خبرگزاری کار ایران

امیری در نشست خبری:

نسبت به رای‌آوری تمام وزرای پیشنهادی خوشبین هستم / ابلاغ دستوالعمل رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی / ابلاغ حکم معاونان رییس‌جمهوری در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۱۷۸

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید خوش‌بینی نسبت به رای‌آوری وزرای پیشنهادی، از تهیه و ابلاغ دستورالعملی به وزرای پیشنهادی خبر داد و گفت: رییس‌جمهوری با آقایان و خانم‌هایی که قرار است، به عنوان معاون در دولت باقی بمانند، صحبت کرده است و در آینده نزدیک حکم آن‌ها هم ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حسینعلی امیری در نشست خبری امروز خود از تهیه دستورالعمل رای‌اعتماد و ابلاغ آن وزاری پیشنهادی خبر داد و گفت: وزارتخانه‌ها در این دستورالعمل به ۴ دسته آموزشی و فرهنگی، زیربنایی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی تقسیم شده‌اند. 

او گفت: تمهیداتی ایجاد کرده‌ایم که وزاری پیشنهادی بتوانند در کمتیه‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس حضور یافته و زیرساخت‌های خود را مطرح کنند. برنامه‌های حضور وزرا هم در کمیسیون‌ها مشخص شده است و نسبت به دوره‌های گذشته جلسه رای اعتماد درشان دولت و مجلس خواهد بود. 

عضو کابینه تدبیر و امید در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم رای‌آوری یک وزیر، از هم‌اکنون فکری به‌حال وزیر جایگزین شده است، خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های رییس‌جمهوری برای معرفی هیات وزرا به مجلس، برآورد نگاه مجلس به وزیر پیشنهادی است؛ بنابر این پیش‌بینی من این است که همه وزرای پیشنهادی با رای بالایی از مجلس رای اعتماد بگیرند. 

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری درباره اظهارنظر برخی نمایندگان درباره عدم رای‌آوری برخی وزرای پیشنهادی نیز گفت: این حق نمایندگان است که درباره وزرای پیشنهادی اظهارنظر کنند اما رییس‌جمهوری هم در مجموع بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که مجموعه این افراد می‌تواند برنامه‌های دولت را به پیش ببرند. 

امیری در باره برخی اخبار مبنی بر پرداخت پول به نمایندگان توسط برخی وزرای پیشنهادی گفت: سیاست دولت این است که فرآیند رای‌اعتماد در یک فضای مناسب و با لحاظ شان دولت و مجلس انجام شود. بنابراین هر اقدامی غیرمتعارف و نامناسب قابل قبول نیست.

او گفت: در دستورالعملی که به وزرا ابلاغ کرده‌ایم، تاکید شده که هرگونه ارتباطات غیرمتعارف پرهیز شود و شخصاً اطلاعی ندارم که چنین کاری انجام شده یا نه، ولی اگر ملاحظه کنیم اقدامی خارج از دستورالعمل انجام شده، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. 

معاون پارلمانی رییسجمهوری خاطر نشان کرد: فهرست وزرای پیشنهادی پس از مشورت و برگزاری جلسات مختلف با شخصیت‌های کشور، جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های مجلس تهیه شده و نمایندگان هم به صورت فردی نظرات خود را مطرح کرده که ما آن‌را به اطلاع رییس‌جمهوری رساندیم.

او اضافه کرد: رییسجمهوری هم وزرایی انتخاب کردند که قادر به تحقق مسئولیت‌های خود بوده و یک روح جمعی در کابینه ایجاد کنند. 

امیری در پاسخ به سوال دیگری درمورد زمان معرفی وزیر علوم گفت: رییس‌جمهوری از تاریخ تحلیف دو هفته وقت دارد که وزرا را معرفی کند که در زمان باقی‌مانده وزیر علوم هم معرفی خواهد شد. 

عضو کابینه تدبیر و امید  یادآور شد: رییس‌جمهوری با آقایان و خانم‌هایی که قرار است، به عنوان معاون در دولت باقی بمانند، صحبت کرده است و در آینده نزدیک حکم آن‌ها هم ابلاغ خواهد شد. 

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسشی درباره عدم معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در روزهای گذشته فهرست‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که من بار‌ها گفته بودم این اسامی صرفاً در حد گمانه‌زنی است و نظر رییس‌جمهوری نیست.

او در عین حال تاکید کرد: نکته حائز اهمیتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بجز این فهرستی که امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، هر اسمی دیگری مطرح شده، در حد گمانه‌زنی بوده است. 

امیری در مورد عدم برگزاری جلسه رییس‌جمهوری با هیات رییسه مجلس برخلاف آن‌چه اعلام شده بود، تصریح کرد: تعدادی از اعضای هیات رییسه در قالب سه فراکسیون با روحانی ملاقات داشتند و به دلیل مشغله کاری این جلسه انجام نشد و دلیل خاصی هم ندارد. برگزاری این ملاقات منعی نداشته و جلسه برگزار می‌شود. 

او اعلام کرد: یکی از نقدهایی که به دولت وارد می‌شد، این بود که به اندازه‌ای که دولت کار می‌کند اطلاع‌رسانی ندارد بنابراین این ایده در دولت وجود دارد که معاونت ارتباطات در دولت شکل بگیرد. 

عضو کابینه تدبیر و امید همچنین درباره تفکیک سه وزارتخانه گفت: برنامه دولت این بود که دولت دوازدهم براساس ساختار پیشنهادی به مجلس معرفی شود به همین دلیل این لایحه را با دو فوریت به مجلس معرفی کرد که در مجلس رای نیاورد. تا این لحظه دولت برنامه‌ای برای استرداد این لایحه ندارد. 

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری درپاسخ به پرسشی مبنی بر حاشیه‌های جلسه تحلیف رییس‌جمهوری اعلام کرد: این مراسم بی‌نظیر بود و با حضور ۱۰۵ هیات خارجی برگزار شد، بنابراین باید هوشیار باشیم که در دام دشمن نیفتیم و حواشی بر متن غلبه پیدا نکند.

او گفت: یکی از نمایندگان از یکی از مهمانان این مراسم دعوت کرد تا با او صحبت کند اما چون راه ارتباط نمایندگان با مهمانان با موانعی روبرو شده بود، این صحبت‌ها از راه دور انجام شد و بقیه در حال ضبط این گفت‌وگو‌ها بودند، به‌جز یک نفر که عکس سلفی گرفت.

او تاکید کرد: شخصاً آن نمایندگان را می‌شناسم. آقای رحیمی نماد مقاومت ما است که سال‌ها در زندان حزب بعث شکنجه شده است. بنابراین نباید بگوییم که او از مسیر خود خارج شده است. 

امیری با بیان اینکه آنچه در واقع اتفاق افتاد به‌صورت درشت‌نمایی منعکس شد، عظمت مراسم تحلیف نباید تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرد، درمورد عدم دعوت از مولوی عبدالحمید برای مراسم تحلیف نیز با اشاره به اینکه همه شخصیت‌های کشور برای ما محترم و مفید هستند، گفت: مجلس دعوت‌کننده همه مهمانان بود و حتی خود ما هم در مجلس مهمان بودیم. توضیحاتی که امروز آقای لاریجانی در اینباره داد را همه باید بپذیریم. 

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا با عدم حضور همه اعضای شورای نگهبان، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری قانونی بوده یا خیر، گفت: قانون تصریح می‌کند که مراسم تحلیف با حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، قانون در این زمینه به اعضای شورای نگهبان تکلیف نکرده و فقط این حضور جنبه تشریفاتی دارد.

او گفت: قانون همچنین نگفته است که همه اعضای شورای نگهبان باید حضور داشته باشند. در خود شورای نگهبان هم ملاک رای‌گیری هفت رای است که در مراسم تحلیف شش نفر از اعضای حقوقدان و دو نفر از فقها حضور داشتند و این مراسم کاملاً قانونی بوده و هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. در مراسم تحلیف روسای جمهور قبلی هم هر ۱۲ عضو شورای نگهبان حضور نداشتند. 

او درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل کارگروه رفع حصر و برنامه دولت برای تعامل با نمایندگان در این زمینه اعلام کرد: معاون پارلمانی دولت دیدگاه‌های نمایندگان را به رییس‌جمهوری و دولت مطرح می‌کند تا الان این نماینده مجلس با من صحبتی نداشته است.

امیری در پایان تصریح کرد: با این حال اگر این کارگروه شکل بگیرد، من مطالبات آن‌ها را در دولت مطرح می‌کنم. رییس‌جمهوری در این زمینه معتقد است که باید این مسائل در ساختار قانونی خود حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز