خبرگزاری کار ایران

کاظمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

امکان نقد سایر قوا به راحتی نقد قوه مجریه وجود ندارد/نقایص قوه قضاییه کم نیست

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۸۷۳

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: امروز می‌بینیم رییس‌جمهور مملکت مورد نقد قرار می‌گیرد اما این امکان وجود ندارد که سایر قوا هم به همین راحتی مورد نقد قرار بگیرند.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره عملکرد قوه قضاییه گفت:‌ دستگاه قضا در هر کشور می‌تواند مرجع احقاق حق و عدالت باشد. این قوه با توجه به مستقل بودن باید در مسیری گام بردارد که استقلال را ملاک عمل خود قرار دهد تا مردم احساس امنیت و آرامش کنند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: قوه قضاییه مستقل می‌تواند منشاء خیرات و برکات از جهت تامین عدالت فردی و اجتماعی، احقاق حقوق و رسیدگی به دادخواهی مردم باشد.

او تاکید کرد: قوه قضاییه براساس قانون اساسی باید مستقل عمل کند.

نماینده مردم ملایر درمجلس دهم  به عملکرد قوه قضاییه در طول ۳۸ پس از انقلاب اشاره و عنوان کرد:‌ کسانی که از ابتدای انقلاب تاکنون روسای قوه قضاییه بودند مجتهدینی هستند که به مسائل فقهی و موازین فقه اسلامی مسلط بوده و هستند.

او یادآور شد:‌ زحماتی که مرحوم شهید بهشتی برای این قوه کشیدند را نمی‌توان از یاد برد. من این افتخار را داشتم که یک سال در خدمت ایشان باشم و از نزدیک شاهد حرکات و زحمات وی و سایر اعضای شورای قضایی برای استقلال قوه قضاییه بودم و تمامی اقدامات در جهت احقاق حق مردم بود.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که دستگاه قضا به چه میزان با آن‌چه باید باشد فاصله دارد، گفت: قوه قضاییه در حال حاضر با مشکلات و مسائل مختلفی درگیر است. متاسفانه به لحاظ مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی آنچه که از قوه قضاییه یک نظام اسلامی انتظار می‌رفت هنوز محقق نشده است.

او در ادامه افزود: ما توقع داشتیم، پرونده در محاکم قضایی کم شود اما شاهد افزایش پرونده‌های قضایی هستیم. اگر به‌ آمار زندانیان نگاهی بیندازید نسبت به اوایل انقلاب شاهد افزایش بیش از ۵ الی ۶ برابری تعداد مجرمین در بند هستیم، ممکن است گفته شود به تناسب افزایش جمعیت تعداد زندانیان زیاد شده است اما باید گفت این ازدیاد خارج از تناسب افزایش جمعیتی بوده است.

کاظمی در ادامه گفت: نتوانسته‌ایم در مقابل افزایش آمار زندانیان آن طور که باید کاری انجام دهیم، پرونده‌ها زیاد شده اما تعداد قضات تغییری نکرده است، نزاع و درگیری افزایش یافته اما کارمندانی که باید به این پرونده‌ها رسیدگی کنند همان تعداد هستند، حجم کاری قوه قضاییه ۵ برابر شده اما مشاهده می‌کنیم اعتبارات افزایشی نیافته است.

او خاطرنشان کرد:‌ با توجه به آنچه که گفته شد امروز شاهد آن هستیم که میزان رضایت از قوه قضاییه یک نظام اسلامی آنطور که شایسته است، نیست و برخی از انتظارات مردم برآورده نشده است.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: نقص و عیب در قوه قضاییه کم نیست همه باید تلاش کنیم تا این مشکلات برطرف شود و مردم هنگام مراجعه با دستگاهی مواجه شوند که مطمئن باشند حقشان گرفته خواهد شد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی را در دستگاه قضا چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:‌ در مورد موفقیت قوا فرقی نمی‌کند مجریه باشد یا قضاییه و یا مقننه، باید از مردم سوال شود، اگر به افکار عمومی مراجعه کنید می‌توانید تشخیص دهید که موفقیت‌ها به چه میزان بوده است.

کاظمی با تاکید بر ضرورت نقد قوای سه گانه اظهار داشت: امروز می‌بینیم رییس‌جمهور مملکت مورد نقد قرار می‌گیرد اما این امکان وجود ندارد که سایر قوا هم به همین راحتی مورد نقد قرار بگیرند.

او با اشاره به حکم جدید رییس کانون صنفی روزنامه‌نگاران بیان کرد: اخیراً آقای سحرخیز به اتهام توهین به رئیس قوه قضاییه به شش ماه حبس محکوم شده است، من در جریان جزئیات این پرونده نیستم اما اگر جای رئیس قوه بودم ازاین شکایت می‌گذشتم.

او در ادامه عنوان کرد: سوال من این است توهین‌کنندگان به رییس‌جمهور در روز قدس چه وضعیتی پیدا کردند؟ شناسایی شدند؟ برخوردی صورت گرفته است؟ البته نمی‌دانم شاید این کار شده ولی هنوز انعکاس خبری پیدا نکرده است. اما فردی همچون آقای سحرخیز به اتهام توهین به رییس‌قوه قضاییه به شش ماه زندان محکوم شد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی در ادامه گفت: معتقدم آقای محسنی‌اژه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه هنگامی که توهین به سپاه پاسداران، قوه قضاییه و نهادهای انقلابی را مطرح کردند بهتر بود توهین به رییس‌جمهور را که در حال افزایش است نیز مطرح می‌کردند این مساله می‌توانست به معنای عدالت دستگاه قضایی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز