خبرگزاری کار ایران

سردار عبداللهی:

با اصرار وزارت نیرو قرارگاه خاتم در مناقصه سد نمرود ورود کرد

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۳۱۷

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه ورود قرارگاه به پروژه سد نم‌رود با اصرار وزارت نیرو بوده، گفت: در مدت زمان ۳۰ ماه این سد را تکمیل می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی استان تهران که توسط این قرارگاه در حال اجرا است، ‌اظهار داشت: بازدیدی از پروژه بزرگراه شهید شوشتری به‌عنوان کریدور شمال‌شرق تهران به جنوب تهران‌ داشتیم‌، این پروژه بزرگراهی پروژه بسیار بزرگی است که بیش از ۱۰ کیلومتر تونل دارد و کل پروژه ۱۸ کیلومتر است‌. 

او ادامه داد: همچنین از قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان به‌طول بیش از ۱۱۰ کیلومتر بازدیدی داشتیم، با توجه به اینکه مدت کوتاهی است قرارگاه در این پروژه مشغول به کار شده است، پیشرفت پروژه و تجهیز کارگاه مطلوب ارزیابی می‌شود؛ البته قطعه اول این پروژه حدود ‌دو سال پیش به بهره‌برداری رسید. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء همچنین به بازدید از سد نم‌رود اشاره کرد و گفت: سد نم‌رود در ۱۰۰کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است و هدف از احداث آن تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی در منطقه گرمسار و فیروزکوه است. 

سردار عبداللهی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی منطقه و نیاز به آب شرب، وجود سد نم‌رود بسیار مؤثر است؛ این سد حدود ۱۰ سال پیش به پیمانکارهای دیگر واگذار شده بود، ۳ پیمانکار در این پروژه کار کردند، اما هر کدام به‌نوعی آن را‌‌ رها کردند، با توجه به اصرار وزارت نیرو قرارگاه به‌تازگی در اجرای این پروژه وارد شده است، البته از این نظر که کار عمرانی سد توسط پیمانکاران قبلی تا اندازه‌ای انجام شده بود، مایل به حضور در آن نبودیم، اما به هر حال وارد این پروژه شدیم. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان کرد: قطعاً پیمانکاران قبلی هم مشکلاتی داشتند که نتوانستند این پروژه را تکمیل کنند. به هر حال با اصرار وزارت نیرو قرارگاه در مناقصه این سد ورود کرد و فروردین امسال بود که این پروژه به قرارگاه واگذار شد و حدود ۳ ماه کاری است که قرارگاه در این پروژه ورود کرده است. 

او تجهیز کارگاه توسط قرارگاه خاتم الأنبیا در سد نم‌رود را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حجم بسیار بالایی نیرو در قرارگاه مشغول به کار است، در اجرای همین سد امروز ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم‌ در حال فعالیت هستند و حدود ۱۹۰ دستگاه ادوات و ماشین‌آلات موردنیاز در این پروژه فعال است. 

سردار عبداللهی ادامه داد: بر اساس برنامه زمانبندی از زمان تحویل سد نم‌رود، هدف‌گذاری کرده‌ایم آن را ۳۰ماهه اجرا کنیم و ‌تلاش می‌کنیم تا نیمه اول سال ۹۹ آن را تحویل ‌دهیم. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: حدود ۳ تا ۴ ماه از فروردین ۹۶ برای تجهیز کارگاه زمان برد، اما تلاش کردیم همزمان با تجهیز کارگاه فعالیت‌های عملیاتی تجهیز سد نیز انجام شود. 

او عنوان کرد: امیدواریم با توجه به شرایط جوی منطقه این پروژه زود‌تر تکمیل شود، زیرا از نظر شرایط جوی حدود ۵ ماه از سال در این منطقه عملیات عمرانی امکان‌پذیر نیست و ما به همکاران تأکید کردیم که در ۳ شیفت کاری و یا حداقل ۲ شیفت کاری فعالیت کنند تا آن ۵ ماه را هم جبران کنیم. 

سردار عبداللهی اظهار داشت: ضروری است بررسی شود پروژه عمرانی سد نم‌رود چرا پس از ۱۱ سال غیرفعال شد‌؛ از سوی دیگر ما اصلاً‌ قبول نداریم که کارگر در این شرایط سخت فعالیت کند و ‌مزد به‌موقع دریافت نکند، ‌دستمزد و حقوق‌هایی که از سوی قرارگاه خاتم پرداخت می‌شود به‌موقع و در اولویت کاری است‌. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به برخی اظهارات غیرکار‌شناسی مبنی بر سدسازی و تأثیر آن در بروز ریزگرد‌ها اشاره کرد و گفت: برخی اظهارات غیرفنی و غیراصولی از زبان برخی از افراد تحت عنوان کار‌شناس، منطقی به نظر نمی‌رسد، اینجانب به‌عنوان فردی که ۲۵ سال در فعالیت‌های سازندگی کشور حضور دارم، اصلاً قبول ندارم که موضوع سدسازی غیرضروری است و موجب ایجاد ریزگرد می‌شود. 

او افزود: امروز مشکلی به‌نام چالش آب آشامیدنی و حتی کشاورزی و صنعتی ‌در کشور داریم، بار‌ها شنیده‌ایم که وزارت نیرو اعلام کرده است اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، آب جیره‌بندی خواهد شد و کمبود این مایع حیات در کشور می‌رساند که اگر قرار باشد که سدی در کشور ساخته نشود، ‌ این مشکلات کم‌آبی ما دوچندان خواهد شد. 

سردار عبداللهی گفت: در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب مخازن آب ساخته‌شده در کشور داریم که از این مجموعه بیش از ۲۵ میلیارد مترمکعب آن توسط قرارگاه خاتم ساخته شده است و حال فرض کنید اگر قرارگاه به این پروژه ورود نمی‌کرد، چه مشکل بزرگی در کشور رخ می‌داد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، تصریح کرد: عده‌ای ریزگرد‌ها را بهانه می‌کنند تا سد‌ها ساخته نشود، در حالی که «ایجاد ریزگرد‌ به‌دلیل سدسازی» به‌صورت علمی ثابت نشده است و هیچ کس این ادعا را به‌صورت غیرعلمی‌ نمی‌پذیرد. اگر بخواهیم آب موردنیاز کشور را تأمین کنیم، باید به‌روشی تأمین شود و اگر کسی مدعی است که این روش‌ها غلط است، باید راهکار ارائه کند. 

او ادامه داد: مثلاً آیا می‌توان در جنوب کشور یا در آب‌های خزر با آب‌شیرین‌کن، آب تأمین کرد‌ و به مناطق دیگر کشور رساند؟ انتقال آب ‌هزینه‌های گزاف و سنگین دارد و این ادعا‌ها مطالبی غیرفنی و غیراصولی است. 

سردار عبداللهی تصریح کرد: چنانچه سد‌ها ساخته نمی‌شدند، در تأمین آب شرب مردم با مشکل مواجه بودیم و البته ضروری است آسیب‌شناسی‌ها به‌صورت علمی انجام شود. سال گذشته و حتی اوایل امسال سیلاب‌های زیادی در کشور رخ داد، اما پس از بروز این سیلاب‌های سنگین با حجم‌ بالا، آب راه افتاد، خسارات زیادی به کشور در غرب و جنوب وارد شد، اما آنچه مانع روان شدن سیلاب‌ها در کشور و جلوگیری از بروز دیگر خسارات شد، وجود همین سد‌ها بود. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: احداث سد در گام اول پس از ذخیره آب، موجب جلوگیری از بروز خسارت به مناطق در سیلاب‌ها می‌شود، ‌ ضمن آنکه حجم ذخیره آب در کشور را افزایش می‌دهد و با وجود این، هنوز هم کسری آب در کشور داریم که در نبود سد‌ها مشکلات ما دوچندان می‌شود. 

او با تأکید بر اینکه قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نیست، افزود: همیشه یادآوری کرده‌ایم که ورود قرارگاه به پروژه‌ها بر اساس اعتقاد و اندیشه جهادی است، نه نگاه مادی؛ در همین سد نم‌رود ۳ پیمانکار خصوصی فعالیت کرد اما نتوانستند آن را تکمیل کنند و بعد هم ما به‌اصرار وزارت نیرو‌ به‌صورت مناقصه در این پروژه شرکت کردیم ‌تا به‌دلیل اهمیت وجود این سد برای منطقه، بتوانیم آن را زود‌تر تکمیل کنیم. 

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه ذات فعالیت قرارگاه، سازندگی است، افزود: نگاه مادی و اقتصادی به پروژه‌ها نداریم بلکه بر اساس اعتقادات خود، نیاز کشور و ظرفیت بسیار بزرگ قرارگاه، با‌ ساماندهی نیروهای فعال اعتقادی و انقلابی، کنار بخش خصوصی، خدمت‌رسانی می‌کنیم. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: قرارگاه، نگاه منفعت‌طلبانه و اقتصادی نداشته است و فقط تلاش کرده‌ایم در راستای سازندگی کشور گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز