خبرگزاری کار ایران

روز گذشته انجام شد؛

بررسی تخلفات دولت نهم و دهم در واردات غیرقانونی بنزین در کمیسیون برنامه مجلس

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۸۵۷

نشست کمیسیون برنامه و بودجه به‌منظور بررسی موضوع برداشت‌های بیش از مجوزهای قانونی و واردات غیرقانونی بنزین در دولت نهم و دهم با حضور رییس دیوان محاسبات و مدیرعامل شرکت گاز ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز گذشته (یکشنبه) با حضور رییس دیوان محاسبات و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تشکیل جلسه داد تا نسبت به ۲۶/۸ هزار میلیارد تومان برداشت‌های دولت که بیش از حد مجوزهای قانونی و طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ صورت گرفته و یا تخلف از قانون بوده یا تعلل در تسویه آن صورت گرفته است، تصمیم گیری کند.

در این جلسه ابتدا پیرامون ۲۳ هزار میلیارد تومان واردات بنزین و نفت گاز بیش از حد مجوزهای قانونی، که از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ صورت گرفته بود صحبت شد.

سپس راجع به عدم تسویه بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی به علت تحویل مواد افزودنی داده شده به شرکت‌های پالایش طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با مبلغ ۳/۲ هزار میلیارد تومان و عدم تسویه مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان از طرف نیروی انتظامی به شرکت ملی نفت بابت صادرات نفت در سال ۱۳۹۱ مواردی عنوان و توضیح داده شد.

در ادامه جلسه، رییس و کار‌شناسان دیوان محاسبات گزارش مفصلی در رابطه با این موضوع ارائه دادند و عنوان شد که برخی از این موارد در گزارش تفریغ بودجه سال‌های گذشته قرائت شده و مواردی نیز به‌عنوان تخلف به محاکم قضایی برای صدور حکم ارجاع داده شده است.

در پایان با توجه به اهمیت موضوع، قرار شد کمیسیون بررسی‌های دقیقی انجام دهد تا میزان تخلف یا تعلل در عدم تسویه حساب‌ها مشخص گردد.

همچنین در ادامه، پیرامون روند اقدامات انجام شده راجع به صادرات گاز به کشور ترکیه بحث و بررسی صورت گرفت.

نمایندگان خواستار آن بودند که توضیحات لازم را در خصوص اینکه با توجه به انعقاد قرارداد فی ما بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت بوتاش ترکیه از سال ۲۰۰۵ میلادی و با لحاظ فراز و فرودهایی که به دلیل نوسانات قیمت نفت در کاهش ۱۳/۵ درصدی قیمت گاز تحویلی به ترکیه از سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده است؛ آیا منافع و مصالح ملی مراعات گردیده است؟

رییس شرکت ملی گاز در این رابطه توضیحات مبسوطی عنوان کرد و بر پیگیری و پافشاری بر حفظ منافع ملی تاکید داشت و سیر اعاده کار به دیوان داوری با شکایت شرکت ترکیه‌ای را تشریح کرد و نهایتا توضیحات او که با تایید دیوان محاسبات نیز همراه بود موید این امر است که اگرچه به واسطه کاهش ۱۳/۵ درصدی قیمت فروش گاز ایران متحمل حدود ۱/۲ میلیارد دلار زیان شده است (که نصف آن پرداخت شده و مابقی نیز طی ۱۸ماهه آینده تسویه خواهد شد) ولی این میزان کاهش قیمت گاز نسبت به کاهش قیمت نفت کمتر بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز