خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در گفت‌وگوی کوتاه با CNN در سئول کره‌جنوبی:

اگر به دولت و ملت عراق کمک نمی‌کردیم، داعش بغداد را اشغال می‌کرد / ادعای مبارزه با تروریسم امریکا لفاظی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۵۹۳

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا ادعای مبارزه با داعش می‌کند و این یک لفاظی است؛ زیرا به دیگر تروریست‌ها کمک می‌کند و این مسیر برای آمریکا مفید نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر اخیر خود به سئول پایتخت کره‌جنوبی با شبکه خبری امریکایی CNN مصاحبه کرد و به چند سوال کوتاه خبرنگار این شبکه تلویزیونی پاسخ گفت.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره قانون ممنوعیت سفر اتباع برخی کشورها به آمریکا اعلام کرد: در صحنه بین‌المللی به یک دیپلماسی خلاق نیاز داریم نه یک دیپلماسی ماجراجویانه، ایجاد ممنوعیت سفر برای اتباع برخی کشورها دیپلماسی خلاق نیست؛ بلکه اقدامی واپس‌گرایانه است و آن‌ها مسئله مبارزه با تروریسم را بهانه‌ای برای این کارها قرار داده‌اند.

او گفت: تروریست‌ها در منطقه بیداد می‌کنند ولی برخورد جدی ازسوی آمریکا با آن‌ها مشاهده نکرده‌ایم. آمریکا ادعای مبارزه با داعش می‌کند این یک لفاظی است زیرا به دیگر تروریست‌ها کمک می‌کند و این مسیر برای آمریکا مفید نخواهد بود. تروریست‌ها در هر جایی که بتوانند اقدام می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد ممنوعیت برای سفر اتباع برخی کشورها باعث سرکوب اقدامات تروریستی نمی‌شود، افزود: بیش از آن که این اقدام مبارزه با تروریسم باشد، یک ژست است؛ از طرف دیگر باید توجه داشت که تروریست‌ها با پاسپورت عادی سفر نمی‌کنند و در نتیجه می‌توان گفت ایجاد چنین محدودیت‌هایی برای اتباع برخی کشورها تاثیری در جلوگیری از اقدامات تروریستی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه در خصوص ایجاد داعش آمریکا مظنون است، ادامه داد: وزیر خارجه اسبق آمریکا گفته بود که ما در به وجود آوردن داعش نقش داشته‌ایم.

لاریجانی گفت: اگر ما به دولت و ملت عراق کمک نمی‌کردیم، بغداد مورد اشغال داعش قرار می‌گرفت. این کمک ایران بود که داعش حالا آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

او در پاسخ به سوالی پیرامون انجام حمله تروریستی اخیر در تهران خاطرنشان کرد: داعش اعلام کرد که آن‌ها این اقدامات را انجام داده‌اند و موضوع پیچیده‌ای نبود، ایران چند سال است که با داعش درگیر است و آن‌ها به دنبال ضربه زدن به ایران بودند و توانستند به ساختمان ارتباطات مردمی نمایندگان ضربه بزنند که البته ایران گروه‌های زیادی را از آن‌ها سرکوب کرد، این موضوع نشان می‌دهد که ایران برای مبارزه با تروریسم جدی است و هزینه‌های آن‌را خواهد داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد زیادی از برنامه‌های تروریست‌ها برای انجام عملیات در ایران خنثی شده، گفت: در کارهای تروریستی ممکن است آن‌ها از یک رخنه‌ای استفاده کنند، ولی آن چیزی که اهمیت دارد این است که تروریست‌ها می‌خواستند تعداد زیادی عملیات انجام دهند که از آن‌ها جلوگیری شد.

لاریجانی درپاسخ به این سوال که از تکرار عملیات‌های تروریستی نمی‌ترسید، گفت: ترسی نداریم، زیرا سیستم‌های امنیتی ایران اشراف اطلاعاتی خوبی دارند و ما هم مراقبت می‌کنیم همچنان که آمریکا و اروپا مراقبت می‌کنند.

او گفت: پس از انقلاب ما همیشه با تروریسم مواجه بودیم و جریان سازمان یافته‌تری نسبت به داعش در ایران به نام مجاهدین خلق فعالیت می‌کردند که حدود ۱۷ هزار نفر را ترور کردند و ما روش این تروریست‌ها را می‌شناسیم، گروه‌های تروریستی در ایران رخنه کرده‌اند و یک عملیات انجام دادند همچنان که در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان، همچنین در فرانسه و بلژیک تعداد زیادی عملیات می‌کنند؛ آن‌ها می‌دانند در ایران با سنگرهای محکمی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند.

او گفت: بسیار متاسفیم که هیات حاکمه آمریکا از منافقین و تروریسم حمایت می‌کنند، این‌ها همان‌هایی هستند که یک جا از تروریسم حمایت می‌کنند و یک جا ادعای مبارزه با تروریسم را دارند.

لاریجانی با بیان اینکه سعودی‌ها برای ایجاد ارتباط جدید با قطر تنها یک شرط قطع روابط با ایران را نگذاشته‌اند بلکه ۱۲ شرط دیگر را نیز مطرح کرده‌اند، گفت: قطع شدن شبکه الجزیره و قطع ارتباط با اخوان‌المسلمین ازسوی قطر نیز ازجمله شروط عربستان بود و سعودی‌ها می‌خواهند که قطر از آن‌ها حمایت کند آیا این یک تصویر معقول است که قطر بتواند آن‌ها را بپذیرد.

او اضافه کرد: ضمنا گفته‌اند که روابط قطر با ایران نیز باید قطع شود، هر کشوری منافعی دارد و براساس آن عمل می‌کند، سعودی‌ها این وزنه را ندارند که این‌گونه در منطقه ژست بگیرند.

او ادامه داد: مهم‌تر، این است که بفهمیم این رفتارها برای کشوری قابل‌پذیرش است یا خیر، در ابتدای محاصره قطر، آمریکا طرف سعودی‌ها را گرفت ولی بعد از انعقاد قرارداد نظامی و مانور طرف قطری را گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسیر به موفقیت منتج نمی‌شود، گفت: باید پذیرفت که کشورها از دیپلماسی خاص خود برخوردار هستند، درخواست‌های سعودی‌ها از قطر آن‌قدر متنوع است که می‌تواند به پرستیژ قطر ضربه بزند.

لاریجانی با بیان اینکه اعلامیه دوم از عقلانیت برخوردار نبود، بیان کرد: ایران سال‌هاست که با تروریسم مبارزه می‌کند و می‌توان گفت سیاست‌های کاخ سفید و اعلامیه‌های آن از عقلانیت لازم برخوردار نیست.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از ایرانیان در آمریکا مشغول به زندگی، تحصیل و کار تجاری هستند، کدام‌یک از این‌ها اقدام تروریستی انجام داده که درحال حاضر مسئولان آمریکایی به دنبال ایجاد پوشش برای کارهای خود هستند، گفت: این‌گونه مبارزه با تروریسم بیهوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان آمریکا می دانند که این روش مبارزه با تروریسم نیست، منشا تروریست‌ها در عراق، افغانستان و سوریه است، آیا در ابتدای تحرک داعش در عراق آمریکا برای مبارزه با داعش کار کرد؟

لاریجانی در پایان این مصاحبه کوتاه با شبکه خبری امریکایی CNN گفت: آیت‌الله سیستانی و مردم عراق با کمک ایران به دولت عراق توانستند داعش را پس بزنند، در سوریه نیز آمریکا به برخی تروریست‌ها کمک می‌کند، با ژست‌های سیاسی نمی‌توانند به نتیجه برسند، تفکر ایرانی با تروریسم سازگار نیست و به همین جهت سال‌هاست که با تروریسم مبارزه می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز