خبرگزاری کار ایران

رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای‌عالی امنیت ملی از ۲ سال پیش درباره بحران آب مصوبه داشته است/گزارش سازمان بازرسی به رییس‌جمهور درباره عدم هماهنگی در مدیریت آب

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۶۵۴

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اولویت مسئله آب در پایتخت، از ورود شورای‌عالی امنیت ملی به این موضوع و ارائه مصوبات و تعیین تکلیف دستگاه‌های مختلف از ۲ سال قبل خبر داد و با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل‌کشور به رییس‌جمهوری درباره عدم هماهنگی در مدیریت آب، گفت که رییس مجلس شورای اسلامی به ۳ کمیسیون تخصصی مجلس در این رابطه ماموریت داده است.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به هر حال موضوع آب یکی از اولویت‌های کل کشور است و اگر قرار باشد در حوزه‌های زیربنایی محیط زیست، ۵ چالش اصلی را برشماریم، قطعاً بحران آب یکی از این چالش‌ها خواهد بود. 

اولویت مسئله آب در تهران

او با تاکید بر اولویت بحران آب در پایتخت، خاطرنشان کرد: به هر حال باتوجه به جمعیت و حساسیت‌های سیاسی تهران، اولویت این مسئله در پایتخت بسیار زیاد است و این درحالی است که این مسئله بیش از یک دهه اخیر مطرح بوده و ازطریق مراجع مختلف مورد توجه قرار گرفته است. 

شورای‌عالی امنیت ملی از ۲ سال پیش درباره بحران آب مصوبه داشته است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین از ورود شورای‌عالی امنیت ملی به بحث بحران آب خبر داد و گفت: شورای‌عالی امنیت ملی از ۲ سال پیش به این موضوع ورود کرده و در بحث آب تهران درخصوص مسائلی همچون تامین منابع آب، حفاظت از آن و توجه به سلامت منابع آب مصوبه داشته است.

بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف نسبت به تعیین‌تکلیف شورای‌عالی امنیت ملی درباره مسئله آب

او گفت: بنابر مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی درباره مسئله آب، وزارت‌های نیرو و کشاورزی و سازمان‌هایی مثل محیط زیست و همچنین شهرداری تهران توسط این شورای‌عالی به‌طور مبسوط تعیین تکلیف شده است اما متاسفانه توجه جدی به این مصوبات صورت نگرفته و منجر به این شده که در حال حاضر این مسئله به مشکلی در تهران و دیگر نقاط کشور تبدیل می‌شود و درنتیجه همه توجه‌ها به این مسئله جلب شده که خسارت‌های وارده جبران شده و مانع از افزایش این خسارات شویم.

علت تشکیل کمیته «امنیت آب» در کمیسیون امنیت ملی از حدود ۶ ماه پیش

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به ابعاد داخلی و بین‌المللی بحران آب در کشور گفت: جنبه بین‌المللی این بحران مربوط به استان‌های مرزی است و اختلاف‌های آبی که به‌عنوان نمونه با افغانستان و حتی ارمنستان داریم، شامل این بخش می‌شود که بر این اساس، چند نفر از نمایندگان از وزرای امور خارجه و نیرو در این رابطه سوال‌ها کردند که این سوال در کمیسیون امنیت نیز مطرح شده و همین مسئله انگیزه‌ای شد که برخی نمایندگان نسبت به تشکیل کمیته «امنیت آب» پیشنهاداتی ارائه کنند که این مسئله مربوط به حدود ۶ ماه پیش است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث مبسوطی که در رابطه با تشکیل کمیته «امنیت آب» در این کمیسیون مطرح شده، خاطرنشان کرد: در آن جلسه موافقان و مخالفان تشکیل این کمیته نظرات خود را گفتند و بنده نیز به‌عنوان یکی از نمایندگان مخالف تشکیل کمیته «امنیت آب» اظهارنظر کردم. 

ایجاد ابعاد امنیتی درصورت عدم توجه به بحران آب

او در پاسخ به این سوالی درباره علت غیرامنیتی دیدن موضوع بحران آب، گفت: به هر حال موضوع آب بحث امنیتی نیست و صرفاً ممکن است که اگر توجه لازم به این بحران صورت نگیرد، موضوع ابعاد امنیتی پیدا کند و به نظر می‌رسد هنوز به آن وضعیت نرسیده‌ایم.

امنیتی شدن موضوع آب در گام نخست کمکی به حل بحران نمی‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا درگیری‌هایی که میان ساکنان برخی شهر‌ها درمورد حق‌آبه انجام شده، بحث امنیتی نبوده است، اعلام کرد: واقعیت این است که تنش‌هایی به‌صورت خفیف میان مردم استان‌های خوزستان و اصفهان، چهارمحال و اصفهان و دیگر استان‌هایی که از کمبود آب رنج می‌برند وجود داشته و این مسئله نیز صحیح است که تقریباً استانی نداریم که از مشکل کمبود آب در رنج و عذاب نباشد اما این مسئله نباید منجر به امنیتی شدن موضوع آب شود؛ چراکه امنیتی شدن موضوع آب در گام نخست کمکی به حل بحران نمی‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اکنون در گام نخست بحران آب قرار داریم، یادآور شد: اکنون در گام نخست نیستیم اما باید این مسئله که تشکیل کمیته «امنیت آب» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا چه میزان به حل مشکل کمک می‌کند، مورد ارزیابی قرار گیرد. این در شرایطی است که شورای‌عالی امنیت ملی از ۲ سال قبل در این رابطه مصوباتی داشته است.

جای خالی کمیته هماهنگ‌کننده دستگاه‌های مسئول در بحث آب

او با تاکید بر این‌که قصد ندارد تصمیم‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بی‌اثر و کم‌اثر جلوه دهد، خاطرنشان کرد: لازم است همه دستگاه‌های ذی‌ربط به حل این مشکل یاری برسانند؛ متاسفانه هنوز حتی در تهران نیز کمیته‌ای واحد برای نظارت و پایش مشکلات آب وجود ندارد و آبفا، آب منطقه‌ای، شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و حتی استانداری تهران که ستاد ویژه‌ای به این منظور تشکیل داده، همگی به این مسئله اهمیت می‌دهند اما دستگاه یا کمیته‌ای واحد در شهر و استان تهران تشکیل نشده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس پیشنهاد کرد: بهتر است به‌جای این دست اقدام‌ها، هماهنگی میان دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده ایجاد شود. متاسفانه تناقضی که با آن روبرو هستیم این است که اگر موضوع آب در شهر تهران تبدیل به بحران شود، طبیعتاً مسئول بحران در پایتخت شهرداری تهران است و این در حالی است که شهرداری صرفاً یکی از دستگاه‌هایی است که در این رابطه مسئولیت دارد و استانداری تهران، سازمان محیط زیست، آبفاو آب منطقه‌ای در این مهم دخیل هستند و مسئولیت دارند. 

کم‌کاری شهرداری تهران در مدیریت بحران آب در پایتخت

او تصریح کرد: در واقع سوال این است که آیا شهرداری تهران خود را برای مدیریت بحران احتمالی آب در تهران آماده کرده است! آیا شهرداری تهران یک مانور برگزار کرده، آیا شبکه فاضلاب و آب را که بیش از ۵۰ سال از عمرش در زیر زمین می‌گذرد، ارزیابی کرده است؟! این‌ها موضوع‌هایی است که باید به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. 

گزارش سازمان بازرسی کل‌کشور به رییس‌جمهوری درباره عدم هماهنگی در مدیریت آب

رحیمی همچنین از برگزاری جلسه‌ای با موضوع بحران آب در کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت: جلسه‌ای که روز شنبه در کمیسیون اصل نود به‌منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط به بحث آب داشت، تشکیل شد که منشاء برگزاری آن، گزارشی بود که سازمان بازرسی کل کشور به رییس‌جمهوری داده و رونوشت آن نیز در اختیار روسای قوا قرار گرفته بود. 

ماموریت لاریجانی به ۳ کمیسیون تخصصی مجلس درباره بحران آب

او اعلام کرد: بر این اساس، آقای لاریجانی ۳ کمیسیون کشاورزی و صنایع و معادن و اصل نود مجلس را برای بررسی این موضوع مامور کرده بود و در جلسه روز شنبه که درپی این ماموریت برگزار شد، تقریباً تمامی مسئولان ذی‌ربط در استان تهران حضور داشتند و بنده و آقای فتحی نیز به‌عنوان نمایندگان استان تهران حاضر شدیم. 

تشریح جلسه روز شنبه کمیسیون اصل نود درباره بحران آب

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: این جلسه ۳ ساعته نشان می‌داد که دستگاه‌ها به‌صورت غیرمتوازن اقدامات بسیاری داشته‌اند اما هیچ‌گونه هماهنگی موثری میان این دستگاه‌ها وجود ندارد و اگر این وضعیت به همین منوال ادامه یابد، چه برای تامین منابع آب، چه برای حفاظت از آب و چه برای تامین سلامت مصرف‌کنندگان اقدام هماهنگی انجام نشده و قطعاً اگر به همین شیوه ادامه دهیم، با مشکلات اساسی روبرو خواهیم شد و صرفاً منجر به عمیق‌تر شدن بحران خواهد شد. در این جلسه بیش از هرچیز متوجه شدیم، جای خالی یک کمیته هماهنگ‌کننده احساس می‌شود و این‌که آیا شهرداری تهران آمادگی دارد درصورت بروز بحران، اوضاع را مدیریت کنند. 

لزوم ایجاد هماهنگی میان وزارت نیرو و کشاورزی در بحث مدیریت آب

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که مشکل آب هنوز به مرز امنیتی نرسیده، تصریح کرد: با این حال این مشکلات می‌تواند به‌راحتی زمینه‌ساز ایجاد یک بحران امنیتی شود. در وهله نخست نیاز به مدیریت هماهنگ و قوی در سطح کشور احساس می‌شود که میان دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی هماهنگی ایجاد کند. 

اختلاف‌نظر شدید وزارت کشاورزی و نیرو در بحث مدیریت آب

او گفت: هم‌اکنون در حوزه آب اختلاف میان دو حوزه وزارت کشاورزی و نیرو بسیار شدید است و این اختلاف‌برداشت هم در سطح تحلیل و هم در سطح عمل احساس می‌شود و تا زمانی که این اختلاف‌ها در سطح ملی برطرف نشود، قاعدتاً اختلاف‌های کشاورزان و کسانی که در پایین‌دست از منابع آبی بهره‌برداری می‌کنند، با اختلاف‌های بیشتری روبرو خواهند شد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مشکلاتی همچون وضعیت نابه‌سامان حوزه‌های آبی و چاه‌های غیرمجاز و نشست‌های زمین موضوع‌هایی است که مکرر مورد اشاره قرار گرفته اما درباره این‌که چه زمان قرار است به نقطه توقف این بحران برسیم، صحبتی نمی‌شود. 

افزایش جمیعت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری تهران در ۵ سال اخیر

او یادآور شد: درحالی درباره مشکلات مصرف آب صحبت می‌شود که استاندار تهران در جلسه روز شنبه کمیسیون اصل نود اعلام کرد طی ۵ سال گذشته، حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت به شهر تهران اضافه شده و ۱/۶ کاهش مصرف آب داشته‌ایم.

مشکل سهم ۶ درصدی آب شرب در مجموع منابع آبی نیست

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع باوجود این‌که با کاهش مصرف روبرو بودیم اما واقعیت این است که سهم آب شرب در مجموع منابع آبی حدود ۶ درصد است و عدد ۹۴ درصد که چه در حوزه انتقال و بهره‌برداری هدررفت داریم، اهمیت اصلی دارد و باید این بخش اصلی مدیریت شود. 

ایران همچون دیگر کشورهای منطقه درگیر بحران آب است

رحیمی در پایان تصریح کرد: نکته دیگر این‌که جنگ آب به‌هیچ عنوان محدود به ایران نیست و هم‌اکنون در مجموعه کشورهای خاورمیانه این مشکلات دیده می‌شود. تمرکز بسیاری از اختلافات ترکیه و عراق یا اردن و کشورهای همسایه بر موضوع انتقال و منابع آب است و ایران نیز به فراخور دست‌خوش این بحران در منطقه است و هیچ کشوری در منطقه از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز