خبرگزاری کار ایران

کاظم غریب آبادی:

دفتر سازمان‌های مردم‌نهاد در ستاد حقوق بشر تشکیل شد/ ۷۰۰ تا هزار سمن حقوق‌بشری داریم

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۱۹۷

معاون دبیر ستاد حقوق بشر از تشکیل دفتر سازمان‌های مردم نهاد در ۹ حوزه تخصصی در ستاد حقوق بشر خبر داد.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی در نشست تعامل با سازمان‌های مردم نهاد که به تدوین چهارمین گزارش ادواری میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اختصاص داشت، با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار سمن‌ها گفت: اگر نگاهی به نقش سمن‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مقایسه تطبیقی به جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در کشورهای دیگر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد در این زمینه جزو کشورهای پیشرو هستیم. 

او با اشاره به آمار ۲۰ تا ۲۷ هزار سمن فعال در کشور اظهار داشت: این سمن‌ها در حوزه‌های تخصصی متعددی مشغول به فعالیت هستند و فقط ۴ هزار مورد از آن‌ها از سوی وزارت کشور به ثبت رسیده‌اند. 

معاون دبیر ستاد حقوق بشر افزود: نهادهای مختلفی در کشور به صدور مجوز برای سمن‌ها مبادرت می‌کنند و باید به منظور تنویر افکار عمومی، نسبت به این موضوع اطلاع رسانی و روشنگری صورت گیرد. 

غریب‌آبادی با اشاره به اقدامات ملی سمن‌ها در سطح کشور تصریح کرد: در سال ۹۵ حدود ۲۵ تا ۳۰ کارگاه در سطح ملی از سوی سمن‌ها و با حضور نهادهای حاکمیتی در حوزه‌های مختلف برگزار شد. 

او با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی سمن‌ها خاطرنشان کرد: فعالیت سمن‌ها محدود به اقدامات ملی نمی‌شود و حوزه فعالیت آن‌ها نباید محدود به داخل نگاه شود. 

معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق‌بشر با تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل بین فعالیت‌های داخلی و اقدامات بین‌المللی سازمان‌های مردم نهاد، سرمایه‌گذاری در این زمینه را به عنوان نکته کلیدی مورد اشاره قرار داد و خواستار تقویت فعالیت‌های بین‌المللی و ایجاد امکانات برای سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه شد. 

غریب‌آبادی با تأکید بر ارتقای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در داخل و خارج کشور ابراز داشت: باید در این زمینه اقدامات هدفمند صورت گیرد که بخشی برعهده سازمان‌های مردم‌نهاد و بخشی برعهده نهادهای حاکمیتی است. 

او با اشاره به آمار سمن‌هایی که مقام مشورتی دارند، بیان کرد: در حال حاضر در کشور ما بیش از ۲۵ سازمان غیردولتی دارای مقام مشورتی هستند که می‌توانند در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشند و مسائل مربوطه را مطرح نمایند. 

معاون دبیر ستاد حقوق بشر لزوم حرکت به سمت ارتقای سمن‌هایی که مقام مشورتی کسب می‌کنند را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: باید تلاش شود تعداد سمن‌هایی که مقام مشورتی دارند، افزایش پیدا کند تا هم جایگاه ایران در این عرصه ارتقا پیدا کند و هم امکان حضور سمن‌های بیشتری در مجامع بین‌المللی فراهم شود. 

غریب‌آبادی با اشاره به آمار سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه حقوق‌بشر فعالیت می‌کنند، تعداد آن‌ها را بین ۷۰۰ تا هزار سمن اعلام کرد و عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد ظرفیت و سرمایه مناسبی در جهت حفظ منافع ملی و ارتقای توانمندی، امنیت ملی و توسعه کشور هستند و باید از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی سمن‌ها، استفاده شود. 

او از تشکیل دفتر سازمان‌های مردم در ستاد حقوق بشر خبر داد و گفت: این دفتر در ۹ حوزه از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق بشر از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه حقوق بشر خواست که برای معرفی نماینده جهت حضور در میز سمن‌ها اقدام کنند. 

او به آثار مثبت راه‌اندازی این دفتر اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل دفتر سازمان‌های مردم‌نهاد در ستاد حقوق‌بشر کاری دوسویه و بسیار مهم است چراکه ستاد می‌تواند اطلاعات لازم را به سمن‌های فعال در این حوزه ارائه کند. از سوی دیگر، از آنجایی که ستاد حقوق بشر فراقوه‌ای است و نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند، مکان خوبی برای انتقال پیشنهادات و نظرات مطروحه از سوی سازمان‌های مردم نهاد به دستگاه‌ها و نهاد‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز