خبرگزاری کار ایران

منصوری در در اولین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی حوزه زنان

امیدواریم در سال ۱۴۰۰ زنان کاندیدای ریاست جمهوری شوند/ روحانی تنها رییس‌جمهوری است که از عدالت جنسیتی دفاع کرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۳۳۲

منصوری در اولین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی حوزه زنان با موضوع پیگیری مطالبات زنان تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه جایگاهی به زنان اختصاص پیدا کرده که این جایگاه استفاده از همان راهبردی است که در کشورهای توسعه یافته برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی از آن استفاده می‌شود و خوشبختانه با تمام فرازها و مشکلاتی که وجود داشت بالاخره عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه تصویب شد و در شورای نگهبان تایید شد و اگر این موضوع اجرا شود می‌تواند بخشی از شکاف‌ها را پرکند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آذر منصوری در نشست هم‌اندیشی مطالبات زنان در دولت با بیان اینکه در طول یازده دولتی که در دوران انقلاب اسلامی گذشته باید ببینیم چه فراز و فرودهایی در حوزه زنان داشتیم، گفت: با تکیه بر آمار و مستندات موجود و غیرقابل انکار، متاسفانه عینی‌ترین تصویری که از این سال‌ها در پیش روی ماست، نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی عمیقی در طول این ۳۷ سال در کشور ما افزایش داشته و تنها دولت آقای خاتمی توانست تمهیداتی بر مسائل حوزه زنان بیاندیشد و موفق به ارتقای این جایگاه شود.

پنج رقم با آخرین کشور دنیا از لحاظ شکاف جنسیتی فاصله دارد

او با بیان اینکه در دولت یازدهم نیز ما با تغییرات آهسته‌ای در حوزه زنان روبه‌رو بودیم، اظهار داشت: خوشبختانه در این دولت نیز اقدامات خوبی در جهت دسترسی زنان به اقتصاد، سلامت، بهداشت و... صورت گرفته است اما با توجه به روندی که در جهان در حال رخ دادن است ما نتوانستیم این شکاف‌ها را ترمیم کنیم و در حال حاضر براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد کشور ما پنج رقم با آخرین کشور دنیا از لحاظ شکاف جنسیتی فاصله دارد.

افول شاخص‌های توسعه و تورم نتیجه دولت نهم و دهم است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: با توجه به حجم دولت و جایگاهی که دولت در کشور ما دارد متاسفانه بخش عمده‌ای از داشته‌ها و انتظارات ما معطوف به دولت می‌شود چراکه دولت بیشترین اختیارات را دارد و اگر با توجه به جایگاه دولت در کشور ما دولتی مانند دولت نهم و دهم روی کار آید که رویکرد ضد توسعه‌ای دارد و سردعوا با همه دنیا داشته و به دنبال تنش‌زایی در دنیا نتیجه آن می‌شود، افول همه شاخص‌های توسعه و تورم بالای ۴۰ درصد نتیجه این دولت است. 

دولت یازدهم تغییراتی هرچند اندک در حوزه زنان ایجاد کرد

منصوری با بیان اینکه روی کار آمدن دولتی با رویکرد متفاوت می‌تواند این جایگاه‌ها را افزایش دهد، تصریح کرد: در دولت یازدهم و با حضور خانم مولاوردی و رویکردهای متفاوت دولت ما تغییراتی را در این حوزه هرچند اندک شاهد بودیم.

جامعه از ضعف جامعه مدنی رنج می‌برد

او با بیان اینکه کشور ما به دلیل ضعف جامعه مدنی از ارکان جامعه مدنی که باید نفع عمده‌ای را در بهبود و ترمیم این شکاف‌ها با فربه کردن قدرت مردم و مشارکت مردمی داشته باشد، رنج می‌برد؛ خاطرنشان کرد: به همین دلیل وقتی دولتی موافق توسعه روی کار می‌آید، کشور در ریل توسعه قرار می‌گیرد و دولت بعدی که مخالف توسعه است کشور را در مسیر انحرافی قرار می‌دهد.

دولت روحانی رویکرد توسعه‌محورانه دارد

عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه اصلی‌ترین دفاع من از دولت آقای روحانی به دلیل رویکرد توسعه محورانه دولت اوست، ابراز داشت: همین رویکرد توسعه‌محورانه در همه شاخص‌ها اثر مثبت خود را می‌گذارد و ما در زمینه بین‌المللی به دنبال گفت‌وگو و صلح با جامعه جهانی هستیم و همین رویکرد باعث می‌شود که پرونده کشور ما از شورای امنیت خارج و تحریم‌ها برداشته شود. شاید این اتفاقی است که برای هیچ کشوری صورت نگرفته است و مهمترین اتفاقی است که در دولت آقای روحانی صورت گرفته است.

رویکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی باید امتداد داشته باشد

منصوری با تاکید بر رویکرد توسعه‌محورانه دولت یازدهم بیان کرد: با توجه به ائتلاف ضد ایرانی که در منطقه شکل گرفته است، با دولت جنگ‌طلبی که در آمریکا روی کار آمده باید سعی کنیم این رویکرد در کشور ما امتداد داشته باشد چراکه خطر برای کشور ما جدی است و اگر دولتی روی کار آید که بخواهد مانند دولت نهم و دهم عمل کند مسلما آینده بسیار نگران‌کننده‌ای پیش روی ما خواهد بود.

الزام توسعه استفاده از ظرفیت زنان است

او با بیان اینکه اگر دولت مدافع توسعه است باید این توسعه را در بخش زنان نیز نشان دهد، یادآور شد: ما نمی‌توانیم از توسعه پایدار و توسعه همه‌جانبه صحبت کنیم اما زنان که ۵۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند را نادیده بگیریم. الزام اصلی توسعه استفاده از ظرفیت، توانایی و پتانسیل این ۵۰ درصد از جمعیت کشور است. 

دین را در بحث زنان ضد توسعه نشان می‌دهند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته توجه زیادی به این موضوع داشتند و به این رسیدند که توسعه به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و راهبردهایی را برای استفاده از ظرفیت زنان کرده‌اند. ۳۷ سال از انقلاب اسلامی گذشته و در این مدت همیشه بیان شده که خانم بیایند و توانایی‌هایشان را به مناصه ظهور بگذارند اما در کشور ما یک رویکرد سنتی وجود دارد که پوسته ضخیمی را دور دین کشیده است و این پوسته مانع ایجاد می‌کند در مقابل مدرنیزم و تحول‌خواهی است و اساسا دین را در بحث زنان ضد توسعه نشان می‌دهد.

درصد مشارکت سیاسی زنان در ایران چهار درصد است

منصوری با بیان اینکه آن پوسته به طور جدی با تحول مخالفت دارد،‌ عنوان کرد: با توجه به این رویکرد سنتی ما دغدغه‌ای برای تعیین راهبردهایی برای افزایش حضور زنان و پرکردن شکاف‌هایی جنسیتی در جامعه نداریم. در طول این ۳۷ سال، ۱۱ انتخابات ریاست ‌جمهوری، ۱۰ انتخابات مجلس و ۵ انتخابات شورا برگزار می‌شود اما درصد مشارکت سیاسی زنان در ایران در طول این مدت چهار درصد است.  

تبعیض مثبت می‌تواند شکاف زنان را پر کند

او با بیان اینکه به دلیل پیشینه‌ای که در کشور ما وجود دارد و باعث وجود شکاف عمیق جنسیتی در جامعه ما شده است اگر نظام جدیدی هم بیاید این شکاف به دلیل عدم دسترسی زنان به توسعه پر نمی‌شود، گفت: انتخابات آزاد هم نمی‌تواند این شکاف را پرکند بلکه آن را تشدید می‌کند. کشورهای دیگر برای استفاده از ظرفیت زنان از راهبردهای جریان‌سازی برابری فرصت‌ها استفاده کرده‌اند و تمهیداتی را اندیشیده‌اند که این تمهیدات به نوعی تبعیض مثبت در برآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اعمال می‌کند تا بتوانند این شکاف را پر کنند.

دولت یازدهم ویرانه‌ای را در حوزه زنان تحویل گرفت

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در حوزه زنان اظهار داشت: معتقدم اتفاقی که در دولت آقای روحانی با حضور خانم مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده شکل گرفت تلاش می‌کند این نگاه را در دولت داشته باشد و تلاش می‌کند این نگاه را جریان‌سازی کند. اگرچه سخت است چراکه همان ویرانه‌ای که دولت در بخش اقتصاد، سیاست‌خارجی و... تحویل گرفت در بحث زنان به مراتب جدی‌تر بود. یکسری اقداماتی که در دولت آقای خاتمی نیز در این زمینه حضور و مشارکت زنان صورت گرفته بود در دولت آقای احمدی‌نژاد از بین رفت و رویکرد به طور کامل تغییر کرد. 

عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه تصویب شد

منصوری تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه جایگاهی به زنان اختصاص پیدا کرده که این جایگاه استفاده از همان راهبردی است که در کشورهای توسعه‌یافته برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی از آن استفاده می‌شود و خوشبختانه با تمام فرازها و مشکلاتی که وجود داشت بالاخره عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه تصویب شد و در شورای نگهبان تایید شد و اگر این موضوع اجرا شود می‌تواند بخشی از شکاف‌ها را پرکند.

برنامه‌ریزی جدی در جهت فربه‌سازی جامعه مدنی را از دولت انتظار داریم

او با تاکید براینکه ما در حوزه زنان با یک شکاف بسیار عمیق روبرو هستیم، تصریح کرد: پر کردن این شکاف کار یک روز و دو روز نیست و زمان‌بر است و با توجه به حجم و اختیارات دولت قاعدتا برای اجرایی شدن این برنامه نیازمند دولتی هستیم که مدافع این موضوع باشد. همچنین به عنوان یک مطالبه جدی که بتوانیم در این زمینه مطرح کنیم این است که ما از دولت و معاونت زنان انتظار داریم، برنامه‌ریزی جدی در جهت فربه‌سازی جامعه مدنی و به‌ خصوص نهادهایی که در حوزه زنان فعالیت‌ می‌کنند، داشته باشد.

مطالبه‌مان از دولت آینده روحانی جامعه مدنی است

عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه انتظار ما از جامعه توسعه‌گرا این است که جامعه مدنی را فربه کند، خاطرنشان کرد: ارکان مدنی جامعه هستند که می‌توانند فرآیند توسعه را در دولتی هم که ضدتوسعه باشد، پیش ببرند و جریان‌سازی کنند. همانطور که در جامعه آمریکا ترامپ تصمیمی می‌گیرد اما جامعه مدنی آنقدر قدرتمند است که مانع از اجرای این تصمیم می‌شود ما نیاز به چنین ظرفیت‌هایی در جامعه داریم که قاعدتا انتظار و مطالبه ما از دولت آینده آقای روحانی این است که به طور جدی در جهت تقویت جامعه مدنی و ارکان آن اقدام کند.

نیاز جدی به اصلاح قوانین انتخاباتی داریم

منصوری با اشاره به موضوعاتی که باید در دولت آینده به آن توجه شود،‌ ابراز داشت: دولت دوازدهم در کنار اجرای کامل برنامه ششم توسعه به‌خصوص بخشی که به جایگاه زنان اختصاص پیدا کرده ما نیاز جدی به اصلاح قوانین انتخاباتی داریم که این قوانین انتخاباتی بتوانند ظرفیت‌های مشارکت سیاسی زنان را افزایش دهند. مشارکت سیاسی زنان یک اولویت است و تا زنان خودشان در مبادی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور نداشته باشند مشکلات حل نشود و در حقیقت غیبت حضور زنان در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری یکی از بزرگترین ضعف‌ها است که دولت می‌تواند آن را اصلاح کند. 

باید در انتخابات سهم داده شود

او اضافه کرد: قانون انتخابات باید به گونه‌ای اصلاح شود که به زنان در انتخابات سهم داده شود؛ مانند همان کاری که در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد؛ همانطور که در عراق و افغانستان نرخ حضور زنان چندین برابر کشور ماست. این نه تنها ظرفیت برای رشد زنان ایجاد می‌کند بلکه به جامعه آموزش می‌دهد که همانطور که امام راحل فرمودند زنان می‌توانند در مقدارت جامعه سهم داشته باشند.

دولت دوازدهم موضوع رجل سیاسی بودن زنان باید حل کند

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه مجلسی همراه دولت داریم و باید این لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شود تا تصویب شود، عنوان کرد: در حال حاضر احزاب زنان تلاش می‌کنند که این ۳۰ درصد را به یک گفتمان تبدیل کنند. طبیعتا ما به اقدام دولت در این زمینه نیز نیازمندیم. از طرف دیگر بحث جدی رجل سیاسی در کشور ما مطرح است و یکی از مطالبات جدی ما از دولت دوازدهم این است که موضوع رجل سیاسی بودن زنان در کشور ما به شکلی حل شود و معاونت امور زنان و دولت می‌تواند با فقهایی که با این موضوع مخالف هستند رایزنی کرده و با توجه به قدرتی که دولت به عنوان یک رکن مسئول اجرای قانون دارد باید این موضوع را برطرف کند. 

امیدواریم در سال ۱۴۰۰ زنان کاندیدای ریاست جمهوری شوند

منصوری تاکید کرد: با توجه به رویکردی که این دولت در چهارسال گذشته داشته است، امیدواریم که امتداد داشته باشد. انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ کاندیدای زن هم در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم؛ امری که ۱۲ دوره در کشور ما به ناحق و با نادیده گرفتن حقوق انسانی زنان به تعویق و تاخیر افتاده است و فارغ از اینکه زنان رای بیاورند یا رای نیاورند همین که یک زن به عنوان کاندیدا مطرح می‌شود، حجم عمده‌ای از گفتمان‌سازی است که می‌تواند در جامعه شکل بگیرد و اعتماد به نفس را به جامعه زنان القا کند و ظرفیت حضور زنان در انتخابات مجلس را ایجاد کند.

دولت داوزدهم می‌تواند زنان را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند

او با اشاره به حضور حداکثری زنان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود ده سال است حضور زنان در دانشگاه‌ها حداکثری بوده است اما از این ظرفیت استفاده نشده و بخشی از توانمندی علمی زنان ما مغفول مانده است. دولت می‌تواند این زنان را به عنوان وزرای پیشنهادی خود در دولت دوازدهم به مجلس معرفی کند و این رویکرد در کنار همه راهبردهایی که دولت می‌تواند داشته باشد بسیار موثر است.

روحانی تنها رییس‌جمهوری است که از عدالت جنسیتی دفاع کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آقای روحانی تنها رییس‌جمهوری است که از عدالت جنسیتی دفاع کرد،  یادآور شد: اگرچه در همان ابتدای دولت با مشکلاتی از جمله مجلس روبه‌رو بود که از همه توان برای مقابله با دولت استفاده می‌کرد اما انتظار داریم با تغییر مجلس و رویکرد مثبت دولت نسبت به زنان شکاف عمیقی که در جامعه وجود دارد از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز