خبرگزاری کار ایران

نعمتی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

برگزاری جلسات غیرعلنی بیشتر برای بیان بی‌پیرایه نظرات نمایندگان و مسئولان در آینده / تشریح موضوعات ۲۰ گانه مورد بحث در نشست غیرعلنی امروز پارلمان

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۸۳۰

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به تشریح مسائل مورد بحث در نشست غیرعلنی دوساعته امروز پارلمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، بهروز نعمتی در حاشیه نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مسائل و موضوعاتی که در نشست غیرعلنی دوساعته امروز مطرح شد، پرداخت و گفت: در جلسه‌ای که به صورت غیرعلنی و غیررسمی انجام شد، درباره مسائل مختلفی که ازسوی هیات رییسه، مرکز پژوهش‌ها و نظرات کارشناسان احصاء شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان این‌که باتوجه به شعار سال با محوریت «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» موارد ۲۰ گانه‌ای به‌عنوان مشکلات و اولویت‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی احصاء شده بود، خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم کشورمان دچار مشکلات اقتصادی است که باید حل شود و این درحالی است که بیشتر به‌صورت شعاری با این مشکلات برخورد شده بود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات کشور مباحث محیط زیستی و بحران آب است که باوجود این‌که ممکن است هر استان و منطقه‌ای نگاهی خاص به این موضوع داشته باشد، لازم است برنامه‌ریزی کلان و کشوری در این راستا صورت گرفته و در جهت حل آن اقدام شود.

نماینده تهران در مجلس دهم همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از صندوق‌های بازنشستگی در کشور اعلام کرد: متاسفانه تصویر روشنی از وضعیت این صندوق‌ها وجود ندارد و باید راه‌حلی پیدا کنیم که مشکلات این صندوق‌ها که عموماً بدهکار هستند، را حل کنیم.

نعمتی یادآور شد: هم‌اکنون صندوق تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که باید این مشکل و مشکلاتی از این دست به صورت جدی مرتفع شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مسائلی که درباره نشست غیرعلنی امروز مجلس درباره نحوه برگزاری جلسات پارلمان صورت گرفته، اعلام کرد: در جلسه غیرعلنی امروز تعداد زیادی از نمایندگان محترم به قید قرعه نوبت گرفته و نظرات خود را بیان کردند و قرار شد نظراتی که به صورت شفاهی مطرح شد، ازسوی نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس به صورت کتبی در اختیار هیات رییسه قرار گیرد و پس از جمع‌بندی این نظرات، نحوه برگزاری جلسات مجلس تعیین می‌شود.

او توضیح داد: قرار است تا ۱۰ روز نظرات همکاران درباره نحوه برگزاری جلسات صحن و کمیسیون‌های مجلس جمع‌بندی شود و پس از آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. 

نعمتی خاطرنشان کرد: ممکن است در هفته‌های آینده به تناوب جلسات غیرعلنی برگزار شود و این جلسات با حضور وزرا، کارشناسان یا بدون حضور آن‌ها و صرفاً با حضور نمایندگان برگزار خواهد شد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس همچنین با اشاره به تعطیلی روز سه‌شنبه در هفته آینده، از برگزاری جلسات علنی مجلس در روزهای یکشنبه و دوشنبه در هفته آینده خبر داد و در ادامه گفت: نحوه جلسات مجلس تغییر خواهد کرد و ممکن است جلسات غیرعلنی بیشتری تشکیل شود که نمایندگان و دیگر مسئولان بتوانند بی‌پیرایه نظرات خود را مطرح کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی از مشکل دیوانسالاری به عنوان یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی جلسه غیرعلنی امروز سخن گفت و یادآور شد: متاسفانه بر خلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ۵ ساله پنجم توسعه دولت نه تنها کوچکتر نشده بلکه گسترش نیز یافته است که لازم است این مشکل را به صورت اساسی و از طریق تعامل با دولت حل کنیم.

او همچنین به بحران بدهی دولت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دولت بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که لازم است این مشکل حل شود و این در حالی است که موضوع تسهیلات بانک مرکزی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

نعمتی گفت: با وجود آنکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده، بنابر بررسی‌های ما این رقم تسهیل شده و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به وام‌هایی است که مردم پیش از این دریافت کرده بودند و بانک‌ها این مبلغ را استمهال کرده بودند و باید با تعامل تمامی دستگاه‌ها در راستای استقلال بانک مرکزی اقدام کنیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به مشکل فقدان آمایش سرزمینی در ایران اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه اعلام می‌شود به لحاظ آمایش سرزمینی در وضعیت مساعدی قرار دارید اما متاسفانه از این مشکل رنج می‌بریم و لازم است خارج از تعصبات منطقه‌ای اولویت‌ها را مشخص کنیم.

او ادامه داد: همچنین بحث طرح‌های عمرانی نیز در جلسه غیرعلنی امروز مورد بررسی قرار گرفت و این در حالی است که بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی کلنگ‌زده داریم که لازم است در راستای تعیین تکلیف آن اقدام شود که در صورت نیاز یا بخش خصوصی وارد عمل شود یا دولت اقدام لازم را انجام دهد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین به مشکلات مربوط به حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از یک میلیون حقوق بگیر فرهنگی در کشور وجود دارد، یادآور شد: از طرفی بحث عدم تناسب آموزش و پژوهش در کشورمان وجود دارد و از طرف دیگر با مشکل سیل بیکاران تحصیلکرده روبرو هستیم و این در حالی است که هیچ گونه ارتباطی میان تولید و پژوهش وجود ندارد.

نعمتی همچنین به مشکلات مربوط به آلودگی هوا نیز اشاره کرد و در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع جهش صادراتی گفت: لازم است از تمامی امکاناتمان در راستای جهش صادرات استفاده کنیم. به عنوان نمونه در عراق و دیگر کشورهای منطقه می‌توانیم بیش از این کار کنیم و به این کشورها صادرات داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی به مشکل رشد اقتصادی ناپایدار در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته ۱۱ درصد اعلام شده معتقدیم این نرخ پایدار نخواهد ماند چرا که بسیاری از کارخانجات کشور در گذشته تعطیل شده بود که هم اکنون دوباره بازگشایی شده و این نرخ رشد تا حدودی به این دلیل است و لازم است به دنبال رشد اقتصادی پایدار باشیم. پیش‌بینی دولت وجود ۵ تا ۶ درصد است و باید برنامه‌ریزی‌های خود را در همین حدود سامان دهیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی یادآور شد: گله‌مندی همیشگی ما این بوده که به جای خصوصی سازی به سمت خصولتی سازی رفته‌ایم که به عنوان نمونه در حوزه پتروشیمی‌ها می‌بینیم پیش از این تحت مدیریت وزارت نفت بودند و به صورت کارشناسی اداره می‌شدند اما امروز برخی مجموعه‌های دولتی و یا مجموعه‌هایی از این دست که فاقد تخصص لازم هستند مسئولیت را به عهده گرفتند.

او همچنین به مشکل تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت:‌ در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر به دلیل همین تصادفات در گذشتند و این در حالی است که به همین تعداد مجروح و معلول داریم که آمار وحشتناکی است که باید از طریق ارتقای راه‌آهن و جاده‌ها و بزرگراه‌ها به همت بخش خصوصی این مشکل را حل کنیم.

او ضمن تاکید بر اقدامات موثر دولت در بحث بهداشت و سلامت تاکید کرد که منتقدان جدی در این خصوص وجود دارند و یادآور شد که در صورتی که این مشکل مورد رسیدگی قرار نگیرد می‌تواند به بحرانی شبیه به بحران صندوق‌های ذخیره و بازنشستگی تبدیل شود.

این نماینده تهران در مجلس دهم اعلام کرد: مشکل عدم شناخت از ظرفیت‌های استانی از دیگر مسائلی بود که در جلسه غیرعلنی امروز مورد بحث قرار گرفت و لازم است به سمتی برویم که همه نمایندگان نسبت به اقصی نقاط کشور شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند به خوبی کار را پیش ببرند.

او به مشکل یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: باید این مشکل یک بار برای همیشه حل شود که آیا مکانیزم پرداخت یارانه باید به همین شکل ادامه پیدا کند یا خیر. متاسفانه هم دولت و هم مجلس به خاطر آنکه از مردم رای بگیرند در این بحث با محافظه‌کاری عمل می‌کنند. لازم است تمهیدی در این راستا اندیشیده شود که افراد نیازمند از یارانه‌ها برخوردار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز