خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران:

ارز تا پایان سال تک نرخی می‌شود/ پیش‌بینی رشد اقتصادی شش درصدی برای سال ۹۶/ مطالبات سپرده‌گذاران کاسپین بعد از شناسایی اموال پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۸۷۳

رییس بانک مرکزی از پیش‌بینی افزایش نرخ رشد اقتصادی شش درصدی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: عده‌ای می‌خواهند تزلزل و نگرانی در نظام بانکی کشور ایجاد کنند که این نگرانی کاذب، درست نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ولی الله سیف در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران، درباره جمع‌آوری دست‌چک‌های سیار گفت: این اقدام گامی در جهت ارتقا وضعیت موجود است. یکی از اقداماتی که در دو سال گذشته انجام شده راه‌اندازی سامانه چکاوک است. این سامانه نظمی را برای چک‌های بانکی ایجاد کرد که هم دقت و هم صحت کار را افرایش داده است و اعتبار را به چک برگرداند.

راه‌اندازی سامانه چکاوک در مراحل نهایی است

او با بیان اینکه یکی از مراحل تکمیلی این سامانه به امکان شناسایی چک در مبدا برمی‌گردد که این اقدام باید به صورت الکترونیکی انجام شود، اظهار داشت: قرار است یک سامانه به نام صیاد به سامانه چکاوک متصل شود و راه‌اندازی این سامانه در مراحل نهایی است. یک ویژگی این سامانه، آن است که چک‌ها باید از استاندارد برخوردار باشند و در حال اجرای تمام این مقدمات هستیم. 

نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ دو رقمی بوده است

رییس بانک مرکزی همچنین درباره نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته و پیش‌بینی از این شاخص اقتصادی در سال جاری تصریح کرد: همانطور که می‌دانید بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۹ ماه اول سال گذشته رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصد اعلام شد و نرخ رشد اقتصادی در کل سال ۹۵ بالای ۱۰ درصد و دو رقمی بوده است.

نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بالای شش درصد است

سیف با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش رشد اقتصادی نفت است، خاطرنشان کرد: در سال جاری برای نفت محدودیت‌هایی را خواهیم داشت اما خوشبختانه سایر بخش‌ها تحرکات مثبت از خود نشان داده‌اند از جمله بخش صنعت و بخش‌های غیرنفتی. پیش‌بینی می‌کنیم نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بالای شش درصد خواهد بود.

نرخ منطقی سود بانکی نرخ نزدیک به تورم است

او درباره کاهش نرخ سود بانکی ابراز داشت: یکی از کارهای ریشه‌ای که می‌تواند به صورت پایدار در منطقی شدن نرخ سود تاثیر بگذارد، اصلاح نظام بانکی است. نرخ منطقی سود بانکی نرخ نزدیک به تورم است. هم‌اینک تورم ما تک رقمی و نزدیک به ۹.۵ درصد است و نرخ سود هم باید در حول این رقم باشد.

برخی‌ها می‌خواهند تزلزل و نگرانی را به بانک‌ها نسبت دهند

رییس بانک مرکزی ادامه داد: برای تحقق این هدف مهمترین پروژه‌ای که باید انجام شود، بحث اصلاح نظام بانکی است که خوشبختانه این اقدامات شروع شده و کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌ایم. البته برخی‌ها هم به غلط می‌خواهند تزلزل و نگرانی را به بانک‌ها نسبت دهند. ما ضمن اینکه قبول داریم باید اصلاحات جدی در بانک‌ها انجام شود، می‌گوییم این نگرانی‌های کاذبی را که عده‌ای برای مردم ایجاد کرده‌اند، درست نیست. بانک مرکزی به ترتیب برنامه‌های خود را در جهت پایداری نظام بانکی به کار می‌گیرد، نتایج را هم اعلام می‌کنیم.

مشتقات ارزی به طور قطع می‌تواند وارد بورس شود

سیف درباره ورود ارز به بازار بورس بیان کرد: دو مطلب در اینجا مورد سوال قرار می‌گیرد؛ یکی خرید و فروش فیزیکی ارز و دیگری بحث مشتقات ارزی. مشتقات ارزی به طور قطع می‌تواند وارد بورس شود. این موضوع در شورای عالی بورس هم مصوب شده و در اولین فرصت این امکان می‌تواند راه‌اندازی شود.

او با بیان اینکه خرید و فروش ارز می‌تواند در سامانه‌ای که شبیه به بورس است اما سامانه بین بانکی است، انجام شود، یادآور شد: بازیگران این سامانه بانک‌ها هستند و خریداران و فروشندگان عمده آن بانک‌ها خواهند بود که بانک مرکزی هم در آن سامانه حضور خواهد داشت. بانک مرکزی در حال آماده‌سازی این سامانه است.

پایان سال ارز تک نرخی می‌شود

رییس بانک مرکزی درباره تک نرخی شدن ارز عنوان کرد: تک نرخی شدن ارز هم جزو برنامه‌های سال جاری است و به احتمال زیاد تا پایان سال ارز تک نرخی می‌شود.

بانک مرکزی بر رفع مشکلات موسسات مالی متمرکز شده است

سیف درباره موسسه مالی کاسپین و مشکلاتی که برای سایر موسسه‌ها ایجاد شده است، گفت: یکی از اقدامات بانک مرکزی که به صورت جدی بر روی آن متمرکز شده است، رسیدگی به مشکلات این موسسات و رفع مشکل مالی موسسه‌ها است. هدف هم این است که خسارات مردم را به حداقل برسانیم. واقعیت این است که تعدادی موسسه بدون مجوز شکل گرفته‌اند و در نتیجه موجب ایجاد بی‌نظمی‌هایی شده است. خوشبختانه مراجع قضایی وارد موضوع شده‌اند و همکاری‌های بسیار خوبی داشتند.

مطالبات مردم بعد از شناسایی اموال موسسات اعتباری پرداخت می‌شود

او افزود: درباره تک تک این مشکلات، بانک مرکزی و دولت با همکاری مراجع قضایی وارد کار شده است. عمده‌ترین قسمتی که بانک مرکزی به آن ورود کرده، شناسایی اموال است که این اموال مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. قرار است بعد از اینکه اموال تثبیت شد شروع به پرداخت کنیم کما اینکه در ارتباط با موسسه مالی فرشتگان این روند طی شد. بعد از شناسایی اموال خسارات‌ها و مطالبات مردم پرداخت شد.

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه با این شیوه مردم می‌توانند این اطمینان را داشته باشند بانک مرکزی حداکثر تلاشی که می‌تواند انجام دهد را به کار گرفته است، اظهار داشت: هیچ موضوعی مبنی بر اینکه به دلیل حساسیت‌ها رفع این مشکلات کنار گذاشته شده وجود ندارد و خوشبختانه با همکاری‌هایی که وجود دارد این روند در حال انجام است. به تدریج پرداخت مطالبات از رقم پایین شروع و به تدریج تا سقف‌های بالا پرداخت خواهد شد. متناسب با شناسایی اموال، سقف مطالبات مردم تعیین و پرداخت‌ها افزایش می‌یابد.

سیف تاکید کرد: توصیه جدی من به مردم این است که مراقبت کنند که پدیده‌های دیگر اینچنینی رخ ندهد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز