خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:/ مشروح/

برای ریزش تعداد کاندیداهای اصولگرا دنبال تعریف ضابطه هستیم/ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خلاء آیت الله هاشمی احساس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۰۸۸

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه روحانی قطعاً مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو خواهد بود، اظهار کرد: اصولگراها به طور قطع در مقابل او کاندیدا معرفی می‌کنند و کاندیدای مشخصی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بحث طرح آشتی ملی و ضرورت پرداختن به آن گفت: باید سوال شود که مقصود مطرح‌کنندگان آشتی ملی چه کسانی هستند؟ اگر بین مردم و مردم است باید گفت مردم با هم قهر نیستند، اگر مقصودشان بین مردم و نظام است که در مقاطع مختلف مردم نشان دادند که مشکلی با نظام ندارند نمونه آن ۲۲ بهمن سال جاری است که نسبت به سال گذشته پرشورتر برگزار شد.

از آقای ترامپ متشکریم

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه شاید آقای ترامپ هم در پرشور برگزار شدن راهپیمایی ۲۲ بهمن بی‌تاثیر نبود، اظهار کرد: باید از او هم تشکر کنیم. خارج از روابط دیپلماسی گنده‌گویی‌هایی مطرح می‌شد که عاملی بود برای اینکه که مردم به خیابان بیایند و حرف‌های بی‌ربطی که از روی ناپختگی بیان می‌شود را پاسخ محکم بدهند.

پیشنهاد کنندگان آشتی ملی مقصودشان را واضح‌تر اعلام کنند

او در ادامه با بیان اینکه زمانی بحث آشتی ملی مطرح می‌شود که بین یک قاضی و مجرم اتفاق بیفتد گفت: باید سوال کرد آنهایی که بحث آشتی ملی را مطرح می‌کنند مقصودشان بین چه کسی است. اگر به دنبال این هستند که قاضی با متهم یا مجرم آشتی کند اولاً این آشتی معنا ندارد. ثانیاً اگر مجرمی پشیمان شده از جرمی که انجام داده است باید به آن جرم اقرار کند. چراکه به سرمایه اجتماعی هزینه وارد کرده است. بنابراین باید پیشنهادکنندگان این طرح واضح‌تر مقصودشان را اعلام کنند.

توضیح باهنر درباره اصولگرا معرفی کردن روحانی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جبهه پیروان اعلام کرده که از جبهه مردمی بدون قید و شرط حمایت می‌کند و همچنین شما بیان کردید در اصولگرا بودن روحانی تردیدی وجود ندارد. با توجه به این اظهارات آیا انتخابات سال آینده رقابت بین جبهه اصولگرایی خواهد بود، بیان کرد: رسانه‌ها مواضع را به طور کامل بیان نمی‌کنند که این گزینشی عمل کردن اشکالی ندارد اما گزینش باید به گونه‌ای باشد که روح مطلب منتقل شود.

او افزود: در اوایل دولت آقای روحانی از من سوال شد که آیا روحانی اصلاح‌طلب است که گفتم ایشان در گذشته حتی یک مصاحبه و گزارش هم نداشته‌اند که از اصلاح‌طلبان حمایت کرده باشند و حتی نوار و سخنرانی‌هایی دارند که در نقد مواضع اصلاح‌طلبان بحث کرده‌اند که نمونه محوری این سخنرانی را می‌توان در جریان فتنه سال ۷۸ که داستان کوی دانشگاه پیش آمد، دانست.

باهنر تاکید کرد: آقای روحانی در انتخابات گذشته به دلیل اینکه حمایت اصولگرایان را نتوانستند جلب کنند، اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند و شاید روحانی وامدار شد اما معتقدم از نظر فلز روحانی در گذشته اصولگرا بوده است و اکنون اگر با اصلاح‌طلبان کار می‌کند به دلیل بده‌بستان و وامداری که دارند، است و نمی‌خواهم بگویم این کار مذموم یا ممدوح است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: اما در حرکت‌های اصیل سیاسی جابجایی‌ها و تغییر موضع را باید کمتر شاهد باشیم و به هر دلیل نباید فرد مواضعش‌ را تغییر دهد اما در هر صورت این اتفاق افتاده است و جناب آقای روحانی قطعاً اکنون مورد حمایت اصلاح‌طلبان خواهد بود و در انتخابات سال ۹۶ هم اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نخواهند کرد و اصولگراها به طور قطع در مقابل او کاندیدا معرفی می‌کنند و کاندیدای مشخصی خواهند داشت.

باهنر بیان کرد: در برخی اصلاح‌طلبان بحث‌‌هایی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه کاندیدا یا کمکی داشته باشند و یا فضای جامعه را تغییر دهند اما به طور یقین روحانی کاندیدای منحصر به فرد اصلاح‌طلبان است.

اظهارات رسایی آب ریختن به آسیاب اصلاح‌طلبان است

باهنر در پاسخ به سوال ایلنا آقای رسایی روز گذشته با انتقاد از اینکه شما بیان کردید در اصولگرا بودن روحانی تردیدی نیست اظهار داشته اگر در اصولگرا بودن روحانی و باهنر تردیدی نیست من از اصولگرایی اعلام برائت می‌کنم نظر شما در این خصوص چیست؟ اظهار داشت: در درون هر حزب و تشکیلات ممکن است اختلاف مواضع وجود داشته باشد. در زمان مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی که بحث وحدت را مطرح می‌کردند، معتقد بودند که بحث ما وحدت فلسفی نیست و قرار نیست هیچ بخش اصولگرایی در بخش دیگر اصولگرا حل شود و یا تغییر موضع دهد بلکه بحث این است که در انتخابات و تجربه‌ها نشان داده که رقابت در نهایت میان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب اتفاق می‌افتد بنابراین بسیار طبیعی است که هر جریان بنشینند در درون خود و ائتلاف کنند اما این ائتلاف معنایش حل شدن نیست.

او با اشاره به اظهارات حمید رسایی گفت: ایشان متوجه مفهوم صحبت من نشده‌اند که چنین موضعی گرفتند که مقصر رسانه‌ها هستند. لذا قطعاً کاندیدای اصلاح‌طلبان روحانی است و از او عبور نمی‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر لازمه وحدت این باشد که همه مواضع‌شان را در هم حل بکنند و خرد شوند و یک موضع داشته باشند چنین ادعایی نداریم گفت: هر دو انسانی که به بحث با یکدیگر بنشینند مطمئناً اختلاف‌نظرهایی دارند و اگر دوستان قبول دارند که برای رقابت با جریان اصلاح‌طلبی نیازمند به وحدت ائتلافی اصولگراها داریم این یعنی اینکه از این چارچوب بیرون نرویم لذا از این شکاف بین اصولگراها به طور طبیعی اصلاح‌طلبان سود می‌برند و مقصودمان این است که در جریان انتخابات اصولگراها ائتلاف کنند و ائتلاف معنایش دست بر داشتن از مواضع نیست. اما اینکه قرار باشد آقای رسایی به من محبت کنند یا به دیگران قاعدتاً آب ریختن به آسیاب اصلاح‌طلبان است و به مصلحت نیست.

مردم در دو سه روز مانده به انتخابات همه معادلات سیاسیون را بهم می‌ریزند

باهنر در رابطه با اینکه آیا اعتدالیان با اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنند گفت: عنوان اعتدال، اصلاحات، اصولگرایی یک نوع مباحث کلی است و بعضاً در جاهای مختلف مانیفست‌هایی را منتشر کرده‌اند اما تاکید می‌کنم که ما به چند حزب چارچوب‌دار؛ اساسنامه دار و دارای رهبری مشخص نیازمندیم و اگر این اتفاق نیفتد این بحث‌ها شناور می‌شود.  بسیاری ممکن است بگویند معتقد به یک جناح هستیم اما در رفتار به گونه‌ای دیگر عمل کنند.

او با بیان اینکه در کشور ما رقابت معمولاً بین اصلاح‌طلب و اصولگرا صورت می‌گیرد، گفت: حال اگر اصلاح‌طلبی می‌گوید من معتدلم به خودش برمی‌گردد. البته معتقدیم که در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل و رادیکال وجود داشته اما اینکه در این دوره انتخابات توانسته باشند تصویر قابل تمیزی از دیگر جریان‌های سیاسی در افکار عمومی ارائه دهند موفق نبودند و نتوانسته‌اند یک شخصیت مستقل از تفکر اعتدالی در جامعه عرضه و بتوانند تفکیک کنند.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره‌های قبل از انتخابات با اینکه زمان برگزاری خردادماه بود سفرهای انتخاباتی از بهمن شروع می‌شد اما در این دوره که کمتر از صد روز به انتخابات مانده هیچ تحرکی در فضای سیاسی مشاهده نمی‌شود و هنوز در جریان اصولگرایی هیچ گزینه‌ای معین نشده بیان کرد: با توجه به اینکه حزب و تشکیلات نداریم، انتخابات ریاست جمهوری هیجانی شده است و تجربه نشان داده که برای انتخابات ریاست جمهوری مردم خیلی دیر و محتاطانه تصمیم می‌گیرند و علی‌رغم اینکه پایش‌ها و نظرسنجی‌هایی هم صورت می‌گیرد اما در دو سه روز مانده به انتخابات این معادلات بهم می‌ریزد البته نه اینکه آمارها ساختگی باشد اما مردم تا لحظات آخر حرف دل خود را نمی‌زنند.

رواج فضای تهمت و دروغ مانع از اعلام زودهنگام کاندیداتوری شده است

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مناظرات تلویزیونی و تحرکات انتخاباتی موثر در افزایش مشارکت مردم است گفت: اگر چند حزب قوی داشتیم که کاندیدای متعدد داشتند که با هم به رقابت می‌پرداختند و در نهایت دو نفر به فینال می‌رسیدند می‌توانستیم زودتر اقدام کنیم اما چون حزب قوی وجود ندارد اکنون خود کاندیداها هم عجله‌ای برای معرفی خود ندارند. به ویژه اینکه فضاهای بداخلاقی‌ای که در تبلیغات شروع می‌شود و تهمت، دروغ و تخریب رواج می‌یابد بنابراین کاندیداها ترجیح می‌دهند که مصون باشند و سیبل این اتهامات قرار نگیرند.

او بیان کرد: جریان‌های سیاسی اکنون در حال رقابت با یکدیگر هستند و بعضاً دولت از چندی پیش مظلوم‌نمایی، ایراد گرفتن و نفی کردن را شروع کرده است و دیگران هم چنین مواضعی دارند و امیدواریم فضای انتخابات، فضای گرم، جدی و اخلاق‌مدارانه باشد.

دنبال ضابطه‌ای برای ریزش تعداد کاندیداهای اصولگرا برای ریاست جمهوری هستیم

باهنر درباره اینکه آیا در جبهه پیروان و اصولگریان سقف زمانی برای معرفی کاندیدا تهیه شده گفت: در جبهه پیروان جدول زمانبندی داریم و اکنون تعداد افرادی که می‌خواهند نامزد شوند زیاد است و با یک ضابطه‌ای باید ریزش پیدا کنند که این ضابطه شامل مقبولیت، صلاحیت و برنامه می‌شود. این کارها شروع شده اما اینکه به نتیجه رسیده باشند و مصادیق تعیین شده باشد انجام نشده است.

او در بخش دیگری از این نشست در مورد احزاب چارچوب‌دار گفت: احزاب زیادی در کشور وجود دارد و چهارصد حزب از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند اما مقصود ما اینها نیست. لذا احزاب کوچکی هستند که از چهارصد حزب‌ سه‌چهارم آنها فقط کاغذ هستند در جیب یک نفر و مجوز گرفتن برای روز مبادا که نمی‌دانیم به چه درد می‌خورد.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد: از احزابی که فعال هستند باز هم در زمان انتخابات فعالیت‌ها شکل می‌گیرد آنها شروع به فعالیت می‌کنند اما احزاب مورد نظر ما حزب فراگیر است که چارچوب‌دار بتواند فعالیت کند.

باهنر در رابطه با بحث کاندیداتوری خود در انتخابات سال آتی گفت: بارها تاکید کردم که قصد کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ را ندارم.

وجود ۳۰ نفر کاندیدا در جریان اصولگرا تیری بود در تاریکی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قبلاً اعلام کرده بودید که ۳۰ نفر در لیست ریاست جمهوری اصولگرایان کاندیدا وجود دارد.آنها الان در چه وضعیتی هستند اظهارکرد:  آن موقع که این بحث را مطرح کردم هنوز ۳۰ نفر جور نشده بود و تیری بود در تاریکی اما اکنون ۳۰ نفر جور شده‌اند و باید بعضی‌ها را صادر کنیم.

رییس جبهه پیروان امام و رهبری در رابطه با جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: به دلیل اینکه حزب فراگیر جامع نداریم متاسفانه همه جریان‌های سیاسی عمده وقتشان صرف وحدت داخلی می‌شود.یعنی ۸۰ درصد انرژی را برای وحدت داخلی می‌گذارند که ۲۰ درصد برای رقابت صرف می‌شود. به همین دلیل در هر دوره سازوکارهای جدید مطرح می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه من نسخه شفابخش فعالیت‌های هدفمند را تشکیل چند حزب قوی می‌دانم گفت: در انتخابات مجلس دهم مجموعه‌ای برای وحدت ایجاد کردیم که شاید حدود ۷۰ درصد از جریان‌های اصولگرایی و افراد منتخب در مجموعه بودند و این دیواره را نمی‌خواهیم خراب کنیم و می‌خواهیم آن ۳۰ درصدی که بیرون بودند زیر این چتر قرار گیرند بنابراین جبهه مردمی تشکیل شد و تقریباً همه فعالین سیاسی آمده‌اند و برخی هم دغدغه‌ها و نقدهایی دارند که در مسئله گفتمان و وحدت بحث دارند.

او تاکید کرد: در انتخابات اصولگرایان نیاز به یک ائتلاف جامع دارند. اکثر اعضای جبهه پیروان از جبهه مردمی حمایت می‌کنند و به آن پیوستند و اگر از آنها پرسیده شود که کاندیدای جبهه پیروان چه کسی است پاسخ می‌دهند که کاندیدای نهایی جبهه مردمی است.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خلاء آیت الله هاشمی احساس می‌شود

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر فقدان آیت‌الله هاشمی در جامعه گفت: آیت‌الله هاشمی از وزنه‌های سیاسی و موثر در جامعه بودند و در کشور ما ریزش‌ها و رویش‌ها وجود دارد اما معمولاً رویش‌ها خیلی بیشتر از ریزش‌ها است و در آستانه این انتخابات مهم یک احساس خلائی می‌شود اما در این فاصله‌ای که تا انتخابات وجود دارد با رویش‌ها پر می‌شود و کسانی که فکر می‌کنند دراین جریان وزنه و پشتیبانی را از دست داده‌اند قاعدتاً به دنبال جایگزین هستند.

او تاکید کرد: انقلاب و نظام بر دوش مردم و نخبگان است اما وابسته به هیچ فردی نیست لذا ما سلمه سنگینی را در کشور مانند ارتحال امام، ترورهای قبل و بعد از انقلاب را داشته‌ایم که در روزهای اول بسیار احساس نگرانی می شد اما مشخص شد در کنار ریزش‌ها، رویش‌ها جای این خلاء را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز