خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام پناهیان:

دبه می‌کنند و می‌گویند نظامیان در انتخابات دخالت نکنند

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۵۷۳

یک پژوهشگر دینی با بیان اینکه فهم و بصیرت سیاسی نداشتن از سوی مدیران هنر نیست، گفت: اگر سیاسیون با یکدیگر مجادله کنند و از خود بی‌صبری نشان دهند دیگر صدهزار منبر برای مردم بگذاریم و به آنها بگوییم که اخلاق داشته باشید، دیگر اثر ندارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام پناهیان شب گذشته در مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا (س) در حسینیه امام خمینی (ره) که با حضور رهبر انقلاب برگزار شد، مهمترین عامل برای فرهنگ را شخصیت و منش سیاستمداران و مدیران جامعه مطرح کرد و گفت: ما گاهی اوقات مدیران جامعه را از سیاستمداران جدا می‌کنیم. برخی اوقات رسم بر این است که مدیران خنثی غیرسیاسی را در برخی پست‌ها می‌گذارند تا حرف گوش کند. می گویند او فن مدیریت بلد است و از لحاظ سیاسی هیچ چیز برای او مهم نیست که از او برای چه جهتی استفاده می‌کنند و این مدیر نیز می‌گوید من اینجا را اداره می‌کنم و در خدمت هر کسی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خوب نیست که مدیر سیاسی نباشد، اظهار کرد: برخی ها برای اینکه دست شان باز است ترجیح می‌دهندکه مدیرانشان غیر سیاسی باشند. فهم سیاسی و بصیرت سیاسی نداشتن هنر نیست.

او از مدیران سیاسی به عنوان عوامل فرهنگ ساز در جامعه یاد کرد و گفت: در احادیث آمده که زمانه مردم را تربیت می‌کند بگونه‌ای که پدر و مادران نمی‌توانند فرزندان خود را تربیت کنند و حتی گاهی اوقات پدران ومادران شکایت می‌کنند که فرهنگ جامعه، فرزندان را از ما گرفته و ما آنها را تربیت نمی کنیم. از طرف دیگر روایتی است که می‌گوید مردم به مسئولان و مدیرانشان شبیه‌تر هستند تا پدر و مادرانشان.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه وضع سیاسی جامعه از چند جهت بر فرهنگ تاثیر می‌گذارد که یکی از آنها منش سیاسیون است، ادامه داد: اگر مسئولان سیاسی رفتار دفاعی داشته باشند  خیلی زشت است و سطح فرهنگی و اخلاقی جامعه را پایین می‌آورد. رفتار دفاعی یعنی مدیری عجولانه از خود دفاع یا بد دفاع کند و یا برای  دفاع از حق خود، حق چند نفر دیگر را تضییع کند و تحمل مظلومیت را نداشته باشد. افرادی که از شخصیت والایی برخوردارند رفتار دفاعی ندارند.

پناهیان گفت: اگر سیاستمداری رفتار دفاعی داشته باشد، کار او به لجبازی و لجاجت کشیده می‌شود. اگر سیاسیون بیایند و با یکدیگر مجادله کنند و از خود بی‌صبری نشان دهند دیگر صدهزار منبر برای مردم بگذاریم و به آنها بگوییم که اخلاق داشته باشید و در خانه دعوا نکنید، دیگر اثر ندارد چراکه مردم به مدیران خود شبیه تر هستند.

او با تاکید براینکه عرصه سیاست عرصه ریسک کردن نیست که بگوییم همه جا آدم خوب و بد وجود دارد، گفت: عرصه سیاست جای این حرف‌ها نیست چرا که وضعیتی را در جامعه به وجود می‌‌آورد که نمی‌توان آن راجمع کرد.

این استاد حوزه افزود: اگر سیاستمداران برای خودشان حقوق کلان ببندند چگونه و در کدام منبر به جامعه می‌توان گفت که بخاطر خدا کار کنید. عوام می‌گویند فردی که مدیر شده باید از خدایش باشد که به این جا رسیده و باید هر روز در کنار قبر پدر و مادرش دعا کند که توفیق خدمت به مردم پیدا کرده اما اکنون بیشتر از ده برابر ما حقوق می‌گیرد. نمی‌‌شود که عوام مخلص باشند اما  آن بالا هیچ اخلاصی وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: مگر مدیریت کلان چقدر زحمت دارد و الان مگر چه هنری کرده که این همه برای او حقوق ببندند؟ مدیری که مسئولیت کلان دارد خودبخود مسائل رفاهی برای او بیشتر است. چند تا منشی و آدم هست که کارهای او را انجام می‌دهند و متن سخنرانی‌های او را می نویسند و بخاطراو کار می کنند و همه این‌ها در پای آن مدیر نوشته می شود. راننده می‌آید و او را می برد و می‌آورد. کلی افتخار و اعتبارات است و بچه او با این اعتبارات چند معامله شیرین گیرش می‌آید که گیر فرزندان ما نمی آید.

پناهیان تاکید کرد: مسئله اصلی ما حقوق حقوق بگیران دولتی و مدیران کل نیست و می‌خواهیم به جاهای بالاتر برسیم. ما تنگ نظر نیستیم که حقوق مدیری به 24 میلیون برسد. همه چیز را نباید با پول قیمت گذاری کرد مگر شهدا با پول قیمت گذاری کردند؟ قصد من از این حرف‌ها تکه انداختن نیست بلکه این فضایی است که در جامعه حساسیت ایجاد کرده و نمی‌خواهم از این حساسیت استفاده یا آن را تحریک کنم.

او در ادامه به تاثیر قوانین بر فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات با قوانینی که وضع می‌کنند طوری بر فرهنگ جامعه تاثیر می گذارند که نمی‌توان با تعلیم، حکمت و بحث اخلاقی بر فرهنگ جامعه تاثیر گذاشت. ما برخی اوقات در مجلس می بینیم به صورت ظریفی قوانینی مصوب می شود که خلاف بین شرع نیست اما در کنار هم که قرار می‌گیرند نزدیک به فضای فمنیستی است که رژیم صهیونیستی برای از بین بردن خانواده‌ها آورده‌اند.

پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ایمان آوردن عافیت‌طلبانه‌ای را در کتاب‌هایمان درس می‌دهیم که هیچ شباهتی به ایمان آوردن زمان رسول خدا (ص) ندارد. فکر می‌کنید تصادفا آن چند جنگ اتاق افتاد؟

او در تشریح اهمیت فرهنگ سیاسی اظهار داشت: فرهنگ سیاسی اهمیت دارد. به چه دلیل؟ به دلیل فرهنگ ولایت. دلیل دیگر من درباره اهمیت فرهنگ سیاسی آن است که امام علی (ع) فرمودند همه اعمال خوب حتی جهاد در راه خدا قطره‌ای است در مقابل امر به معروف و نهی از منکر. البته ایشان گفتند مهمتر از امر به معروف و نهی از منکر نیز وجود دارد و آن، انتقاد از مدیران بد جامعه است.

این پژوهشگر مسائل دینی اضافه کرد: در سفری خیالی به کره مریخ رفته بودم. در آنجا مساجدی بود. در آن مساجد نماز خوانده می‌شد ولی‌ می‌گفتند در این مساجد نباید بحث سیاسی انجام شود. من در کره مریخ می‌گشتم که اینها به کدام قبله نماز می‌خوانند. اگر جای انجام بهترین عمل در مسجد نیست، پس چرا ما در مساجد نماز می‌خوانیم.

پناهیان با بیان اینکه اگر ما طلبه‌ها به ترویج فرهنگ سیاسی نپردازیم، به تحریف دین اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند جایی که باید حرف بزنی ولی تو سکوت کنی، بدعت گذاشته‌ای. بدعت‌گذار در دین فرد بسیاری بدی است و اصولا اهل سواد، اهل بدعت گذاشتن هستند مگرنه افراد بی‌سواد نمی‌دانند. البته در روایتی آمده است فردی که در دین بدعت بگذارد، نمازش بهتر می‌شود، خشوعش بیشتر می‌شود. شیطان در مقابل فرد بدعت‌گزار می‌گوید بگذارید این فرد نماز بخواند. بگذارید آنقدر نماز بخواند تا کمرش بشکند و به خلسه برود. این افراد چه حالی هم می‌‌گویند. برای معنویت خوب است ولی از نظر سیاسی خوب نیست. اگر آموزش و پرورش ما دین را خوب آموزش می‌داد، ما آنگاه با این مشکلات روبه‌رو نبودیم.

او افزود: دلیل سوم درباره اهمیت فرهنگ سیاسی این است که خداوند پیامبران را مبعوث کرده است که دو وظیفه دارند که این وظایف، دو روی یک سکه‌ هستند. پرستش خدا و اجتناب از طاغوت. اجتناب از طاغوت به چه معناست؟ به معنای آن است که بیا و وارد معادله قدرت بشو. یعنی ببین چگونه قدرت پیدا می‌کنند و جلوی این قدرت بایست. یعنی قدرت را از طاغوتی‌ها بگیر. یعنی یاد بگیر قدرت را حفظ کن.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادعاهایی خاطرنشان کرد: چند نفر را قبل از فتنه 88  می‌بردند و به آنها در دوبی آموزش تصاحب قدرت می‌دادند. بعدا این افراد را گرفتند و معلوم شد در آن کلاس‌ها چه چیز‌هایی می‌گویند. در آن کلاس‌ها می‌گفتند اگر می‌خواهی یک انتخابات را خراب کنی، چند ماه قبل از انتخابات دبه کن. بگو در انتخابات تقلب نشود. ما می‌خواهیم کمیته صیانت از آرا تشکیل بدهیم. این دبه را ایجاد کن و این گونه افکارعمومی را بازی بده. این مسائل روش دارد و یاد می‌دهند. وقتی گرفتار طاغوت بشوی باید این مسائل را یاد بگیری. یک زمان قبل از انتخابات دبه می‌کنند و می‌گویند نظامیان در انتخابات دخالت نکنند؟ معلوم نیست بعدا چه دبه‌ای می‌خواهند بکنند. اجتناب از طاغوت یعنی وارد معادله قدرت بشو. اگر کسی طغیان می‌کند دین می‌گوید زیر بار طغیان نرو.

پناهیان با اشاره به فرهنگ غرب ابراز داشت: وقتی به فرهنگ غرب نگاه می‌کنید خیلی خوبی‌ها در آن است. در بسیاری از مواقع، پیام‌های اخلاقی و بعضا معنوی را ترویج می‌کنند. این پیام‌ها را که در دین ما وجود دارد، در فیلم‌های غربی نشان داده می‌شود. حالا ممکن است چهار نفر هم بی‌حجاب باشند که می‌توان از آنها صرف‌نظر کرد. تنها چیزی که در فرهنگ غرب وجود ندارد، تقویت فرهنگ سیاسی است. سازمان سیا از انقلاب‌های جهان فیلم می‌سازد. زمانی با دانشجویان هنر جلساتی داشتیم و آنها می‌‌گفتند سازمان سیا برای قهرمان ضد استعمار و ضد استبداد می‌سازد و همگان نیز آن را دوست دارند. ما این فیلم‌ها را نگاه کردیم. ظاهرا این فیلم‌ها را ساخته بود و شما از آن شخصیت خوشتان می‌آید ولی وقتی از پای فیلم بلند می‌شوی، اثری که روی شما می‌گذارد، این است که اول کار می‌گویی این افراد چه فضای آزادی دارند ولی بعد در دلت می‌گویی نمی‌شود قیام کرد و قدرت را از سازمان سیا گرفت. به عبارتی تو را مایوس می‌کند و بذر ناامیدی در دلت می‌کارد. برخی از سیاسیون ما این فیلم‌ها را دیده‌اند. از قضا این فیلم‌ها در تلویزیون ما به سهولت پخش می‌شود. اشکالی هم ندارد. آنها فرهنگ سیاسی را ترویج نمی‌کنند.

پناهیان با بیان اینکه نخبگان سیاسی بدی‌هایی در فرهنگ‌شان است و این فرهنگ را به جامعه هم منتقل می‌کنند، ابراز داشت: یک از این نقاط بد، روزنامه‌ها هستند. در روزنامه‌ها بی‌ادبی‌هایی رواج دارد. مثلا چون این روزنامه متعلق به آن جناح است، هیچ حسن و خوبی‌ای از جناح مقابل‌شان بیان نمی‌کنند. همه عیب‌های طرف خود را هم می‌پوشاند. به جامعه نیز می‌گویند روزنامه سیاسی همین است. چه کسی گفته است که روزنامه سیاسی باید آنقدر بی‌ادب و بی‌انصاف و غیراخلاقی باشد؟ احزاب روزنامه‌های بداخلاق‌شان را جمع کنند. امام علی (ع) خوبی‌های خوارج را بیان می‌کرد ولی اعدام‌شان هم کرد.

او با بیان اینکه سیاست را قرمزته و آبیته کرده‌اند، عنوان کرد: سیاست را که در اوج قداست قرار دارد، به دو قطبی نفرت‌انگیز تبدیل کرده‌اند. چرا این کار را کرده‌اند؟ تا مردم از این دعواهای سیاسی نفرت پیدا کنند و بتوانند چپاول کنند. صیهونیست‌ها  با دو قطبی کردن جهان در حال اداره کردن هستند. امریکا و بسیاری از جاهای دیگر دو قطبی است و تنها زورشان به ایران نرسیده است. می‌دانید فضای دو قطبی چه حالی از مردم بهم می‌زند؟ هیچ کس و هیچ هیات اخلاقی هم نیست که به مطبوعات بگوید کمی انصاف و انسانیت و ادب را یادآور شود. آیا جناح مقابل تو حسنی نداشت؟ آیا با این فضا می‌توان فضای جامعه را درست کرد؟ با همین حال وارد فضای انتخابات نیز می‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه از بخش‌هایی که آسیب تولید می‌کند، بخش‌های رسانه‌ای است، بیان کرد: هرکسی در فضای انتخاباتی یک مشاور رسانه‌ای را در اختیار می‌‌‌گیرد. این مشاور به نامزد انتخاباتی می‌گوید: کارکرد این مشاور چیست؟ حرف را بزنی و آن حرف بگیرد و رحم نکنی. در حالی که مشاوران رسانه‌ای باید در درجه اول، اخلاق داشته باشند.

پناهیان ادامه داد: فرهنگ سیاسی مانند فرهنگ گود زورخانه شبیه است. من نمی‌دانم چرا به وزرش زورخانه علاقه‌مندم. در وزرش زورخانه‌ای اولین چیزی که به چشمت می‌آید، ادب و فرهنگ است و بعد وزرش. سیاستمدار و روزنامه سیاسی را وقتی مشاهده می‌کنید، اولین چیزی که مشاهده باید کنید فرهنگ و ادبش باشد. بی‌فرهنگ وارد فضای سیاسی شود، آن فضا را خراب می‌کند و حق به حق‌دار نمی‌رسد.

او با بیان اینکه شما می‌خواهید از حق دفاع کنید باید با حفظ فرهنگ این کار انجام شود، یادآور شد: امام حسین (ع) در وصیت‌نامه‌اش هم ملاحظه فرهنگی دارد. او می‌گوید نمی‌خواهم برهم بزنم بلکه می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر بکنم. من در حال مراعات کردن هستم. ما در اینجا هستیم چون امیرالمومنین مراعات کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ادبیات سیاستمداران گفت: نمی‌دانیم آتش می‌سوزانید. تکه‌پراکنی می‌کنید. مردم ما تیز هستند و این تکه را دریافت می‌کنند. این تکه‌ها جواب دارد و پس‌فردا جواب این تکه‌ها در خیابان است که گروه‌ها به همدیگر می‌دهند. علمای اخلاق اینها جنایت و خیانت و گناه نیست؟ گناه فقط چهار گناه فردی است؟ مگر نگفته‌اند ادب مرد به از دولت اوست. گفته‌اند پیامبر اسلام (ص) بیشترین آیه‌ای را که می‌خواند از قول خوش است.

پناهیان با بیان اینکه بی‌وفایی خواص و عدم اقدام به موقع آنها داغی دل تاریخ گذاشته است، اظهار داشت: خواص و نخبگان سیاسی در مواقع حساس از مسئولیت شانه خالی می‌کنند. این عادت خواص است. یک اصطلاحی ایجاد شده مبنی بر اینکه اهل کوفه بی‌وفا هستند. در روضه‌ها نیز این مسئله گفته می‌شود. مردم فکر می‌کنند این بی‌وفایی یک ژن است. خیر؛ کوفه شهرکی بوده است که در آن خواص حضور داشتند. به عبارتی، شهرک خواص نظام اسلامی بوده است. چرا آنها بی وفا شده بودند چون خواص اصولا این گونه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز