خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه قرقیزستان در نشست خبری:

قرقیزستان تسهیلاتی برای صدور ویزا به اتباع ایرانی ارائه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۱۶۵

وزیر امور خارجه قرقیزستان تاکید کرد: قرقیزستان به توافقاتی که در جریان سفرهای رسمی منعقد شده است، عمل می‌کند و در این راستا تصمیم‌گرفته تسهیلاتی برای صدور ویزا به اتباع ایرانی ارائه کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بیشکک، ، اردلان عبدالدایف وزیر امور خارجه قرقیزستان در نشست خبری مشترک خود با محمدجواد ظریف گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که حاکمیت قرقیزستان را به رسمیت شناخت و طی این سا‌ل‌ها، دو کشور همکاری‌های دوجانبه خود را گسترش می‌دهند.

نتایج سفر روسای جمهوری را بررسی کردیم

او ادامه داد: امروز با همکارم آقای دکتر ظریف توافقاتی که در چارچوب سفر الماس بیک آتامبایف، رییس جمهور قرقیزستان به ایران در سپتامبر ۲۰۱۵ و سفر رسمی آقای روحانی، رییس جمهوری محترم ایران به بیشکک در دسامبر ۲۰۱۶  را بررسی کردیم و نتایج این سفرها نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد.

رییس پارلمان قرقیزستان به ایران می‌آید

وزیر امور خارجه قرقیزستان افزود: برای تقویت روابط پارلمانی، مبادله هیات‌های پارلمانی را مدنظر داریم و در این راستا سفر رسمی رییس پارلمان قرقیزستان را به ایران خواهیم داست.

عبدالدایف با بیان اینکه برای تحکیم روابط پارلمانی دو کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم، اظهار داشت: قرقیزستان و ایران ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و تاریخی دارند. در حال حاضر، دو کشور درخصوص گردشگری و روابط تجاری با یکدیگر همکاری می‌کنند و اقدامات ضروری را برای بهبود روابط تجاری دو کشور اجرا می‌کنیم.

زمینه‌های همکاری ایران و قرقیزستان

او در ادامه حمل و نقل، صنعت، انرژی، علم و تکنولوژی و صنایع غذایی را از جمله حوزه‌هایی تصریح کرد که قرقیزستان آمادگی خود را برای اجرای پروژه‌های مشترک با ایران اعلام می‌کنیم و برای دستیابی به این هدف توافق کردیم.  

وزیر امور خارجه قرقیزستان اضافه کرد: فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می‌تواند به عنوان یک مکانیسم همکاری مهم به اجرای پروژه های مختلف مساعدت کند.

همگرایی قرقیزستان با اتحادیه اوراسیا امکانات جدیدی برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند

عبدالدایف برنامه درازمدت همکاری دو کشور تا سال ۲۰۲۶ را چشم‌انداز همکاری دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که این برنامه درازمدت برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود. همگرایی قرقیزستان با اتحادیه اوراسیا می‌‌تواند امکانات جدیدی در حوزه‌هایی همچون صنعت، کشاورزی و مواد غذایی برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند و قرقیزستان آمادگی خود را برای صدور محصولات به ایران اعلام می‌کند.

برای همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای توافق کردیم

او ادامه دارد: همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان شانگهای از جمله مواردی هستند که در مذاکرات امروز مورد بررسی قرار دادیم.

آمادگی ایران و قرقیزستان برای مقابله موثر با تروریسم بین‌المللی و منطقه‌ای

وزیر امور خارجه قرقیزستان با اشاره به اهمیت ثبات در آسیای مرکزی ابراز داشت: با توجه به شرایط افغانستان و تهدیدات تروریستی و اتواع جنایات سازمان‌یافته در مذاکرات امروز توجه خاصی به این مسایل معطوف کردیم و در این رابطه طرفین آمادگی دارند چه به شکل دوجانبه و چه چندجانبه برای مقابله موثر با تروریسم بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو کردیم.

قرقیزستان تسهیلاتی برای صدور ویزا به اتباع ایرانی ارائه می‌کند

عبدالدایف با بیان اینکه در مذاکرات امروز همچنین درباره جهانگردی و تروریسم و ضرورت اجرای اقدلمات مشترک به توافق رسیدیم، عنوان کرد: قرقیزستان به توافقاتی که در جریان سفرهای رسمی منعقد شده است، عمل می‌کند و در این راستا تصمیم‌گرفته تسهیلاتی برای صدور ویزا به اتباع ایرانی ارائه کند.

او با اشاره به اهتمام قرقیزستان برای ایجاد شرایط بهتر برای توریست‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک فعالیت نمایندگان بخش خصوصی ایران در قرقیزستان افزایش یابد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز