خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران به‌صورت صددرصدی نمی‌تواند روی مسکو حساب باز کند

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۷۸۹

سفیر اسبق ایران در روسیه تاکید کرد: روس‌ها در مقاطعی بر اساس نوع مناسباتشان با آمریکا روابط‌شان با تهران را تنظیم می‌کردند. به عبارت دیگر، روابط دو کشور متاثر از نوع مناسبات مسکو و واشنگتن بوده است.

نعمت‌الله ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه مسکو روابط خود را با تهران تنها بر مبنای منافع ملی خود خواهد ساخت، گفت: این اظهارات بهترین حرفی است که می‌توان زد اما در عمل همیشه روابط دو کشور این گونه نبوده است.

مناسبات مسکو با تهران متاثر از روابط روسیه و امریکا بوده است

او ادامه داد: روس‌ها در مقاطعی بر اساس نوع مناسباتشان با آمریکا روابط‌شان با تهران را تنظیم می‌کردند. به عبارت دیگر، روابط دو کشور متاثر از نوع مناسبات مسکو و واشنگتن بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اگر مسکو به این جمع‌بندی رسیده باشد که روابطش را با تهران فارغ از عوامل ثالث تنظیم کند، این مساله می‌تواند بهترین روابط را برای دو همسایه به وجود آورد، اظهار داشت: ایران و روسیه دو کشوری هستند که در یک منطقه واقع شده و از منافع مشترک و حتی دغدغه‌های مشترک برخوردار هستند. همچنین تحولات بین‌المللی موجب می‌شود تا دو کشور رویکردهای مشترکی داشته باشند.

تهران و مسکو نیازی ندارند روابط‌شان از کشور ثالثی تاثیر بپذیرد

ایزدی افزود: اگر روس‌ها نگاه مقطعی نسبت به ایران نداشته باشند و طرفین برای توسعه مناسبات‌شان دارای یک برنامه و استراتژی باشند، سخن مسئولان روسیه، حرفی خوب است زیرا تهران و مسکو نیازی ندارند روابط‌‌شان از کشور ثالثی تاثیر بپذیرد.

او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه روابط ایران و روسیه در سمت و سوی راهبردی شدن است؟ تصریح کرد: روابط راهبردی به معنای آن است که روابط دو کشور تحت تاثیر عوامل ثالث نباشد و طرفین در هر شرایطی از طرف مقابل خودشان حمایت کامل کنند. در این شرایط می‌توان گفت که روابط دو کشور راهبردی است که تعداد کشورهایی که از این روابط برخودار باشند، اندک و انگشت‌شمار است.

ایران و روسیه روابط راهبردی ندارند اما می‌توانند همکاری‌های ثمربخشی داشته باشند

سفیر اسبق ایران در روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه روابط راهبردی ندارند، خاطرنشان کرد: البته این مسئله نافی همکاری‌های گسترده دو کشور نیست. ایران و روسیه می‌توانند برای توسعه و تحکیم روابط و همه‌جانبه کردن آن از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان استفاده کنند و همکاری‌های مفید و ثمربخشی داشته باشند. ظرفیت این کار وجود دارد و می‌تواند اثرات مثبتی بر مناسبات دو کشور بگذارد.

تهران به‌صورت صددرصدی نمی‌تواند روی مسکو حساب باز کند

ایزدی اضافه کرد: البته ایران و روسیه چه در مسائل منطقه‌ای و چه در مسائل جهانی با یکدیگر اختلافاتی هم دارند که موجب می‌شود تا روابط دو کشور به سمت اتحاد راهبردی پیش نرود. به طور مثال، هنگامی که روسیه هیچ قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای امنیت وتو نکرده است، همین مسئله موجب می‌شود تا تهران به صورت صد در صد نتواند روی مسکو حساب باز کند.

باید دست‌هایمان را پر و ظرفیت‌هایمان را به روز برای روس‌ها نشان دهیم

او در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها حضور و نقش‌آفرینی ایران در مناطقی همچون آسیای مرکزی و قفقاز را به رسمیت می‌شناسند؟ ابراز داشت: این مسئله بستگی به نیاز متقابل دارد. اگر روس‌ها نیازی به کمک ایران نداشته باشند، سعی می‌کنند مسئله‌شان را به تنهایی و بدون کمک دیگری انجام دهند.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه ایران در همکاری با روسیه با خود را دست پر و با ظرفیت‌هایی به‌روز و توانمند نشان دهد، عنوان کرد: براساس تئوری، علیرغم عدم علاقه روس‌ها به همکاری با ایران در قفقاز و آسیای مرکزی، مسکو چاره‌ای جز همکاری با تهران ندارد که نمونه آن را در تاجیکستان قبلا مشاهده کرده بودیم.  

بازی ایران و روسیه برد – برد باشد

ایزدی با بیان اینکه ایران باید با تعامل سازنده در جهت صلح و ثبات منطقه حرکت کند، یادآور شد: این مسئله هم انساندوستانه است و هم تاثیر بسزایی در روابط دوجانبه ایران و جایگاه بین‌المللی کشورمان خواهد داشت. ضروری است هم روسیه و هم ایران یاد بگیرند که ضمن توجه به منافع‌شان، متوجه منافع متقابل هم باشند و براساس بازی برد – برد حرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز