خبرگزاری کار ایران

احمدی در جمع خبرنگاران:

۳۵ هزار صندوق الکترونیکی وجود دارد/ احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند جبهه تشکیل دهند

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۰۱۳

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: امروز ۲۵ فرایند را در جریان انتخابات پیش‌بینی کردند که ۱۴ فرایند تا قبل از روز اخذ رای است که کاملا الکترونیکی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اصغر احمدی در جمع خبرنگاران در حاشیه  نشست هماهنگی کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان‌ها درباره اینکه ثبت‌نام از نامزدها در چه  مرحله‌ای قرار دارد، گفت: برای انتخابات‌ میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام به پایان رسیده و امروز هیات‌های اجرایی ضمن اینکه از مراجع چهارگانه استعلام می‌گیرند در موعد مقرر به بررسی نامزدها می‌پردازند.

او گفت: ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا از ۳۰ اسفند ماه به مدت ۷ روز آغاز می‌شود و به  کلیه فرمانداری‌ها و استانداری‌ها ابلاغ شده است و آنها این آمادگی را دارند که از روز ۳۰ اسفند که آغاز سال جدید هم خواهد بود، در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای انتخابات شورای شهر و روستا ثبت‌نام از داوطلبان به عمل بیاورند.

احمدی با اشاره به الحاق قانونی که از سال ۹۲ تصویب شد، گفت: داوطلبان در زمان ثبت‌نام باید گواهی عدم سوءپیشینه ارائه دهند و تا  فرصت دارند برای اخذ گواهی اقدام کنند و به متولیان امر مانند فرماندار و بخشدار ابلاغ شده فرم‌هایی را ارائه دهند.

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ۲۲ فروردین ۹۶  ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود و نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و نظارت بر انتخابات شهر و روستا به عهده هیات نظارت مجلس شورای اسلامی است.

او درباره اینکه تاچه حد با انتخابات الکترونیکی  فاصله داریم، اظهار داشت: امروز ۲۵ فرایند را در جریان انتخابات پیش‌بینی کردند که ۱۴ فرایند تا قبل از روز اخذ رای است که کاملا الکترونیکی خواهد بود. حدود ۴ فرایند روز اخذ رای است و حدود ۳ فرایند بعد از اخذ رای و ۴ فرآیند هم پشتیبان است.

احمدی افزود: آن چیزی که در زمینه انتخابات الکترونیکی همه به آن نگاه می‌کنند در روز اخذ رای است در حدی که هر کسی وارد شعبه اخذ رای شورا با ارائه شناسنامه و کد را وارد می‌کنیم. بانک اطلاعات ما متمرکز است برای جلوگیری از رای احتمالی دوباره در سراسر کشور مشخص می‌شود این کد ملی در جایی رای داده است یا خیر.

رییس ستاد انتخابات با اشاره به بحث صندوق الکترونیکی گفت: حدود ۳۵ هزار صندوق الکترونیکی که قابلیت اخذ رای خواندن و شمارش داشته باشد وجود دارد. اما باید حدود ۵ هزار تا از آنها را به صورت رزرو درآوریم تا اگر با مشکل مواجه شدیم و در شعبه نیاز بود استفاده شود. پیش بینی می‌کنیم تا ۱۰ هزار شعبه را بتوانیم  از این سیستم  استفاده کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به امکان برگزاری انتخابات الکترونیک در ریاست جمهوری گفت: پیشنهادی را خدمت شورای نگهبان فرستادیم که  اگر این نهاد به این نتیجه برسد و اعلام کند از این سیستم در ریاست جمهوری هم استفاده می کنیم اما با سقفی که به آن اشاره شد.

او تاکید کرد: اما با هماهنگی با هیات نظارت بر انتخابات مجلس این صندوق‌ها برای شوراها استفاده می‌شود.

رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که در چه کشورهایی صندوق انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد: وزراتخارجه لیستی را برای ما فرستادند و فردی را به عنوان مسئول انتخابات و در تعامل با وزارت کشور خواهد بود، معرفی کردند. امیدواریم باز هم آمار دقیق را وزارت خارجه به ما اعلام کند.

او در باره فعالیت جبهه مردمی گفت: با توجه به بند ۲ ماده ۱ قانون احزاب، احزابی که داری پروانه فعالیت هستند اگر به دبیرخانه کمیسیون اطلاع دهند که جبهه تشکیل دهند مشکلی وجود ندارد.  هر کدام از احزاب داری شناسنامه معتبر جبهه‌ای تشکیل دهند مشکل وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز