خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در صحن مجلس:

مشارکت مردم معادلات را به نفع کشور تغییر می‌دهد/ برگزاری ۱۷۸۸ همایش سیاسی در ایام انتخابات/ شورای نگهبان آرای حتی یک صندوق را هم ابطال نکرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۱۲۶

وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس، گزارشی از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس دهم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوره مشارکت در سطح قابل قبولی قرار داشت، گفت: بدون شک با این انتخابات معادلات به نفع کشور تغییر خواهد کرد. ایجاد هماهنگی در سطوح مختلف و تشکیل ۱۰۶۰ هیات مرکزی انتخابات در شهرستان‌ها و بخش‌ها که هر کدام ۱۳ عضو داشت و ۱۴۸۶ هیات مرکزی انتخابات در روستاها با ۱۱ عضو از اقدامات وزارت کشور در این دوره بود.

۱۵۷ هزار و ۴۲۹ نفر از عوامل انتظامی این انتخابات را برگزار کردند

او ادامه داد: نمایندگان دستگاه قضایی، انتظامی، اجرایی و ثبت احوال با آموزش‌هایی که تحت هیات نظارت بودند در این دوره با تایید شورای نگهبان با ما همکاری داشتند. ما در ۳۱ استان با مجموع ۱۵۷ هزار و ۴۲۹ عوامل انتظامی این انتخابات را برگزار کردیم.

اشراف اطلاعات، انتظامی، نظامی و ایمنی در انتخابات داشتیم

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این دوره از انتخابات برگزاری سه انتخابات مجزا به صورت همزمان بود، اظهار داشت: در این دوره ما سه انتخابات با سه قانون مختلف برگزار کردیم که هرکدام الزامات خاص خودش را داشت. تامین امنیت انتخابات آن هم در شرایط منطقه و حضور دشمنان قسم‌خورده بسیار کار مشکلی بود اما وزارت کشور از هیچ اقدامی فروگذار نبود. وجه مهم دیگر انتخابات اشراف اطلاعات انتظامی، نظامی و ایمنی بود.

امن بودن ستاد انتخابات برایمان بسیار مهم بود

رحمانی فضلی با بیان اینکه گام دوم ایجاد ساختار مناسب برای این دوره از انتخابات بود، تصریح کرد: در مرداد ۹۵ سازمان و تشکیلات برای برگزاری انتخاباتی امن، سالم و قانونمند که مشارکت حداکثری را در نظر داشت تشکیل شد. در قالب ستاد انتخابات کشور برای ما امن بودن ستاد انتخابات بسیار مهم بود. هیات‌های بازرسی، کمیته‌های اطلاعات ثبت احوال، فناوری برای رعایت کلیه اقدامات که در مجموع هدفمندی آن برگزاری انتخابات سالم بود تشکیل شد.

او افزود: در همین راستا کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است و در همین رابطه، کمیته حقوقی، بازرسی، فناوری، اطلاع‌رسانی در قالب ستاد انتخابات به صورت هماهنگ وظایف خود را انجام دادند.

۱۰۳ نمایندگی را در خارج از کشور ایجاد کردیم

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به مهم‌ترین اقدامات وزارت کشور خاطرنشان کرد: تعیین روز انتخابات با هماهنگی شورای نگهبان، تعیین تعداد شعب اخذ رای در سراسر کشور، ایجاد ۱۰۳ نمایندگی خارج از کشور و فراهم کردن اقدامات لازم و تشکیل کمیته‌ها از سری کارهایی بود که در این دوره وزارت کشور انجام داد.

اطلس امنیتی انتخابات را تهیه کردیم

رحمانی‌فضلی با اشاره به آموزش افراد دخیل در انتخابات ابراز داشت: برای کلیه کسانی که در امر انتخابات حضور داشتند آموزش‌هایی با تایید شورای نگهبان صورت گرفت. اشراف کار بر تهیه برآورد امنیتی انتخابات بر روند تهیه فرصت‌ها و وضعیت‌های امنیتی استان‌ها و همچنین تهیه اطلس امنیتی انتخابات از اقدامات مهم بود.

۱۷۸۸ همایش سیاسی و تبلیغاتی در ایام انتخابات برگزار شد

او اضافه کرد: تشکیل کمیته اطلاعات و عملیات رصد و فضای مجازی از دیگر اقدامات وزارت کشور بود. برگزاری ۱۷۸۸ همایش سیاسی یا تبلیغاتی در دوره انتخابات که در کمال آرامش و نشاط برگزار شد نشان‌دهنده اشراف کامل بود.

۶۲ هزار و ۳۸۱ بازرس در ۹ مرحله از انتخابات بازرسی کردند

وزیر کشور با بیان اینکه در خصوص بازرسی تشکیل هیات‌های بازرسی انتخابات در سطح ملی، استانی و شهرستانی در سطوح سه‌گانه در ۹ مرحله با شرکت ۶۲ هزار و ۳۸۱ بازرس، ۴ هزار و ۲۱۰ سربازرس و ۵۵۰ بازرس ویژه در سراسر کشور امر بازرسی را برعهده داشتند، عنوان کرد: ثبت احوال با تشکیل ستاد ویژه برای انتخابات و استقرار کارکنان ثبت احوال در فرمانداری‌ها هماهنگی با مرکز آمار ایران جهت تعیین دقیق تعداد واجدین شرایط، پاسخگویی به موقع به استعلامات و ایجاد پایگاه‌های از اطلاعات هویتی تمام ایرانیان برای نصب در رایانه‌های موجود و مرکز داده‌های وزارت کشور از اقدامات این دوره از انتخابات بود. 

انتخابات الکتروینکی در ۱۴۰ شهر برگزار شد

رحمانی فضلی در تشریح اقدامات کمیته فناوری اطلاعات یادآور شد: مهمترین اقدامات کمیته فناوری اطلاعات انجام اقدامات لازم برای آماده‌سازی فرآیندهای انتخابات، سامانه جامع انتخابات و اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات مکانیزه در ۱۴۰ شهر و انجام اقدامات مناسب در حوزه زیرساخت و امنیت اطلاعات انتخاباتی و راه‌اندازی بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور از موارد مورد توجه در این دوره از انتخابات بود. 

او یکی از اقدامات برجسته انتخابات در این دوره را تکمیل مراحل برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شوراهای اسلامی در برخی از شهرها دانست و بیان کرد: همان‌گونه که نمایندگان اطلاع دارند تا قبل از برگزاری انتخابات از مجموع ۲۵ فرآیند موجود صرفا تعداد ۲۳ مرحله به صورت الکترونیکی انجام می‌شد. 

احراز هویت رأی‌دهندگان در تمامی شعب الکترونیکی بود

رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: در انتخابات اخیر احراز هویت الکترونیکی رأی‌دهندگان در تمامی شعب اخذ رأی برای نخستین بار نیز مراحل اخذ رأی و شمارش آراء مربوط به انتخابات در ۴۰ شهر که دارای ۷ یا ۹ کرسی بودند امکان پذیرفت. 

برای جلب و همکاری کلیه رسانه‌های جمعی یک ماه برنامه‌ریزی شد 

رحمانی فضلی در رابطه با اقدامات کمیته اطلاع‌رسانی هم گفت: برای جلب و همکاری کلیه رسانه‌های جمعی و راه‌اندازی استودیوهای خبری یک ماه برنامه‌ریزی شد. همچنین فراهم کردن امکان اطلاع‌رسانی برای نامزدهای ریاست جمهوری و فراهم ساختن امکان فرصت و فعالیت خبرنگاران و فعالان مطبوعات و رسانه‌ها داخلی و خارجی از اقدامات دیگر در این دوره از انتخابات بود. همچنین کمیته حراست و استعلام و پشتیبانی مالی نیز فعالیت می‌کرد. 

او با بیان اینکه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطابق قانون به منظور تضمین برخورداری برابر نامزدها از امکانات دولتی تشکیل شد، اظهار داشت: در این دوره با برگزاری شش جلسه و ۸۰ جلسه در صداوسیما نقش خود را در تنظیم برنامه تبلیغی نامزدها در رسانه ملی و نظارت بر رعایت قوانین در این امر ایفا کرد.

۱۶۳۶ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند 

وزیر کشور ادامه داد: در این دوره از انتخابات مجموعا ۱۶۳۶ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که در نهایت صلاحیت شش نفر از نامزدها تایید شد. همچنین در انتخابات شوراهای شهر و روستا از تعداد ۲۸۹ هزار و ۸۸۳ داوطلب در پایان صلاحیت ۲۷۰ هزار و ۴۰۹ نفر تائید شد. 

هیچ گونه مشکلی در فرایند ثبت‌نام مشاهده نشد 

رحمانی فضلی با بیان اینکه با وجود آنکه در این دوره از انتخابات شوراها ارائه گواهی عدم سوءپیشینه به مدارک ثبت نام اضافه شد و زمان ثبت نام در انتخابات مصادف با تعطیلات نوروز بود، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ گونه مشکلی در فرایند ثبت‌نام مشاهده نشد. 

۲۰ درصد شعبه‌های اخذ رای افزایش پیدا کرد 

او افزود: در این دوره از انتخابات تعداد شعبات اخذ رأی بالغ بر ۶۲ هزار و ۳۸۱ شعبه بود که در مقایسه با حدود ۵۳ هزار شعبه دوره قبل ۲۰ درصد شعبه‌ها افزایش پیدا کرده بود. مطابق قانون انتخابات عملیات اخذ رأی از ساعت ۸ روز جمعه مورخ ۲۹ اردیبهشت آغاز شد البته در این ارتباط لازم به ذکر است انتخابات در تعدادی از شعب اخذ رأی با عنایت به ماهیت مردمی بودن افراد حاضر در شعبه و به دلیل عدم حضور برخی عوامل اجرایی رأی‌گیری با تاخیر کوتاهی آغاز گردید که این امر در تمام ادوار گذشته مسبوق به سابقه بوده است. 

۲۰ درصد بیشتر از کل واجدان شرایط در انتخابات تعرفه رای چاپ کردیم 

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند که در مجموع ۶۸ میلیون تعرفه چاپ و در استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع گردید، خاطرنشان کرد: این تعداد تعرفه حدود ۲۰ درصد بیشتر از کل واجدان شرایط در انتخابات بود. در جریان اخذ رأی و پس از مشاهده حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی و شکل‌گیری صف‌های طولانی در برخی شعب تمهیدات مهم و موثری در خصوص سرعت بخشیدن به فرآیند رأی‌گیری اتخاذ گردید. 

مشارکت در این انتخابات ۱۲ درصد بیشتر از دوره قبل بود 

رحمانی فضلی ادامه داد: با شمارش آراء ماخوذه مشخص گردید تعداد آراء ماخوذه در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۴۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۶۱ نفر بود که در مقایسه با ۳۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۳۶ رأی ماخوذه دوره قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش را و بالاتر از ۵ میلیون را نشان می‌دهد.

مشارکت مردم در این دوره از انتخابات ۷۳.۵ درصد است 

او با بیان اینکه درصد مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بالغ بر ۷۳.۵ درصد است که این عدد در دور یازدهم معادل ۷۲.۹۴ درصد بوده است، عنوان کرد: در این دوره تعداد آراء ماخوذه از سطح روستاها و مقایسه آن با دوره قبل قابل توجه است؛ بدین صورت که در این دوره ۱۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۰۵ رأی در سطح روستاها اخذ گردید که در مقایسه با تعداد ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۰۲ رای ماخوذه دوره قبل نشان از افزایش حدود ۷ درصدی داشت.

وزیر کشور افزود: این در شرایطی است که جمعیت روستاها در این دوره نسبت به دوره قبل ۷۰۰ هزار نفر کاهش داشته است. همچنین هشت میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۹۰ نفر که حدودا ۲۰ درصد از مجموعه رای‌دهندگان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، رای خود را به صورت الکترونیکی ارائه و ۱۰۳۴ نفر به عنوان عضو شورای اسلامی شهر و روستا برگزیده شدند. 

۵۰.۵ درصد از رای‌دهندگان از بانوان و ۴۹.۵ درصد از آقایان بودند

رحمانی فضلی با اشاره به ترکیب جنسیتی شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: ۵۰.۵ درصد از رای‌دهندگان از بانوان و ۴۹.۵ درصد از آقایان بودند. بیشترین میزان مشارکت در گروه سنی رای‌دهندگان با ۲۸.۵ درصد از گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال است. تعداد آرای رئیس جمهور منتخب در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۳ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۷۱ رای بود که حدود ۵۷ درصد آراء مأخوذه را شامل می‌شود. 

او یادآور شد: این تعداد در دوره قبل ریاست جمهوری ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای بوده که بالغ بر ۵۰.۷ درصد آراء ماخوذه بود. 

وزیر کشور در ادامه به میزان آرای دیگر نامزدها اشاره کرد و اظهار داشت: آرای دیگر نامزدهای محترم به این شرح است: سیدابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۲۹۹ رای معادل ۳۸ درصد، سیدمصطفی میرسلیم ۴۷۹ هزار و ۹۳۱رای معادل ۱.۱ درصد و سیدمصطفی هاشمی‌طبا با ۲۱۵ هزار و ۹۱۰ رای نیم درصد آرا را به خود اختصاص دادند. 

شورای نگهبان آرای حتی یک صندوق را هم ابطال نکرد

رحمانی فضلی با یادآوری اقدامات شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان با توجه به نظارت دقیق و مستقیم و بررسی‌های میدانی انجام شده و مستمر از طریق ۳۵۰ هزار نفر ناظر در شعب اخذ رای و هیات‌های نظارت بخش‌ها و شهرستان‌ها و همچنین اخذ گزارش‌های مربوط به صندوق‌ها اعزام بازرس‌های ویژه پس از بررسی روند برگزاری انتخابات و رسیدگی دقیق به شکایات با استفاده کامل از مهلت ۱۰ روزه قانونی، نهایتا در تاریخ ۹ خرداد رسما صحت انتخابات ریاست جمهوری را بدون ابطال حتی یک صندوق تایید کرد که جزو افتخارات کشور است.

همت همکارانم در وزارت کشور انتخاباتی سالم را رقم زد

او تاکید کرد: همت همه همکاران در وزارت کشور در سطوح مختلف صف و ستاد، برگزاری انتخابات سالم و قانونی را رقم زد هر چند در مواردی برخی از آنان مورد سوال و احضار دستگاه قضایی قرار گرفتند که برابر بررسی‌های انجام گرفته قریب به اتفاق آنها، گزارش عملکرد دولت مورد اعتراض بوده است.

عوامل برگزاری انتخابات نهایت تلاش خود را برای صیانت آرا انجام دادند

رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه با قاطعیت اعلام می‌کنم تمام استانداران، فرمانداران و بخشداران و کلیه عوامل برگزاری انتخابات، نهایت تلاش خود را برای عمل به مرّ قانون و صیانت در آراء ماخوذه به عمل آوردند، خاطرنشان کرد: در جریان انتخابات اعتراض و شکایات چندی هم از سوی برخی دستگاه‌های نظارتی واصل گردید که عمده آنها بررسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان به ابهامات پاسخ داد

رحمانی فضلی با اشاره به اعتراض برخی از نامزدهای انتخابات ابراز داشت: ابهاماتی از سوی برخی ستادها، کاندیداها و غیره در مورد کمبود تعرفه‌ها، عدم درج مهر انتخابات بر روی آنها یا شروع دیرهنگام اخذ رای مطرح شده که توسط سخنگوی شورای نگهبان پاسخ لازم داده شد. امیدواریم با پایان انتخابات و تبدیل رقابت‌ها به رفاقت‌ها و آغاز دوره جدیدی از تلاش کشور این موارد نیز رفع گردد.

او اضافه کرد: کندی اخذ رای از دیگر ابهامات بود که به دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رای‌دهندگان و تضمین سلامت انتخابات علیرغم افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبل گریزناپذیر بود.

وزارت کشور لایحه جامع انتخابات را تقدیم خواهد کرد

وزیر کشور با با تاکید بر اینکه رسیدگی عادلانه و برابر توسط دستگاه قضایی به کلیه شکایات ارسالی و آنهایی که از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان ارجاع، احصا و شکایات ستادهای انتخاباتی هر یک از نامزدها، مورد انتظار همگان است، بیان کرد: این کار می‌تواند تاثیرات به سزایی در انتخاباتی آتی داشته باشد. با تجربه انتخابات اخیر از وجود نقایص و ابهامات در قوانین موجود انتخاباتی حکایت می‌کنم که وزارت کشور با مستندسازی تمامی اشکالات در تلاش برای رفع نواقص و ابهامات ضمن تقدیم لایحه جامع انتخابات هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز