خبرگزاری کار ایران

در جریان یک تذکر در صحن؛

میرزایی‌نیکو: گاهی نظارت استصوابی به میزان احوالات افراد به قوانین تسری می‌یابد / مطهری: لاریجانی برای حل مشکل ابلاغیه شورای نگهبان برای ردصلاحیت اقلیت‌های دینی اقدام کرده است

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۰۹۷

نایب رییس مجلس شورای در واکنش به تذکر نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت که این موضوع تا حدودی مبهم است و منتظر توضیحات سخنگوی شورای نگهبان هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قاسم میرزایی نیکو در جریان نشست علنی امروز مجلس در تذکری در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که در توضیح ابلاغیه دبیر این شورا گفته بود اقلیت‌های مذهبی صرفاً درصورتی که در اکثریت باشند، می‌توانند وارد شوراها شوند، گفت: سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرده که بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها، اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند در انتخابات شوراهای شهر حضور یابند و ردصلاحیت می‌شوند.

او گفت: نظارت بر انتخابات شوراها بنابر قانون برعهده مجلس است و نمایندگان مجلس ضابط آن هستند و در چندین مورد، این قانون به شورای نگهبان رفته و خلاف موازین شرع بودن آن بخش‌ها مشخص شده است.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا خاطرنشان کرد: بنابر این اگر این قوانین اصلاح شده و شورای نگهبان نیز نظر خود را بیان کرده است، مطرح کردن مجدد نظرات شورای نگهبان در این مورد جایز نیست.

او یادآور شد: متاسفانه گاهی نظارت استصوابی به میزان احوالات افراد به قوانین تسری می‌یابد و این بدعتی است که اگر ادامه یابد ممکن است، هر آن قوانینی که مجلس تصویب می‌کند، ممکن است از سوی شورای نگهبان تغییر کند.

علی مطهری که برای ساعتی ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، در واکنش به این تذکر گفت: این موضوع تا حدودی مبهم است و منتظر توضیح سخنگوی شورای نگهبان هستیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال وقتی مصوبه‌ای از مجلس گذشت و به شورای نگهبان رفت، بعد از آن نمی‌توانند اظهارنظر کنند و استناد به اصول قانون اساسی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان نافذ نیست.

مطهری در پایان همچنین تصریح کرد: البته رییس مجلس در این زمینه اقداماتی را انجام داده که امیدواریم در راستای حل این مشکلات موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز