خبرگزاری کار ایران

‎عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با ایلنا:

حجم پرونده‌های موجود به علت کمرنگ بودن نقش وکلا در دادرسی است

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۰۸۲

‎عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز تاکید کرد: وکیلی که در مظان اتهام است نمی‌تواند به اندازه قاضی در اجرای عدالت تاثیر گذار باشد. امیدواریم با تدبیر مسوولان قضایی اختلافات بین دستگاه قضایی و نهاد وکالت هر چه زودترحل شود.

‎محمد رضا کامیار در گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش وکیل در دادرسی گفت: یکی از معضلات دستگاه قضایی طولانی شدن رسیدگی است. این مساله تا جایی مشکل ساز شده است که به عنوان یک وکیل شاهد هستم در بعضی از پرونده‌ها به دلیل طولانی شدن دادرسی طرفین ناچار به‌‌ رها کردن دعوا یا ورود به مذاکره برای سازش می‌شوند. 

‎عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز گفت: صلح‌و‌سازش امر مبارک و میمونی است اما صلحی که از روی اکراه و ناچاری باشد طبیعتا کار خوبی نیست. ‎در واقع اطاله دادرسی در برخی موارد باعث شده طرفین دعوا را‌‌ رها کنند. حتی در گروهی از مردم ترس از ورود به دادگستری وجود دارد و ترجیح می‌دهند دعوای خود را مطرح نکنند و دلیل آن طولانی بودن رسیدگی و گران بودن هزینه‌های دادرسی است. 

‎این حقوقدان افزود: حضور وکیل می‌تواند موجب تسریع در روند رسیدگی شود. خود مقامات قضایی به کرات گفته‌اند وقتی طرفین دادرسی وکیل نداشته باشند مشکل ایجاد می‌کند. حضور وکلا به معنای تخصصی کردن و حقوقی کردن روند رسیدگی است. وقتی ۱۵ میلیون پرونده در جریان داریم طبیعتا ۴۵ تا ۶۰ میلیون نفر درگیر پرونده قضایی و دادگستری هستند.

رییس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری افزود: بخشی از حجم پرونده‌های موجود به علت کمرنگ بودن نقش وکلا در دادرسی است. آماری تقریبی می‌گوید حداکثر ۱۰٪ پرونده‌ها با حضور وکیل رسیدگی می‌شود. خوب بود مسئولین قضایی آماری ارایه دهند و بگویند که پرونده‌هایی که وکیل دارند در مقایسه با پرونده‌هایی که اشخاص راسا حضور دارند رسیدگی به آن‌ها چه میزان طول می‌کشد. وقتی ۹۰٪ پرونده‌های ما بدون وکیل رسیدگی می‌شود قطعا اطاله دادرسی ربطی به وکلا ندارد و بدلیل غیبت وکیل شاهد اطاله دادرسی هستیم. 

‎کامیار با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه که گفته است برخی از موارد اطاله دادرسی منتسب به وکلا است گفت: اطاله دادرسی منتسب به وکلا نمی‌تواند باشد. اینکه سخنگوی قوه قضاییه بگوید برخی وکلا پرونده را به گونه‌ای رسیدگی می‌کنند که طولانی‌تر شود تا بتوانند از موکل خود پول بگیرند زیرا اگر پرونده زود به نتیجه برسد دستمزد نمی‌گیرند امر درستی نیست. اتفاقا موکلین از وکلا تقاضا دارند که وکلا سعی کنند پرونده‌ها زود‌تر به نتیجه برسد. چطور موکل برای اینکه وکیل کارش را زود انجام داده پول ندهد. 

‎عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز تاکید کرد: اینکه بگوییم وکیل اولین عامل در اطاله دادرسی است و اقدام عامدانه وکلا را دلیل اطاله دادرسی بیان کنیم واقعا بی‌انصافی است.

‎او افزود: ما ۱۵ میلیون پرونده در جریان داریم و دستگاه قضایی ما ظرفیت و منابع انسانی متناسب با این حجم از پرونده را ندارد پس بدیهی است اطاله دادرسی داریم. ما باید به دنبال علل بوجود آمدن این حجم از پرونده و در صدد رفع ضعف بنیان‌های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی باشیم. الان تقریبا بیشتر افراد جامعه درگیر مساله قضایی در دادگستری هستند. 

رییس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری و عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز افزود: اگر مسئولان عالی قضایی به دنبال حل مشکل دستگاه قضایی هستند پیشنهاد می کنم با نهاد وکالت بیشتر همکاری کنند.

‎کامیار اذعان داشت: نهاد وکالت یک بال فرشته عدالت است و باید به این موضوع ایمان داشت. وکیلی که در مظان اتهام است نمی‌تواند به اندازه قاضی در اجرای عدالت تاثیر گذار باشد. امیدواریم با تدبیر مسوولان قوه قضاییه  اختلافات بین دستگاه قضایی و نهاد وکالت هر چه زودترحل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز