خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه:

ایران استحقاق داشتن گزارشگر ویژه حقوق بشر را ندارد/ مذاکراتی با عاصفه جهانگیر برای تعامل داشتیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۳۳۱

معاون ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه با اشاره به پاسخ‌های ایران به ادعاهای حقوق بشری علیه نظام جمهوری اسلامی گفت:‌ ایران استحقاق داشتن گزارشگر ویژه حقوق بشر را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو حکیمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ستاد حقوق بشر در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشتن هفته قوه‌قضاییه گفت: در این نمایشگاه سعی شده مفاهیمی را که از سال ۷۸ تا سال ۸۴ واز سال ۸۴تا کنون تهیه شده را ارائه دهیم.

معاون ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه به اقدامات صورت گرفته در پاسخ به ادعاهای حقوق بشری بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت فعلی کشور، ستاد حقوق بشر وظیفه سنگینی در رصد و پایش مطالبی تحت عنوان ادعا یا اتهام که از سوی کشورهای معاند بر علیه کشور مطرح می‌شود، بر عهده دارد که ما پاسخگوی آنها هستیم.

مشاور رییس قوه‌قضاییه افزود: در سال۹۵ وظیفه تبیین حقوق بشر اسلامی از سوی رهبر انقلاب بر عهده قوه‌قضاییه گذاشته شد و از آن موقع عزم خود را جزم کردیم تا از کیان دستگاه قضایی و مواضع کشور دفاع کنیم.

او یادآور شد: جمهوری اسلامی با رای بیش از ۹۸% مردم تثبیت شد. بنده به عنوان یک همکار قضایی وظیفه خودم می‌دانم هیچ ادعایی نسبت به ایران، با احترام به تمام ادیان بی‌پاسخ نماند.

حکیمی به گزارش‌های گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران اشاره کرد و گفت: آخرین گزارش که در ۲۵ صفحه توسط عاصفه جهانگیر تهیه شده بود را در ۱۲۰صفحه پاسخ دادیم. در این گزارش ۴۵ کیس مطرح کردند ما این‌ها را ظرف ۸ روز جمع‌آوری کردیم و پاسخ دادیم.

او افزود:‌ به پیش نویس دبیرکل نیز پاسخ دادیم. همچنین به بیش از ۲۰۰ سند نیز جواب دادیم. همچنین به ۸۵۳ کیس غیر از این موارد نیز پاسخ لازم را داده‌ایم. پاسخگویی کیس‌هایی که از سوی یونسکو مطرح شده با ماست. ۲۱ کیس در آنجا مطرح شد که ۱۶مورد آن‌را پاسخ دادیم و ۵ مورد از آن‌ها باقی مانده است.

او پاسخگویی به ادعاهای سازمان بین‌المللی کار را نیز وظیفه ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه دانست و گفت: قطعنامه‌ای که هر سال به پیشنهاد کانادا داده می‌شود و گزارشاتی از جانب دبیرکل سازمان راجع آن داده می‌شود نیز توسط ستاد به آن گزارش‌ها جواب می‌دهیم. قطعنامه را نقد می‌کنیم و می‌گوییم ایران استحقاق داشتن گزارشگر حقوق بشر ندارد. تا حالا ۷ گزارشگر موضوعی را پذیرفتیم و با کمیسیون عالی حقوق بشر همکاری داریم.

حکیمی به همکاری های ستاد حقوق بشر با گزارشگران ویژه حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ما همکاری با احمد شهید داشتیم. همچنین با خانم جهانگیر در جهت تعامل نیز مذاکراتی داشتیم. به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم جای ابهام نباشد و منابع غیر معتبر را ایراد می‌گیریم. در طول سال، ۸۰ تا ۹۰ جلسه تشکیل می‌دهیم تا محور سنجی کنیم و مطالب را تطبیق دهیم. این اقدامات بخشی از اقداماتی است که در ستاد انجام می‌شود.

معاون ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه با بیان اینکه مدیریت قصاص افراد زیر ۱۸ با ستاد است، اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم در این گونه پرونده‌ها سازش صورت گیرد و در مواردی نیز به سازش منتهی شده است. بسیاری سازش راجع قصاص عضو و احکام سنگین دیگر که مطابق می‌شود سازش صورت گیرد نیز با تلاش ما به سازش ختم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز