خبرگزاری کار ایران

مرعشی در نشست خبری مطرح کرد؛

جزئیات چگونگی بسته شدن لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان در تهران/ دعوت از ۵۰۰ نفر برای انصراف از انتخابات

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۶۷۱

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جزئیات بستن لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین مرعشی در نشست خبری امروز خود با اشاره به انتخابات سال ۸۴ اعلام کرد: سال ۸۴ ، سال سقوط آزاد در عرصه سیاسی بود که هم جبهه اصولگرایی و هم اصلاح طلبی دچار یک آشفتگی شده و با کاندیداهای متعدد وارد میدان شده و درنتیجه دو جریان اصیل سیاسی حذف شده و جریانات ناشناخته‌ای ظهور پیدا کردند که برای ما که از ابتدا ماهیت آنها را می‌شناختیم روشن بود که آنها فاقد هویت ملی، مذهبی و انقلابی هستند.

عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد:‌ با این حال با سپری شدن زمان ۱۲ ساله بر همگان آشکار شد با چه جریان بی‌ریشه و بی‌هویتی مواجه هستیم.

او با بیان اینکه بعد از سال ۸۴ اصلاح‌طلبان به عنوان بخش مهمی از نظام جمهوری اسلامی توانستند برای بازسازی جبهه اصلاحات تلاش‌های موفقی را به انجام برسانند، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان تا این لحظه دو تمرین جمعی موفق را داشته که یکی تمرین سال ۹۲ بود که باوجود عدم حضور کاندیدای اصلاح طلب و محدودیت‌هایی که برای برخی ظرفیت‌های ما پیش آمد و آقای هاشمی نیز ردصلاحیت شدند، از میان جبهه اصولگرایان معتدل دست به انتخاب زدیم.

مرعشی از انتخاب روحانی و انصراف عارف به عنوان یکی از جلوه‌های مهم تشکیلاتی توام با خردورزی حکمیانه و با اتکا بر منافع ملی یاد کرد و افزود: مانور دوم ما در انتخابات محلس دهم بود که باوجود تمام محدودیت‌ها توانستیم دومین گام را هم با موفقیت برداشته و به ویژه در شهرهای بزرگ به پیروزی کامل برسیم.

او یادآور شد:‌ انتخابات امسال دو جلوه دارد. جلوه نخست در حمایت از حسن روحانی است که این حمایت در تصمیم به اتفاق آرای شورایعالی نمود یافت و با معرفی آقای جهانگیری به عنوان کاندیدای دوم این جریان نمایان‌تر شد.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه بخش دوم مربوط به انتخابات شوراها است، گفت: باوجود اینکه کاندیداهای مورد نظر و ظرفیت‌های خوبی را در صحنه داشتیم، در مرحله اول یک فراخوان ارائه کردیم که حدود ۷۰۰ نفر از تعداد ۳۰۰۰ کاندیدای تایید صلاحیت شده این فراخوان‌ها را  پر کردند.

او ادامه داد:‌ در مرحله بعد یک تیم کارشناسی ۱۴ نفره تشکیل دادیم که به مدت سه هفته اظهارات کاندیداها را به عدد و ارقام تبدیل کردند. گام سوم این بود که کسانی که بیسترین امتیازات را داشتند به مرحله بعدی منتقل کردیم و براساس تقسیم کار تخصصی، تخصص های موردنیاز را احصا کردیم و درنتیجه برای مدیریت شهری ۴ کرسی، برای معماری و شهرسازی ۳ کرسی، محیط زیست ۲، بهداشت و سلامت ۱، خدمات پیشرفته و شهر تکنولوژی ۱ کرسی، امور اجتماعی ۳ کرسی، مالی ۱ کرسی و بخش حقوقی هم ۱ کرسی انتخاب کردیم.

مرعشی افزود: این ۱۵۰ نفر را براساس تحصیلات و سوابق حرفه‌ای بین این گروه ها تقسیم کرده و بعد همه را دعوت کردیم و با توجیه آنها و انتقال اطلاعات از آنها خواهش کردیم که خودشان در انتخاب افراد اصلح به ما کمک کنند و انتطار داشتیم این افراد برای هر کرسی ۳ نفر را انتخاب کنند اما از آنجا که همه این افراد دارای تجربه و صلاحیت بودند، خودشان متوجه شدند انتخاب کار سختی است و از میان این ۱۰ گروه هیچ کدام دست به انتخاب زدند و تصمیم گرفتند دوباره اختیار کار را که شورایعالی به کاندیداها تفویض کرده بود به شورایعالی بازگردانند.

مرعشی درباره برخی انتقادها از لیست اصلاح‌طلبان مبنی بر ناشناخته بودن برخی از اعضای لیست گفت:‌ یکی از دلائلی که وقتی لیست منتشر شد گفتند ما این افراد را نمی‌شناسیم رعایت سهمیه بود. چراکه بنا داشتیم اولا زنان و در ثانی جوانان را وارد عرصه مدیریت شهری کنیم. درنتیجه در معماری و سهرسازی از سه کرسی، یک کرسی سهم زنان و یک کرسی سهم جوانان شد.

او ادامه داد:‌ از این رو تنها کرسی بهداشت محیط به زنان و تنها کرسی شهر هوشمند به جوانان و از سه کرسی اجتماعی دو کرسی به زنان رسید و از دو کرسی بودجه و مالی نیز یک کرسی به جوانان رسید.

این عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان اضافه کرد:‌ در کرسی خدمات پیشرفته و شهر هوشمند که سهم جوانان بود آقایان نادمی و فراهانی به شورایعالی معرفی شدند. در کرسی‌های امور اجتماعی یک کرسی زنان و جوانان خانم‌ها بهاره آروین و نادره رضایی و برای کرسی دوم هم خانم‌ها امانی و میرسارلو و برای کرسی سوم هم آقایان مسجدجامعی و فرنیان، برای کرسی حقوقی آقایان علیزاده طباطبایی و امینی، برای کرسی‌های عمران و حمل ‌و نقل زلزله نیز آقایان محسن هاشمی، سرخو، تقواییان، برای کرسی محیط زیست یک کرسی متعلق به خانم ها بود که خانم ها صدراعظم نوری و طاهریان و برای کرسی دوم آرش حسینی میلانی و آقای زمانی معرفی شدند. برای کرسی‌های معماری و شهرسازی خانم ها ملیحه باقری و نژادبهرام و برای کرسی دوم آقای علی اعطا و حسین احمدی و برای کرسی سوم این حوزه آقایان حبیب زاده و نوذرپور معرفی شدند.

او افزود: برای چهار کرسی مدیریت شهری جمع زیادی بودند  از جمله حقانی، صوفی، شجاع موریان، سید افضل موسوی، دنیامالی و بسیاری دیکر از دوستان و در رای گیری انجام شده آقایان الدیری، رباطی، میرلوحی، حق شناس، تندگویان سالاری مهرعلیزاده خون چمن و آقای صمدی هم در جلسه شورایعالی اضافه شد تا نه نفر معرفی شوند.

مرعشی اضافه کرد: برای انجام رای گیری خانم فرامرزی به عنوان دبیر شورایعالی ساز و کار دقیقی تهیه کرد و بعد از رای‌گیری به صورت مخفیانه به لیست نهایی رسیدیم. فرآیند این کار صرف نظر از اینکه بخش زیادی از نیروهای لایق ما در لیست نهایی نیستند و نبودن هر یک از آنها همچون قطع عضو سخت و رنج آور بود اما به هرحال مجبور بودیم دست به این انتخاب بزنیم. چراکه تعداد کرسی ها محدود بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران، گفت:‌ این لیست نتیجه کار جمعی اصلاح طلبان بوده و هیچ حزب و فرد و شخصی اعلام نظر خاص نداشته و لیست بر اساس خرد جمعی تهیه شده است. هرچند که اگر قرار بود هر یک از ما شخصا دست به انتخاب بزنیم ترجیحات دیگری داشتیم اما وقتی قرار است کاری را جمعی انجام دهیم باید تسلیم خرد جمعی باشیم.

او ادامه داد:‌ نکته دوم مربوط به دموکراتیک بودن این انتخاب و ضرورت پایبندی به آن است. همه این افراد میثاق‌نامه‌ای را امضا کردند که در یک بند آن بر لزوم انصراف افراد خارج لیست به نفع لیست تاکید شده است. نکته دیکر اینکه ما انتخاب را در یک مقطع برعهده کاندیداها گذاشتیم و خودشان متوجه سختی کار شدند. چون انتخاب بین اصلح‌ها است. به هر حال این لیست علی رغم همه انتقاداتی که در ابتدا کمی تند مطرح شد، همه به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای جز حمایت از این لیست نداریم.

او ادامه داد:‌ نکته مهمی که ما را با مشکل جدی روبرو کرده، این بود که با تعداد زیادی از افراد صالح روبرو بودیم و کرسی های محدود. درنتیجه تصمیم مجلس برای کاهش کرسی های شورای شهر تهران اشتباه بوده است. امروز برخی مناطق ۲۲ گانه تهران بیش از یک استان بزرگ جمعیت دارند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت‌: بنا داریم پیشنهادهایی را آماده و از طریق فراکسیون امید به جریان بیاندازیم تا شوراهایی را در مناطق ایجاد کنیم و به سمتی برویم که شورای شهر تهران منتخب شورای مناطق باشد. وقتی در شهر تهران ۳۰۰۰ نفر متقاضی هستند و ۷۰۰ نفر متقاضی حضور در لیست اصلاحات هستند چرا نباید شرایطی فراهم شود که از همه این ظرفیت ها استفاده کنیم؟

دمرعشی گفت: با عذرخواهی از جوانان و بزرگانی که نتوانستیم در لیست در خدمت شان باشیم، همه را به حمایت از لیست دعوت می‌کنم. امشب قرار است با دعوت از ۵۰۰ نفر از این بزرگان نهضت انصراف را آغاز کنیم که امیدواریم این روند در جریان اصولگرایی نیز رخ دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز