خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان:

زنان باید حق انتخاب شدن را داشته باشند/ شورای نگهبان تفسیری به روز از رجل سیاسی ارائه کند

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۶۳۰

یک وکیل دادگستری گفت: با توجه به بند ۸ اصل سوم و اصل ۲۱ قانون اساسی که دیدی عام دارد و دید جنسیتی نداشته است بعید به نظر می رسد در اصل ۱۱۵ قانون اساسی قانونگذار دید جنسیتی داشته باشد و تناقض در دیدگاه داشته باشند.

شهناز سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایلنا، با اشاره به فراخوان شورای نگهبان برای ارایه تفسیر از کلمه رجال سیاسی و با توجه به سیاست کلی انتخابات، گفت: کلمه رجال به معنای جنسیت نیست. بعید به نظر می رسد که قانونگذار دید جنسیتی داشته باشد. رجال به معنی شخصیت است یعنی فرد مورد نظر در مسائل سیاسی و مذهبی صاحب نظر باشد و در این مسائل توانمند باشد مانند رجل قرآنی و علمی که ظهور در جنسیت ندارند و مراد شخص توانمند است.

این وکیل دادگستری بیان کرد: با توجه به بند ۸ اصل سوم و اصل ۲۱ قانون اساسی که دیدی عام دارد و دید جنسیتی نداشته است بعید به نظر می رسد در اصل ۱۱۵ قانون اساسی قانونگذار دید جنسیتی داشته باشد و تناقض در دیدگاه داشته باشند. به همین دلیل است که به نظر می رسد منظور دید جنسیتی نباشد و شخص توامند و برجسته را مد نظر داشته باشد.

این حقوقدان افزود: با توجه به اسناد بالادستی که در این سال ها تصویب شده و فرمایشات امام خمینی و رهبری که در آنها دید جنسیتی وجود ندارد هم می توان گفت در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ هم دید جنسیتی وجود ندارد.

او ادامه داد: در منابع اسلامی و قرآن محدودیتی برای حضور زنان در مسئولیت مختلف وجود ندارد این محدودیت ها بیشتر ریشه فقهی دارد. نظرات فقها در برهه های مختلف تاریخی با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی زمان تغییر کرده و در حال حاضر هم احتیاج به تغییر دارد.

سجادی تشریح کرد: بیش از ۶۰ درصد نخبگان کشور زنان هستند و نمی‌توان کشور را با ۴۰درصد نخبگان جامعه اداره کرد. یکی از شاخصه های پیشرفت حضور اجتماعی زنان است. زنان باید حق انتخاب شدن را داشته باشند درست به مانند حق انتخاب شدن.

او افزود: شورای نگهبان باید تفسیری به روز ارایه کند و تفسیری با توجه به مقتضیات روز و ظرفیت و توانمندی زنان ارایه بدهد. توانمندی زنان را می شود از سوابق اجرایی انها متوجه شد. برخی نقد می کنند و گویند که زنان از لحاظ جسمی ضعیف هستند و توانایی لازم برای این پست را ندارند در جواب این ها باید گفت که ریاست جمهوری احتیاج به تدبیر و مدیر بودن و عقلانیت دارد و این شاخصه ها به توان جسمی مربوط نمی شود چه بسیار از مردان که توان جسمانی بالایی دارند ولی تدبیر ندارند.

این حقوقدان یادآور شد: بعد از انقلاب از قضاوت زنان جلوگیری شد و بعدها به این نتیجه رسیدند که زنان توانمندی لازم برای قضاوت کردن را دارند و اکنون ما قضات زن هم داریم. زنان در مبحث فساد اداری سالم تر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز