خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش نگاه به واردات و افزایش صادرات است. آمارها نشان می‌دهد که صادرات ما ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

نماینده مجلس دهم با اشاره به صنعت گردشگری و توصیه رئیس‌جمهور در ارتقای این صنعت گفت: امروزه گردشگری در دنیا رتبه سوم را در اقتصاد دارد. ما تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم که با توجه به زیرساخت‌های موجود این امر امکانپذیر نیست.

لاهوتی ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که قطعاً می‌تواند در درازمدت برای کشور ما خطرناک باشد.

۱۵:۱۰

هزارجریبی: وقتی وزرا رای اعتماد گرفتند، به وعده‌ها عمل کنند

نبی هزار جریبی نماینده گرگان و آق‌قلا در موافقت با کلیات برنامه کابینه دوازدهم با تشکر از حماسه مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری گفت: در این انتخابات بیش از ۴۰ میلیون نفر شرکت کردند و این افتخار را به رییس‌جمهور اعطا نمودند که در جهت منافع ملی کوشا باشد. آقای روحانی در این برهه با رای قاطع مردم و تنفیذ حکم توسط مقام معظم رهبری رییس‌جمهور آحاد ملت اسلامی اعم از شیعه و سنی و اصلح‌طلب و اصولگرا هستید و هدف باید خدمت خالصانه باشد.

او با اشاره به شرایط کشور در حوزه اقتصادی گفت: متاسفانه در بحث صنایع تبدیلی و حمایت از تولید داخل موفق نبودیم و جا دارد که دولت برنامه‌های مسجلی در این باره داشته باشد و از قاچاق کالا، ارز و مبارزه با مافیای اقتصادی که سازمان یافته و ریشه‌دار هستند، جلوگیری کند.

هزارجریبی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح تحول سلامت گفت: دولت باید به اشتغال پایدار جوانان که دغدغه مردم است توجه داشته باشد و کابینه جدید نیز باید بتواند با راهبرد توسعه‌‌ای جوانان را به آینده امیدوار کند. همچنین از دیگر برنامه‌های دولت باید بکار گیری زنان و اقوام در ارکان اجرایی نظام باشد.

نماینده مردم گرگان با بیان اینکه باید به NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد خصوصا هنرمندان که هدفشان خدمت به دولت است توجه داشت، تصریح کرد: توجه ویژه به قومیت‌ها و برقراری عدالت از جمله ترک و کرد و بلوچ که برای نظام شهید دادند مهم است. همچنین باید توازن در تقسیم ثروت در همه نقاط کشور را مد نظر داشته باشند متاسفانه در استان‌های حاشیه‌ای فقر و بیکاری بیداد می‌کند امیدواریم وقتی وزرا رای اعتماد گرفتند به وعده‌ها عمل کنند.

هزارجریبی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم با تشکر از ظریف گفت: خوشبختانه آقای ظریف در دولت یازدهم مراودات خوبی را داشته و امیدوارم در دولت جدید این مراودات ادامه یابد. خوشبختانه در حوزه امنیت ملی و توان دفاعی تلاش‌خوبی را داشتیم؛ جوانان نخبه و فداییان ما در صنایع نظامی و توسعه صنعت موشکی اقدامات موثری داشتند و از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان که سنگ تمام گذاشتند، تشکر می‌کنم.  

او با اشاره به مشکلاتی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل عدم تناسب آموزش با نیازهای کشور دیده می‌شود. در خیلی از ارگان‌های دولتی افراد به صورت تخصصی جذب نشدند و الان به نیروهای متخصص نیاز داریم ولی به دلیل بار مالی دولت نمی‌تواند این افراد را جذب کند. جذب نیرو باید براساس ضوابط و شرایط باشد نه روابط.

نماینده گرگان و آق‌قلا درباره محیط‌زیست گفت: محیط زیست امانتی است که باید به آیندگان برسانیم برداشت‌های بی‌رویه در جنگل‌های شمال فجایعی به بار آورده و سیل اخیر نیز دستاورد همین فجایع است.

۱۴:۵۴

پزشکیان: حدود ۹۰ درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد می‌گیرند/ جامعه تمایل به تغییر مداوم مدیران دارد

مسعود پزشکیان در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره میزان هماهنگی جهت‌گیری وزرای پیشنهادی با اهداف و شعارهای رییس جمهوری در انتخابات عنوان کرد: مشکل ما این است که مدیرانی برنامه‌محور نداریم و یا اینکه از ابتدا عادت به اجرای برنامه نداشته‌ایم.

او با اشاره به نحوه اجرای برنامه‌ توسعه‌ای سوم، چهارم و پنجم خاطرنشان کرد: این مسئله در برنامه‌های توسعه‌ای سوم، چهارم وپنجم قابل مشاهده است و علت اینکه مدیران برنامه‌ها را به خوبی عمل نمی‌کنند این است که آنها سلسله مراتب را طی نمی‌کنند و براساس تجربه انتخاب نمی‌شوند و بعضاً تجربه، مهارت، آگاهی و درک لازم را ندارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال هنگامی که مدیران این دست از تجربیات را به دست می‌آورند جابجا می‌شوند و به خوبی از آنها استفاده نمی‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: جامعه تمایل به تغییر مداوم مدیران دارد اما این وضعیت مشکل‌زا است.

او در پیش‌بینی میزان توفیق دولت و کسب رای اعتماد مجلس اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تیم اقتصادی دولت نیز گفت: تیم اقتصادی این دولت نسبت به دوره یازدهم تغییر چندانی ندارد و تنها آقایان نعمت‌زاده و طیب‌نیا تغییر کردند که آقای طیب‌نیا فردی باسابقه و علمی بود و به نظر می‌رسد حضورش در دولت به عینه تمام شد. بماند که علت این تغییر را باید از دولت بپرسیم.

او گفت: به طور کلی اگر تیم اقتصادی قبل معرفی می‌شد و نقاط ضعف اصلاح می‌شد بهتر از این بود که افرادی جدید انتخاب شوند و بعد از چهار سال بار دیگر بررسی کنیم که اشکالات در کجا بوده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این رویکرد با این فرض انجام می‌شود که پیش‌فرضمان این است که برای حل مشکلات باید مدیران را تغییر دهیم. در حال حاضر در سطح منطقه‌ای و داخلی با مشکلاتی روبرو هستیم که برای حل آن باید با هماهنگی بیشتر اقدام کنیم و با دعوت از کارشناسان در جهت رفع مشکلات استفاده کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: اگر چالش‌ها را اصلاح نکنیم طبیعتا موفق نخواهیم شد. این مسائل به مدیریت صحنه برمی‌گردد و اینکه چقدر مسئولان در راس قوا، حوزه‌های علمیه، روحانیت و دیگر ارگان‌ها مهارت مدیریت را داشته باشند تا جامعه را به افزایش وحدت و هماهنگی و مشارکت بیشتر تشویق کنند. هماهنگی‌ای که در حال حاضر وجود ندارد و صرفاً منتظریم یک نفر عیب بگیریم تا او را تخریب کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در مورد وضعیت اقتصادی اگر وزیر اقتصاد علامه هم باشد نمی‌تواند در محیط پرتنش برنامه‌های خود را پیش ببرد و اکنون این کار تیمی است که حرف آخر را می‌زند. تیم اقتصادی باید با هم هماهنگ باشند و مهم این است که این تیم تنها محدود به دولت نیست و متغیرهای سیاسی نیز در ‌آن موثر هستند.

او در پاسخ به سوالی در مورد لابی نمایندگان با وزرای پیشنهادی اعلام کرد: این مسئله اتفاق جدیدی نیست و بیش از بررسی صلاحیت‌ها همواره نمایندگان مسائلی درباره موضوعات مختلف مطرح می‌کنند و ابعاد مختلف را بررسی می‌کنند.

نائب رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم معرفی وزیر پیشنهادی وزیر علوم تاکید کرد: بهتر بود که وزیر علوم هم معرفی می‌شد اما حالا که اینطور نشده نباید به چالش تبدیل می‌شود. مهم این است که کسانی که انتخاب می‌شوند سیاست‌های کلی و برنامه‌ها را اجرا کنند نه اینکه پس از آنکه برگزیده شدند کاری به کارشان نداشته باشیم.

۱۴:۴۷

تاجگردون: یکی، دو نفر از وزرای معرفی شده در معرض خطر هستند

غلامرضا تاجگردون در حاشیه نشست علنی صبح امروز مجلس در جمع خبرنگاران در رابطه با برخی حاشیه‌ها در مورد وزرای معرفی شده به مجلس است؟ گفت: حرف‌هایی که در بیرون وجود دارد، در مجلس چنان مطرح نیست. از سویی، گاهی مسائلی اتفاق می‌افتد که قابل پیش‌بینی نیست مثل رای اعتماد به کابینه یازدهم و رای عدم اعتماد مجلس به ‌آقای نجفی که ما آن را پیش‌بینی نمی‌کردیم. 

او با بیان اینکه به نظرم یکی، دو نفر از وزرای معرفی شده در معرض خطر هستند ولی باید تا روز آخر صبر کرد، اظهار داشت: جهت‌گیری کلی مجلس رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی است. در بین نمایندگانی که سیاسی نگاه نمی‌کنند و نگاه کارشناسی به مسائل دارند، بحث‌های اقناعی هم در جریان است. مثلا من به طرفداری از وزیری صحبت کرده بودم و امروز جمعی از دوستان مخالف درباره ایشان با من بحث کردند. در مواردی من آنها را قانع کردم و در برخی موارد هم آنها من را قانع کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: لابی‌ها و مسائل منطقه‌ای هم در رای اعتماد نمایندگان تاثیرگذار است و لابی‌ها خیلی هم مذموم نیست.

تاجگردون درخصوص ترکیب اقتصادی کابینه دوازدهم تصریح کرد: من ترکیب اقتصادی دولت را متعادل‌تر و هماهنگ‌تر می‌دانم. فارغ از بحث اقتصادی، موضوع عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت قبل مطرح بود اما در تیم کنونی، رییس‌جمهور هماهنگی را ارجح دانسته تا آنکه بخواهد سطح تخصصی را بالاتر ببرد.

او افزود: من نمی‌توانم بگویم آقای کرباسیان نسبت به آقای طیب‌نیا برتری دارد ولی رییس‌جمهور افراد را طوری انتخاب کرده که با بخش مالی و پولی هماهنگ‌تر باشند.

۱۳:۴۱

ساعی: با تایید حداکثری کابینه، سهم خود را به عنوان نمایندگان ملت ادا کنیم

زهرا ساعی نماینده تبریز در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در موافقت با کلیت برنامه دولت گفت: اقای دکتر روحانی و کابینه‌شان مشی اعتدالی را در دولت یازدهم به کار گرفتند و در انتخاب کابینه فراجناحی در دولت دوازدهم آن را ادامه دادند و این اعتدال همان گفتمانی است که مردم آن را پذیرفته‌اند و باید با تایید حداکثری برنامه و کابینه سهم خود را به عنوان نمایندگان ملت ادا نماییم.

نماینده تبریز افزود: تداوم حرکت در مسیر توسعه باید منوط به تعامل باشد و آنچه در کابینه یازدهم شاهد بودیم و کابینه دوازدهم برخواسته از حس تدبیر رییس جمهور است این است که نگاه دولت در تدوین برنامه و سیاست‌ها از آزمون و خطا فاصله گرفته و  وضع موجود شناسایی شده تا هنجارها تبیین شود. واقعیت دلخراش حال حاضر کشور نادیده گرفتن نرم‌ها و هنجارهاست.

او افزود: آنچه اصالت دینی و ایرانی ما را خدشه‌دار کرده، آسیب‌های اجتماعی است و این مهم در دستور کار دولت قرار گرفته است. خوشبختانه در برنامه دولت دوازدهم گام مهمیدر تغییر و تحول در دسترسی به آمارهای برداشته شده و برنامه‌ها با رویکرد جز‌ءنگر و استقرایی تدوین شده است.

او با اشاره به بحث پنجره جمعیتی و اینکه جمعیت یک موهبت است و این جمعیت را باید از تهدید به فرصت تبدیل کنیم، گفت: تمرکز بر عدالت جنسیتی، توجه به پنجره جمعیتی است. باید زنان در مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی نقش خود را ایفا کنند.

ساعی در رابطه با برنامه دولت در مسیر عدالت جنسیتی گفت: ریل گذاری در مسیرقطار توسعه پایدار وابسته به مشارکت زنان و دختران در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها است؛ مطالبه‌گری زنان از کابینه دوازدهم در راستای تحقق هدف گذاری دولت دوازدهم بود گرچه در کابینه دولت شاهد حضور زنان نبودیم اما انتظار می‌رود به فراصت و هوشیاری زنان برای ایجاد پایگاه سیاسی و اجتماعی توجه شود.

نماینده تبریز با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد همه جانبه‌نگری در برنامه دوازدهم دولت به چشم می‌خورد، بیان کرد: در بحث مشکلات صندوق‌های بازنشستگی که عامه جامعه بازنسشتگان را از خود متاثر ساخته است، انتظار و خواست مردم از دولت و مجلس این است که راهگشای هرچه سریعتر برای خروج از این معضلات باشند و به صراحت در برنامه دوازدهم که شاخص توسعه است، جای گیرد .

او با بیان اینکه موضوع توجه پایدارسازی دیگر صندوق‌ها مورد تایید واقع شود، اظهار داشت: دولت یازدهم زیرساخت‌های آن را در برنامه ششم گنجانده است، بنابراین توجه به مطالبات کارگری در کشور و رفع مشکلات و دغدغه‌های این قشر تنها با انتخاب وزیر حاذق و با تجربه محقق می‌شود.

ساعی گفت: فرهنگ جامعه متاثر از سیاست کلان است، در برنامه فرهنگی  با رویکرد مستقیم حوزه سیاست تدوین شده است که یکی از مهمترین نکات قابل توجه آن دولتی نمودن تصدی‌های بخش فرهنگی است که باید به آداب و فرهنگ اصیل اقوام ایرانی توجه شود .

او ادامه داد: اهمیت استفاده از ظرفیت بالای اقوام می‌تواند در تقویت و هویت ملی ایجاد همبستگی به خصوص خطه آذربایجان با ظرفیتهای بی بدیل بی نظیرش اثرگذار باشد

ساعی با بیان اینکه از جمله موارد در برنامه دولت دوازدهم  نگاه پایدار و جلب مشارکت مردمی است، گفت: انتظار می‌رود در شرایط فعلی ناگزیر به ترسیم  نقشه راه تاثیرگذار هستیم، اگرچه با برنامه‌ریزی دولت دوازدهم می‌توانیم با برنامه قدم برداریم و با تصویب هوای پاک حفاظت از محیط زیست حفظ تالاب‌ها تلاش‌هایی داشته باشیم که موضوع دریاچه ارومیه از موارد مورد توجه محیط زیست کشور و منطقه است که نیازمند عزم ملی و منطقه برای حل معضل آن هستیم.

۱۳:۴۰

کوهکن: دولت در برنامه‌نویسی بر چشم‌انداز ۱۴۰۴ و قانون اساسی تاکید کند

محسن کوهکن پیش از ظهر امروز در مخالفت با کلیت رای اعتماد به هیات دولت در صحن علنی مجلس گفت: ماده ۲۰۶ آیین‌نامه شامل دو بخش است که در مورد بخش اول رای‌گیری نمی‌شود ولی در بخش دوم یعنی درخصوص صلاحیت نمایندگان رای‌گیری می‌شود. 

او با بیان اینکه در ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفته شده است موافقان و مخالفان درباره برنامه و خط‌مشی دولت و ترکیب هیات وزیران سخن می‌گویند، اظهار داشت: هیات رئیسه باید تدبیر کند تا موافقان و مخالفان در این حوزه‌ها ورود کنند. جایگاه مجلس، جایگاه رفیعی است. اینکه در موافقت با یک طرح، نکاتی از آن را نوشته و آنها را بگوییم، شان مجلس را رعایت نکرده‌ایم. موافقان طرح نیز باید در موافقت با آن صحبت کنند و نگویند موافقیم ولی زنان در میان وزرا نیستند. این مسئله را باید مخالفان بگویند. 

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه موافقان و مخالفان طرح دولت، درخصوص کلمات و جملات برنامه توجه کنند، تصریح کرد: جامعه عقلانی و اسلام رحمانی کلماتی هستنند که ما هم آنها را قبول داریم ولی کلمه انقلابی بودن دیده نمی‌شود. 

کوهکن افزود: بحث حقوق شهروندی، در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته شده است و باید به همه آن اصول توجه کنیم. باید به اصول ۲۸ و ۲۹، حق تامین اجتماعی، حق مسکن، حق ارتقا و حتی اصل ۸ قانون اساسی هم توجه شود. خبری از این مسائل در این طرح نیست. به برخی از مشکلات اشاره شده ولی آن مشکلات کالبدشکافی نشده‌اند. 

او با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پروش خاطرنشان کرد: زمانی که در کشور انقلاب شد، هفت میلیون دانش‌آموز در کشور وجود داشت که سالی یک میلیون به آن اضافه می‌شد. به همین خاطر، سالی ۳۳ هزار معلم استخدام و سالی ۳۳ هزار کلاس اضافه شد که در نهایت به ۲۰ میلیون دانش‌آموز رسیدیم ولی در سال‌های گذشته این تعداد به ۱۱ میلیون رسیده است. 

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: ۹ میلیون دانش‌آموز از آن ۲۰ میلیون کاسته شده اما بازهم در این باره بودجه می‌خواهیم و در طرح‌ها آورده می‌شود که از برنامه‌های دولت تامین اعتبارات آموزش و پرورش است. به قول رئیس جمهور بودجه آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته به ۳۱ هزار میلیارد ارتقا یافته ولی نه معلم راضی است و نه اولیا. 

کوهکن با انتقاد از برنامه وزرا ابراز داشت: در برنامه وزرا گفته نمی‌شود منابع ساخت و ساز که در کشور استفاده شده و راکد مانده است، چگونه می‌خواهند از آن استفاده کنند. هیچ‌جا گفته نشده از این منابع چطور باید استفاده کرد. 

او ادامه داد: دولت وقتی برنامه و خط مشی می‌نویسد باید بر چشم‌انداز ۱۴۰۴ و قانون اساسی و قانون‌های دائمی  کشور تاکید کند.

۱۳:۱۷

نعمتی:‌ استفاده از زنان، جوانان و اقوام در دولت باید مورد توجه قرار گیرد/ کابینه معرفی شده از افراد خدمتگذار و معتدل هستند

بهروز نعمتی در دفاع از برنامه کابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی برای دولت دوازدهم، با بیان اینکه بدون شک ایران کشوری است که تمامی امور خود را از راه انتخابات برگزار می‌کند، گفت: این آرزوی کشورهای همسایه است که انتخابات دمکراتیک داشته باشند. در طول ۳۸ سال گذشته ما هر سال یک انتخابات داشتیم.برخی از جریان‌های مختلف سعی داشتند جمهوریت و یا اسلامیت را از نظام ما بردارند اما نظام ما همان است که امام (ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین افزود:‌ آقای روحانی با ۲۴ میلیون رای منتخب ملت ایران شد و اکنون او رییس جمهور همه مردم شریف ایران است .

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تجربیات نشان داده که هر جا مردم و رای آنها وجود داشته اتفاقات بسیار مهمی افتاده است، ادامه داد: در ایام انتخابات روحانی اعتدال را که یکی از شعارهای اصلی‌اش بود مطرح کرد و امروز نیز کابینه‌ای را معرفی کرد که مجموعا از افراد خدمتگذار و معتدل هستند.

او افزود: اکثر عزیزانی که امروز معرفی شده‌اند نقاط بسیار خوب و مثبتی دارند. آقای ظریف جز نفرات اول لیدر وزارت خارجه بوده و اقدامات او امروز ثمرات خوبی داده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اتفاقات در حوزه نفتی گفت: آقای زنگنه فردی زحمت کش و پرتلاش و جهادگری است که همه تلاش خود را به کار بسته تا اتفاقات خوبی بیافتد. مخصوصا قرارداد با توتال در چند ماه گذشته که البته ایشان باید بیش از این اقدام کنند. حفظ وزرای کارآمد باعث پیشرفت دولت می شود که یکی از خواسته‌های دولت یازدهم بود که در این دولت نیز استمرار دارد .

او در ادامه بیان کرد: ۹ فردی که از دولت گذشته به این دولت جدید آمده‌اند وظیفه‌شان سنگین‌تر است و زحمات بیشتری باید بکشند. ۹ وزیری که از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت مخصوصا وزیر جوان ما باید با نشاط و امید کارهای کشور را پیش ببرند .

نعمتی خطاب به واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری گفت: با اجازه شما می‌خواهم بگویم تمامی زیر ساخت‌هایی که در وزارت ارتباطات اتفاق افتاد حاصل دسترنج آقای آذری جهرمی است .

او در ادامه افزود: وزارتخانه‌های سیاسی نیز در نوع خودشان تمام تلاش خودشان را به کار ببرند. حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار بگیرد. وزارت کشور باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهد تا افرادی که مسوول نیستند به نام نظام مشکلاتی را به وجود نیاورد.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: در مجامع بین المللی ایران در ارتباط با حقوق شهروندی بسیار مورد سرزنش قرار گرفته ما باید کاری کنیم که این فضا از بین برود .

او ادامه داد: صداهای ناکوکی از برخی وزراتخانه‌ها مانند اقتصاد و سلامت به گوش می‌رسد که باید یک سیستم واحد در نظر گرفته شود .

نعمتی خطاب به روحانی عنوان کرد: بحث استفاده از بانوان فرهیخته و جوانان و اقوام و مذاهب یکی از مباحثی بود که باید مورد توجه قرار می گرفت. امروز کشور با ابرچالش‌هایی همچون اشتغال و بیکاری و موضوعات مختلف سیاسی گریبانگیر است که باید این معضلات بر طرف شود تا بهانه به دست به دشمنان انقلاب ندهیم.

۱۳:۰۰

عارف: مطالبه جوانان و تشکل‌های مردمی اجرای منشور حقوق شهروندی است/ عدم حضور وزیر زن از ایرادهای کابینه است

محمدرضا عارف در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور به عنوان نماینده موافق کلیت کابینه صحبت کرد.

رییس فراکسیون امید مجلس ضمن  تشکر  از مردم کشور برای خلق حماسه و حضور موثر در انتخابات، از زهرا ساعی که وقتش را به او داد تشکر کرد و گفت : خوشبختانه شرایط خوبی برای دوره دوم کار آقای روحانی است.

عارف اظهار کرد: عملکرد خوب دولت اول و تغییر شرایط کاری در دوره دوم و همچنین همراهی و کمکی که راهبرد مجلس دهم است از ظرفیت‌های این دوره است که دولت باید با اتکا به این شرایط دستاوردهای ارزشمندی داشته باشد.

رییس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه روحانی می‌توانست انتخاب‌های بهتری هم داشته باشد گفت: عدم حضور وزیر زن به طور ویژه یکی از ایرادهای کابینه است؛ اما اصل کلیدی این است که دولت برای انجام کار نیاز به همکاری و همدلی دارد؛ باید از دولت یک صدا شنیده شود و بخش‌های مختلف هماهنگ عمل کنند. با این پیش فرض ترکیب دولت قابل دفاع است. 

او از برنامه ارایه شده توسط روحانی تشکر کرد و گفت: این برنامه بیانگر شناخت دقیق دولت از مشکلات و اولویت های کشور است. اگر به اصول و جهت‌گیری‌های مهم دولت که در شانزده بند گفته شده بخواهیم اشاره کنیم توجه به مناقع ملی، تعامل سازنده با دنیا، رعایت حقوق شهروندی و پایدار سازی محیط زیست و سایر موارد نمایان گر جهت گیری خوب دولت در چارچوب اسناد بالادستی است. این برنامه‌ها هم منطبق با سند چشم انداز و هم سیاست های کلی در اصل ۴۴ و هم برنامه ششم است. 

عارف خطاب به نوبخت خاطر نشان کرد : آنچه امروز ضرورت دارد و وظیفه سازمان برنامه و بودجه است و کمبودی که در دولت و برنامه وزرا احساس می شود، نداشتن شاخص های کمی است.  انتظار ما این است که شاخص‌های کمی ارزیابی هم توسط سازمان برنامه در چارچوب برنامه ششم تدوین شود. 

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مهم‌ترین بخش در برنامه دولت بخش اقتصادی است گفت: جهت‌گیری اصلی این بخش اصلاح ساختاری است؛ ما در بخش اقتصاد اغلب با مشکلاتی روبه رو هستیم که در اقتصاد ریشه دارد. اصلاح اقتصادی برای رشد مستمر و ضد فقر و دستیابی به حفظ ثبات اقتصادی است. در این برنامه، توسعه بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است؛ این مساله امروز یک ضرورت است که به مفهوم واقعی به بخش خصوصی بها داده شود.

او ادامه داد: افزایش درون زایی اقتصاد و اصلاح ساختار انرژی بحث مهمی است که در برنامه وزرای انرژی بوده است. اصلاح نظام بانکی کشور هم یکی از بخش های مهم است.  نظام بانکی ما در وضعیت نگران کننده ای است. من نمی‌خواهم واژه تندتری به کار ببرم. در مجموعه برنامه‌ها، سیاست‌های کاهش فقر را داریم. تغییر نظام ساختار مالیاتی نیز مهم است. ما امروز با واقعیت فرار مالیاتی مواجه هستیم. انتقال نظام ارزی دو گانه به نظام ارزی شناور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. این در دولت اصلاحات رخ داد؛ در دولت نهم هم چند سال ارز تک نرخی داشتیم و به هر دلیلی باطل شد. خواهش میکنم دوباره این مساله دنبال شود. 

رییس فراکسیون امید در ادامه به بندهای دیگر برنامه دولت دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح قوانین بازنشستگی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در برنامه دیده شده است . ما سالانه حداقل 65 میلیون دلار سرمایه گذاری باید داشته باشیم.  در بخش اجتماعی جهت گیری دولت مقابله با آسیب‌های اجتماعی است؛ خوشبختانه با برنامه خوب دولت می‌توانیم امیدوار باشیم که چهار سال آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

عارف با بیان اینکه در برنامه اجتماعی دسترسی بدون تبعیض به خدمات اجتماعی و مدیریت آسیب های اجتماعی و مقابله جدی با آنها هم دیده شده گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مدیریت فرایند آموزشی نیز دیده شده است.  باید دغدغه آموزش و پرورش و دولت اجرای این سند باشد.

او به برنامه‌های دولت در بخش فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: واگذاری اغلب تصدی‌های بخش فرهنگ به بخش‌های غیر دولتی بخشی از این برنامه است.وعده‌ای همیشه به هنرمندان داده می‌شود تشکیل و ایجاد نظام های صنفی است. بند دیگر مردمی کردن فرهنگ و هنر هست. 

رییس فراکسیون امید برنامه‌های سیاست خارجی را دارای جهت گیری خوب خواند و گفت: مقام معظم رهبری هم در مورد جهت گیری دولت برای تعامل با جهان صحبت‌های خوبی داشتند.دولت باید توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را در دستور کار قرار دهد. بستر سازی برای همکاری های دو یا چند جانبه اقتصادی هم دیده شده است.

او افزود: مطالبه بسیاری از جوانان و نخبگان و تشکل‌های مردمی، اجرایی کردن منشور شهروندی است. اگر نیاز به قانون است خواهش می‌کنم دولت با اولویت لایحه‌اش را به مجلس بدهد. اجرای سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات مطالبه جدی است؛ اگر به مقابله با فساد اعتقاد دارید راهی جز دسترسی آزاد به اطلاعات نیست.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: تدوین و اجرای قوانین شفافیت و تمرکز گرایی دولت از راهبردهای حیاتی است. دولت باید تصدی‌ها را به بخش‌های غیر دولتی و استان‌ها بدهد. عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی و انسجام ملی میان اقوام ایرانی و تقویت دولت الکترونیک برای مقابله با فساد از جمله برنامه‌های دولت است. در بخش‌های امنیت ملی و توان دفاعی و محیط زیست احکام خوبی گفته شده است . 

عارف ضمن تشکر از وزرای دولت یازدهم که برای دولت دوازدهم معرفی نشدند، به حضور برخی از چهره‌های برجسته دولت قبل در کابینه جدید اشاره کرد و گفت: در میان وزرای جدید چهره‌هایی با سابقه ارزشمند و خوب دیده می‌شود. در مجموع وضعیت خوب است اما اینکه در آستانه سال تحصیلی وزیر علوم معرفی نشده خوب نیست. خواهش می‌کنیم رییس جمهور  هرچه زودتر وزیر علوم را معرفی کند.

او در پایان گفت: ما نیاز به اتاق فکر داریم تا در قالب اتاق فکر یا شورای عالی مرکب از بخش خصوصی و غیر دولتی و دانشگاه‌ها بتوانیم مصوبه‌ها را اجزایی کنیم. باید تلاش جدیدی برای از بین‌بردن سیستم رانتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و محوری برای تامین منافع ملی داشته باشیم.

رییس فراکسیون امید اظهار کرد: در صحبت‌های آقای روحانی هم بود که باید جدی تر در خصوص مساله زنان و جوانان عمل کرد. ما در این راستا با وزرا صحبت‌هایی داشتیم و همه بدون شک با این مساله موفق بودند.

۱۲:۵۲

فرهنگی: کابینه پیشنهادی تفاوت چندانی نکرده است/ روحانی برای جلب آرا، از روش‌های دوستانش در سال ۸۸ بهره برد

محمدحسین فرهنگی پیش از ظهر امروز در مخالفت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس گفت: موافقت یا مخالفت با کلیت کابینه به معنای موافقت یا مخالفت با وزرا نیست به طور مثال من در موافقت با برخی از وزرا ثبت نام کرده‌ام.

او با بیان اینکه کابینه معرفی‌شده تفاوت چندانی با کابینه قبلی ندارد، اظهار داشت: کابینه قبلی، کابینه موفقی در زمینه‌های مهم و اساسی کشور نبود. در حوزه اشتغال تحول خاصی رخ نداد. در حوزه مسکن اتفاقی ایجاد نشد. در مبارزه با فساد گام موثری برداشته نشد. در انضباط موسسات مالی مانند کاسپین قدم‌های موثری برداشته نشد. روش‌های تنگ‌نظرانه سیاسی در بخش‌های مختلف حاکم بود و به غیر از موارد خاصی، شاهد تحولی خاصی در کشور نبودیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: برای رفع محرومیت گامی برداشته نشد. عمران در کشور تعطیل شد. رکود بیداد کرد. فرهنگیان که وظیفه آموزش مدیران آتی کشور را برعهده دارند، از شرایط معیشتی خود ناراحت هستند. این مسائل موجب شده تا تاثیر رای خود را در قالب ۱۶ میلیون رای داده شده به رقیب و 15 میلیون فردی که در انتخابات شرکت نکردند، نشان داد.

فرهنگی مدعی شد: از سویی، رئیس جمهور در جلب آرا براساس همان روش‌هایی استفاده کرد که دوستان‌شان در سال ۸۸ از آن بهره بردند.

او خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: هنوز برخی از دوستان شما از آن حوادث تلخ حمایت می‌کنند و رئیس‌جمهور نیز از آنها حمایت می‌کند و مشورت می‌گیرد. پول‌پاشی در انتخابات از جمله روش‌هایی بود که از آن استفاده شد و برخی از مسئولان برخلاف صراحت قانون، مصاحبه و بیانیه می‌دادند.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه اکنون که از زمان انتخابات گذشته است، برخی مسئولان همان روش‌ها را ادامه می‌هند، خاطرنشان کرد: مانع ارتقای هیات علمی‌ها می‌شوند، کارمندان را تبعید می‌کنند و آنها از مسئولیت‌ها برکنار می‌کنند. ما امیدواریم این روش ناپسند که روش کشورهای عقب‌مانده است، متوقف شود.

فرهنگی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت تفاوت چندانی نکرده است پس ما نباید شاهد تحول جدی باشیم، ابراز داشت: گرفتاری‌های حوزه مسکن ادامه خواهد داشت، پرداخت بالاتر از کارخانه به هواپیماهای خریداری‌شده استتمرار می‌یابد و عدم تحقق تحول در بافت شهرها و موضوع حاشیه‌نشینی، دورنمای خوبی به ما نمی‌دهد.

او اضافه کرد: بی‌برنامگی در بخش اشتغال استمرار می‌یابد و من نمی‌دانم عدد ۹۵۰ هزار شغل در سال از کجا آمده است. جدول یک برنامه ششم نرخ بیکاری را ۱۲ درصد درج کرده که سالانه هشت درصد به آن اضافه می‌شود که بیانگر رشد بیکاری در هر سال است. این رشد بیکاری هر سال ۳۰۰ هزار شغل را شامل می‌شود بنابراین هر سال یک تا ۱.۵ میلیون نیروی کار به کشور اضافه می‌شود پس برنامه‌ریزی‌های برای ایجاد اشتغال باید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه امیدواریم شرط رهبری در مراسم تنفیذ در برنامه‌های دولت دیده شود و آن اجرای برنامه ششم توسعه است، عنوان کرد: رئیس جمهور برنامه ششم توسعه و احکام دائمی توسعه را ابلاغ نکرد و رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد.

فرهنگی با بیان اینکه رهبری گفتند که برنامه بسیار مهم است و دولت براساس آن حرکت کند، یادآور شد: التزام به آن برنامه‌ها می‌تواند برخی از کاستی‌ها را جبران کند و در این چارچوب، مجلس نیز در طول اجرای برنامه ششم احکام را نظارت می‌کند.

او ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و بخش عمده‌ای از آنها را مدیران و کارکنان دولت تشکیل می‌دهند. بانوان نیمی از فارغ التحصیلان راشامل می‌شود که مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امیدواریم در زمان باقی مانده این مشکل حل شود، بیان کرد: میانگین سنی کابینه تفاوت چندانی نکرده است که امیداریم با تلاش‌های فراوان این نقیصه جبران و شاهد تکرار آن کابینه خسته نباشیم. امیدواریم جریان‌های سیاسی پشت پرده کابینه و رئیس جمهور نتایج کار را بپذیرند.

فرهنگی با بیان اینکه در خصوص دریاچه اورمیه شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم، گفت: مسئول آن را به کار گمارده‌اند و ما نمی‌دانیم این کار چه نتیجه‌ای را برای دیگر تالاب‌ها و دریاچه‌ها به همراه دارد.

او اضافه کرد: توصیه بعدی درخصوص استفاده از اهل سنت و جوانان است که امیدواریم با برطرف شدن ضعف‌ها و مقابله با تهدیدها این مسائل حل شود و توجه به قومیت‌ها و فرهنگ و زبان آنها دوره آتی را موفق کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس افزود: امیدواریم به انتظارات عمومی پاسخ داده شود و این کار موجب دلگرم شدن آنهایی که رای دیگری داشتند یا درانتخابات شرکت نکردند، شود و آنها را به مسیر آینده امیدوار کند.

فرهنگی در پایان تاکید کرد: همه ما در یک موضوع متفق‌القول هستیم و آن انتظار، ایجاد تحولات مثبت در حوزه‌های مختلف است.

۱۲:۴۲

کامران: طرح استاد-شاگردی در دولت دهم با شکست مواجه شد

حسن کامران نماینده اصفهان در مخالف با کلیت برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد: رییس‌جمهور طرح مهارت‌آموزی و کارورزی را از برنامه‌های وزیر کار دانستند. در دولت دهم چیزی به عنوان استاد شاگردی مطرح شد و با شکست روبرو شد بعد همان طرح را به اسم دیگری آوردند که دیوان عدالت آن را رد کرد اما امروز به اسم طرح مهارت‌آموزی آمده است.

او با تاکید بر امنیت شغلی گفت: ضرر این طرح این است که از کارگر بدون و بیمه امنیت شغلی استفاده می‌کنند و بعد از مدتی اخراج می‌شوند. تامین اجتماعی در دولت رشد ۵۰ درصدی داشته است، متاسفانه هر دولتی که روی کار می‌آید تامین اجتماعی حیات خلوت آن‌ بوده و معوقات آن‌ها پرداخت نشده است.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به عدم پرداخت معوقات بیمه‌ها به بخش درمان تصریح کرد: ۴۵ ماه است که ۱۳ استان هزینه‌های درمان‌شان را از بیمه‌ها نگرفتند در حالی که این بودجه موجود بوده و در صندوق پول واریز شده است و به بانک سامان داده شده که بعد مفقود شد و وزیر باید پاسخگو باشد.

او خاطرنشان کرد: گفته می‌شود برای همسان‌سازی پول برنامه ششم را قانون کردیم اما هر بار که میان کارگران می‌رویم کارگران داد و فریاد می‌کنند که البته حق هم دارند.

کامران درباره وام‌های پرداخت شده به این سازمان گفت: معتقدم باید مشخص شود که چقدر وام گرفته شده که  ۶ هزار میلیارد تومان سود آن است در حالی که یکی از بحث‌های اشتغال سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ها برای کارگران در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر به کارمندان پرداخت می‌شود.

او با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی گفت: متاسفانه وزارت کار با هیچ یک از نهادهای کار مشورت ندارد و آنها را در جلسات راه نمی‌دهد. سند ملی شایستگی کار نیز روی زمین مانده است.

۱۲:۱۹

فلاحت‌پیشه: با کلی‌گویی نمی‌توان مملکت را اداره کرد/ اگر امروز متعهدانه عمل نکنیم، فردا سیل سوال از وزرا سرازیر می‌شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مخالفت با کلیت برنامه‌های ارائه شده از سوی روحانی برای دولت دوازدهم با بیان اینکه اگر این برنامه‌ها رای بیاورد در ثواب آن سهیم هستیم و همینطور شریک جرم آن هستیم، گفت: بهترین اصل در تفکیک قوا ماندن بر سر تعهدات است. باید بر سر مشترکات به توافق برسیم .مجلس و دولت باید خودشان را متعهد کنند که در اجرای برنامه‌های کلان به خوبی اقدام صورت بگیرد.

او خاطرنشان کرد: اگر امروز به شکل متعهد اقدام نکنیم، فردا سیل تذکرات و سوالات سرازیر می‌شود آن وقت مجلس باید تمام وقت خود را به سوالات وزراء بپردازد .

فلاحت پیشه خطاب به مجلس گفت: دولت وارث همه گذشتگان و چهارسال پیش خود است. برنامه ششم توسعه که آقای لاشکی درباره آن سخن گفتند به طور کلی است و جایی برای تعهدات نگذاشته است ما می‌گوییم سالی یک و نیم میلیون شغل باید ایجاد شود که ۳۰۰ هزار شغل آن جبران گذشته است یا مثلا می‌گوییم عدالت اجتماعی برقرار شود با این کلی‌گویی‌ها نمی توان مملکت را اداره کرد .

او ادامه داد: عزیزان من مشکل اصلی در وهله اول همان صفحه ۵۲ است که گفته‌ام. یعنی حرکت به سوی دولتی توسعه‌گرا که من از همین نگرانم دولت توسعه‌گرا بعد از جنگ تحمیلی و با الگوبرداری شرق آسیا مطرح شد که ما شرایط کشور ما مطابقت ندارد .

نماینده اسلام آباد غرب در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه و خصوصی‌سازی در این برنامه گفت: ما می‌خواهیم به سمت خصوصی‌سازی گام برداریم اقدامی که در دهه ۷۰ و ۸۰ بی‌ثمر ماند و حتی رییس‌جمهور کنونی تحت عنوان خصولتی یاد می‌کند یعنی تعهداتی را از سر خود باز می‌کند که می‌تواند منشا رانت شود.

او در ادامه افزود: ما در زمینه بانک‌ها مشکل داریم وقتی کلی حرف می‌زنیم کار به اینجا می‌رسد فراریان بزرگی با استفاه از تسهیلات بانکی به کار خودشان ادامه می‌دهند اما جوانان در وام ازدواج خود مانده‌اند و کشاورزان نمی‌توانند وام بگیرند ما برنامه روشنی نداریم .

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه وزرای پیشنهادی گفت:‌ آموزش و پرورش وزارتخانه بسیار بزرگی است من در گذشته هم گفته‌ام چرا ژنرال‌ها را برای آموزش و پرورش معرفی نمی‌کنند و کسانی، به راحتی بر سر کار می‌آیند.

او ادامه داد: رییس‌جمهور گفت ما می‌خواهیم واسطه‌ها را از بین ببریم باید بگوییم واسطه‌ها روز به روز بیشتر شده‌اند که کشور به این روز افتاده است.

این نماینده مجلس خطاب به وزرای حاضر در خانه ملت گفت: فرهنگ مهمترین اصل است که ما به آن به درستی نپرداخته‌ایم.

فلاحت پیشه در خاتمه عنوان کرد: مساله مهم در جریان سیاسی کشور تحزب است احزاب زیر پای جناح‌های سیاسی له شده و به همین دلیل است که ما فضای روشنی نداریم.

۱۲:۱۱

ابطحی: تیم فرهنگی و تیم سیاسی دولت با هم همگون نیستند/ بحث ما شکستن حصار مدیریت در کشور است

محمدجواد ابطحی در مخالفت با کلیت کابینه دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز  مجلس گفت: آقای لاشکی قانون برنامه ششم باید اجرا شود و این برنامه‌ای که نوشتند و دستشان درد نکند، انشاء خوبی است. اگر می‌خواهند اجرا شود باید به قانون توجه کنند؛ دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد که مانند برنامه پنجم توسعه نشود؟

او با بیان اینکه هیات وزیران فقط در این جلسه رای اعتماد نمی‌گیرند بلکه مدیران و زیردستان هم درمعرض رای هستند گفت:  هماهنگی بین مدیران و وزراء را نباید نادیده گرفت.ترکیب وزیران ترکیب مکرر است و آقای روحانی می‌گوید تحت فشار نبوده‌اند اما اخبار فشار جریان اصلاحات و اعتدال را داریم .

نماینده مردم خمینی شهر افزود: ما برای عدالت چه کردیم؟ چقدر ثروتمندان حذف شده‌اند؟ سالها از نسل جوان طفره رفتند.  اکنون بحث جوانگرایی نیست بلکه بحث شکستن حصار مدیریت در کشور براساس الیگارشی فامیل بازی و شایسته سالاری است. 

ابطحی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر اینکه رفتار باید اعتدالی و مودبانه باشد گفت: دولت اقای روحانی روند گراست نه توسعه گرا یعنی به دنبال حفظ وضعیت موجود هستند و در زمینه اقتصادی کابینه تغییر اساسی نداشته  و این چینش نشان می‌دهد که روند قبلی ادامه پیدا می‌کند.

او ضمن انتقاد از واردات کالا از چین گفت: واردات از چین، دولت روحانی را به رتبه اول دولت‌ها تبدیل کرده است و شرکت‌های وابسته به وزارت نفت قراردادهایی بستند که لوله وارد کنند و در بخش مواد غذایی وزیر راه بزرگترین کترینگ  خاورمیانه را با شرکت اتریشی منعقد کرده است.

ابطحی ادامه داد: وعده‌های دولت محقق نشده و شاهد کاهش تولید بوده‌ایم و فقر و بیکاری در مردم و تحصیلکردگان افزایش یافته است.

نماینده مخالف کلیت کابینه با اشاره به وزیر امور خارجه، گفت: اقای ظریف می خندند. من به ایشان می‌گویم اگر به جای شما یک اقتصاددان را می‌آوردند بهتر بود. لذا هر چه به شما می گوییم  به سرمایه گذاری خارجی اشاره می‌کنید.

او ادامه داد: سالانه ۵۰ هزار هکتار به بیابان‌های کشور اضافه می‌شود و ۲۴ استان در معرض ریزگرد هستند.اهواز رتبه اول الایندگی جهانی را به خود اختصاص داده است و همچنین ایران رتبه نخست فرسایش خاک را از آن خود کرده است.

او در پایان تاکید کرد: تیم فرهنگی و تیم سیاسی دولت با هم ناهمگون هستند و با این تیم نمی‌توان مشکلات را حل کنید.

۱۲:۰۵

بت کلیا: دولت، مردمی شدن مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند/ اعلام حمایت اقلیت‌های دینی از دولت روحانی

یوناتن بت کلیا پیش از ظهر امروز در موافقت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس گفت: همکاران عزیز به جای شما، من و این و آن، ما باشیم چراکه لیاقت ما این است. دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه سیاست‌های دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات آن متکی بر شعار آزادی، آرامش، امینت و پیشرفت، راه طی‌شده را تکمیل کند.

او با بیان اینکه از طرف نمایندگان دیگر ادیان الهی مصرح و شناخته شده در قانون اساسی حمایت اقلیت‌های دینی را از دولت روحانی اعلام می‌کنم، اظهار داشت: برنامه دولت دوازدهم براساس اصول مقبولی بنا شده است که پایبندی به آن موجب می‌شود نگرش عمومی به دولت اصلاح شده و نگاه مثبتی به حاکمیت ایجاد شود.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد تصریح کرد: در حوزه اقتصاد ایران، برنامه‌های دولت دارای سه بخش اساسی است؛ ایجاد ثبات متغیرهای کلان که در این باره، بسته اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی ارائه شده است. کنترل بدهی‌های دولت و اصلاح نظام مالیاتی کشور هم مورد توجه دولت قرار گرفته است که درخواست دیرینه بخش خصوصی است. همچنین اصلاح صندوق‌ها در این دولت مورد توجه قرار گرفته شده است.

بت کلیا افزود: در بخش دوم، رشد بلندمدت و مستمر هدف‌گیری شده است که راه آن، حضور بخش خصوصی و برون‌گرایی مورد لحاظ قرار گرفته است. تداوم درون‌گرایی دیگر ممکن نیست و راهی جز برون‌گرایی و حضور در رقابت‌های جهانی نداریم. این برنامه تک‌بعدی نیست و در این حوزه اصلاح سیاست‌های کار، کاهش فقر و اصلاح سهام عدالت مطرح می‌شود. این مجموعه، مجموعه جامعی است که جوانب مختلف در آن دیده شده است.

او در رابطه با برنامه‌های اجتماعی دولت خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، دولت بحث آسیب‌های اجتماعی را مدنظر داده است. توجه به زنان و کودکان طلاق، قربانیان انحرافات جنسی و حاشیه‌نشینی را در دستورکار داده است. دولت می‌خواهد مشارکت محلی را برای حل مسائل اجتماعی در دستورکار قرار دهد و از آن پشتیبانی ملی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت‌ها تا پیش از این تصور می‌کردند می‌توان از مرکز مسائل را مدیریت کرد، ابراز داشت: دولت در مسائل اجتماعی تلاش‌هایی را برای توانمندسازی زنان و دختران قائل شده است. حوزه بهداشت و درمان و صندوق‌های بازنشستگی دو اولویتی هستند که در حوزه اجتماعی بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه را هدف گرفته و می‌خواهد مانع از فرو رفتن آنها به زیر خط فقر شود.

بت کلیا با بیان اینکه در حوزه مسائل فرهنگی، دولت تصمیم استراتژیکی را گرفته است، عنوان کرد: دولت بجای متولی شدن در امور فرهنگی، مردمی شدن مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند. تمرکززدایی از مسائل فرهنگی و حمایت از خلاقیت‌ها و هنروران را دنبال می‌کند. دولت درصدد است قانون خط‌مشی صداوسیما را مطرح کند.

او با بیان اینکه در عرصه سیاست داخلی مشارکت فعال جامعه در مدیریت امور مدنظر قرار گرفته شده است، یادآور شد: برای حل مشکلات، دولت به درستی سیاست ضدفساد و شفافی را در دست دارد. تعهد به حقوق شهروندی و افزایش مشارکت اقلیت‌ها، موجب رفع موانع ذهنی برای نقش آفرینی اقشار مختلف می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت تنش‌زدایی، تقویت پیوندهای خارجی با همه کشورها به صورت عام و کشورهای منطقه را به صورت خاص در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند، بیان کرد: دولت تلاش می‌کند با حفظ برجام از منافع اقتصادی بهره‌مند شود.

بت کلیا اضافه کرد: دولت برای حل بحران سوریه و یمن تلاش می‌کند و درصدد است گفت‌وگوهای منطقه‌ای را احیا کند. در حوزه مسائل دفاعی، بر تجهیز قوای نظامی و دفاعی تاکید شده است که این مبتنی بر نگاه درست بر مسائل منطقه‌ای است.

او با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری دولت بر عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار داده است، گفت: دولت تلاش می‌کند محتواهای درسی را روزآمد کند. دولت تلاش می‌کند در حوزه فناوری، بنگاه‌های بزرگ را فناورانه کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه استفاده از فرصت‌های همکاری‌های بین‌المللی و برون‌گرایی دو گامی است که موجب تقویت علم و فناوری می‌شود، اظهار داشت: آقای روحانی از ابتدا خود را متعهد به محیط زیست اعلام کرده و در برنامه اعلام کرده‌اند تصویب هوای پاک، حفاظت از خاک و محیط زیست و تالاب‌ها را دنبال می‌کنند. دولت متعهد شده همه پروژه‌‌ها ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

بت کلیا یادآور شد: در عرصه آب، تهدیدات جدی متوجه کشور است و دولت درصدد حکمرانی آب است. تدوین قانون جامع آب، حفظ حق آبه‌ها، حراست از حوزه‌های آب ریز و استفاده از آب تصفیه‌شده و آبخیزداری نیز در این باره از سوی دولت دنبال می‌شود. دولت تلاش می‌کند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مشارکت عمومی را جلب کنند.

۱۱:۵۶

ساعت کاری مجلس در ایام بررسی رای اعتماد به وزرا مشخص شد/ جلسات تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه دارد

تغییر در ساعت کاری مجلس شورای اسلامی در ایام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

بر این اساس، مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ و در نوبت بعداز ظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به بررسی صلاحیت نمایندگان معرفی شده از سوی دولت خواهد پرداخت. 

۱۱:۵۵

احمدی لاشکی: در تطابق برنامه وزرا با اسناد فرادستی، مغایرتی دیده نشد

قاسمی احمدی لاشکی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در موافقت با برنامه‌های رییس‌جمهور گفت: در استمرار حماسه پرشور ۲۹ اردیبهشت و پس از برنامه تنفیذ و تحلیفی که برگزار شد، امروز رییس‌جمهور زودتر از مهلت قانونی معرفی وزرا را برعهده داشت که از این بابت تشکر می‌کنم. البته به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گله دارم چراکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم انتخاب می‌شدند اما این بار چه شده که معرفی وزیر علوم با توجه به وجود اساتید خبره به تاخیر افتاد.

او با بیان اینکه با کلیات برنامه کابینه دوازدهم موافقت دارد در پاسخ به یکی از مخالفان اظهارکرد: وزرا در این دوره نیاز به برنامه ندارند، چراکه در چند ماه گذشته برنامه پنج ساله ششم نوشته و تصویب شده است و هر وزیری بیاید باید بر اساس این برنامه کار کند.

نماینده مردم نوشهر در پاسخ به نماینده مخالف دیگری گفت: گفته شد که رعایت مسائل قانونی نشده است. این کتابچه در اختیار معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی است و تمام برنامه‌های پیشنهادی وزرا با آن تطبیق داده شده و اعلام شده که هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد فرادستی دیده نشده است و مبنا صرفا قانون است و خوشبختانه برای دولت فصل الخطاب قانون است.

احمدی‌لاشکی تاکید کرد: نگرانی ما در حوزه اقتصاد و معاش مردم و بیکاری جوانان است من معتقدم دولت باید انتظارات مردم و تاکیدات مردم را در اولویت اصلی خود قرار دهد. از همین‌رو در برنامه رشد اقتصادی فراگیر مستمر و اشتغال‌زا و ضد فقر قرار داده شده که این بسیار مهم است. همچنین انسجام فکری بین دولت معرفی شده بیشتر از قبل است و هماهنگی بیشتری در روش و شیوه اجرا وجود دارد چرا که از همان وزارت‌خانه‌ها نیروها معرفی شدند و همه آن‌ها کار را می‌دانند و کارشناس هستند البته این کفایت نمی‌کند. وزیر باید سیاست‌مدار هم باشد چراکه در هیات دولت موضوعات عام نیز مطرح می‌شود اما همین که وزرای مختلف از بدنه همان وزارت خانه هستند باعث می‌شود بهتر بتوانند اظهار نظر کنند.

او ادامه داد: تا سال گذشته ۲۰ درصد از درآمد نفت باید به صندوق توسعه پرداخت می‌شد که در حال حاضر ۳۰ درصد باید پرداخت شود یعنی برای آینده برنامه تعیین شده است. همچنین کنترل نوسانات نرخ ارز نیز از ۱۰ درصد بیشتر شده و خسارت بنگاه‌های تولیدی توسط دولت باید پرداخت شود و خوشبختانه طرح تحول سلامت نیز با همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

۱۱:۴۶

فولادگر: متوسط سنی وزرا از دوره قبل بیشتر است/ هیات دولت نتیجه رایزنی با سران اصلاحات و اعتدال است

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم گفت:  باید دید آیا دولت ارزیابی دقیقی از برنامه چهار سال پیش خود دارد؟ آیا برنامه ۹۵ مبتنی بر این آسیب‌شناسی است؟ آیا کابینه با وعده‌های خود رییس‌جمهور هم خوانی دارد یا نه؟  

او گفت: هیات دولت نتیجه رایزنی با سران اصلاحات و اعتدال است این عزیزان باید مسئولیت چهار سال آینده را بپذیرند. منتقدان هم انتظار ندارند تیم از آنها تشکیل شود اما انتظار دارند مسئولیت بپذیرند.  

فولادگر در مورد بحث جوان‌گرایی گفت: غیر از وزیر ارتباطات متوسط سنی وزرای ۹۶ از دوره قبل بیشتر است. در مورد تحول‌گرایی غیر از یک جابه‌جایی در وزارت اقتصاد که آن هم از دوستان خوب اقای طیب‌نیا انتخاب شده ما تحول دیگری ندیدم.

این نماینده مجلس گفت: پنج ابر چالش به نام چالش‌های روبه‌روی نظام توسط مشاور رییس‌جمهور معرفی شد. من خواهش می‌کنم این کابینه را با توانی که برای حل چالش ‌های اشتغال،  اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست است، تطبیق دهند. آیا معاونان و وزرا در این بحث‌هایی که گفته شد توانایی حل این ابر چالش‌ها را دارند؟

او ادامه داد: بحث دیگر تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد بود. ما می‌گوییم از دولت شروع شود. با منتقدان مهربان‌تر باشید و سینه باز کنید برای حرف‌های منتقدان. خیلی از بحث‌های گفته شده در تبلیغات انتخاباتی در برنامه‌های دولت هست. یادتان هست در بحث اشتغال یک میلیون نفری که برخی کاندیداها می‌گفتند شما می‌گفتند این یکی شعار پوپولیستی است.

فولادگر افزود : برنامه ششم هنوز خیلی از بخش‌نامه‌هایشان گفته نشده است. اقتصاد مقاومتی در این برنامه جایگاه خیلی کمتری از آنچه باید می‌بود، دارد . قانونی سال ۹۴ تصویب کردیم که هیاتی تشکیل شود و از ظرفیت سه قوه برای اقتصاد مقاومتی استفاده کند این هیات تا امروز تنها یک جلسه داشته است.

او در مورد مساله حمایت از تولید داخلی گفت: واردات ما بیشتر شده است. یک سری شاخص‌های دیگر در رقابت‌پذیری هست کارهایی هم شده اما این هیات دولت و برنامه اقتصادی باید بسیار پر توان‌تر باشد.

۱۱:۳۸

صباغیان: برنامه وزرا نسبتی با برنامه ششم ندارد/ لایحه حقوق شهروندی را دنبال کنید

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه ارائه شده رئیس‌جمهور در صحن علنی اظهار داشت: مخالفت بنده از این باب است که برنامه ارائه شده نکات مثبت ندارد. ضمن اینکه تلاش‌ها و خدمات را نادیده نمی‌گیریم، اما این برنامه می‌تواند بهتر و کامل‌تر باشد. 

او افزود: آقای روحانی برنامه عقلانی و رحمانی، استفاده از جوانان، مبارزه با فساد را مطرح کردید که همه این اصول بسیار عالی و جزو اهداف و آرزوی همه ملت‌ها از جمله ایران است. 

نماینده ابرکوه، بافق، مهریز درمجلس گفت: در حوزه سیاست امیدواریم با تحقق اساسی برنامه‌ها، کشور از گردنه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی عبور کند اما احساس می‌شود برنامه اینگونه است که براساس آرمان و احساس تهیه شده عقلانی نیست. به نظر می‌آید این برنامه ارائه شده باید بیشتر با برنامه ششم توسعه تطبیق داده می‌شد. اما برنامه وزرا هم نسبتی با برنامه ششم ندارد. 

او ادامه داد: ما می‌خواهیم بدانیم که در دولت وضعیت تورم چگونه است و در آینده چه برنامه‌ای دارید؟ می‌خواهیم بدانیم مشکلات در چه وضعیتی است و در برنامه مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا می‌رسد؟ همانطور که نفت را با یک میلیون بشکه در روز آمار ارائه دادید، می‌خواهیم بدانیم فساد اقتصادی در دولت چگونه بوده و هم‌اکنون چه وضعیتی خواهد داشت.

صباغیان اظهار داشت: در زمینه برنامه بانکداری اسلامی می‌خواهیم بدانیم که چه اقداماتی انجام شده است. اکنون در چه وضعیتی هستیم و همچنین آمار و اطلاعات کودکان کار، زندانیان، کارتن‌خواب‌ها در اوایل دولت چگونه بوده و برای آینده چه برنامه‌ای دارید و وضعیت صندوق‌های بیمه و آمار بیکاری چگونه است.

او گفت: می‌خواهیم بدانیم آمایش سرزمینی در دولت یازدهم چگونه بود و اکنون چه کارهایی صورت گرفته و مردم می‌خواهند نظارت بر قاچاق کالا و ساخت کالای داخلی را ببینند و برای عملیاتی شدن آن دولت چه می‌کند. 

او تاکید کرد: کارگران باید صاحبان اصلی کار باشند و مردم می‌خواهند بدانند برای کارگران در این چهار سال و در پایان چهار سال آتی چه اقداماتی در نظر دارید. لذا هنوز مشاهده می‌کنیم که قرارداد سفید امضا از کارگران گرفته می‌شود و حقوق حداقلی 400 و 600 هزار تومان پرداخت می‌کنند. برای کارگران چه کرده‌اید ؟

نماینده مجلس دهم گفت: برنامه‌ها به طور کلی کیفی و آرمانی ارائه می‌شود و ما تقاضا داریم برنامه‌ها کمی باشد لذا برنامه‌ها مقایسه‌ا ی و نموداری نیست.

صباغیان در رابطه با حقوق شهروندی گفت: آقای روحانی برای تحقق حقوق شهروندی لایحه حقوق شهروندی را دنبال کنید. صرف کلمات قشنگ و زیبا قرار نیست اتفاقی بیفتد و برای تقویت بخش خصوصی و جلوگیری از فساد بخش خصوصی را کمک گیرید اما در قدرت سیاسی آنها را شریک نکنید. لذا بسیاری از مفاسد و سوءاستفاده‌ها به رانت‌های اطلاعاتی برمی‌گردد که در نتیجه خود شریک می‌شوند و سازوکاری باید دیده شود که این اتفاقات نیفتد.

او افزود: تاکید بر آزادی، لایحه حمایت از افشاگری، حقوق شهروندی و.... قابل تقدیر است اما باید برنامه‌های  کیفی‌تری را دنبال کنند. 

او گفت: برای شفاف‌سازی باید سامانه حقوق مسئولان راه اندازی شود و در این برنامه مشخص کنیم درصد افراد صاحب قدرت که فرار مالیاتی دارند چقدر است. برنامه شما عالی است اما توصیه‌ای است و تقاضا داریم برنامه کمی باشد. 

او در رابطه با مبارزه با فساد اقتصادی با بیان اینکه  به تیمور لنگ گفتند چطور در این مملکت به این وسیعی  عدالت را برقرار کردید، گفت: تیمور لنگ گفت  هرجا دزدی شد دست داروغه را قطع کردم. آقای روحانی موسسه مالی کاسپین را ببینید هیچ کسی از آنها بازخواست نمی‌کند و مردم را دچار مشکلات فراوان کرده‌اند.

۱۱:۳۷

پورابراهیمی: معرفی ناقص کابینه برای کشور مشکل ایجاد می‌کند/ لاریجانی: اشکال قانون اساسی به این کار مجلس وارد نیست

محمدرضا پور ابراهیمی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی و پس از اتمام سخنان رییس‌جمهور ، در ابتدای ورود به بحث اظهار نظر موافقان و مخالفان کلیات کابینه اعلام کرد: با توجه به تذکر آقای محبی‌نیا در مورد لزوم معرفی همه هیات وزیران، به نظر می‌رسد نیاز به اصلاح آیین نامه وجود دارد چرا که اگر این مسیر ادامه یافته و هر دولتی در آینده نیز مبنای نصف معیار کار خود برای معرفی وزراء قرار دهد به مشکل بر می خوریم.

او خطاب به لاریحانی خاطرنشان کرد: تفسیر جنابعالی این بود که معرفی نصف هیات وزیران مبنای کار است که به نظر می‌رسد این رویکرد مطلوبی نیست که نه از طرف رییس جمهور که تعدادی از وزراء را معرفی نکنیم و نیز این که در آینده احتمالا این رویه در دولت های بعد تکرار شود.

نماینده اصولگرا کرمان تاکید کرد: ممکن است در آینده یک رییس جمهور مثلا ۷ نفر از هیات وزیران را معرفی نکند و با توجه به اینکه مبنای معرفی نصف هیات رعایت شده پس مشکلی هم نخواهیم داشت که این رویه مطلوب نیست و برای کشور مشکل ایجاد می کند .

علی لاریجانی در واکنش به تذکر این نماینده اصولگرا اعلام کرد: این که می فرمایید آیین نامه اصلاح شود بحث دیگری است اما فعل الحال آیین نامه می گوید اگر چند نفر از وزراء معرفی نشوند به معنای این نیست که امکان بررسی هیات وزیران وجود ندارد بنابراین اشکال قانون اساسی به این کار مجلس وارد نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی نیز آمده که چنانچه مجلس به یک و چند وزیر رای اعتماد نداد یا وزارتخانه ای به هر دلیل وزیری نداشته باشد مشکلی نخواهد بود و این تاکید بر به "هر دلیل " می تواند مصداق همین وضع باشد.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: با آیین نامه فعلی اشکال قانونی به کار مجلس وارد نیست اما اگر تاکید دارید که باید آیین نامه اصلاح شود بحث دیگری است که می توانید طرح بیاورید و مشکی ندارد.

۱۱:۲۴

قوامی: باید درباره کلیات کابینه رای‌گیری کنیم/ لاریجانی: در آیین‌نامه مجلس انجام رای‌گیری درباره کلیات کابینه پیش‌بینی نشده است

هادی قوامی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پیش از ورود به بحث اظهار نظر موافقان و مخالفان کلیت کابینه در تذکری با استناد به ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی اعلام کرد: قانونگذار قطعا کار عبث انجام نمی‌دهد و قاعده ما در مجلس این است که در مورد هر طرح و لایحه‌ای در صحن پس از کلیات طرح موضوع و با اظهارات مخالفان و موافقان درباره این کلیات رای گیری می‌شود و پس از آن وارد جزییات می‌شویم.

او با اشاره به تاکیدات قانونی در مورد نحوه اعطای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی یادآور  شد: آنچنان که در آیین نامه مورد اشاره قرار گرفته باید در مورد کلیات هم رای گیری انجام شود واگر بنا بر این نبود قاعدتا باید رییس جمهوری صرفا نکاتی مقدماتی را مطرح می‌کردند و سپس وارد بحث جزییات می شد. و با توجه به اینکه پیش از سال ۶۸ نیز این چنین بود باید پس از بحث درباره کلیات کابینه رای گیری انجام شود وگرنه چه علتی داشت که تا این حد به این مساله بپردازیم.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: ما مقید به اجرای نص آیین نامه هستیم و در آیین نامه انجام رای گیری درباره کلیات پیش بینی نشده است و این طور نیست که هر گاه دلمان بخواهد رای گیری کنیم.

او با تاکید برصحت این دیدگاه دررابطه با طرح‌ها و لوایح عادی خاطرنشان کرد: با این حال بررسی کلیات کابینه بدون رای گیری کار عبثی نیست چرا که در این بخش درباره نقشه راه و کلیات برنامه دولت صحبت می کنیم و سپس وارد بحث در مورد تک تک وزراء می شویم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حساب ابتدا رییس جمهور صحبت می کند سپس موافقان و مخالفان و در ادامه وارد بحث بررسی صلاحیت هر یک از وزراء می شویم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: آیین نامه در این رابطه صراحت دارد و بنا بر آیین نامه رای گیری برای کلیات امکان پذیر نیست.

۱۱:۱۴

رییس‌جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد/ روحانی دفاع پایانی از کابینه را بر عهده جهانگیری گذاشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم صحن علنی مجلس را ترک کرد.

با اعلام رئیس مجلس حدود ۲۶ دقیقه از وقت روحانی باقی ماند که قرار است جهانگیری در پایان برای دفاع از وزرا از این وقت استفاده کند.

۱۰:۵۱

قاضی‌پور: رییس‌جمهور برای وزارت علوم فردی از آذری‌زبان‌ها معرفی کند/ لاریجانی: در دولت آذری کم نیست

نادر قاضی‌پور در تذکر قانون اساسی در حین معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور گفت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی می‌گوید دارایی رییس جمهور و وزرا و اقوام باید قبل و بعد از مسئولیت معرفی شود. در دولت قبل دو تن از وزرا دارایی خود را معرفی نکردند. نمایندگان درخواست دارند که این کار انجام شود. اصل ‌۱۹ قانون اساسی هم می‌گوید مردم  ایران از هر قوم و قبیله‌ای باشند برابر هستند. از کل آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل یک وزیر هم معرفی نشده و ما از رییس‌جمهور می‌خواهیم از مردم کاردان و شایسته این منطقه در معرفی وزیر باقی مانده استفاده کند.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات نماینده مردم ارومیه گفت: درباره مطلب شما در خصوص اموال  وزرا که در دولت قبل این کار را کردند اینجا هم اگر رای بگیرند باید این کار را کنند. در مورد مطلب دوم تردیدی نیست. برادران آذری زحمت زیادی کشیدند در طول تاریخ. در این دولت هم آذری کم نیست. شما زنجانی ها را هم باید آذری بدانید.

۱۰:۴۱

عدم معرفی همه کابینه خلاف قانون است/ از رییس‌جمهور و رییس‌مجلس به کمیسیون اصل نود شکایت کردم

جهانبخش محبی‌نیا حین سخنان رییس‌جمهور در تذکر و اخطار قانونی اساسی گفت: آقای  لاریجانی تذکر من  مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ و حتی مواد بعدی آیین‌‌نامه است. اصل ۱۳۳ قانون اساسی را هم مستمسک اخطار خود قرار می‌دهم. البته توضیح بین نطق اقای روحانی کُر و حرارت اخطار حقیر را گرفت.

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد: من نسبت به دو مرحله‌ای کردن معرفی کابینه اخطار دارم. ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که رییس‌جمهور کتبا اسامی همه هیات وزیران  را به همراه شرح حال آنها ارائه بدهد. ماده بعدی میگوید اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران. در همین ماده می‌گوید. چنان چه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد رییس جمهور می‌تواند سرپرست انتخاب کند.

او افزود: در نتیجه همه وزرا باید معرفی شوند نه ناقص. پس آیین نامه و منطق ماهوی دولت این امر را به شکل ایجابی بر ما متبادر می‌کند. این دفعه اگر از سر لاعلاجی بوده دوره بعدی پنج وزیر را انتخاب معرفی و بعد همه وزرا را انتخاب نکنند و بخواهند سرپرست انتخاب کنند.

محبی‌نیا اظهار کرد:  من با اجازه شما، از دست شما و رییس جمهور به کمیسیون اصل نود شکایت کردم. از این رو  بی نهایت از اقای رییس جمهور عذرخواهم هرچند که آن را پس خواهم گرفت.

لاریجانی در ادامه گفت :  تذکر شما خوب بود اما به نظر نمی‌آید وارد باشد. مقصود شما این است که همه هیات وزیران باید معرفی شود ما کلمه «همه» را نداریم. در اصل ۱۰۶ می‌گوید رییس جمهور می‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید رای اعتماد بگیرد. اگر نیمی از وزرا نباشند باید برای همه رای اعتماد بگیرد. اگر از نصف بیافتد هیات وزرا معنی ندارد. اگر نه هیات سر جای خود هست.

رییس مجلس تاکید کرد: در عدم معرفی وزیر علوم ایراد قانونی ندارد؛  هرچند می‌توانست بهتر باشد که همه وزرا معرفی شوند.

حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات نیز در اخطاری گفت: بنده اخطار اصل ۱۳۳ دارم. الفاظ ظهور دارند و ظهور آنها حجت است. در این اصل می‌گوید وزرا یعنی مجموعه وزرا تعیین و برای رای اعتماد معرفی می‌شوند. در ماده ۲۰۴ هم همین طور است. می‌گوید رییس‌جمهور کتبا اسامی هیات وزرا را اعلام کند نه بخشی از آن. همان طور که آقای محبی‌نیا گفت یک نفر از وزرا ناقص است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات گفت: مطلب شما مشابه آقای محبی‌نیا بود. باید این اصل همراه با اصول دیگر تفسیر شود. در اصل ۱۰۶ قانون اساسی نصاب دوباره رای اعتماد گرفتن را افتادن از نصف می‌داند. عقلایی هم همین طور است. فرض کنید همه وزرا را معرفی کردند همان روز یک نفر سکته کرد و از دنیا رفت چه باید کرد؟ مثل اقای ربیعی که درباره غیبت در جلسه امروز گفتند من تصادف کردم و در راه ماندم. خب مجلس باید کارش را انجام دهد و برای بقیه تعیین تکلیف کند.

۹:۳۵

از لابی‌‌ و گعده‌های نمایندگان تا تذکر لاریجانی برای رعایت نظم در صحن مجلس

در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را آغاز کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه آغاز رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور کشورمان از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال سخنرانی است.

در این میان در دقایق ابتدایی سخنرانی روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه‌گوشه صحن گروه‌های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی‌های لازم بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی‌هایشان بنشینند.

همزمان با تجمع حدود ۳۰ نفر از نمایندگان از طیف‌های مختلف مجلس در گوشه سمت چپ صحن به منظور انجام هماهنگی جهت نام‌نویسی برای صحبت در مورد کابینه، گروه‌های کوچک‌تری نیز در دیگر قسمت‌های صحن تجمع کرده و با یکدیگر صحبت می‌کردند.

در این میان تلاش سه فراکسیون مجلس نیز کاملاً مشهود بود که به نظر می‌رسد عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش و بهرام پارسایی به عنوان سه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در انجام هماهنگی‌های این فراکسیون نقش مهمی برعهده داشته و در طیف مقابل نیز محمد دهقانی نقندر مسئول انجام هماهنگی‌ها در فراکسیون نمایندگان ولایی است.

دهقانی در حالی که پوشه‌ای در دست دارد در صحن حرکت کرده و با نمایندگان مختلف صحبت می‌کند که از جمله می‌توان به درخواست او از محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرا و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که بر این اساس از او خواست در مخالفت با ظریف نام‌نویسی کند.

از دیگر نکات جالب در حاشیه نشست علنی امروز مجلس همزمان با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف انجام می‌شود در مواردی صحبت‌هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف در جریان است.

هم اکنون گروهی از اصولگرایان با محوریت دهقانی در گوشه‌ای از صحن سرگرم انجام مذاکرات خود هستند که حضور جواد کریمی قدوسی، محسن کوهکن، حسین نوروزی و عباس گودرزی در این جمع به چشم می‌آیند.

همزمان در حالی که اصولگرایان در نیمه سمت راست صحن گعده کرده بودند تعدادی از اصلاح‌طلبان هم در منتها‌علیه سمت چپ مشغول مذاکره بودند. در این جمع حدوداً ۱۰ نفره محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده بهرام پارسایی، مسعود گودرزی، قاسم میرزایی‌نیکو، شهاب نادری، محسن علی‌جانی زمانی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی حضور داشتند.

از دیگر حواشی جالب امروز صحن این بود که پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس و سخنرانی رئیس جمهوری در صحن لحظاتی نطق رئیس جمهور متوقف شد.

علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری زمان باقی مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد که این مسئله منجر به واکنش توام با مطایبه روحانی شد.

حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

روحانی تاکید کرد که با جمع‌بندی سخنانش فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار خواهد داد.

۸:۲۰

شایعه در میان گذاشتن لیست وزرا با رهبری، درست نیست

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور در صحن مجلس عنوان کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که بار دیگر پاداش چهار سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رای ملت توفیق مجددی برای خدمت به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت ایران قرار داد.

او افزود: به ساحت امام زمان درود و سلام می‌فرستم که با عنایات خاصه خود این ملت مومن را در حمایت خود قرار داد و از مردم بیدار و غیور ایران سپاسگذارم که با حضور آگاهانه خود در انتخابات ۹۶ از سویی امنیت ملی را تضمین کردند و بر اعتبار صندوق رای به عنوان شاخص وحدت پای فشردند و از رهبری فهیم تشکر می‌کنم که همواره با رهنمود خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت جمهوری اسلامی در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند .

مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازم می‌دانم بابت مهمان‌نوازی مجلس در مراسم روز تحلیف از رئیس مجلس، هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر کنم. مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود. انتخابات ۹۶ که با حضور پرشور مردم برگزار شد، علاوه بر تجلی اصل مردم‌سالاری دینی در جامعه جوان ایران، ۳۹ سال بعد از انقلاب فرصتی فراهم کرد که مردم در میان رویکردها آگاهانه به داوری بنشینند و به برنامه رئیس‌جمهور منتخب رای دهند.

کار امروز شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود

روحانی گفت: الان که ملت با اکثریت قاطع اعتدال را برگزیده من خود را به تحقق آن برنامه‌ها متعهد می‌دانم و حراست از حقوق همه مردم (چه آنها که به من رای دادند چه آنها که دیگری را انتخاب کردند) وظیفه خود می‌دانم و برای تامین آزادی، امنیت و پیشرفت از همه نخبگان و صاحب‌نظران و اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم. کار امروز شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود.

رئیس جمهور و نمایندگان وظیفه مشترک برای تحقق خواست مردم دارند

رئیس جمهور با بیان اینکه نقش نمایندگان، نقشی ویژه و تعیین‌کننده است، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه‌ای مشترک برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در انتخاب وزرا و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و عملی اقدام و عمل خواهد بود.

مسائل اصلی کشور با همدلی و همکاری سه قوه حل می‌شود

روحانی با بیان اینکه کاری را که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری چهار ساله خواهد بود، ابراز داشت: وزیرانی که با معرفی رئیس‌جمهور و رای اعتماد نمایندگان بار مسئولیت اداره کشور را بردوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در مسیر خدمت از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود و همچنان که رهبری بارها تاکید کرده است مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهاهای کشور حل خواهد شد.

امروز کسی از انزوا، آشفتگی اقتصادی، تورم و توقف اشتغال‌زایی سخن نمی‌گوید

او تاکید کرد: امروز با لطف خدا و همت مردم برخی از چالش‌های سال ۹۲ را پشت سر گذاشته و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگ پیش‌رو هستیم. امروز کسی دیگر نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ملت ایران سخن بگوید. کسی امروز نمی‌تواند از آشفتگی اقتصادی، تورم چهل درصدی، کاهش تولید ملی و توقف اشتغال‌زایی سخن بگوید.

دولت می‌خواهد در ۴ سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادی بپردازد

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبشهت گفت: امروز دولت با اعتماد روزافزون مردم که در رای سیاسی و عمل اقتصادی تجلی یافته است معتقد است این سرمایه اجتماعی می‌تواند به پشتوانه حرکات اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل شود.

او ادامه داد: راه درازی مانده است تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند در خانواده جهانی باید گام‌های بلندی را برداریم.

روحانی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید می‌خواهد در ۴ سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادی بپردازد که به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس و قوه قضائیه نیازمند است. دولت دوازدهم برای هماهنگی هر چه بیشتر از محیط زیست گرفته تا سیاست خارجی، مدیریت اقتصادی و هر آن چه در سرنوشت مردم تاثیر می‌گذارد با دو قوه دیگر بایدهماهنگی داشته باشد

تصمیمات ما بر مبنای خردجمعی خواهد بود

او با اشاره به این که روند تصمیم‌گیری همت همه‌جانبه می‌خواهد، گفت: دولت دوازدهم نظارت دقیقی بر امور خواهد داشت. با شفافیت بر دستگاهای دولتی زمینه رقابت را فراهم خواهد کرد.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به برنامه‌های دور دوم دولت تدبیر و امید عنوان کرد: هفته قبل برنامه دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم که برخاسته از همان برنامه‌ای بود که در دوران انتخابات به مردم تقدیم کردیم.

او با تشریح برنامه‌های خود گفت: دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام و با گرایشی اعتدالی تشکیل خواهد شد. تصمیمات ما بر مبنای خردجمعی خواهد بود. جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول ماست.

شجاعانه و با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهیم گرفت

روحانی تاکید کرد: دولت دوازدهم بر اساس واقع بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌های توانمندی گام برمی‌دارد. دولت دوازدهم شجاعانه و با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. دوراندیشی که همه عرصه‌ها را در بر خواهد گرفت.

او افزود: ما در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را تدوین کردیم و به عنوان راهبردی برای اهتمام هرچه بیشتر مردم می‌دانیم و بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد.

باید فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم

روحانی ادامه داد: کشور ما امروز با مشکلاتی متعددی در حوزه‌‌های صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است عدم توجه به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ما را با این آسیب‌ها مواجه کرده است. اولین ویژگی مشکلات ذکر شده این است که همگی به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است و وقوع همه آنها قابل پیش‌بینی بوده است.

او با بیان اینکه این مشکلات از خارج نظام شکل نگرفته گفت: این مشکلات از دل تصمیمات اتخاذ شده بیرون آمده و انباشت مشکلات ما را به این جمع‌بندی رسانده که باید در در شیوه نظام اداری کشور تغییرات الزامی را ایجاد کنیم و برای انتخاب مسیر درست در اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی مشکلات اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم.

رییس دولت داوزدهم خاطرنشان کرد: رفع مشکلات اقتصادی از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه بوده و شکاف بزرگ میان سطح مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پرکرده است همین باعث شده نتوانیم ضعف‌های بزرگ سیاست‌گذاری را مشاهده کرده و از آن درس بگیریم. درآمدهای بالاتر از صد میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه هشتاد تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود. پس اولین نکته آن است که فضای جامعه و توقعات جامعه را متناسب با درآمداهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم.

اجرای موفق اصلاحات اقتصادی به پشتیبانی مردم نیازمند است

روحانی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را در حوزه‌های مهمی مانند امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات برخوردار باشند به بازار پرتلاطم نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم. هیچ کشوری نتوانسته با مصرف جایگزین دارایی طبیعی رفاه پایدار را داشته باشد ما نیز دارایی‌هایمان را به جای حفظ و افزایش مصرف کرده‌ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی‌ها در مرز هشدار قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم تغییرات بنیادین در شیوه منابع کشور را به عنوان مهمترین اولویت در دستور کار خود قرار داده، تصریح کرد: میزان دارایی‌های طبیعی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن خود را به خوبی ایفا کند.

رییس دولت داوزدهم با بیان اینکه اجرای موفق اصلاحات اقتصادی به پشتیبانی مردم نیازمند است، اظهارکرد: گاهی بیم از واکنش مردم در انجام اصلاحات اقتصادی باعث شده اجرای آن با تعلل روبرو شده و با تعویق انداختن اصلاحات، هزینه‌های بیشتری به نسل‌های آینده تحمیل کند. مردم اگر بدانند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، علیرغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود. مردم مصالح بلند مدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه ناپایدار ترجیح می‌دهند این را مردم در انتخابات با زبان رای به خوبی اعلام کردند. حرکت به سمت قله پیشرفت صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌هاست.

مردم انتظار دارند درد را درمان کنیم و نه کتمان بیماری

روحانی با بیان اینکه اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم انتظار دارند درد را درمان کنیم و نه کتمان بیماری، عنوان کرد: مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می‌خواهند. در این مسیر، ما دو راه بیشتر نداریم یا تدبیر و عقلانیت در راه انجام اصلاحات اقتصادی و درمان یا آنکه با پرداخت هزینه‌های فراوان منفعلانه به سمت و سوی مهار دشواری‌‌ها و پیامدهای حاصل شده از اجرای سیاست‌های نادرست خود بپردازد.

زمینه پرداختن به مسائل اساسی را فراهم کرده‌ایم

او افزود: دولت یازدهم با سخت‌کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی زمینه را برای پرداختن مسائل اساسی فراهم کرده است.

برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: سیاست‌های دولت در جهت درون‌گرایی و برون‌زایی اقتصادی است که این مسائل در برنامه دولت دوازدهم به صورت کامل تشریح شده است اما دستیابی به اقتصادی درون‌گرا و برون‌زا نیازمند حل مشکلات و چالش‌های کشور است.

یکی از مهمترین‌ چالش‌های کشور عدم تعادل در بودجه کشور است

روحانی یکی از مهمترین‌ چالش‌های کشور را عدم تعادل در بودجه کشور دانست و بیان کرد: طی سال‌های گذشته اتکا به درآمدهای نفتی و عدم تعادل در قیمت نفت موجب عدم تعادل در بودجه اقتصادی دولت شده است. داستان تکراری سال‌های گذشته ما این است که با افزایش قیمت نفت، هزینه‌ها و مخارج افزایش می‌یابد ولی با کاهش قیمت نفت دولت نتواسنته است مخارج خود را کاهش دهد.

او با اشاره به کاهش قیمت نفت از سال ۹۳ گفت: عدم توجه به کاهش قیمت و ارائه خدمات به همان سبک و سیاق سبب می‌شود از یکسو کیفیت خدمات کاهش یابد و از طرفی بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش پیدا کند که این مسائل نیز قابل تداوم نیست.

باید اتکای دولت به منابع پایدار افزایش یابد

رئیس جمهور با بیان اینکه برای حل این مسئله باید اتکای دولت به منابع پایدار افزایش یابد، اظهار داشت: برای حل این چالش به دنبال اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم و در این راستا، در دولت دوازدهم به سمت نظام جامع مالیات بر درآمد هستیم. ما در این نظام جامع، بجای افزایش بر نرخ مالیاتی به دنبال افزایش پوشش مالیاتی هستیم. کاهش نرخ مالیاتی در عین افزایش پوشش مالیاتی ضمن آنکه موجب کارایی نظام اقتصادی می‌شود و می‌تواند عدالت در مالیات‌ستانی را هم به دنبال داشته باشد.

باید انگیزه حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم

او افزود: با نظام جامع مالیاتی علاوه بر کاهش درآمد‌ها می‌تواند منابع خود را کارا تخصیص دهد و به همین خاطر ارائه خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را افزایش دهد. البته حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات عمومی مشروط بر آن است که با اصلاح نظام قیمت‌گذاری انگیزه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم که نیازمند حمایت شما نمایندگان است.

مردم انتظار دارند دولت و کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه طرح‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی و اهرم‌سازی از منابع بخش خصوصی و عمومی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: امری که بودجه امسال و برنامه ششم نیز به آن اشاره داشته است. مردم انتظار دارند که در گام اول، دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه‌های زاید مجموعه سازما‌ن‌های بخش عمومی بکاهند.

ترازنامه بانک‌های کشور نیازمند اصلاحات است

روحانی با بیان اینکه انجام اصلاحات محدود به دولت نمی‌شود، بلکه ترازنامه بانک‌های کشور نیازمند چنین اصلاحاتی است، خاطرنشان کرد: ضعف بر نظارت بانکی و گسترش موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، سیاستگذاری‌های نادرست پولی، تامین منابع مالی از طریق بانک‌ها، رونق کاذب در بخش مسکن و بنگاهداری‌های بی‌ضابطه شبکه بانکی سبب شده تا نظام بانکی امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشد.

بار مالی کسری بودجه و شهرداری‌ها و سایر نهادهای بر دوش بانک‌ها نیافتد

او اضافه کرد: تجمیع این مشکلات خود را به شکل سودهای وام بالا نشان داده است. نگاه حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تامین منابع باید تغییر کند. برنامه دولت این است که بودجه خود را تراز کند ولی علاوه بر آن، سیاستگذاری باید به گونه‌ای باشد که بار مالی کسری بودجه و شهرداری‌ها و سایر نهادهای بر دوش بانک‌ها نیافتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاح بانکی ادامه می‌یاید و دولت و بانک مرکزی از طریق نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و موسسات بانکی برنامه تجدید بانک‌ها را اجرا می‌کنند.

او تاکید کرد: رئیس‌جمهور در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبوده البته همه جناح‌ها پیشنهاد داشتند. شایعاتی هم بوده که لیست وزرا با رهبری در میان گذاشته شده و این هم درست نبود آنچه من در دولت دوازدهم عمل کردم عیننا همان رویه‌ای است که در دولت یازدهم هم عمل کردم

برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها عملیاتی خواهد شد

رییس جمهور با بیان این که برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها عملیاتی خواهد شد، گفت: از آنجایی که اشتغال در بنگاه‌های کوچک صورت می‌گیرد تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به نظام سرمایه منتقل خواهد شد. اصلاحات اساسی در بودجه دولت برای نظام بانکی و نظام بنگاهداری از جمله برنامه‌های اصلاح نظام پولی است .

او بیان کرد: برای دستیابی به عدالت اجتماعی نیازمند تغییر از شیوه حمایت اجتماعی خود هستیم و دولت دوازدهم حمایت اجتماعی را از یک پوشش گسترده بر تمرکز بر پوشش اقشار نیازمند تغییر خواهد داد و پوشش حمایت‌های نامشروع به مشروع تغییر می‌کند و وضعیت معیشتی حدود ۱۰ میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر تا سال ۹۹ افزایش ۵ برابری خواهد داشت.

حقوق شهروندی از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز شده است

روحانی اظهار داشت: دولت دوازدهم علاوه بر تلاش بر رشد اقتصادی که مهمترین مسیر ایجاد شغل پایدار است، در نظر دارد سیاست‌های اشتغال را به اجرا در آورد و طرح کارورزی را به اجرا می‌گذارد تا با آموزش نیروهای کار بتواند شرایطی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین استفاده بنگاه‌های بزرگ از آنها را فراهم کند و همچنین در کاهش هزینه بنگاه‌های سرمایه‌ای سهم معافیت بیمه کارفرما را اجرا می‌کند.

او با اشاره به سیاست‌های داخلی گفت: ایران جامعه‌ای گسترده است و احترام به همه اقشار، ادیان و فرهنگ‌ها از اهداف دولت است و همچنین استفاده از زنان در سمت‌های مختلف را در نظر داریم که استفاده از زنان جوانان در معاونت زمینه فراهم شدن فعالیت همه اقشار است.

روحانی با تاکید بر توسعه نهادی و حزبی تاکید کرد: حق شهروندان را در فعالیت سیاسی، اجتماعی به رسمیت شناخته و از آنها حمایت خواهد کرد  و اجرای حقوق شهروندی از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز شده است و همچنان سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به سیاست خارجی گفت: تعامل گسترده با جهان در حفظ عزت، کرامت ایرانیان است و در این مسیر پرونده هسته‌ای با مذاکرات کارشناسانه اجماع ملی، حمایت مقام معظم رهبری به سرانجام رسید.

ایران برجام را تهدیدی علیه کشورها نمی‌داند

روحانی با یادآوری شرایط ایران در زمان تحریم گفت: قطعنامه‌های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم‌ها و همچنین قطعنامه فصل هفت زیر نظر شورای امنیت ملی با برجام یک جا لغو شد و مشاهده کردیم که مناسبات اقتصادی با جهان به یکباره شتاب تازه ‌ی گرفت.

او ادامه داد: در حوزه‌های فناوری با آن که فشارهایی که بر روی ایران بود انتظار بی ثباتی را داشتند اما دیدند که ناکام هستند و ایران در شرایط امنی به سر می‌برد .

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: با به فرجام رسیدن برجام، فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد ایران برجام را تهدیدی علیه کشورها نمی‌داند بلکه توافقی برد برد است که مسیر همکاری را بین کشورها باز کرده است .

او ادامه داد: علت بهانه‌جویی و عهدشکنی دولت جدید آمریکا در زیاده‌خواهی این کشور است ایران به تعهدات خود پایبند است.

جهانیان دیدند که ایران به روح برجام پایبند است

روحانی با اشاره به رفتارهای رییس جمهور جدید آمریکا گفت: آنها دوست دارند با زبان تهدید سخن بگویند و می‌خواهند خود را از مزایای صلح محروم کنند. عده‌ای نیز از پاره کردن برجام سخن می‌گفتند با مشورت با مشاوران خودشان متوجه شدند که این ایران نیست در انزوا قرار می‌گیرد بلکه خودشان دچار این تهدید می‌شوند.

او در ادامه افزود: جهانیان دیدند که ایران به روح برجام پایبند است و دولت ایالات متحده همه نوع توافقی را از پاریس گرفته تا باکو از نفت تا ماورای اقیانوس آرام زیر پا می‌گذارد و به دنیا نشان داد که نسبت به تعهدات خودش چگونه عمل می‌کند.

برجام الگوی توسعه دیپلماسی بشر را تغییر داده است

رییس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به رفتارهایی که دولت آمریکا در مقابل برجام دارد، عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود نشان داده که هر جا تعهدی را امضا کند، پای آن می‌ایستد و امروز دنیا متوجه شده که این آمریکا است که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. دولت جدید آمریکا از تجربه دولت‌های قبلی درس بگیرد و ببیند آنها چگونه در پای میز مذاکره نشسته‌اند.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت:‌ اگر آنان مایل باشند برجام را نقض کنند، مطمئن باشید در مدت زمان کمتری از  ماه و سال آن هم در شرایط ساعت و روز به شرایط پیشرفته‌ای به زمان قبل از برجام بازخواهیم گشت برجام الگوی توسعه دیپلماسی بشر را تغییر داده است.

در زمینه سیاست فرهنگی، اولویت ما اخلاقی زیستن است

او ادامه داد: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلایلی در وضعیت بسیار خطرناکی است. ایران خواستار منطقه‌ای امن است و همکاری و همدلی کشورهای منطقه تنها راه دستیابی به امنیت و اهداف مشترک و نابسامانی‌های درونی و تحمیلی در منطقه می‌‌داند. ایران بی‌ثباتی، گسترش افراطی‌گری و خشونت گروه‌های تکفیری به عنوان چالش اصلی منطقه می‌داند و با حسن نیت به دنبال ثبات است و راه حل آن را تنها از طریق منطقه می‌داند. ایران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سوی دیگر کشورهای منطقه دراز کرده است.

روحانی با اشاره به اولویت سیاست خارجی گفت: اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوزداهم گسترش دوجانبه و چند جانبه‌ای است. اولویت دیگر تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت دستیابی به حضور موثر در منطقه و تقویت صادارات کالاهای غیرنفتی و زمینه‌سازی برای حضور بخشی خصوصی در منطقه و جامعه بین‌المللی است.

رییس دولت دوازدهم درباره اولویت برنامه‌های دولت در حوزه‌‌های محیط‌زیست، فرهنگی و اجتماعی گفت: در زمینه سیاست فرهنگی، اولویت ما اخلاقی زیستن است. نکته دوم در این حوزه زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ است و بسط آزادی‌های قانونی و مخصوصا دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای که معضل اصلی ما در بحث اجتماعی و فرهنگی است.

نظام سلامت نیازمند اصلاحات ساختاری است

او ادامه داد: کیفیت‌گرایی در مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر اولویت‌های ما است که مهمترین اقدامات فرهنگی دولت است همچنین کارآمد کردن دانشجویان و دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند شغل و فعالیت را در آینده بر دوش گیرند از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم است.

رییس‌جمهور درباره اولویت‌های محیط‌زیستی گفت: در زمینه محیط‌زیست برنامه‌های اصلی ما اصلاح مدیریت منابع آب است که یکی از عوامل مشکلات محیط زیستی است. همچنین مقابله با فرسایش خاک، احیای جنگل‌ها و مراتع مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهرها، مقابله با ریزگردها که با معاونت جدید  سازمان محیط‌زیست به طور مفصل در این‌باره صحبت شده است. حفظ جنگل‌ها و مراتفع مدیریت پسماندها و فاضلاب از دیگر اولویت‌های دولت است.

روحانی درباره اولویت‌های اجتماعی دولت گفت: اولین مسئله در حوزه اجتماعی بهداشت و درمان است. طرح تحول سلامت نشان‌دهنده این است که دولت یازدهم به این مسئله اهمیت داده است و در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت. نظام سلامت نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول آن تشریح شده ما نیاز به این اصلاحات داریم تا بتوانیم به منابع پایدارمتکی باشیم. ما نیازمند اتکا به مردم و کاهش تصدی‌گری هستیم.

شایعه در میان گذاشتن لیست وزرا با رهبری، درست نیست

روحانی خاطرنشان کرد: بهبود سطح پوشش و ارائه کیفیت خدمات بیمه‌ها از دیگر اولویت‌هاست. همچنین مسئله آسیب‌های اجتماعی از مهمترین اولویت‌هاست که به جد دنبال می‌شود و خوشبختانه نسبت به گذشته مقداری کاهش‌پیدا کرده است. همچنین اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از دیگر اولویت‌های ما خواهد بود.

او با بیان اینکه خلاصه برنامه ما ۷۷ صفحه است و کتاب شامل ۲۳۲ صفحه است و نمایندگان آن را مطالعه کرده‌اند، تصریح کرد: نمایندگان محترم من برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و هماهنگی در مسیر اعتدلال، ۱۷ نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود معرفی کردم من به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم این افراد توانمندی خود را برای توسعه کشور و تامین منافع ملی و در راستای نظام جمهوری اسلامی به کار خواهند گرفت.

رییس‌جمهور با اشاره به شایعاتی که در خصوص انتخاب وزرا در فضای مجازی و حقیقی مطرح شده بود تاکید کرد: رییس جمهور در معرفی ۱۷ وزیر تحت تاثیر هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده همه جناح‌ها و تشکل‌ها پیشنهاداتی را کتبی و شفاهی داشتند اما هیچ فشاری نبوده و شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده که این شایعه درستی نبوده آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عیننا در دولت یازدهم نیز به آن عمل کردم.

با رهبری ۵۰ سال رفاقت دارم

روحانی با اشاره به دوستی خود با رهبر انقلاب و مشورت‌هایش با ایشان گفت: رهبری به عنوان رهبر و بزرگ ما و کسی که با او ۵۰ سال رفاقت دارم، معمولا در همه مسائل با ایشان مشورت می‌کنم و ایشان با کمال محبت آنچه مصلحت کشور است، تذکر می‌دهند.

برای وزارت علوم سرپرست معرفی می‌کنم

او با بیان اینکه معرفی وزرا در چارجوب قانون اساسی است، اظهار داشت: امروز رئیس‌جمهور ۱۷ وزیر را معرفی می‌کند و در روزهای آینده یک وزیر باقی مانده علوم را معرفی کنم که البته دوست داشتم امروز وی را معرفی کنم ولی به تاخیر افتاد از جمله آنکه فردی که با او صحبت کرده بودم، ایشان در دقایق آخر اعلام انصراف کرد و در ساعت‌های باقیمانده فرصت صحبت و هماهنگی نبود و بعد از رای اعتماد وزرا، برای وزارت علوم سرپرست معرفی می‌کنم.

رشد سازمانی بطحایی در وزارت آموزش و پرورش بوده است

رئیس دولت تدبیر و امید در رابطه با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: از دکتر فانی و دکتر دانش آشتیانی که زحمات بسیاری در دولت یازدهم در زمینه وزارت آموزش و پرورش کشیدند، تشکر می‌کنم و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. برای این وزارتخانه، آقای سید محمد بطحایی را در نظر گرفتم که در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کردند و رشد سازمانی‌شان نیز در این وزارتخانه بوده است. ایشان در سند تحول بنیادین زحمات بسیاری کشیدند و در ماه‌‌های گذشته در سمت معاونت توسعه مدیریت آموزش خدمت می‌کردند و در ماه‌های اخیر رئیس مرکز ملی راهبردی برنامه و بودجه بود.

برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم

روحانی افزود: مهمترین و بزرگترین وزارتخانه آموزش و پرورش است هر جا در این زمینه کار کنیم و برای آن سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه بهتری برای کشور و فرزندان خواهد بود. همانطور که انتظار دارم همه وزرا رای اعتماد را کسب کنند، برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنیم زیرا می‌خواهیم بسیار قوی در این زمینه کار کنند.

روحانی تربیت زیربنایی فکری برای زندگی، تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان، تریبت انسان‌هایی خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های ما، توانمندسازی دانش‌آموزان از نظر جسمی و ذهنی، ارتقای وضعیت معیشتی معلمان، متناسب‌سازی نیروهای آموزش با نیازهای کشور از نظر کمی و کیفی، کاهش تصدی‌گری و چابک‌سازی تشکیلات را از جمله مهمترین دستورکارهای وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم برشمرد و تاکید کرد: من به ایشان گفتم خروجی آموزش و  پرورش با گذشته باید متفاوت باشد. ضمن سپاس از همه معلمان برای جامعه پیچیده آینده نیازمند دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هویت و فرهنگ خود دفاع کند. محفوظات تحویل آنها ندهیم که با یک به چپ چپ و به راست راست نیمی از آن بپرد.

وزرای دولت دوازدهم باید برای رده‌های مدیریتی از ظرفیت زنان و جوانان استفاده کنند

روحانی در ادامه با اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری گفت: از محمود واعظی که زحمات زیادی برای وزارت ارتباطات و فناوری کشیده است، تشکر می‌کنم. ایشان دولت الکترونیک، فراهم کردن زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات را به وجود آورد که این اقدامات بسیار مطلوب است.

او ادامه داد: آقای واعظی فضای کسب و کار را در کشور ما آماده کرده‌اند. دولت یازدهم به مسئله ارتباطات و فضای مجازی اهمیت زیادی می‌داد که در این دولت هم به آن اهمیت خواهیم داد.

روحانی با اشاره به وزیر معرفی شده عنوان کرد: در وزارت فناوری اطلاعات برای اولین بار ما جوان‌گرایی خواهیم کرد. آن چیزی که آرزوی من از دولت یازدهم بود. کتباً نیز به وزرای دولت دوازدهم اعلام کردم که باید برای سمت‌های بالا و رده‌های مدیریتی تعدادی زنان و جوانان حضور داشته باشند.

علاقه‌مند بودم در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد

رئیس دولت دوازدهم با انتقاد به گزینش افراد در دولت‌ها گفت: اینکه دولت ما تمام می‌شود و بازمی‌گردیم به همان زمینه قبلی یعنی اینکه فضا را آماده نکرده‌ایم. بعد از ۴۰ سال هنوز نمی‌توانیم در رده‌های مدیریتی و مدیرکلی از جوانان با انگیزه و زنان استفاده کنیم.

او تاکید کرد: فرقی بین زنان و مردان نیست. ما برای حضور زنان و جوانان باید برنامه داشته باشیم که البته گیرهای فرهنگی در این میان بی‌اثر نیست که باید آنها را برطرف کنیم. به شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد. حضور زنان در سطح‌های بالا باید صورت بگیرد.

درب فضای مجازی را نمی‌توان قفل زد

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این اولین بار است که ما یک جوان در فضای بعد از انقلاب به دنیا آمده و رشد یافته به عنوان وزیر معرفی می‌کنیم. آقای جهرمی را من در شورای عالی مجازی دیدم. در آنجا مشاهده کردم که چگونه بحث می‌کند و به فضای مجازی و مسئله ارتباطات آگاهی کامل دارد.

او ادامه داد: بعضی‌ها نظرشان این است اگر در یک اتوبان تصادف شد و شخصی زیر ماشین رفت و فوت شد خانواده او می‌توانند با شکایت اتوبان را ببندند. ما می‌توانیم اتوبان را ببندیم و تصادف نشود اما مردم از کوره‌راه‌ها سر در می‌آورند. جلوی تصادف در آنجا را نمی‌توان گرفت.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: باید از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. من از وزرای دادگستری کشور و اطلاعات خود در دولت دوازدهم می‌خواهم که همکاری لازم را داشته باشند. درب فضای مجازی را نمی‌توان قفل زد. روحانی این قفل را باز نکرده است این مردم بودند که قفل‌ها را یکی پس از دیگری باز کردند.

وزیر آینده فرهنگ استفاده از فضای مجازی را جا بیندازد

او تاکید کرد: اگر حواسمان نباشد و دقت لازم را نداشته باشیم همین فضای مجازی می‌تواند خطرآفرین باشد.

رئیس دولت دوازدهم خطاب به جهرمی وزیر پیشنهادی وزارت فناوری و اطلاعات گفت: من از شما می‌خواهم که فضا را به درستی رصد کنید. ظرفیت‌ها را بشناسید و تولید و اشتغال را در سرلوحه کارهای خود قرار دهید.

او در ادامه افزود: سال گذشته آقای واعظی گفتند که صدهزار شغل تولید شده از آقای جهرمی می خواهم که ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند. شما به عنوان جوان‌ترین وزیر بعد از انقلاب هستید. پس به خوبی به مسائل و فضای امروز جامعه آشنایی دارید.

روحانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت فناوری و اطلاعات گفت: از وزیر آینده می‌خواهم فرهنگ استفاده از فضای مجازی را جا بیندازد. تولید و اشتغال و خلق ثروت را به دست بیاورد و از بخش خصوصی می‌خواهم در این زمینه ورود کند.

اینکه کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم تقصیری نداشته برای دستگاه اطلاعاتی خوب نیست

رییس جمهور با اشاره به گزینه  معرفی شده وزارت اطلاعات، گفت: با حجت الاسلام سید محمودعلوی رفاقت و آشنایی از  اداوار مجلس شورای اسلامی دارم  و در زمان تدوین قانون وزارت اطلاعات ایشان خود آن را نوشتند.

او با بیان اینکه می‌خواهیم امنیت را حفط کنیم و از آن طرف آرامش برای مردم ایجاد شود، بیان کرد: برای آرامش نیاز به امنیت داریم و وزارت اطلاعات می‌تواند با رعایت کامل قانون اساسی و احترام به مردم و برخورد ضروری و حداقلی امنیت ایجاد کند؛ چرا با یک احتمال باید برویم و کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم که تقصیری نداشته است؟ این برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی خوب نیست و باید تلاش کنیم با مهربانی و رافت با مردم رفتار کنیم.

روحانی با اشاره به فعالیت‌های وزارت اطلاعات گفت: این وزارتخانه در زمینه تروریست فعالیت‌های خوبی داشته و همچنین در دستگیری مجرمان اخلاق را رعایت کرده اما هنوز با رفتار ماموران در زمینه دستگیری رضایت کامل نداریم و آقای علوی به عنوان رییس شورای هماهنگی اطلاعاتی باید این فرمان را در دست گیرد و در قانون است که دستگاه‌ها باید هماهنگی با وزارت اطلاعات داشته باشد و از آقای علوی می‌خواهیم اجرای حقوق شهروندی مقابله با فساد و تضمین حقوق گروه‌های مذهبی، قومی را در ایران در نظر داشته باشند و مقابله با جاسوسی نفوذ بیگانگان و توسعه گردشگری را فراهم کند .

او تاکید کرد: در بخش سایبری اشراف اطلاعاتی را بالا ببرد و تحلیل های راهبردی را بیشتر بتوانند در اختیار مسوولان قرار دهند.

کرباسی بیش از ‌سی سال تجربه مدیریت رده بالا اقتصادی دارد

روحانی در دفاع از گزینه پیشنهادی برای وزارت  اقتصاد گفت : من از دکتر طیب‌نیا تشکر جدی می‌کنم. ایشان وزیر فعال و پرتلاشی بود. در ما در دولت یازدهم ۲۰۰ جلسه شورای هماهنگی اقتصادی داشتیم.

او افزود: این که رییس‌جمهور خودش به این مساله اهمیت می‌داد مهم است. تقریبا تصمیمات اساسی و مهم دولت یازدهم در اینجا اتخاذ شده است. ایشان یکی از افراد فعال در این جلسه بود. من سپاس‌گذارم و امیدوارم در جای دیگر از او استفاده کنیم. دکتر مسعود کرباسی در این وزارت‌خانه کار کرده است.

روحانی به شوخی گفت: ما آن وزیر را در دولت قبل خواستیم انتخاب کنیم، گفتیم بگویید بیاید گفتند در راه اصفهان است؛  این وزیر را گفتیم گفتند در راه اصفهان است این مبنای این وزارت خانه است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد : دکتر کرباسی در شهرداری و این وزارت‌خانه بوده و بیش از ‌سی سال مدیریت رده بالا را در بخش‌های مختلف اقتصادی داشته و در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب فعال بوده و یعنی ارتباط خود را با دنیا حفظ کرده رشته تحصیلی او هم برنامه‌ریزی است .

نباید به گونه‌ای باشیم که کشورهای دیگر برای مبارزه با پولشویی به ما سفارش کنند

او گفت : یکی از موفقیت‌های خوبی که باعث شد من اعتماد بیش از گذشته به او پیدا کنم، سامان‌دهی گمرک است. گمرک ما مشکلات زیادی داشت. سامانه الکترونیکی فعال شد و به جایی رسید که در مقطعی واردات کم شده بود ولی درآمد ما افزایش داشت

روحانی افزود: اولین خواست من از ایشان مبارزه قاطع با پول‌شویی و فسادهای سازمان یافته است.  در مسائل پولی و مالی و بانکی ما نیازمند هستیم همه آیین‌نامه‌های مربوط به پول‌شویی و مبارزه مالی با تروریسم به دقت اجرا شود. ما نباید به گونه‌ای باشیم که کشورهای دیگری به ما سفارش کنند، برای مبارزه با پول شویی و مبارزه مالی با تروریسم ما باید پیشرو باشیم. ما  قربانی تروریسم هستیم. اسلام به ما این را می‌گوید. ما باید این را اولویت قرار دهیم.

روحانی اولویت دوم را مسائل بانکی خواند و گفت: اینها باید اصلاح شود ما نیاز به تحول و اصلاحات داریم. بانک باید به کار خودش برگردد. بانک منحرف شده و نمی‌تواند کارش را انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه‌داری نیست. مخصوصا اگر ما تولید می‌خواهیم و اگر اشتغال می‌خواهیم و صادرات غیرنفتی می‌خواهیم اینها  حمایت‌های بانک را می‌خواهد. در سرمایه‌گذاری خارجی باید بانک‌های ما فعال باشد. بانک باید با جهان ارتباط برقرار کند. بخش بزرگی از این مشکلات در دولت یازدهم حل شده و انضباط مالی و نظام مالیاتی برای ما مهم است.

نظام مالیاتی ما به قرن ۱۹ برمی‌گردد

روحانی گفت : نظام مالیاتی ما به قرن ۱۹ برمی‌گردد. این باید معلوم باشد که ما چقدر درآمد داریم، از کجا می‌آوریم و به کجا می‌فروشیم. نباید فشار مالیاتی به مردم بیاوریم. از آنهایی که تا به حال مالیات ندادند و نمی‌دهند، مالیات بگیریم. عدالت مالیاتی باید رعایت شود.  

او در خصوص این وزارت خانه در پایان گفت : دولت الکترونیک مهم است. صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه مهم است. سالم‌سازی مسیر خصوصی سازی مهم است و مساله جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای اشتغال مهم است

ظریف را به کارشناس بودن و صبر می‌شناسید

روحانی درخصوص وزارت امور خارجه و گزینه پیشنهادی آن، محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفتند معرف از معرف اجلا باشد. همه شما دکتر ظریف را به تقوا، به پاکدامنی، کارشناس بودنش در سیاست خارجی، به پر کار بودنش و به صبر و حوصله‌اش که البته گاهی عصبانی هم می‌شود، می‌شناسید.

مردم ایران چماق امریکا را بالای سر ایران می‌دیدند

او با بیان اینکه دکتر ظریف با صبر و حوصله زیادی با آن جماعت عجیب و غریب مذاکره انجام داد، ابراز داشت: من از طرف همه ملت ایران و وزرا از ایشان تشکر می‌کنم. ایشان یک توطئه بزرگ را خنثی کردند. امریکایی‌ها حربه‌‌ای را ایجاد کرده بودند. اگرچه امریکا نمی‌توانست آن حربه را عملی کند و ملت ایران ایستاده بود ولی هر وقت مردم سرشان را بالا می‌آوردند، یک چماق را بالای سر خود می‌دیدند.

چماق امریکا قطعنامه ها بود

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آن چماق فصل هفتم منشور سازمان ملل و قطعنامه‌ها و موصبات شورای حکام بود، عنوان کرد: آنها مانند چماق بودند. یک نفر با چماق بالای شما باشد، شما بگویید نمی‌زند، خب نزند ولی بالا بودن آن چماق موجب حواس‌پرتی می‌شود. ما این چماق و دست را از بین بردیم.

راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم

روحانی با بیان اینکه برجام را اقتصادی می‌دانند، یادآور شد: مسئله اول برجام، امنیت ملی، برهم زدن برنامه‌ها و حربه‌های امریکا و تثبیت حقوق هسته‌ای ایران است. ما امروز کار هسته ای می‌کنیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ما حقوق خود را در مسئله هسته‌ای تثبیت کردیم. منع معاملات تسیلحاتی را از بین بردیم و ممنوعیت آن را به پنج سال محدود کردیم که دو سال آن گذشه است. راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم.

برای حل تحریم‌های غیرهسته‌ای آماده‌ایم

او افزود: برخی وضعیت قبلی کشور را یادشان رفته است. اقتصاد و وضعیت نفت را فراموش کردند. بحث سوئیفت و عدم سرمایه‌گذاری در کشور را فرامشو کردند. حالا می‌گویند چرا بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نمی‌کند، می‌گوییم این بانک بزرگ کیست؟ می‌گویند می‌دانیم ۶۰ درصد آن بانک برای امریکایی‌ها است، تکلیف ما را روشن کنیم. تحریم هسته‌ای را برداشتیم. تحریم‌های غیرهسته‌ای هم اهل و سهلا! به ما در مسئله هسته‌ای اجازه داده شد در این باره نیز مجوز بدهید می‌رویم آنها را حل می‌کنیم البته ما متولی همه مسائل نیستیم.

ظریف برای سرمایه‌گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده‌ است

رئیس جمهور با بیان اینکه من از دکتر ظریف تشکر می‌کنم، بیان کرد: تلاش‌های ایشان منحصر به برجام نبوده است بلکه در منطقه نیز تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. می‌خواهیم شعله جنگ در منطقه ما فروکش بکند البته این شعله خاموش نشده است. ایشان برای سرمایه‌گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده‌اند.

عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند

روحانی از ظریف خواست تا برجام را به خوبی حفظ کند و گفت: عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند. بحث ترامپ و امریکا و سنا نیست آنها کار غلطی انجام داده‌اند که می‌ایستیم ولی عده‌ای با نوجوان برجام مشکل دارند و از آن خوششان نمی‌آید. باید از آن حفاظت و حراست کنیم. باید برای اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی تلاش کنیم.

او تاکید کرد: امینت منطقه اولویت ماست. کاهش مشکلات منطقه و تصویر درست از ملت ایران در فضای عمومی جامعه جهانی و کسب جایگاه شایسته‌تر بین المللی و حل مسائل محیط زیست را از ایشان می‌خواهیم.

از شما می‌خواهیم این ۱۷ وزیر را تایید صلاحیت کنید

روحانی با گلایه از همهمه نمایندگان گفت: شاید به دلیل بحث‌های مکرر شما با وزرا در چند روز گذشته این مباحث برای شما تکراری باشد اما من وظیفه معرفی وزرا را دارم و از شما می‌خواهیم این ۱۷ وزیر را تایید صلاحیت کنید و بیشتر نمی‌خواهیم. شما هم وظایفی دارید از نظر قانون و دلسوزی‌تان برای کشور است و رای شما هر چه باشید مورد احترام است.

باید با حفظ کیفیت خدمات هزینه‌های درمانی را کم کنیم 

او درباره وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ما برای این حوزه دکتر قاضی‌زاده هاشمی است که زحمات بسیار زیادی برای طرح تحول سلامت کشیدند و این طرح کار بسیار سخت و بزرگی بود که انجام آن به دلیل مشکلات بودجه با سختی پیش می‌رفت و آقای هاشمی گاهی مواقع  اوقات‌شان از خزانه و بودجه تلخ می‌شد اما بسیار صبر و تحمل کرد و مردم از انجام این طرح راضی هستند ما هم بعد از رضای خدا رضای مردم را می‌خواهیم تا بتوانیم خدمات لازم را ارائه دهیم البته همه دولت باید در طرح تحول سلامت کمک کنند.

او با اشاره به تلاش‌های وافر و پیگیر هاشمی و سفرهای مکرر او گفت: امیداوریم آقای هاشمی با نشاط بیشتر در ۴ سال پیش رو فعال باشند البته این طرح به اصلاحاتی نیاز دارد که باید صورت بگیرد و با حفظ کیفیت خدمات هزینه‌ها را کم کنیم البته کار سختی است اما شدنی است.

حذف همپوشانی‌های بیمه در دستور کار است

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسئله سطح‌بندی خدمات بسیار مهم است برخی از خدمات در حوزه پزشکی انجام می‌شود که ضرورت ندارد و مستحب و مباح نیست و وارد مکروه و حرام می‌شود. همچنین درباره  نظام تشخیص نیز باید سامان‌دهی شود و پرونده الکترونیک بیماران اجرایی شود این طرح بسیار مهم است و می‌تواند تسریع کننده باشد همچنین خرید راهبردی بسته‌های سلامت بسیار مهم است. حذف همپوشانی‌های بیمه در دستور کار است و  توریسم سلامت برای ما بسیار مهم است و ان‌شاالله در زمینه این کار وزیر بعدی نیز کمک شایسته‌ای به وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی خواهند کرد.

ربیعی در مسئله صندوق‌ها کار بسیار بزرگی انجام داده‌ است

او درباره معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دکتر علی ربیعی تلاش‌های خوبی در این زمینه داشتند ما به طور مفصل درباره اقداماتی که باید در بخش صندوق‌ها، شستا، رابطه این وزرات‌خانه با وزارت بهداشت و بیمه‌ها صحبت کردیم. خدمات بسیار خوبی در ۴ سال گذشته داشتند همچنین در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه‌های خوبی داشتند و ادامه می‌دهند.

روحانی با اشاره به زندگی شخصی و تخصصی او اظهارکرد: زندگی دکتر ربیعی نیز به در همین زمینه کار و رفاه است و مذیقه زندگی را چشیده‌اند افرادی که مضیقه زندگی را نچشیده‌اند خیلی مشکلات مردم را حس نمی‌کنند شاید یکی از فلسفه‌های ماه رمضان هم همین است آنهایی که خود کارگر بودند و می‌توانند شرایط کارگران را بهتر درک کنند.

او ادامه داد: آقای ربیعی در مسئله صندوق‌ها کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند همچنین عملکرد سازمان بهزیستی بسیار خوب بوده و قدم‌های خوبی برداشته شده که باید ادامه داشته باشد یکی از بارهای سنگین این وزارتخانه مسئله اشتغال است که مربوط به وزارت کار نیست و همه وزارت‌خانه‌ها در آن سهیم هستند اما وزارت کار طرح های خوبی در این زمینه داشته که طرح کاروزی در برخی از استان‌ها انجام شده است. مسئله اصلی ما با آقای ربیعی اشتغال و پس از آن صندوق‌ها و مسئله سوم بهداشت و درمان است.

در ادامه لاریجانی با اشاره به عدم حضور وزیر کار در مجلس گفت: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  در مجلس حضور ندارند.

روحانی در پاسخ به لاریجانی گفت: از این به بعد هر وزیری که نبود بگویید برنامه‌هایشان را نخوانیم

برای معرفی وزیر دادگستری با رئیس قوه قضائیه مشورت کردم

رئیس‌جمهور درباره وزیر پیشنهادی در وزارت دادگستری گفت: در دولت یازدهم آقای پورمحمدی در این وزارت‌خانه بودند که بسیار نقش موثری بین قوه قضائیه و قوه مجریه داشتند. ایشان به خوبی در بحث‌های دولت شرکت می‌کردند و حرف می‌زدند.

او ادامه داد: آقای پورمحمدی برای ایجاد رابطه بین قوه قضائیه و مجریه بسیار تلاش کردند. حال ببینید اگر ایشان نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به روند انتخاب وزیر دادگستری عنوان کرد: حال طبق قانون این قوه قضائیه است که وزیر دادگستری را معرفی می‌کند. ما در این مرحله با رئیس محترم قوه قضائیه نشستی داشتیم که در آن پس از بحث‌های مختلف آقای آوایی انتخاب شد. ایشان در تمامی سمت‌های وزارت دادگستری فعال بودند و کارنامه خوبی دارند.

هرچه از آقای آوایی شنیدیم مشی اعتدال بوده است

او ادامه داد: هرچه از آقای آوایی شنیدیم مشی اعتدال بوده است. در روزهای سختی که در کشور داشتیم، آقای آوایی معتدل عمل کردند و این بسیار برای ما مهم است.

روحانی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری در دولت دوازدهم گفت: ایجاد ارتباط خوب و موثر بین قوه قضائیه و مجریه از وظایف وزیر دادگستری است که البته خدا را شکر بین این دو قوه ارتباط خوبی وجود دارد.

او در ادامه افزود: حقوق شهروندی و مبارزه با فساد اهداف مهمی است که وزیر دادگستری باید آنها را پیگیری کند.

امیر حاتمی کاملاً به وزارت دفاع مسلط است

رئیس جمهور در رابطه با گزینه وزارت دفاع اظهار داشت: در وزارت دفاع برادر خوبمان سردار دهقان مسئولیت را برعهده داشتند که آشنایی ما به دفاع مقدس برمی‌گردد. ایشان وزیر خوبی در دوره دولت یازدهم بودند و در بخش‌های راهبردی و تسلیحاتی اقدامات خوبی انجام دادند و شرایط با گذشته متفاوت بود.

او ادامه داد: در دولت دوازدهم بنا بر این داشتیم که با یکی از برادران ارتش همکاری کنیم و البته ارتش و سپاه ندارد و فرمانده‌شان ولی فقیه است و هر دو برای کشور تلاش می‌کنند و به نیروهای ارتش و سپاه احترام می‌گذاریم.

روحانی بیان کرد: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده‌های مختلف ارتش فعال بوده و مدت‌ها در ستاد کل نیروهای مسلح ارتش فعالیت داشتند و همچنین مدت زیادی با سردار باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح همکار بودند بنابراین کاملاً به وزارت دفاع مسلط است.

حاتمی فرد مورد اعتماد خانواده بزرگ نیروهای مسلح است

او با بیان اینکه همه طرح‌هایی که در وزارت دفاع باید پیش می‌رفت، پیش رفته است، گفت: حاتمی فرد مورد اعتماد خانواده بزرگ نیروهای مسلح است و برای خدمت به همه نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، نیروی زمینی، انجام وظیفه می‌کند و سفارش اکید من در برخی از سلاح‌ها به خصوص توان موشکی به دلیل اهمیتی که دارد این است که فعالیت بیشتری داشته باشند.

روحانی بیان کرد: ساماندهی صندوق بازنشستگی به نیروهای مسلح، ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و تولید و تجهیزات نظامی و واگذاری بخش‌های غیر نظامی به بخش خصوصی را از ایشان خواستاریم.

اولین چیزی که از آخوندی خواستیم ساماندهی مسئله مسکن است

رئیس جمهور در رابطه با گزینه وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند که در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان خواستیم مسئله مسکن است.

او تاکید کرد: معتقدم که مشکل مسکن از طریق خاصی با همکاری بخش خصوصی قابل حل است و در بافت فرسوده باید کار کنیم و اینکه در بیابان ساختمانی درست کنیم که نه آب و نه برق، نه گاز و نه مدرسه دارد درست نیست و اگر در بافت فرسوده این هزینه‌ها را انجام دهیم بسیاری از مسائل از جمله آب، برق، گاز، مسجد، آیت‌الله دارد و آنچه از ایشان می‌خواهیم این است که این مسئله مسکن هموار شود. البته مشکلاتی با شهرداری تهران داشتند.

رییس جمهور گفت: آقای آخوندی در زمینه راه ، بنادر ، هوایی کارهای بسیار جدی انجام دادند و فعال بودند در چابهار ، اینچه برون  و زاهدان شاهد فعالیت‌های ایشان بودیم و امیدواریم در زاهدان راه آهن به سمت چابهار و خراسان برود و جاده‌های روستایی و آزادراه کارهای زیادی صورت گرفت و در جاده شمال برخی به اتمام نهایی رسیده و بخشی هم پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

عده‌ای وقتی هواپیمای نو می‌خریم ناراحت می‌شوند

او با اشاره به فعالیت آخوندی در زمینه هواپیمایی گفت: در دولت یازدهم توانستیم در زمینه هواپیمایی با یک شرکت هواپیماساز قرارداد ببندیم. چطور می‌توانیم خوشحال باشیم از این که برویم هواپیمای دست دوم از کشور آفریقا بیاوریم و عده‌ای وقتی هواپیمای نو می‌خریم ناراحت می‌شوند اینکه هواپیمای قراضه را با التماس و منت سه برابر قیمت بخریم افتخار نیست.  در این کار بزرگ آقای ظریف و آخوندی اقدامات بسیار خوبی انجام دادند که البته آقای سیف هم همکاری‌های زیادی داشتند.

او افزود: امیدواریم با تخصص و تجربه‌هایی آخوندی دارد، بتوانیم از حضورش استفاده کنیم و ایشان هم از بحث مسکن مهر خلاص شود و هدایت سرمایه‌گذاری به سمت مسکن برود.

روحانی پس از پایان یافتن تذکرها، با اشاره به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه مجلس اظهار داشت: از لحن این قانون و ماده برمی‌آید که اگر در مجلس یک یا چند وزیر رای نیاوردند یا رئیس جمهور به هر دلیلی نتواند وزیری را معرفی کند، می‌تواند سرپرست معرفی کند. فکر می‌کنم اگر ایرادی در این باره بود هیات رئیسه این موضوع را در دستورکار قرار نمی‌داد و به ما تذکر می‌داد و اگر نظری بود جلسه رای اعتماد را به تاخیر می‌انداخت.

او در ادامه توضیحاتش درباره وزارت مسکن افزود: پیشرفت صنعت مسکن، مبارزه با حاشیه‌‌نشینی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای، بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر، ارتقای ایمنی در شهرسازی و توجه به شاخصه‌های محیط زیستی از جمله دستورکارهای وزارت راه و شهرسازی است.

نعمت‌زاده شیخ‌الوزرای دولت یازدهم بود

رییس‌جمهور درخصوص گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تصریح کرد: ابتدا لازم می‌دانم از مهندس نعمت‌زاده تشکر کنم. اینکه به ایشان گفته می‌شود پدر صنعت ایران هستند، نادرست نیست. ایشان در زمینه صنعت فعال بوده‌اند. با آنکه ایشان شیخ‌الوزرای دولت یازدهم بودند، همیشه فعال بوده و در شهرستان‌ها حضور داشتند و برای صنعت و معادن خدمات بسیاری انجام دادند.

او با بیان اینکه ساخت خودرو با مشارکت و سرمایه خارجی – که بی‌نظیر بوده است - با تلاش‌های ایشان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: الان در صنعت خودرو به‌روز هستیم. خودرویی را تولید می‌کنیم که در فرانسه تولید و در اروپا استفاده می‌شود. این کار، کار بزرگی در صنعت و فناوری بود.

حمایت از تولیدات معدنی از اولویت‌های وزارت صنعت معدن و تجارت است

رئیس دولت تدبیرو امید اضافه کرد: امروز آقای شریعتمداری مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده می‌گیرند. ایشان سمت‌های مختلفی را قبلا برعهده داشتند. آقای شریعتمداری همیشه عنصر مخلص و فعالی بوده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه مهمی است که با سه معاون قوی باید شاهد تحرک خوبی در این وزارتخانه باشیم.

روحانی بهبود فضای کسب و کار مسئله اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و ابراز داشت: سازگاری سیاست‌های صنعتی و تجاری با مزیت‌های تجاری، افزایش صادرات غیرنفتی، مبارزه جدی با فساد، شفاف‌سازی تجارت و دنبال کردن سیاست صنعتی و همچنین حمایت از تولیدات معدنی از جمله اولویت‌های این وزارتخانه است.

صالحی اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه دارد

او درخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیان کرد: در زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو وزیر گذشته دولت یازدهم تشکر می‌کنم. آقای جنتی و صالحی امیری تلاش‌های مجدانه‌ای انجام دادند. آقای سیدعباس صالحی در چهار سال گذشته در این وزارتخانه بوده‌اند. ایشان هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کرده است. اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه دارند.

دستگاه‌های دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ما مهم است، یادآور شد: نباید بگذاریم سلیقه در کشور ما حاکم شود. ممکن است یک آقا سلیقه‌ای داشته باشند که برای خودشان محترم است اما اگر وظیفه برعهده ماست ما باید انجام دهیم و اگرنه مجلس باید این وظیفه را از ما بگیرد.

او تاکید کرد: وقتی وظیفه‌ای برعهده وزارت ارشاد و دولت است دستگاه دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد و اگر حق با مداخله‌گر است مجلس این وظایف را به مداخله‌گران واگذار کند.

روحانی حفظ و حراست از هویت و سبک ایرانی – اسلامی، پاسداشت از تعدد و تنوع بومی، حضور بخش خصوصی در حوزه مسائل فرهنگی، رفع موانع در تولید آثار فرهنگی، افزایش حضور کشور در مناسبات جهانی و منطقه‌ای، افزایش ایران از سهم تولید و ترویج محصولات فرهنگی، افزایش سهم زنان و جوانان در سیاستگذاری و حمایت از حقوق اقلیت‌ها در زمینه فرهنگی به ویژه اهل سنت و تمرکززدایی را از جمله برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم برشمرد.

حجتی تاکنون تحولات بسیار خوبی را در حوزه کشاورزی ایجاد کرده است

روحانی درباره معرفی وزیر کشاورزی با بیان اینکه آقای حجتی در دولت یازدهم مسئولیت سنگینی را بردوش داشته است، گفت: آقای حجتی در این دولت نیز مسئولیت را قبول کردند. او به حق وزیر شایسته‌ای است و کاملا به کارش مسلط است و وزارت کشاورزی را خوب می‌شناسد. همچنین بر بخش‌های مختلف این حوزه مسلط است و تحولات بسیار خوبی را تاکنون ایجاد کرده است.

او با اشاره به عملکرد آقای حجتی در دولت یازدهم تصریح کرد: ما در دولت یازدهم در گندم یکبار دیگر به خودکفایی رسیدیم همچنین در زمینه دانه‌های روغنی حرکت خوبی شروع شد و اقدامات بسیار مهمی در زمینه مزارع مدرن و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام گرفته که باید ادامه پیدا کند. بزرگترین وظیفه آقای حجتی این است که محصولات ما را به مرز خودکفایی و امنیت ببرد و همچنین مصرف آب را کم کند و در حفظ خاک نیز کوشا باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مصرف کود و سموم شیمایی مشکلات زیادی را ایجاد کرده گفت: باید در زمینه بهینه‌سازی  مصرف و توجیه اقتصادی بسیار دقیق عمل کنند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های پایداری در حوزه کشاورزی انجام شود و مسئله آبیخیزداری را مد نظر گرفته و محصولات اقتصادی بیشتر با مصرف آب کمتر تولید کنند همچنین یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کند و در کشت فراسرزمینی بیشتر باید فعالیت کنند.

امیدواریم رحمانی فضلی بتواند با اقدامات خود مردم را راضی کند

روحانی در معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور گفت: آشنایی ما با آقای رحمانی‌فضلی از زمان مجلس شورای اسلامی بوده است همچنین آقای رحمانی‌فضلی سمت‌های مختلفی در صداو سیما، دبیرخانه شورای امنیت نیز داشته‌اند که در همه جا موفق و پرکار بوده‌اند.

او ادامه داد: فعالیت در وزارت کشور بسیار سخت است. وزارت کشور باید از یک سو توقعات رییس جمهوری و از سوی دیگر توقعات دولت، نمایندگان، امامان جمعه و افرادی که در شهرستان‌ها صاحب نفوذ هستند را برطرف کند که سامان‌دهی این مسئله بسیار سخت است. ما باید مسئولین رده بالای کشور را بر مبنای خاص مردم انتخاب کنیم و امیدواریم آقای رحمانی فضلی بتواند اقدامات خوبی انجام دهد که مردم را راضی کند.

رحمانی فضلی با صبر و حوصله با ارگان‌ها مشکلات را حل می‌کرد

رییس‌جمهور با اشاره به رضایت‌مندی و عدم رضایت‌مندی مردم از استانداران گفت: اگر مردم از استاندار یا فرمانداری راضی باشند کاملا در چهره‌شان نشاط است و عدم رضایت نیز باعث ناراحتی مردم می‌شود بنابراین وظیفه سنگینی بردوش دارند. او انتخابات خوبی را در سه مقطع برگزار کرده و ما شاهد انتخابات آرام و  بی‌مشکل بودیم. آقای رحمانی فضلی با صبر و حوصله با ارگان‌ها مشکلات را حل می‌کرد که اگر فرد دیگری می‌خواست این کار را انجام دهد شاید سخت‌تر این هماهنگی‌ها بوجود می‌آمد.

روحانی تصریح کرد: ما از وزیر کشور خواسته‌ایم برای تقویت انسجام ملی در کشور از زنان استفاده کند همچنین در بخش‌های مختلف از اهل سنت نیز استفاده شود برای ما شیعه، سنی، کرد و بلوچ تفاوتی ندارد. همچنین آقای رحمانی فضلی در زمینه استفاده از ظرفیت شورای اجتماعی، نقش اقوام و مذاهب در مدیریت‌های محلی، توسعه مناطق مرزی و مبارزه با قاچاق کالا و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و مدیریت‌بحران‌ها اقدامات خوبی داشته باشند.

زنگنه کار بزرگی قبل و بعد از برجام انجام داد

روحانی در معرفی وزیر نفت با اشاره به عملکرد زنگنه در دولت یازدهم گفت: کار بسیار بزرگی در زمینه نفت در دولت یازدهم انجام شده است در آغاز دولت یازدهم در مجلس دلیل اصرارم برای وزارت آقای زنگنه را بیان کرده بودم همه از توانمندی او مطلع  هستیم. انصافا آقای زنگنه کار بزرگی قبل و بعد از برجام انجام داده اقداماتی که در میادین مشترک انجام شده همچنین در زمینه خودکفایی عملکرد خوبی داشته‌اند ما توانستیم در دولت یازدهم گازوییل را صادر کنیم همچنین در بخش گاز به خودکفایی رسیدم و برای اولین‌بار واردات گاز قطع شد و مشکلی برای ما پیش نیامد از سوی دیگر نعمت گاز در اختیار بسیاری از روستا‌ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: مهمترین خواست ما از آقای زنگنه این است که اتصال لوله نفت به جزیره جاسک که در دولت یازدهم محقق نشد انجام شود نباید صادارت منحصر به خلیج فارس باشد همچنین ساحل مکران باید آباد شود و  مسئله فلرهایی که مقام معظم رهبری به آن حساس هستند نیز باید برطرف شده و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود که برای محیط‌زیست هم بسیار مهم است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: از برنامه‌های ما در دولت دوازدهم مناطق مشترک گازی، بازیافت‌ها و حفظ سهم بازار ایران در جهان است میدان گاز پارس جنوبی را باید در این دولت به اتمام برسانیم همچنین نوسازی بخش‌های فرسوده صنایع پتروشمیی که بسیار  مهم است همکاری با وزارت نیرو داشته همچنین همکاری بهتری با آقای بی طرف داشته باشد و توجه به ساکنان بومی هر جایی که فعالیت نفت و گاز داریم بسیار مهم است.

وزیر پیشنهادی نیرو  باید مشکل حق‌آبه را مرتفع و تعادل را بازگرداند

رییس دولت دوازدهم در معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت نیرو با بیان اینک از آقای چیت چیان و بخاطر کارهای بزرگی که انجام دادند تشکر می کنم گفت: ایشان در مناطق استراتژیک غرب کشور اقدامات خوبی انجام دادند ۳۷ سد افتتاح کردند و دلسوزانه به مردم شریف ایران خدمت کردند. حتما از وجود ایشان در دولت استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: گزینه‌ای که معرفی شده منظورم آقای بیطرف سالها در زمینه نیرو فعالیت داشتند و امیدوارم رای بیاورد و کارها و برنامه های خود را به انجام برساند.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه آب و برق ما مسائل پیچیده‌ای داریم به جد برای تامین آب آشامیدنی صنعت کشاورزی با مشکل روبرو هستیم .

او در ادامه افزود: مساله حقابه یکی از مسایل مهمی است که باید مشکلات آن بر طرف شود تامین برخی از منابع آبی مشکلاتی دارد که وزیر پیشنهادی در دولت دوازدهم  باید آنها را مرتفع و تعادل را بازگرداند .

امیدوارم به زودی با تصویب مجلس سازمان ملی جوانان استقلال پیدا کند

روحانی در ادامه به معرفی گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان پرداخت و عنوان کرد: از آقای گودرزی تشکر می کنم که زحمات زیادی برای این وزارتخانه کشیدند اقای مسعود سلطانی فر مدت زیادی در میراث فرهنگی بودند ایشان ۳۵ سال در بخش های مختلف خدمت کردند که امیدوارم در وزارت ورزش و جوانان نیز به طور مطلوب اقدام کنند .

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم به زودی با تصویب مجلس سازمان ملی جوانان استقلال پیدا کند.

او در ادامه افزود: وزیر ورزش باید سرانه فضای ورزشی، عدالت در امکانات، شفافیت مالی، آماده سازی کشور برای انجام رویدادهای مهم ورزشی و همچنین ورزش های باستانی گام های مطلوب و مثبتی بردارد.

روحانی در خاتمه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم دولت دوازدهم با تلاش و مشورت امروز بتواند برنامه هایی که هفته قبل معرفی کرده را در طول ۴ سال آتی به ثمر برساند انشاءالله هر ۱۷ وزیر رای اعتماد خواهند گرفت تا دولت دوازدهم قدم های محکمی را در جهت خدمت به مردم بردارد.

۸:۱۵

پس از قرائت قرآن، رنجبرزاده عضو هیات رئیسه با بیان اینکه قرعه‌کشی موافقان و مخالفان ناطق درباره کلیت کابینه نمایندگانی از سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی حضور داشتند، گفت: براساس قرعه‌کشی به عمل آمده احمد همتی نماینده مردم سمنان، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، یوناتن بت کیا نماینده مسیحیان، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران، نبی‌رضا جبری نماینده مردم گرگان به عنوان موافق بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت دوازدهم سخن می گویند.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز ، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر و محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان نیز در مخالفت با کلیت کابینه سخنرانی خواهند کرد.

او ادامه داد: این افراد می‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دهند.

۸:۱۰

با آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دستور جلسه امروز پارلمان از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل قرائت شد:

الف؛ بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی اولین برنامه امروز نمایندگان مجلس خواهد بود.

ب؛ بررسی برنامه و صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت داوزدهم به ترتیب وزیر آموزش و پرورش سید محمد بطحایی، وزیر ارتباطات و اطلاعات محمد جواد آذری جهرمی، وزرات اطلاعات سید محمود علوی، وزرات اقتصاد و دارایی مسعود کرباسیان، وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف، وزارت بهداشت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی، وزارت جهاد کشاورزی محمود حجتی نجف‌‌آبادی، وزرات دادگستری سید علیرضا آقایی، وزارت دفاع امیر حاتمی، وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی، وزارت صنعت و معدن و تجارت محمد شریعتمداری، وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی سید عباس صالحی، وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه، وزارت نیرو حبیب‌الله بی‌طرف و وزارت ورزش مسعود سلطانی

۸:۰۰

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور  راس ساعت ۸ صبح برای حضور در جلسه رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد صحن مجلس شد.

نهاوندیان، حسینعلی امیری و جمعی از وزرای کابینه روحانی را در جلسه رای اعتماد همراهی کردند .

علی مطهری از نمایندگانی بود که به محض ورود روحانی به صحن مجلس به استقبال وی رفت.

با ورود رییس‌جمهور به صحن پارلمان زنگ آغاز جلسه علنی مجلس نواخته و به این ترتیب جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز