خبرگزاری کار ایران

ادعای یک رسانه‌ غربی درباره تاثیر مسائل منطقه بر انتخابات ایران؛

کشورهای عربی در مورد تهران اختلاف‌نظر دارند/ یمن کلید حل مشکلات ایران است

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۱۵۱

به ادعای یک پایگاه تحلیلی-خبری آمریکایی، یمن کلید حل مشکلات ایران با کشورهای خلیج فارس است. رئیس‌جمهوری فعلی ایران در انتخابات پیش رو به رفع تنش‌ها با کشورهای عربی برای داشتن دست بالا در مقابل جریان اصولگرایان تندرو نیاز دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری «دیفنس وان» آمریکا، در صورتی که دونالد ترامپ در آخر  ماه جاری به ریاض سفر کند، در خواهد یافت که شش کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس تا چه میزان ایده هایشان با هم در خصوص ایران متفاوت است و این که چطور باید مشکل یمن را در چنین شرایطی حل کرد.

این پایگاه با تاکید بر واگرایی دیدگاه‌ها در میان کشورهای عربی نوشت: این واگرایی همکاری‌ها در خصوص ایران در منطقه را بدون ایجاد درگیری غیر ممکن کرده است. از این رو تلاش‌هایی از قبیل ایجاد ائتلاف نظامی دفاعی مشترک میان این کشورها توسط آمریکا نیز دور از ذهن است. به طور خاص دولت ترامپ به دنبال ایجاد یک ائتلاف نظامی به رهبری سعودی برای جنگ با انصارالله یمن بوده و قرار است این ائتلاف از کمک‌ها و حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا نیز برخوردار باشد.

این پایگاه خبری اذعان کرد که عمان به طور خاص از میان کشورهای شورای همکاری خلیج حاضر به حضور در ائتلافی علیه ایران رغبتی نشان نداده و حتی دیگر کشورهای شورای همکاری به جز عربستان نیز خواستار کاهش تنش ها با ایران هستند.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه حسن روحانی و جواد ظریف رییس جمهور و وزیر خارجه ایران تلاش‌هایی را برای انزوای هرچه بیشتر عربستان در میان سایر کشورهای همسایه آغاز کرده‌اند، نوشت: اما ایران خودش نیز با سیاست‌های داخلی متفاوتی در قبال کشورهای خلیج فارس رو به روست. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز در پیش است و روحانی می‌داند که با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، دست او در برابر اصولگرایان تندرو بسته خواهد شد. کاهش تنش‌ها با کشورهای خلیج فارس میتواند یکی از راه های انتخاب مجدد او در انتخابات پیش رو باشد.

نویسنده این گزارش مدعی شده یمن کلید حل مشکلات ایران با کشورهای خلیج فارس است. بعد از به بن‌بست رسیدن مذاکرات یمنی سال گذشته در کویت ائتلاف به رهبری سعودی  به این نتیجه رسید که تنها با تغییر تعادل نظامی می‌تواند نیروهای انصارالله و متحدانشان را به میز مذاکره برگرداند. این استراتژی، انصارالله را به پشت سواحل دریای سرخ و بندر کلیدی الحدیده برگرداند.

در این گزارش به دخالت سازمان ملل برای حل بحران یمن اشاره کرده و گفته امروز صحبت از توافقی برای انتقال قدرت در بندر الحدیده توسط یک گروه بی‌طرف به رهبری سازمان ملل است. در میان کشورهای عربی عمان به گفت‌وگوهایش با انصارالله ادامه می‌دهد و می‌تواند نقش مهمی در حصول یک نتیجه نهایی بازی کند. از این گذشته روابط سازنده ایران و عمان می‌تواند استمرار همکار‌ های ایران در این زمینه را تضمین کند. از سویی دیگر، تشویق ایران به همکاری با این ابتکار عمل و همچنین کار مشترک با سازمان ملل و نماینده این سازمان در حل بحران یمن می‌تواند نتایج احتمالی را مثمر ثمر تر کند.

در نهایت این گزارش استفاده از دیپلماسی عمانی برای کسب نتایج بیشتر در یمن و اطمینان از این که این کشور دیگر منبع بی‌ثباتی و ناامنی در جهان عرب نیست را پیشنهاد داده و می‌تواند دیدگاه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج‌فارس را با ایران آشتی داده و به نتایجی صلح‌آمیز برای حل درگیری‌های دو سال اخیر در یمن برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز