خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی:

زنان در ایران باید احزاب سیاسی قدرتمندی ایجاد کنند/ احمدی‌نژاد حریم روحانیت را شکست

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۶۰۳

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: زنان باید بتوانند خود احزاب سیاسی قدرتمندی ایجاد کنند و با مطالبه عام و حضور مستمر در این عرصه جای پای خود را محکم کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشرف بروجردی در نشست واکاوی ضرورت حضور زنان در کابینه دولت‌دوازدهم، مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان را از عوامل و شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی دانست و گفت: در ایران در عرصه زنان نه توسعه‌یافته‌ایم، نه در حال توسعه. زنان در کشورهای توسعه‌یافته از معبر سازمان‌یافتگی سیاسی و حزب وارد عرصه‌های قدرت می‌شوند اما در کشورهای در حال توسعه همچون پاکستان و هند زنان از طریق رابطه‌های خانوادگی اقبال عمومی پیدا کرده و به عنوان چهره شاخص شناخته شدند.

زنان در کشورهای توسعه‌یافته از طریق احزاب به قدرت رسیده‌اند

او با مقایسه حضور زنان در عرصه سیاست بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اصلی کشورهای در حال توسعه آن است که زنان همچون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و مارگارت تاچر نخست‌وزیر بریتانیا هر دو از طریق احزاب خود به قدرت رسیده و تبدیل به مهره‌های سیاسی جریان‌ساز و ماندگار شدند، با این حال ایندیرا گاندی و بی‌نظیر بوتو هم به‌واسطه خانواده‌های خود مطرح شده و با این رویکرد رای آوردند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: در این میان کشور ما ویژگی‌های خاص خود را دارد چراکه مشروعیت و حکومت به‌هم پیوسته هستند و افق‌های پیش‌‌روی مشارکت زنان منوط به شرع و عرف است.

امام (ره) مانعی برای حضور زنان در عرصه قدرت نمی‌دید

بروجردی با بیان اینکه امام (ره) مانعی برای حضور زنان در عرصه قدرت نمی‌دید، در تشریح راهکارهای افزایش حضور سیاسی زنان تصریح کرد: راهکار این مساله حل پارادوکس حضور اجتماعی و خانوادگی زن است. از سوی دیگر، زنان باید بتوانند خود احزاب سیاسی قدرتمندی ایجاد کنند و با مطالبه عام و حضور مستمر در این عرصه جای پای خود را محکم کنند.

باید یک نسل فدا یا حتی فنا شود تا بتوان عرصه را برای مشارکت زنان باز کرد

او با تاکید بر اینکه اعتماد به نفس زنان نقش بسیار مهمی در این عرصه دارد، خاطرنشان کرد: حضور زنان به‌عنوان وزیر و معاون به‌دلیل پست و قدرت نیست بلکه به علت بیشتر دیده‌شدن بخش عظیمی از جامعه است و ما منتظریم ببینیم دولت چه تصمیمی در آینده می‌گیرد. شاید باید یک نسل فدا یا حتی فنا شود تا بتوان عرصه را برای مشارکت زنان باز کرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: با این حال نمی‌توانیم در این مساله به شرع نگاه نکنیم، هر چند شرع نمی‌گوید نه اما جواب روشنی هم نداده با این حال شریعت فصل‌الخطاب است. در این میان قانون رویکرد من، شما یا رهبران و مدیران نیست که حرف اول را می‌زند؛ حرف اول را فقط شریعت می‌زند و ما باید اطاعت کنیم.

خاتمی می‌خواست وزیر زن معرفی کند

بروجردی با اشاره به دستاوردهای رییس دولت اصلاحات در حوزه زنان ابراز داشت: سیدمحمد خاتمی شخصا می‌خواست وزیر زن معرفی کند و به این مساله اعتقاد و باور داشت اما نمی‌توان تشریح کرد چرا نتوانست وزیر زن معرفی کند اما احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم دغدغه حفظ روحانیت را نداشت و حریم روحانیت را شکست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز