خبرگزاری کار ایران

سردار علایی:

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از کارهای ماندنی آیت‌الله هاشمی بود/ او درک درستی از تاکتیک و تکنیک مسائل جنگی داشت

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۷۴۲

اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی درک درستی از تاکتیک و تکنیک از مسائل جنگی داشت، گفت:‌ پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از فداکاری ها و کارهای ماندنی آیت الله هاشمی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار حسین علایی در نشست "دیدبان اعتدال" طی سخنانی در رابطه با نقش آیت‌الله هاشمی در دفاع مقدس گفت: آیت الله هاشمی از منحصربه فردترین افرادی هستند که در ابعاد مختلف حضور داشته و تاثیرگذار بوده‌اند.

او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از مهمترین اشخاص دارای استراتژی در زمان جنگ بودند، اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات ما در ابتدای انقلاب این بود که به دلیل مشکلات زیاد فرصت تدوین استراتژی نداشتیم اما آیت‌الله هاشمی از ابتدای انقلاب و آغاز جنگ دارای استراتژی بودند.

موسس نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه مهمترین مساله در ابتدای جنگ حفظ تمامیت ارضی و بیرون راندن ارتش کشور متجاوز بود، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی هم در دو سال ابتدای جنگ و هم در ادامه جنگ که موجب پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شد، استراتژی داشتند و آن استراتژی را دنبال می‌کردند.

علایی افزود: استراتژی ایشان حفظ تمامیت ارضی، تداوم اعتبار قرارداد ۱۹۷۵ میان ایران و عراق و پایان جنگ بدون دادن امتیاز به عراق بود.

او با بیا اینکه یکی از کسانی در زمان جنگ به پایان آن فکر می‌کرد، آیت الله هاشمی بود، خاطرنشان کرد: جنگ به خودی خود پایان نمی‌یابد و اگر کسی استراتژی نداشته باشد با شکست روبرو شده و گرفتار استراتژی دشمن می‌شود.  

این فرمانده عالی سپاه در دوران دفاع مقدس با تشریح جنگ تحمیلی در سه مقطع ابراز داشت: در دو سال اول جنگ،  هدف بیرون راندن ارتش عراق بود که بخشی از این دوران مربوط به فرماندهی کل قوا بنی صدر بود که پس از مدتی از آن عزل شد و در نهایت به فتح خرمشهر انجامید. پس از آن ما با عدم دستاورد در جنگ روبرو بودیم که موجب اختلاف بین ارتش و سپاه در اداره جنگ شد و مقطع بعدی بهمن ۶۲ بود که آقای هاشمی به صورت رسمی وارد می‌شود.

اوبا بیان اینکه آیت الله هاشمی استراتژی امام را تعریف عملیاتی کرد یادآور شد: آیت الله هاشمی معتقد بود که می‌توان جنگ را با عملیات نظامی و اقدام سیاسی و دیپلماتیک پایان دهیم.

رییس اسبق ستاد مشترک سپاه با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی سنگ صبور افراد داوطلب در ابتدای جنگ بود، بیان کرد: با پیروزی‌های بزرگ خرمشهر فتح شد. پس از فتح خرمشهر حرف از پایان جنگ بود. هاشمی معتقد بود که جایی را از عراق تصرف کنیم تا ارتش عراق در برابر خواست ما تسلیم شود تا قرارداد ۱۹۷۵ را معتبر نگه داریم.

علایی با بیان یکی از شخصیت‌هایی که درک درستی از جنگ و جنگیدن داشت آیت الله هاشمی بود، گفت: در یکی از جلسات شورای عالی دفاع درخصوص یکی از عملیات‌های دریایی بحث شد. من نیز در آن جلسه حضور داشتم. بحث تفنگ ۱۰۶ شد. یکی از اعضا شورا گفت این تفنگ چیست که آقای هاشمی درباره این تفنگ توضیح داد که این چه سلاحی است.

او با اشاره به بمباران خارک در زمان جنگ توسط ارتش عراق اظهار داشت: سوال آیت الله هاشمی این بود که چرا هواپیماهای عراق می‌توانند خارک را بمباران کنند تا ایران در صادرات نفت دچار مشکل شود. با ایشان، آقای روحانی و چند تن از فرماندهان به خارک رفتیم و موضوع را بررسی کردیم و تصمیماتی را گرفتیم که عملیات‌های عراق را قطع کرد.  

فرمانده سابق سپاه با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی درک درستی از تاکتیک و تکنیک از مسائل جنگی داشت، تصریح کرد: تصمیمات ایشان بر مبنای شناخت درست بود.

علایی با بیان اینکه گفتن از جنگ بدون هاشمی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی ابتدا مسوول هماهنگی میان ارتش و سپاه شدند چون بچه‌های جنگ در خط مقدم به ایشان اعتماد داشتند. ایشان در حین جنگ تلاش‌های زیادی برای هماهنگی سپاه و ارتش انجام دادند و از اسفند ۶۲ تا پایان جنگ، تمام عملیات‌های جنگ با هماهنگی و فرماندهی آیت الله هاشمی بود. ایشان به این نکته رسیدند که هماهنگی با خدامنشی ایجاد نمی‌شود و به دنبال ساختار بودند.

او اضافه کرد: در عملیات بدر، سپاه را فرمانده کل عملیات کرد. آن عملیات انجام شد و بخشی موفق بود ولی به همه اهداف نرسیدیم. بعد از عملیات بدر، شهید صیاد شیرازی پیشنهاد عملیاتی را دادند. به همین خاطر شهید صیاد شیرازی قرارگاه کمیل را تشکیل داد. به دلیل اختلاف سپاه و ارتش من نماینده سپاه در عملیات هجوم شدم و ارتش مسوول شد. پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که عملیات شدنی نیست. شهید صیاد شیرازی اصرار بر انجام عملیات داشت. من دیدم با ایشان به نتیجه ای نمی‌رسم پس تصمیم گرفتم با آقای هاشمی مشورت کنم. به تهران آمدم و نزد ایشان و آقا رفتم. گفتم این عملیات شدنی نیست. ایشان هم پذیرفتند که عملیات موفقیت آمیز نیست.

این فرمانده ارشد دفاع مقدس یادآور شد: پس از دیدار، من به قرارگاه برگشتم.  سپس شهید صیادشیرازی گفتند عملیات عقب افتاد و من بعدا فهمیدم ایشان با شهید صیاد شیرازی تماس گرفته و ایشان را متقاعد به عدم انجام عملیات کرده است.

علایی تاکید کرد: تفسیر آیت الله هاشمی این بود که پیروزی را باید تعریف عملیاتی کرد. آن تفسیر این بود که یکجایی را از عراق بگیریم تا با مذاکرات سیاسی جنگ را پایان دهیم. حتی عملیات فاو برای همین مساله بود.

او با بیان اینکه ایشان به شهرهای بمباران شده می‌رفت و وضعیت را بررسی می‌کرد، ابراز داشت: پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از فداکاری ها و کارهای ماندنی آیت الله هاشمی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز