خبرگزاری کار ایران

قزوینی در نشست عراق پس از داعش:

نگرانی اصلی پساداعش در عراق، فاز پنهان و فعالیت‌های زیرزمینی تروریست‌ها است

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۸۰۴

مسئول میز تکفیر بنیاد هابیلیان در نشست عراق پس از داعش گفت که بستر‌شناسی داعش و تروریسم بدون نگاه به مبدا فکری و ایدئولوژی آن‌ها ممکن نیست؛ طبعا باید در مورد سلفی‌گری موضوع‌هایی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا قزوینی مسئول میز تکفیر بنیاد هابیلیان در نشست عراق پس از داعش، با تاکید بر این‌که بستر‌شناسی داعش، مستلزم مطالعه مبدا فکری و ایدئولوژی آن‌ها است، گفت که عراق یکی از خاستگاه‌های سلفی‌گری بود اما نه همانند مصر و برخی دیگر از کشور‌ها.

وی ادامه داد: ویژگی‌های اهل سنت عراق، آن‌ها را از سلفی‌‌ها مجزا می‌کند اما به هر حال پس از پایان صدام به دلیل حضور احزاب سکولار، تا حدی از ورود سلفی‌گری جلوگیری شد.

قزوینی افزود: در دهه ۸۰ میلادی زمانی که جنگ ایران و عراق شروع شد، سلفی‌ها جایگاه محکمی در عراق پیدا کردند که در اوایل دهه ۹۰ میلادی رشد کردند اما صدام به دلیل تضاد با ریاض با این جریان سلفی تا حدودی مقابله کرد. از سال ۹۳ میلادی جنبش ایمانی توسط صدام متولد شد تا بتواند شکست‌های حزب بعث را جبران کند و از این رو باید گفت که جریان سلفی در عراق به صورت کاملا دقیق تاثیرگذار نیست.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۳ میلادی ورود عراق به ساحت جهانی جهاد را شاهد بودیم که بسیاری از افراد از اردن و قطر و کشور‌های دیگر وارد عراق شدند و از این منظر عراق دیگری را دیدیم. اما پنج طیف از سلفی‌ها در عراق وجود داشته و دارند:

۱. سلفی‌های سنتی و علمی. مانند جماعت موحدین در عراق.

۲. سلفی‌های جامی که هدف آن‌ها برجسته‌سازی رهبران است و خاستگاه آن‌ها ریاض به شمار می‌رود.

۳. جریان سلفی جهادی محلی که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت.

۴. سلفی‌های وارداتی که توسط ابو مصعب الزرقاوی پایه‌گذاری شد و از اردن و سایر کشور‌ها وارد عراق شدند.

۵. سلفیه بعثی که باقی‌مانده جنبش ایمانی صدام در عراق بود و هم اکنون هم باقی‌مانده آن به صورت پنهان فعالیت می‌کند.

با تمامی این تفاسیر باید بگویم که نگرانی اصلی پس از داعش در عراق را باید فاز پنهان آن و فعالیت‌های زیرزمینی تروریست‌ها بدانیم.

وی ادامه داد: یادمان باشد که هزاران قبضه سلاح که مشخص نیست از کجا آمده و در دست چه کسی قرار دارد، همچنان در عراق شناور است و همین موضوع نگرانی‌های زیادی را رقم خواهد زد. از این جهت عراق پس از داعش را باید به دقت و موشکافانه بررسی کرد چراکه زایش جریان‌های دیگر یا پیوستن جریان‌های قدیمی عراق به داعش می‌تواند به صورت دیگری خیزش کند و باز هم تهدیدهای امنیتی را رقم بزند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز