خبرگزاری کار ایران

در مناظره نیمه راه مطرح شد؛

رامین: در دوران معاونت من حتی یک روزنامه‌نگار هم دستگیر نشد/ شریعتی: عملکرد وزارت کشور دولت یازدهم در دفاع از آزادی‌های سیاسی مثبت بوده است

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۲۷۵

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم با بیان اینکه هیات نظارت بر مطبوعات در همه دولت‌ها ثابت است، اظهار کرد: معاون مطبوعاتی در این هیات حق رای هم ندارد. حالا ممکن است شما محیطی ایجاد کنید که انگار او مسئول قلع و قمع معاونت مطبوعاتی بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا  قرار بود که عصر امروز  مناظره علی شکوری راد دبیر حزب اتحاد ملت با محمد علی رامین معاون مطبوعاتی دولت احمدی نژاد در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شود که به گفته دبیر انجمن اسلامی دانشکده علوم سیاسی به دلیل عدم اعطای مجوز برای حضور شکوری‌راد، در این مناظره به جای او، سعید شریعتی در مقابل رامین در مناظره شرکت کرد.

در ابتدای مناظره بیانیه ای از سوی دبیر انجمن اسلامی در تقبیح عملکرد یکی از دانشجویان این دانشکده در روز گذشته در برنامه تریبون آزاد و توهین او به زنان قرائت شد.

محمد علی رامین در ابتدای صحبت های خود در محل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر کسی به هر علت یا ماموریتی کار خلافی انجام داد آیا باید آن را مستمسک نوشتن بیانیه کرد؟ گفت: صورت مساله را نباید تغییر داد. ما همه معتقد به نظامی هستیم که از دل انقلاب برخاسته و با آرمان‌های مشخص همه می‌خواهیم در خدمت ملت باشیم و بر اساس عقلانیت نه احساسات عمل کنیم. بیانیه برای کار کسی که غیر عقلانی برخورد کرده و توسعه آن اقدام به رقیب و جریان سیاسی مناسب نیست. کار یک نفر را نباید به یک جناح نسبت داد.   

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم درباره عملکرد دولت یازدهم در برخورد با نشریات منتقد گفت: کشور ما قانون دارد و این را نمی‌شود برای دولت‌ها تغییر داد. اگر هر دولتی باشد و جمعی کشور را به آشوب بکشند دولت باید با آنها مقابله کند. فرق نمی‌کند دولت چپ است یا راست.

او با بیان اینکه برای آرامش و نظم در جامعه قانون وجود دارد و هر کس خلاف این قانون حرکت کند باید جلوی آن ایستاد، اظهار کرد: گاهی قانون جلوی دولت‌ها را هم می‌گیرد چون دولت‌ها می‌خواهند کار غیر قانونی انجام دهند. قانون گرایی یکی از معیارهای تمدن ماست و نباید دنبال این باشیم که دولت‌ها را آزادی‌خواه یا مستبد بخوانیم. ما هیچ دولت مستبدی نداشتیم. از اول انقلاب گاهی دولت‌ها کاری می‌کنند که قانون در مقابل آشوب‌ها بایستند. این قانون است که ایستاده نه دولت.

معاون مطبوعات وزارت ارشاد دولت دهم ادامه داد: در هیات نظارت بر مطبوعات، هفت شخصیت حقیقی و حقوقی داریم که اینها مسئولیت دادن و یا سلب مجوز را بر عهده دارند. این هیات نظارت در همه دولت ها ثابت است. معاون مطبوعاتی در این هیات حق رای هم ندارد. حالا ممکن است شما محیطی ایجاد کنید که انگار او مسئول قلع و قمع معاونت مطبوعاتی بوده است.

سعید شریعتی در واکنش به بیانیه انجمن اسلامی گفت: قبل از اینکه اینجا بیایم این موضوع را در توییتر دیدم. متاسفم جوان ایرانی به نقطه‌ای از شوریدگی ذهنی تحت تاثیر فضای اطرافش می‌رسد که چنین کاری می‌کند .

در دولت گذشته بدیهی‌ترین اصول اخلاقی در سطوح اجرایی کشور زیر پا گذاشته شد

عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: در طول نهم و دهم بدیهی ترین اصول اخلاقی در سطوح اجرایی کشور زیر پا گذاشته شد. وقتی در مجلس فیلم غیر اخلاقی یک مسئول پخش شد، وقتی در مناظره عکس همسر کاندیدای رقیب را نشان می‌دهند و بگم بگم راه می‌اندازند نه ایشان بلکه مجموعه تفکر او این اقدامات را کردند و طبیعی است که این فضا بسیاری از جوانان ما را به انحطاط فکری کشاند و متاسفم که آن را نادیده می‌گیریم و به یک فرد نسبت می‌دهیم. معتقدم این سنتی است که در جاهای دیگر نفوذ می‌کند.

افشاگری و پرونده‌ سازی ابراز افرادی است که پایگاه اجتماعی ندارند

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: تحریک عواطف عمومی، افشاگری و پرونده‌سازی ابزار کسانی است که در افکار عمومی پایگاه درستی ندارند و می‌خواهند برای خود فضاسازی کنند.

شریعتی افزود: تاریخ مطبوعات در جمهوری اسلامی فراز و نشیب زیادی داشته و معاونان زیادی در این سمت قرار گرفته‌اند اما از جامعه مطبوعات یکی احمد بورقانی و دیگری آقای رامین هستند که در این سمت قرار گرفتتد. اما خاطره ای که از احمد بورقانی ماند و خاطره‌ای که از رامین مانده خیلی متفاوت است. خیل طرفداران این دو فضا را فراموش نمی‌کنند. یک فضا فضای گشایش و فضای دیگر فضای بستن و توبیخ است. الان همه از قانون می گویند. قانون جنبه آمرانه و حقوقی دارد که رفتار مردم و جامعه را پیش بینی می‌کند. دوستان ما در دولت گذشته به رفتار آمرانه توجه داشتند اما ما بیشتر به رفتار پیش بینی کننده قانون توجه داشتیم.

عملکرد وزارت کشور در دفاع از آزادی‌های سیاسی مثبت بوده است

شریعتی در خصوص عملکرد احزاب در دولت یازدهم  اظهار کرد: چهار سال مستمر فضای امنیتی بر کشور حاکم بود و تحرکات احزاب و جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی زیر ضرب نیروهای امنیتی بودند و این جریان هنوز ادامه دارد. همین امروز به دکتر شکوری‌راد مجوز ندادند چرا که احتمالا گفته اند ایشان فعال سال ۸۸ بوده است. اما حقیقت این است که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و روحانی یکی از موفق‌ترین وزارت‌خانه‌ها با اینکه آقای رحمانی فضلی در جریان اصلاحات دسته‌بندی نمی‌شود و اصلا یکی از نیروهای شناخته شده جریان راست است اما انصافا عملکرد وزارت کشور در دفاع از آزادی‌های سیاسی و مجوز به احزاب و تشکل‌های سیاسی و بازآفرینی فضای سیاسی و کم کردن فضای امنیتی در کشور مثبت بوده است.

او با بیان اینکه هنوز در برخی شهرستان‌های فضای امنیتی غلبه دارد، افزود: جهت حرکت درست بوده است و ما توقع نداریم از فضای ۸۸ یکباره به فضای سال ۷۶ و ۷۸ برسیم. در این دولت احزاب و تشکل‌ها و فعالیت سیاسی با آزادی بیشتر و دستی‌بازتر  با جامعه طرف بوده‌اند و عملکرد آنها از این جهت جای تقدیر دارد.

در ادامه این نشست رامین در خصوص عملکرد احزاب و گروه‌های سیاسی در دولت یازدهم گفت: می‌خواهم بحث را علمی‌تر و عینی‌تر کنم. اینجا بحث باندگرایی و گروه‌گرایی برای دانشجوی دانشگاه حقوق مناسب نیست. مناسب نیست یک معاون مطبوعاتی را فرشته نشان دهیم و یک نفر را برعکس. البته من داعیه ندارم که توضیح دهم آن روز قرار بود ایران را به سوریه تبدیل کنند و چه تلاش هایی انجام گرفت که مطبوعات بمانند و تقویت شوند.جریانی می‌خواست از مطبوعات برای تقابل با نظام استفاده کند و نظام را وادار به کنش نسبت به مطبوعات کند. من روبروی این جریان ایستادم و تلاش کردم رابطه مطبوعات با حاکمیت و مردم  با حاکمیت را تقویت کنم. رسانه‌ها باید حلقه واسط بین مردم و حاکمیت شوند و یک رکن ماندگار در جامعه باشند.

در دوران معاونت من حتی یک روزنامه‌نگار هم دستگیر نشد

معاون مطبوعاتی دولت دهم افزود:‌ در دوران معاونت بنده، با مدیریت من شرایط گرچه به ظاهر خشک بود اما حتی یک روزنامه نگار دستگیر نشد.  قبل و بعد از دوران من چنین چیزهایی  بود اما در چهارده ماه من نبود. حتی یک روزنامه نگار از کشور فرار نکرد. شخصا به رسانه‌ها سر می زدم و از نگهبان‌ها گرفته تا مدیر مسئول حرف می زدم که نکند خود را با یک خلاف، گیر قانون بیاندازند.

 او ادامه داد:‌هرچه در جامعه ارزش پیدا می‌کند برای سود آوری آن است. اگر حزب ارزش دارد، برای سود آوری این حزب باید  در خدمت جامعه باشد. حزب برای این مهم است که اهداف مردم را پیگیری می‌کند حال اگر یک حزب برای تقابل با مردم باشد یا یک رسانه برای تقابل با مردم باشد خلاف فلسفه وجودی آنها است.

رامین با بیان اینکه مطبوعات چه در نظام سکولار و چه نظام دینی فلسفه وجودی دارند، اظهار کرد: چرا مردم ما حزب گرا نیستند؟  چون حزب یک نهاد غیر مردمی است. نهادی است که بک باند است و هر کس پشت صحنه طراحی می‌کند تا آن را بر مردم حاکم کند.

او ادامه داد: همه دولت‌هایی که داشتیم تلاش کردند که حزب دولتی تشکیل دهند. احزاب دولتی یکی از شاخص‌های آن در دولت هاشمی حزب کارگزاران و در دولت خاتمی حزب مشارکت و در دولت احمدی‌نژاد هم که ابتدا می خواست این گروه کار را کند ولی نکرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این دولت کنونی می‌خواهد احزاب را در خدمت اهداف خود قرار دهد، افزود: این دولت از احزاب برای تبعیت از خودش بهره می‌گیرد لذا احزاب تشکیل نمی‌شوند. سو استفاده از احزاب، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد سبب هدر رفتن ظرفیت های آنها می‌شود حالا اگر در این دولت ده حزب دیگر هم شکل بگیرد، مگر قرار است مدیحه سرای این دولت باشند؟ هرچه دولت گفت چون پول و امکانات می دهد بله قربان بگوید جای پایش را نمی‌تواند محکم کند.

شریعتی در پاسخ به صحبت‌های رامین درباره احزاب گفت: من این نگاه قیم مابانه را قبول ندارم و درست نیست بگوییم احزاب باید فلان باشد یا فلان نباشد. کسانی که طبق قانون تشکیل حزب یا سازمان می‌دهند علیرغم اینکه احزاب قانونی نیاز به مجوز وزارت کشور ندارد اما قانون ما این را به ماده ده کمیسیون احزاب موکول کرده و مجوز را لازم می داند.

خوشنام‌ترین افراد سیاستمدار ایران در حزب بودند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این تلقی که حزب باند است خلاف است. خوشنام‌ترین افراد سیاستمدار ایران در حزب بودند. شهید بهشتی حزب را مامن خود می‌دانست.آقای رفسنجانی و ناطق نوری و ... همه در احزاب بودند. تفکری که سازمان یابی مردم را نمی‌پسندد و می‌خواهد با انگ‌زنی جامعه را اتمیزه کند با تشکیل هسته‌های سیاسی مخالفت می کند چراکه در جامعه اتمیزه می‌تواند از طرف مردم صحبت کند اما وقتی حلقه‌های تشکل احزاب صورت می گیرد دیگر کسی نمی‌تواند از سوی مردم صحبت کند و بگوید مردم دولت روحانی را نمی‌پسندد. کدام مردم را می گویید؟

وابستگی حزب به دولت برای جامعه مفید نیست

رامین با بیان اینکه بهتر است بحث را منطقی پیش ببریم، گفت:  کجای سخن من قیم مآبانه بود. عرض کردم اگر احزاب با ویژگی خاص احزاب باشد مفید است اما وقتی وابستگی به دولت داشته باشد، مفید برای جامعه نیست. من اسم دولت نیاوردم. قدیمی‌ترین احزاب به دلیل ویژگی‌هایی که دارند نتواستند در میان مردم جای پا پیدا کنند.

او ادامه داد: معتقدم باید آسیب شناسی کنیم که یک حزب و رسانه چگونه می‌تواند فعال باشد و منافع کشور را ورای مرزهای کشورش دنبال کند. حزب می‌تواند برای تحقق اهداف جامعه گام بردارد. من نگفتم احزاب باند هستند.گاهی اوقات یک فرد محور یک باند است. اگر نگاه احزاب ملی باشد خیلی خوب است و ضرورت هم دارد اما اگر خلاف این باشد مردم آن‌را تحویل نمی‌گیرند.

در ادامه این نشست رامین در پاسخ به این پرسش که در حوزه سیاست خارجی، قدرت ایران در عرصه بین المللی در دولت یازدهم چه تغییری کرده و آیا وجهه خوبی کسب کرده یا خیر گفت: دویست کشور در عرصه بین‌الملل هستند اما چند کشور قیم مآبانه رفتار می‌کنند. ما به عنوان یک کشور اسلامی چطور با این قیم‌ها طرف هستیم. چرا به آزادی ملی توجه نمی‌کنیم؟ اگر آزادی‌خواه هستیم چرا این قیم مآبی را باید بپذیریم و وقتی چند قدرت اراده کردند ما بپذیریم فناوری هسته‌ای را بگذاریم کنار. این چه سیستم فکری است که ما در اینها تبعیت کنیم و بگوییم این افتخار است که در روابط بین الملل چنین و چنان کردیم.

او ادامه داد : مذاکره همواره یکی از ابراز های تعامل جهانی است و این را کسی نهی نکرده است. من جز منتقدین بودم که از ابتدا گفتم آقای دولت یازدهم و کمیسیون امنیت ملی و وزیر خارجه این شیوه‌ای که شما دنبال می‌کنید به نتیجه نمی‌رسد و شما را وادار می‌کنند در جلسات پنج به علاوه یک که چند هزار کارشناس را پشت خود دارد هر حرفی را بالا پایین می‌کنید و شما خود را محدود کردید به چند کارشناس و از نخبگان استفاده نمی‌کنید و در نهایت ناگزیر هستید از آنها تبعیت کنید.

رامین ادامه داد: من طرحی به وزارت خارجه دادم و گفتم من می‌دانم این مسیری که شما می‌روید در آخر خودتان نا راضی هستید. اجازه دهید من این طرح را آماده کنم و وقتی شما به این نتیجه رسیدید که به ثمری نمی‌رسید و نتوانسته‌اید من این طرح را به عنوان یک شهروند اجرایی کنم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم خاطر نشان کرد: سال ۸۰ که آمریکا ایران را محور شرارت خواند در این دانشگاه سمیناری برگزار کردم تحت عنوان جهان پس از آمریکا که کل اوضاع و فضای ذهنی آن روز را تغییر داد. آنها فهمیدند دست ما در برابر تهدیدات آمریکا خالی نیست. ابتدا گفتند این برجام برای رفع تحریم ها بوده بعد گفتند آفتاب تابان است و آب و نان ما به آن بستگی دارد بعد گفتند سایه جنگ را از سر کشور برداشت. صنعت هسته‌ای را تعطیل کردند، دانشمندان را بیکار کردند و حالا می‌گویند در نیمه راهیم. چه باید بکنیم؟ هرچه این قیم‌های جهانی گفتند باید عمل کنیم؟ در بحث تجارت تولید نکنیم؟ نفت بفروشیم و واردات داشته باشیم؟ در قضایای منطقه تسلیم آمریکایی ها باشیم؟ این نیمه راه است؟  وقتی یک عاقل متوجه شد یک مسیر اشتباه بوده باید بازنگری کند و برگردد نه اینکه اصرار کند و هرچه قیم‌های جهانی گفتند تکرار کند.

انکار هلوکاست از طرح‌های رامین بود

شریعتی در ادامه سخنان رامین گفت: اینجا دانشکده حقوق است و باید به حقوق بین‌الملل نیز پرداخت.یک سری افراد تخیل را به عنوان سیاست یک جریان تبیین کردند  اما باید در عمل به این توجه کرد که قانون در نهایت اثرگذار است نه تخیلات. طرح هلوکاست و انکار هلوکاست از طرح‌های آقای رامین است که آن را پیشنهاد دادند.

رامین در واکنش به سخنان شریعتی گفت: در طول حضورم در تاریخ انقلاب نافی چیزی نبودم بلکه مدعی بودم. بررسی هلوکاست یک کار پژوهشی و ارتباط با دانشمندان است و نباید به نفی یک موضوع منجر شود.

شریعتی در واکنش به گفته رامین گفت: قصد و غرض شما مهم نیست بلکه باید دید هر دفعه موضوع هلوکاست یا شعار علیه اسرائیل مطرح شد، این موضوع سبب تقویت اسراییل شد. محو اسراییل و این دست شعارها که داده می‌شود و معلوم نیست چه نفعی برای امنیت ما دارد، نتیجه آن اجماع جهانی علیه ایران و اجماع به نفع اسراییل شد.

عضو حزب اتحاد ملت با بیان اینکه ما در برخورد با دنیا دو روش داریم که یکی تعامل با دنیا و دیگری تقابل با دنیا و در این میان بینابینی وجود ندارد، ادامه داد:  ما براساس منافع می‌توانیم اهل گفت‌وگو و مذاکره باشیم و منافع را با تعامل کسب کنیم یا به سمت ماجراجویی برویم و مشمول فصل ۷ شورای امنیت شویم و شرایط نفت در برابر دارو و غذا را تجربه کنیم و سرنوشت صدام را برای خود در دنیا تکرار کنیم. تنها کشوری که توانسته از فصل ۷ خارج شود به همت همین مذاکرات ایران بوده است در حالیکه آقای رامین معتقداست این مذاکرات برای ما نفعی ندارد.

برجام راه آگاهانه‌ای بود که نظام و دولت انتخاب کردند

او یادآور شد: معتقدم ۷۰۰ میلیارد دلاری که در دوره احمدی نژاد تباه شد ما را بسیار عقب انداخت و کم از خسارات جنگ تحمیلی نیست. ۸ سال ماشین مملکت را ته دره بردند حالا پس از ۴ سال که راه افتاده به سرعت آن ایراد می‌گیرند. برجام یک راه آگاهانه بوده که توسط نظام و نه دولت انتخاب شده و زبده ترین کارشناس ها این مسیر را طی  کردند و از طریق رهبری حمایت شدند و تا انتها پیش رفت و فکر نمی‌کنم تا الان هیچ بدعهدی از طرف ۵ +۱ و ایران نشده است.

شریعتی گفت: برخی تحریم‌های ایران مربوط به حقوق بشر است که ظالمانه صادر شده است. آقای رامین تحریم شامل حالشان شده و می‌توانند توضیح دهند در دولتی کار کرده که به نقض حقوق بشر متهم شده و گرنه ایشان جز هسته‌ای نبودند که تحریم شوند. اینکه چقدر رفتار خودمان باعث می شود تحریم شامل حال ما شود بسیار موثر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقای روحانی اینکه می‌گوید نیمه راهیم یعنی اعتمادسازی با دنیا و تنش زدایی صورت گرفته است. اگر ما صادقانه طی کنیم مسیر را اینگونه نیست که دنیا کدخدا داشته باشد. ایران با قدرتی که دارد می تواند نقش موثری داشته باشد.

رامین در پاسخ به شریعتی گفت: دنیا یک واژه حقوقی است. کشورهایی که هیچ خصومتی با ما ندارند یا کشورهایی که با ما خصومت دارند. صد و هشتاد، نود کشور مشکلی با ما ندارند و روحانی کلیدش را می‌دهد به کد خدا و می‌گوید باید با خود کدخدا صحبت کرد. این نگاه قیم پذیرانه روحانی بزرگترین معضل برای خود ایشان است. این نگاهی حقارت پذیر است. یک رسانه مستقل نقد می‌کند نه تعریف و تمجید.

او ادامه داد : ایشان می گوید تحریم‌های هسته‌ای تمام شده حالا تحریم غیرهسته‌ای مثل تروریسم مانده ما که حداقل بیست قربانی تروریست داشتیم تروریست پرور شدیم بعد آمریکایی‌هایی که همه جای جهان دست به ترور می‌زنند ارباب ما شده‌اند. ادامه مسیری که در نیمه راهش هستیم حتما ما را تحت قیمومت ارباب و آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها قرار می‌دهد، خیلی خطرناک است.

او ادامه داد : تحریم بنده توسط آمریکایی‌ها به کنفرانس دانشگاه تهران بر میگردد در پانزده مرداد ۸۱ در دوران خاتمی. برای دفاع از رییس جمهور است که در سال ۷۶ متهم شد و دادگاه میکونوس تشکیل شد و رییس جمهور وقت ما اقای هاشمی را تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار دادند. من به عنوان یک ایرانی به شرافتم بر خورد. من تحریم شدم چون به این عمل انتقاد کردم. از دانشگاه اخراج شدم از اروپا اخراج شدم.

شریعتی گفت: ذلت فقط این نیست که در چارچوب موارد پذیرفته شده حقوق بیت الملل حرکت کنیم . ذلت این است که به خاطر کنجکاوی ما تحریم شویم و پیرمردی برای داروی ضد سرطان فرزندش اشک می ریزد چون در بازار نیست. ذلت اینجاست که پانزده میلیون کودک عراقی به خاطر نفت در برابر دارو به مشکل بخورند. ذلت تشکیل حلقه ولاییون در قلب اروپا است که ظالمان را علیه ما تحریک می‌کند. باید دید رفتار ما چه تبعاتی دارد.

او ادامه داد: شما از طرف کجا ماموریت داشتی که در اوج اتهامات علیه ایران به جای اتهام زدایی تشکیل حلقه‌های ولایی بدهید که ما متهم به عمل تروریستی شویم؟ چه کسی به شما ماموریت داده که برای ماجراجویی خودمان حلقه‌هایی تحریک‌آمیز تشکیل دهیم. ما چرا باید پاس بدهیم که آنها  آبشار بزنند؟

رامین در  واکنش به اظهارات شریعتی گفت: اساس موضوعی که آقای شریعتی گفت دروغ بود که بنده در اروپا هسته‌های فداییان ولایت تشکیل دادم. من دانشجوی ایرانی بودم که در اروپا فعالیت می‌کردم. آیا برای اینکه در یک کشور براساس عقایدم فعالیت کنم حکم می خواهد؟ ایا این که اینجا هستم ماموریت می‌خواهد؟ حکم می‌خواهد؟ تمام فعالیت‌های من شخصی بوده است

شریعتی در واکنش به سخنان رامین گفت: اگر شخصی است پس هزینه را از جیب خود بدهید.

رامین در ادامه گفت: من در اروپا ممنوع سخنرانی هستم شما که می‌توانید بروید در اروپا صحبت کنید.

شریعت در پاسخی گفت: من نمی توانم به اروپا بروم چراکه پاسپورتم توسط برخی نهادها توقیف است و نمی‌توانم از کشور خارج شوم.

رامین در ادامه گفت: اگر بحث قانون بین الملل است که قیم ها می گذارند پس این ادمها که در سال ۸ اشوب کردند و قانون را نپذیرفتند و مردم را علیه امنیت ملی تحریک کردند اگر قانون را از قیم ها می‌پذیرند چرا برای قانون کشور خود ارزش قائل نبودند؟

شریعتی با بیان اینکه برجام حل و فصل پرونده هسته‌ای و قطع تحریم‌های مقابل آن بود، گفت: برجام امروز قانون کشور شده و هر دولتی بیاید باید آن را مراعات کند. تحریم‌ها فقط هسته‌ای نبوده و باید تلاش کنیم کشور را از این تحریم ها بیرون بیاوریم. اگر می خواهیم از مقاومت فلسطین حمایت کنیم باید هزینه‌های آن را بپردازیم. برجام یک روند اجرایی دارد و زمانمند است و درست است  کشور ما گل و بلبل نشده اما برگشتن به بازار زمانبر است. قرادادهای نفتی بلند مدت است و در صورتی که بازار از دست برود بازگشت به آن سخت است. الان جمهوری اسلامی همه نیروها را بسیج کرده تا ۳.۸ میلیارد دلار بابک زنجانی را پیدا کند.

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب ادامه داد:‌اگر ما بگوییم هر چقدر می‌خواهید ما را تحریم کنید و برای ما مهم نیست، دنیا که با ما شوخی نداشت و ما را تحریم کرد. این تحریم‌ها تاوان آرمانگرایی توهمی و تخیلی برخی آقایان است که ملت دارد می‌پردازد. اگر ملت راضی است خب بهای آن را می دهد و اگر ناراضی است اعتراض خود را بیان می کند. مسله ۸۸ اینطور نیست که عده‌ای دل درد داشتند و به خیابان بیایند. آنها در همین انقلاب حضور عظیم داشتند و شما آنها را خس و خاشاک دانستید. حضور آنها حاصل ۴ سال تحقیر در دولت احمدی نژاد بود. فرق ملت با شما این بود که چند سالی زودتر از شما فهمیدند این کارها مملکت را به اینجا رسانده است.

رامین در پاسخ به شریعتی گفت: تحریم های فلج کننده به درخواست آشوب گران هشتاد و هشت رخ داد. بحث هولوکاست سال ۸۴ مطرح شد. بحث رسیدن ما به چرخه سوخت هسته ای در فروردین ۸۵ و تحریم ها از سال ۸۸ به بعد بود که تحریم‌های فلج کننده علیه ایران به گفته اوباما رخ داد. این ربطی به هسته ای داشت؟  آیا آشوب های سال ۸۸ به سرکردگی های و موسوی و کروبی رخ داد؟ آقای خاتمی در تمام دیدارهای خصوصی اذعان می‌کند اشتباه کرده است.اما این فضا سازی‌ها آنقدر علیه ایشان است که جرات نمی‌کند بگوید من اشتباه کردم.

رامین ادامه داد : دفاع از اسراییل دون شان این جلسه است. آیا نمی‌دانید می‌خواهند اسراییل را به عنوان قیم منطقه معرفی کنند؟  نمی‌دانید راهی که دارید می‌روید ارباب شما اسراییل است نه آمریکا؟  آیا فکر می‌کنید این پرونده سازی ها علیه ایران را اگر به رسمیت بشناسیم و باد به دنبال حل آن باشیم چه بلایی سر ما می آورد؟ برجام دو توسط دولت روحانی شروع شده و می گوید فرهنگ و آموزش باید تابع ارباب ها باشد. سند ۲۰۳۰ که توسط ارباب ها ایجاد شده و تحمیل شده و دولت ما مجرمانه آن را امضا کرده همه آموزش و پرورش ما را تحت تاثیر می‌گذارد تا نتوانیم فرزندمان را بر اساس دین تربیت کنیم. در سند بعدی به شما میگویند خانواده تعریف جامعی دارد یعنی فقط خانواده سنتی که از زن و شوهر است، نیست. این یک نوع تن است نوع دیگر دو تا زن همجنس باز هستند که می‌توانند خانواده تشکیل دهند یا دو تا مرد همجنس باز نوع بعد چند مرد  و چند زن است.

او افزود : این برجام بعدی شماست که دولت روحانی محرمانه امضا کرده که در سخنرانی رهبری  با آن برخورد شد و گفتند چرا من را مجبور میک‌نید جلوی آن را بگیرم. دولت نیمه راه شما فقط اقتصاد و صنایع شما را نابود نکرده بلکه دارد همه چیز را بر باد می ‌دهد. یک مهلت چهار ساله دیگر به آن بدهید تا ببینید همه چیز را نابود می‌کند.

شریعتی در واکنش به این صحبت رامین گفت شما یا در جلسه خصوصی با خاتمی بودی یا جلسات ایشان را شنود می‌کنید؟

رامین گفت ما دوستان مشترک زیادی داریم که دوستان مشترک ما از ما می‌خواهند که مشکل را حل کنیم

شریعتی گفت آن دوست شما که با خاتمی مشترک است نه دوست شماست نه خاتمی. آقای خاتمی اگر بخواهد پیامی بدهد از طریق شما این کار را نمی‌کند. شما چه جایگاهی برای خود قایل شدید که فکر می‌کنید آقای خاتمی به شما پیام می‌دهد. ملت ایران خاتمی را بزرگ می داند.

 رامین در پاسخ گفت: آنقدر جایگاه سیاسی دارم که در اروپا ممنوع المصاحبه و ممنوع الورود شوم.

شریعتی در ادامه گفت: همین توهم هاست که یک سیاستمدار را به جایگاه احمدی نژاد می‌رساند. شما در جغرافیای سیاسی ایران وزن مشخصی دارید. آقای خاتمی مگر بیکار است باواسطه به شما پیام دهد که می‌خواهد عذر خواهی کند.

او با اشاره به اخلاق و مشی اصلاح طلبی خاطرنشان کرد: مشی خاتمی اخلاقی‌تر از آن است که اگر جایی اشتباه کرده عذر خواهی نکند. افتخار اصلاحات این است که عذرخواه است. اصلاح‌طلب‌ها آماده عذرخواهی هستند. در سابقه اصلاحات یک رییس جمهوری مانند روحانی است که به میان کارگران می رود و فحش می خورد و عدر خواهی می‌کند.

او سپس با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ گفت: درباره اتفاقات سال ۸۸ باید دقت شود که چه کسی دلسوز بود و چه کسی اشتباه کرد. فتنه ۸۸ اغازگرش احمدی نژاد بود. ما سالم کار می کردیم تا شب ۱۳ خرداد با نشاط ترین دوره تبلیغات انتخاباتی  را داشتیم. هیچ کس با کسی دعوا نداشت اما یکباره احمدی نژاد با آن سخنانش بالا تا پایین مملکت را متهم به دزدی کرد. مشکل آقای هاشمی این بود که خیلی زود فهمید این اقا با این مشی و مرام به کجاها می‌رسد.

این فعال اصلاح طلب همچنین درباره آزادی مطبوعات گفت: موضوع اسلام ستیزی در مطبوعات آزاد در واقع جریانی بود که علیه مطبوعات آزاد ایجاد شد.

رامین  در پاسخ به این سوال که سخن‌گوی چه جریانی است گفت: من سخن گوی خودم هستم. آرمانی دارم که با انقلاب آغاز شده و برای تداوم تشیع علوی زندگی کردم و برای زمینه سازی ظهور کار می‌کنم. انتخاب دولت ها از نظر من ابزار این آرمان هاست. من نه قرمز هستم نه آبی. برخی فقط باشگاهی فکر می‌کنند حتی در تیم ملی هم فقط یه هم باشگاهی‌های خود پاس کاری می‌کنند که نه اصول گرا هستم نه اصلاح طلب

او گفت : من سیاسیون را سه گروه می‌دانم گروهی.  ضد انقلاب، گروهی انقلابی که پای آرمان های انقلاب ایستاده و گروهی غیر انقلابی. غیر انقلابی ها محافظه کارند. این ها دو گروهند برخی ملی‌اند و میخواهند وضعیت موجود کشور حفظ شود برخی محافظه کار بین المللی هستند و می‌خواهند دست به ساختار ظالمانه بین المللی زده نشود. این گروه اصلاح‌طلب‌ها هستند. این از نظر سیاسیون است نه بطن جامعه. من نه طرفدار این هستم نه مخالف آن . هر  کس استقلال آزادی جمهوری اسلامی روابط سالم و عزت مند و پیشرفت را بپذیرد من طرفدار او هستم. هرکس در یک مناظره ای چهار تا متلک بندازد برخی بخندند من از این افراد  نیستم.

او افزود : من مشکل دولت ها را  سه چیز می‌دانم اینکه دولت مردان با نظام قانون گذاری ارتباط چندانی ندارند. این افراد وقتی رییس جمهوری میشوند تصمیم میگیرند و قانون جلوی آنها را میگیرد در آخر تبدیل به اپوزیسیون می شوند. مشکل دوم روزنه های گریز از قانون را نمی‌شناسند. برخی افراد قانون را دور می‌زنند و کار را خراب می‌کنند. مشکل سوم این است که دولت مردان شخصیت‌های اجرایی را نمی شناسند و در هنگام انتخاب مدیران کارش سخت است. سال ۷۶ دولت خاتمی را هاشمی چید. این مشکل یعنی عدم اشراف بر قوانین و رخنه های قانونی و نشناختن مدیران سالم.

معاون مطبوعات وزارت ارشاد دولت دهم در خصوص اینکه کدام کاندیدا را ارجح میداند گفت الان کسی آمده که بعد از سی سال مراقبت از قانون غیر از شناخت از افراد متخلف و سالم، آدم سالمی بوده است. این ویژگی را دارد که یک بازیگر ملی است نه حزبی. می‌تواند شایستگان هر جناح را به کار بگیرد و هرگز باندی رفتار نکرده و اپوزیسیون بازی نمی‌کند و انسجام ما را تضعیف نمی‌کند تا بیگانگان را تحریک کند. من به او رای می دهم. اما کسی که در نیمه راه است و مشغول چاله کندن را نباید انتحاب کرد. انتخاب شما سرنوشت شماست. نظام و رهبری این اختیار را به شما داده انتخاب کنید و پای مسیولیت آن بایستید. گاهی برخی مسایل چهل سال شما را دچار مخمصه می‌کند. فرض کنید این ویژگی ها در اقای رییسی هست و حقیقت هم همین است. من ایشان را اهل دروغ پراکنی و جنجال نمی‌شناسم. او اهل عقلانیت است و مشکل جامعه ما را که فقر است می شناسد و تنها مجتهدی است که فقه اسلامی را تدریس کرده است.

شریعتی در پاسخ به این سوال که در این دوره از چه کاندیدایی حمایت می کنید گفت: با افتخار و بدون لکنت زبان از اقای روحانی دفاع می کنم و از همه کسانی که دغدغه ایران را دارند می‌خواهم در روز ۲۹ اردیبهشت به آقای روحانی رای دهند.

او با اشاره به صحبت‌های رامین که می گفت رییس جمهور قانون را نمی‌شناسد اظهار کد: آیا فکر می کنید رییس جمهور قوانین را نمی‌شناسد؟ روحانی بیش از ده سال دبیر شورای امنیت ملی بوده و ۵ دوره در مجلس نماینده بوده و تقریبا سمتی نیست که تجربه نکرده باشد چگونه قانون را نمی شناسد؟

او خطاب به رامین گفت: نمی خواهم در ایام انتخابات  جسارتی کرده باشم. درباره پاک دستی آقای رییسی گفتید. پاکدستی آقای رییسی برفرض که درست باشد اما کافی نیست. باید دید این کشور را با چه کسانی می خواهد اداره کند. آیا با کسانی که در دوران مسئولیت‌شان رانت‌هایی در اختیار مه‌آفرید امیرخسروی و بابک زنجانی گذاشته شده است؟ ما یک پاک دست را دیدیم برای هفت پشتمان بس است

عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: با افتخار روز ۲۹ اردیبهشت در انتخابات  شرکت کنید اصل انتخابات مهم است. حضور شما بازی کردن در صحنه‌ای است که خود بازیگر اصلی آن هستید و بی شک انتخاب شما اثر وضعی تبعی و انتقالی دارد و همانطور که مقام معظم رهبری هم گفتند اگر سایه جنگ و تحریم رفع شد به دلیل حضور مردم بود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز