خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:/مشروح/

باید سخت‌گیری نسبت به شبکه‌های اجتماعی را کم کنیم/ قیمت دلار قطعا کاهش می‌یابد/ استفاده از فضای مجازی حق مشروع مردم است

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، گفت: زندگی مردم با شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از اشتغال‌ها در این زمینه است اگر کسی در جذب سرمایه اخلال ایجاد کند به اشتغال صدمه زده است و اگر قوا همکاری کمی کنند به اشتغال صدمه می‌زنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: خدمت شما و همه بینندگان سلام و شب بخیر می‌گویم و آغاز سال میلادی را به هم‌وطنان مسیحی تبریک می‌گویم. این ایام با میلاد حضرت مسیح و امام عسگری تقارن دارد.

انتقاد مجری از طولانی شدن فاصله گفت‌و‌گوی قبلی رییس‌جمهور با مردم

او در پاسخ به اظهارات مجری برنامه در مورد طولانی شدن فاصله گفت‌و‌گوی قبلی رییس‌جمهور با مردم گفت: دلیل طولانی شدن فاصله زمانی مصاحبه پاسخش این است که باید قضا و کفاره کرد. امیدوارم بتوانیم باز هم در موارد داخلی و بین‌المللی با مردم صحبت کنیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به اولین سوال خود در مورد اشتغال و بیکاری و اینکه در همه خانه‌ها امروز افراد بیکار وجود دارند به‌گونه‌ای که وزیر کشور هم گفته سه فرزند بیکار دارد، یادآور شد: مساله اشتغال مهم‌ترین مساله کشور است. در میان همه مسائل اشتغال مهم‌ترین است. بیکاری می‌تواند معضل بزرگی برای جامعه و کشور باشد. این مساله نگران کننده است که در یک خانه یک جوان بیکار باشد. جوانی که به سن ۲۵ سال رسیده و توان مالی برای شروع زندگی ندارد عمدتا برای نداشتن کار مناسب است.

نرخ متقاضیان اشتغال در تابستان امسال رکورد زد

او ادامه داد: این برای همه ما حیاتی است که برای اشتغال کار جدی کنیم. از آغاز دولت بحث اشتغال و سرازیر شدن جوانان تحصیلکرده مطرح بود. جمعیت محصل ما قبلا حدود ۲ میلیون نفر بود الان به نزدیک ۵ میلیون نفر رسیده است. این‌ها نیاز به شغل دارند. علاوه بر این هم افراد دیگری نیاز به شغل دارند. تراکمی در مورد اشتغال از سال‌های قبل داریم. در همین راستا از سال ۸۵ تا ۹۰ اشتغال خالص ما ثابت است و سالانه ۱۴ هزار شغل خالص ایجاد شده است و موضوع بیکاران در جامعه متراکم شده است. الان هم سال‌های اشتغال متولدان ۶۰ و ۷۰ است در سال‌های گذشته آمارهای خوبی داشتیم؛ کل شاغلان در سال ۹۲، ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است و بعد از آن به تدریج در دو سال بعد شرایط بهتر شده امروز کل شاغلان ما ۲۳ میلیون نفر هستند. از ۲ سال قبل حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. البته رقم بیکاری هم اضافه شده است.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: نرخ متقاضیان اشتغال در تابستان امسال نوعی رکورد بوده است به گونه‌ای که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواستار شغل بودند. ما در یکسال اشتغالی که از تابستان قبل تا الان ایجاد کردیم حدود ۷۰۰ هزار شغل است. این تعداد رقم بسیار بالایی است. برای اینکه مردم به این مساله توجه کنند. کشورهایی که در ده سال قبل بالای ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردند ۵ کشور بودن. د این میزان رقم بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند و بیکارهای جدید هم اضافه می‌شوند.

باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم

روحانی گفت: این دو سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال خوب بوده است اما ما با میزان تقاضا فاصله داریم. باید همه دست به دست هم دهیم. دولت کارآفرینان نهاد‌ها و قوای دیگر کمک کنیم. یکی از دلایل جذب سرمایه اشتغال است. راه ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری است. یکی از فضاهای ایجاد اشتغال فضای مجازی است. در یکسال قبل ۱۰۰ هزار شغل در آی سی تی ایجاد شده است برای این کار باید فضای مجازی و پهنای باندهای ما آماده باشد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید سخت‌گیری را برای شبکه‌های اجتماعی کم کنیم، گفت: زندگی مردم با شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از اشتغال‌ها در این زمینه است اگر کسی در جذب سرمایه اخلال ایجاد کند به اشتغال صدمه زده است و اگر قوا همکاری کمی کنند به اشتغال صدمه می‌زنند. هدف امروز رشد پایدار اشتغالزاست. رشد پایدار هم باید با محیط زیست سازگار باشد هم شغل مناسب ایجاد کند. باید فضای اقتصادی را آماده‌تر کنیم از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما از فاصله موجود و نسبت متقاضیان شغل نگرانم. رشد اشتغال خوب بوده اما بیکاری هم نگران کننده است. اقتصاد ما نتوانسته به حد کافی افراد جویای کار را جذب بازار کار کند.

هدف‌گذاری ما برای رشد پنج درصدی است

در ادامه مجری برنامه پرسید که آقای رییس‌جمهور بعضی‌ها شرایط اقتصادی کشور را به شرایط رکود شبیه می‌دانند و می‌گویند رشدی نداریم و تولید متوقف شده اما نرخ رشدی که از طرف سازمان آمار و بانک مرکزی اعلام می‌شود چیزی دیگری است شما این را چگونه توضیح می‌دهید؟

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی که از طرف بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده است، گفت: به هر حال رشد اقتصادی را دو مرکز اعلام می‌کند ما از ابتدای سال و در پیام نوروزی اعلام کردیم که هدف‌گذاری ما برای رشد پنج درصدی است. برخی گفتند که اعلام این میزان رشد زود است. اما ماه‌های اول نشان داد که به این سمت در حال حرکت هستیم از یک طرف رشد تولیدات نفتی ما و از طرف دیگر رشد در بخش کشاورزی باعث شد که ما بتوانیم به این میزان رشد برسیم.

همه علامت‌ها حاکی از رشد اقتصادی است

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی تلاش کرد به واحدهای کوچک و متوسط که احتیاج به تسهیلات بانکی دارند، کمک کند و تا الان حدود ۱۷ هزار واحد از این تسهیلات استفاده کردند همه این‌ها علامت رشد اقتصادی است .

او افزود: صادرات نفتی و غیرنفتی ما افزایش پیدا کرده است در سه ماهه نخست سال شاهد رشد ۵/۴ درصدی بودیم که این را مرکز آمار اعلام کرده است و طبق رشد شش ماهه کشور شاهد رشد ۴/۷ درصدی هستیم که بانک مرکزی اعلام کرده و طبق اعلام مرکز آمار این رشد ۴/۶ درصد است .

تشریح جزییات آمار رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف

روحانی در پاسخ به این سوال که این تفاوت در نرخ رشد بخاطر چیست، گفت: سال‌های پایه این دو مرکز با هم متفاوت است. یکی از آنها سال ۷۶ و یکی از آنها سال ۸۳ را در نظر می‌گیرد. اگر سال پایه را یکی بکنیم این اختلافات کم می‌شود. البته در بعضی معیارها با هم تفاوت دارند.

او افزود: من به این دو مرکز اعلام کردم که باید سال پایه را یکی کنیم اما درحال حاضر رشد در بخش نفتی و غیرنفتی داشته‌ایم. بخش کشاورزی رشد ۹/۵ درصدی داشته است که رشد در این قسمت ملموس بوده است. امسال حدود ۱۵ میلیارد تومان برای خرید ۵/۱۱ میلیون تن گندم پرداخت شده است. کشاورزان بخش گندم رشد را در این قسمت به خوبی حس کرده‌اند. در بخش گردشگری قبل از این شاهد بودیم که بسیاری از هتل‌های ما خالی یا با نصف ظرفیت بودند اما الان شاهد هستیم که هتل‌های ما ظرفیتشان تکمیل است و برای چند ماه آینده هم رزرو هستند.

رییس‌جمهور گفت: در بخش تولیدات صنعتی شاهد رشد۱/۴درصدی و در بخش خدمات ۸/۴ درصد و نفت ما با رشد۱/۲ درصد  و در بخش میعانات گازی با رشد۴/۲درصدی مواجه هستیم.

مهم‌تر از نرخ رشد، تداوم آن است

روحانی با اشاره به این میزان از رشد گفت: این رشد طبق شرایط منطقه و در مقایسه با کشورهای همجوار آمار خوبی است طبق پیش‌بینی بانک جهانی رشد امسال ما بالای ۶ درصد است. امسال ما بیش از هدفگذاری خود رشد داشته‌ایم. مهم‌تر از نرخ رشد، تداوم در این زمینه است.

در ادامه مجری برنامه پرسید که برخی اتفاقاتی که اخیرا افتاده مانند نوسانات در قیمت نفت و دعوای وزرای اقتصاد و نوسانات در قیمت دلار باعث عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شده است. شما چگونه به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان می‌کنید که روحانی در پاسخ گفت:  من به تداوم رشد اعتقاد دارم. سال دیگر اگر بخواهیم رشد ۶ درصدی داشته باشیم، باید بیشتر کار کنیم و جذب سرمایه کنیم. قطعا سال دیگر در بخش نفت شاهد این رشد نیستیم. اما در بخش‌های دیگر مانند گاز در حال فعالیت هستیم. وقتی که چاه‌های نفتی ما بسته شده است، راه‌اندازی آنها بسیار سخت است. تولید نفت و صادرات ما در اواخر دی ماه پارسال حدود ۱/۱ میلیون بشکه بود و از دی ماه که برجام اجرایی شده چیزی حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا بتوانیم چاه‌ها را باز کنیم و صادرات خود را افزایش دهیم.

او افزود: برخی مدیران معتقدند که این نرخ رشد به خاطر رشد تولید نفت بوده است و من درجواب می‌گویم که رشد نفت به چه دلیلی بوده است. ماه‌ها کارگران شرکت نفت در تلاش بودند تا امسال تولید نفت خام ما به جای ۱/۱ بشکه به ۳/۲ درصد برسد و با مجموع میعانات گازی به ۷/۲ درصد برسیم. این یک حرکت خوبی است که در این بخش شروع شده و باید ادامه پیدا کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه سال آینده شاهد ادامه رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود، افزود: باتوجه به حضور مردم در صحنه و همکاری قوا و برقراری امنیت توسط نیروهای مسلح، قطعا ما شاهد رشد خواهیم بود و باید تلاش کنیم این رشد مناسب باشد. رشد اقتصادی ما در سال گذشته به خاطر فشار اقتصادی مناسب نبود. 

او با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ منفی شش بود و در سال ۹۲ به منفی ۹ /۱ رسید، اظهار کرد: ‌ ما از سال ۹۳ توانستیم رشد اقتصادی را محاسبه کنیم و در سالجاری با توجه به فضای پسابرجام رشد ما مناسب بود. 

 ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه اول امسال

رییس جمهور در مورد میزان صادرات غیرنفتی گفت: صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول امسال خیلی بهتر از شش ماهه سال گذشته است. طبق آماری که وجود دارد در ۹ ماهه اول امسال حدود ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که حدود ۱۰ درصد به سال گذشته رشد داشته است. 

روحانی در مورد افزایش قیمت ارز و اینکه گفته می‌شود دولت برای بالا بردن درآمدهای خود به دنبال افزایش قیمت ارز است، گفت: اصلا اینطور نیست. در سال‌های گذشته رشد نرخ ارز ۴ الی ۵ درصد بوده و ما همیشه این قیمت را در بازار نگه داشتیم تا مردم اطمینانی نسبت به آینده داشته باشند. 

او ادامه داد: خود دلار در برابر پوند و یورو افزایش قیمت داشته و بطور طبیعی هم شاهد این رشد در ایران هستیم. نرخی که این روزهای اخیر بود حتما برمی گردد و مردم هم می‌توانند نسبت به مسئله تورم اطمینان داسته باشند. تلاش ما این است که در امسال و سال آینده شاهد تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی نیز ادامه یابد. 

اجرای تعهدات ایران درباره فوردو تا چند روزه آینده

 رییس جمهور با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده شاهد رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور باشیم، اظهار کرد: چند روز آینده سالروز اجرای برجام است و قسمت‌ آخر تعهدات ما در فوردو در همین ایام انجام خواهد شد. امیدواریم طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل کند و شاهد رونق اقتصادی در همه کشور‌ها بویژه کشورهایی که در برجام با یکدیگر در تعامل بودند، باشیم. 

وزرا اختلاف نظر دارند اما دعوا نه

روحانی در مورد برخی اخبار مبنی بر دعوای وزرا در حوزه اقتصادی گفت: دعوا نیست.ممکن است روزنامه‌ها یا رسانه‌ها یک مقداری مسئله را به صورت دعوا ببینند اما اختلاف کار‌شناسی بین وزرا داریم که طبیعی است. افرادی که در دولت هستند می‌دانند که تا موقع رای گیری من رای نمی‌دهم تا همه حرف بزنند و همه نظرات شنیده شود. اگر جایی اختلاف و یا هماهنگی نباشد حتما مداخله می‌کنم چرا که این وظیفه رییس جمهور است. در دولت اختلاف نظرات کار‌شناسی وجود دارد که طبیعی است. 

قیمت دلار قطعا کاهش می‌یابد

او در پاسخ به این پرسش مجری مبنی بر اینکه شب گذشته رییس بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی توضیحاتی درباره نرخ ارز متعادل ارائه کرد. آیا این نرخ متعادل نزدیک به همین عددی است که در بازار است؟، اظهار کرد: قطعا پایین‌تر خواهد بود. ما در محاسباتی که در جلسه اقتصادی در گذشته داشتیم رقمی که در جلسات بسته شد این نبود. 

قیمت دلار در بودجه حدود ۳۳۰۰ تومان است

رییس جمهور در مورد اینکه بودجه سال آینده کشور با دلار چند تومانی بسته شده است، خاطرنشان کرد: در بودجه ذکر نمی‌شود که قیمت دلار چقد خواهد. اما رقم درنظر گرفته شده حدود سه هزار و سیصد است. این نرخ ارز فعلی قطعا کاهش می‌یابد. برای دولت ثبات بازار از هرچیزی واجب‌تر است و مهم‌تر از بحث درآمد دولت، ثبات بازار و قطعیت اقتصاد است تا مردم و فعالان اقتصادی اعتماد بیشتری داشته باشند. 

روحانی افزود: ما در یورو شاهد افزایش قیمت آنچنانی نیستیم اما دلار و ارزهای وابسته به آن در این ۸- ۹ ماه و از مرداد ماه به این سمت رشد داشتند و طبیعی است که قیمت ارز مقداری بالا رود اما این رشد قیمت فعلی داوم نخواهد آورد.

نقد و نظر مخالف، امری طبیعی است

روحانی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند نتیجه برجام هیچ بود و الان هم می‌گویند ادامه اجرای آن، خسارت است و برخی هم می‌‌گویند همه چیز است. در سالگرد برجام آثار برجام را چه می‌دانید، گفت: من هیچ تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ ملت ایران است. این مسئله، یک موضوع ملی است. اشکالی ندارد کسی نظر دیگری داشته باشد و نقدی داشته باشد. در کشورهای دموکراتیک نقد و نظر مخالف، امری طبیعی است.

کسی در دنیا نیست که بگوید در برجام سر ایران کلاه رفته است

او با بیان اینکه برجام دستاوردی بود که مردم در سایه حماسه سال ۹۲ رقم زدند و توانستند فضای جهانی را برای مذاکرات فراهم کنند، اظهار داشت: کار بزرگی در مذاکرات صورت گرفت و کسی در دنیا نیست که بگوید ایران شکست خورده و سرش کلاه رفته است. مخالفان برجام مانند عربستان و اسرائیل هم می‌گویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته است که این حرف هم درست نیست؛ چراکه مبنای ما مذاکرات و توافق برد – برد برای همه است.

اگر برجام نبود صادرات نفت ما به ۲۵۰ هزار بشکه می‌رسید

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آثار برجام را پس از یک سال هم در صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی مشاهده می‌کنیم، تصریح کرد: اگر برجام نبود، حتی اگر کاهشی که کشورهای غربی برای صادرات محصول ما داشتند اجرا نمی‌شد، درآمدهای ما نصف می‌شد. می‌دانید براساس طرح طرف مقابل، اگر برجام نبود صادرات نفت ما به ۲۵۰ هزار بشکه می‌رسید. هم‌اینک صادرات ما دو برابر شده است. در آن صورت حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم. در بودجه عمرانی امیدواریم بیش از ۳۰ هزار میلیارد را مصرف کنیم.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از بدهکاری‌های گذشته را پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: بدهی‌های فرهنگیان پرداخت شده است. پول گندم را داده‌ایم. باید هشت هزار میلیارد پول بیمه بدهیم. ۱۱ میلیون نفر زیر پوشش بیمه آمده‌اند که هزینه سنگینی دارد. ما بیش از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین داریم که شرایط بدتری از روستاییان دارند که زیر پوشش بیمه آمده‌اند و پزشک برای آن‌ها ارسال شده است. اگر برجام نبود، این کار‌ها صورت نمی‌گرفت و حتما رشد امروز را نداشتیم.

۱۲۰ تن دیگر کیک‌زرد خریداری خواهیم کرد

او ادامه داد: هرچند بخشی از این رشد به نفت وابسته است ولی بخش‌های دیگر صنعت، نفت و گاز رشد داشته‌اند. در بخش‌های نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در صنعت، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و حمل و نقل و بیمه برجام به طور کامل اجرا شده است. در بحث هسته‌ای نیز همه چیز اجرا شده است. ما ۲۰۰ تن کیک زرد وارد کردیم و ۱۲۰ تن دیگر هم خریداری خواهیم کرد.

پول هواپیما‌ها را به بودجه عمومی کشور تحمیل نکردیم

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به خرید هواپیما ابراز داشت: قرارداد ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کردیم که اگر برجام نبود امضا هم نمی‌شد. پس از انقلاب هواپیما نخریده بودیم و ناوگان هوایی ما کهنه شده بودند و با جان مردم ارتباط داشت. متاسفانه مردم ما سالانه چهار میلیارد پول بلیط به شرکت‌های خارجی می‌دهند. چرا به خارجی بدهند؟ تا پایان امسال چند فروند هواپیما وارد کشور می‌شود. پول این هواپیما‌ها را به بودجه عمومی کشور تحمیل نکردیم، چون این هواپیما‌ها به شرط اجاره به شرط تملیک خریداری شده‌اند. پول این هواپیما‌ها در یک قرارداد و فرایند ۱۸ ساله پرداخت می‌شوند که نشان اعتماد دنیا به ایران و اعتماد دنیا به برجام است. قرارداد ۱۸ ساله نشان از اعتماد به سیاست خارجی و ادامه روند برجام است

ایران‌هراسی را به شکست رساندیم

روحانی با بیان اینکه از همه چیز مهم‌تر، ایران‌هراسی را به شکست رساندیم، یادآور شد: رقیبان و دشمنان ما، ایران‌هراسی را به کرسی نشانده بودند و در شورای امنیت تصویب کرده بودند که ایران علیه صلح و امنیت در حال فعالیت است در حالی که امروز دنیا اعتقاد دارد که ایران حافظ و ایجاد کننده صلح است. در قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه که روز گذشته تصویب شد به نقش مثبت ایران در سوریه اشاره شده است. خوشبختانه برای اولین بار در شورای امنیت قطعنامه‌ای در محکومیت اسرائیل صادر شد که امریکا هم آن را وتو نکرد و نشان داده شد اسرائیل متجاوز است و نه ایران. علت عصبانیت اسراییل هم خروج ایران از این لیست تهدید است.

او افزود: برای همه آثار برجام روشن است. هرکس آثار برجام را بررسی کند متوجه آثار برجام می‌شود. فعالیت هسته‌ای ایران قانونی است در حالی که قبلا براساس قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی تلقی می‌شد ولی امروز کمک به ایران برای بخش هسته‌ای مطرح است و در فناوری هسته‌ای، در ساخت سوخت برای راکتور و سایر بخش‌ها کشورهای مختلف به ما کمک می‌کنند.

اعتراف کشورهای جهان به نقش مهم ایران برای ثبات منطقه

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات منطقه با محوریت حادثه تروریستی روز گذشته ترکیه در آستانه نشست قزاقزستان و همچنین موضوعات مربوط به آزادسازی حلب و وضعیت سوریه، گفت: نقش ایران، نقشی مهم و سازنده در منطقه است. قبلاً برخی به این نقش اعتراف نمی‌کردند ولی امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان به نقش مهم ایران برای ثبات منطقه اعتراف می‌کنند.

او با بیان این‌که ایران چندین هدف را در منطقه دنبال می‌کند، از ثبات به‌عنوان نخستین هدف نام برد و گفت: تجاوز کشوری به کشور دیگر و نا امنی کشورهای بسیار خطرناک است.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که نکته دیگر مربوط به مسئله تروریست است، از نیروهای امنیتی و نظامی تشکر کرد و گفت: دولت در مسئله امنیت و سلامت به‌ کمک مردم و همراهی آن‌ها توفیق خوبی داشته در این سه تا چهارسال در بهترین وضعیت امنیتی بودیم که این وضعیت حتی در سیستان و بلوچستان و مناطق غربی کشور تاثیرگذار بودند.

مخالف تغییر مرزهای منطقه هستیم

او گفت: در مسیر حفظ امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم از هر کشوری که از ما کمک خواست، حمایت کردیم و این درحالی است که تروریسم هم‌اکنون درحال شکست است که در این راستا باید از تلاش‌های فراوان تمامی نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی قدردانی کنیم.

روحانی با اشاره به تلاش برخی برای تغییر مرزهای جغرافیایی گفت: برخی به‌دنبال تغییر مرزهای منطقه هستند و ایران به‌شدت به آن مخالف است.

تا زمانی که تروریسم نباشد، مقاومت و دیپلماسی بی‌فایده است

او با تاکید بر این‌که مقاومت و دیپلماسی مکمل یکدیگر هستند، گفت: تا زمانی که تروریسم نباشد، مقاومت فایده ندارد و تا زمانی که مقاومت نباشد، دیپلماسی بی‌فایده است و ما با تمامی کشورهای منطقه در تماس هستیم و اخیراً روابط سه‌جانبه خوبی میان ایران روسیه و ترکیه به‌وجود آمده و امیدواریم در نشست قزاقزستان در آینده شاهد افزایش این همکاری‌ها باشیم.

همکاری اقتصادی ایران با ترکیه و عراق

روحانی خاطرنشان کرد: ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد که در شکست تروریست‌ها تاثیرگذار بوده و امیدواریم شرایط امن برای منطقه ایجاد شود. ما قصد داریم با ترکیه و عراق همکاری اقتصادی کنیم و این مسئله نیاز به ارتقای سطح امنیت منطقه دارد.

روحانی ضمن محکوم کردن حوادث اخیر تروریستی در ترکیه گفت: باید تلاش کنیم تروریسم را از بین ببریم. البته راه بسیار طولانی برای از بین بردن تروریسم پیش‌رو داریم.

ترمیم کابینه نشان داد دولت برای مسائل فرهنگی و اجتماعی ارزش قائل است

در ادامه مجری برنامه پرسید به نظر می‌رسد توجه دولت بیشتر به مسایل اقتصادی و سیاست خارجی باشد و به مسایل اجتماعی و فرهنگی توجه کمتری می‌شود از شما می‌خواهیم راجع به این موضوعات از جمله طلاق، بالارفتن سن ازدواج، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و گورخواب‌ها و یا موضوعاتی از این دست که عددی و رقمی نیستند، صحبت کنید و بگویید همه کارهایی که دولت برای این زمینه انجام داده است، چیست؟

روحانی با اشاره به تغییر بعضی از وزرا در کابینه خود گفت: اولین ترمیم دولت در کابینه وزرای فرهنگی و اجتماعی بودند که نشان می‌دهد که دولت در این زمینه به فکر است و برای آن ارزش قائل است. ما در شرکت‌های دانش بنیان از ۵۲ شرکت به ۲۷۰۰ شرکت رسیده‌ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی فعال‌تر در حال کار است در رشد علمی حرکت خوبی داریم. تلاش دولت این است که در شرکت‌های دانش‌بنیان به گونه‌ای عمل کنیم که این‌ها تجاری شود این مساله اشتغال که مطرح می‌کنید مساله بسیار مهمی است و پایه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

رهبری فرمودند در زمینه توجه به آسیب‌های اجتماعی ۲۰ سال تاخیر داریم

او افزود: فقر و بیکاری پایه آسیب‌های اجتماعی است از سال گذشته که رهبری راهبردی در این مساله داده‌اند و مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند و در جلسه اول فرمودند که ما ۲۰ سال در این زمینه تاخیر داریم ایشان اهتمام ویژه‌ای نسبت به آسیب‌های اجتماعی دارند وقتی به آسیب‌های اجتماعی وارد می‌شویم مساله اعتیاد، مشکلات معلولان و افراد بد سرپرست از مشکلات عدیده این بخش است.

روحانی گفت: بعد از فرمایش رهبری شورای عالی اجتماعی تشکیل شد که رییس جمهور اداره و ریاست آن را برعهده دارد و تاکنون جلسات زیادی هم تشکیل شد. ما هر دو هفته یکبار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی را داریم و این نشان می‌دهد که دولت توجه خاصی به مسایل فرهنگی و اجتماعی دارد.

انتقاد رییس‌جمهور از لغو برنامه‌های مختلف در استان‌ها

او ادامه داد: ما در برخورد با این مسایل کار بسیار مهمی در پیش داریم باید به این آسیب‌ها مقابله کنیم. مراکز نگهداری از اعتیاد ۵۲ درصد افزایش داشته و همچنین مراکز درمانی آن‌ها حدود ۲۸ درصد افزایش داشته طبق آمار ما به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت می‌کنیم. البته بسیار با شرایط خوب فاصله داریم. مساله آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به مساله آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گفت: این گونه آسیب‌ها با هم مرتبط هستند ما باید جامعه‌ای با نشاط داشته باشیم اینکه در برخی از شهر‌ها بعد از مدت‌ها و بعد از سخت‌گیری‌هایی که وجود دارد از جانب وزارت ارشاد و سازمان‌های دیگر می‌خواهند مراسمی برگزار شود و در آخر سر هم به خاطر بهانه‌ای به هم می‌خورد این کار نشاط مردم را کاهش می‌دهد نباید مردم را دچار مشکل کنیم. نمی‌خواهم بگوییم که نیرو‌ها به وظایف خود عمل کنند، حرف ما این است که دین ما دین سهلی است ما در اسلام اصلا حکم حرجی نداریم ما باید جامعه با نشاط داشته باشیم.

از تخریب‌های علیه دولت ناراحت نیستم

امسال در مراسم ۱۶ آذر بسیار خوشحال بودم افراد مختلف از جناح‌های مختلف آمدند و سخنرانی کردند و حدود ۳۹۰ جلسه در سالروز ۱۶ آذر برگزار شد.

او افزود: خود من در دانشگاه تهران سخنرانی کردم ۱۳ نفر از دانشجویان در این مراسم آمدند و مطالبشان را بیان کردند و ۱۰ نفر آن‌ها با لحن بسیار تند وسه نفر آن‌ها با لحن معتدل نظرات خود را مطرح کردند. فکر نمی‌کنم که هیچ کجای دنیا مسئول دستگاه اجرایی بنشیند و دانشجویان و افراد مختلف نظرات خود را به این گونه ابراز کنند و گاهی هم از نقد جلو‌تر بروند.

او در ادامه با اشاره به برخی تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد، گفت: من به خاطر این تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد، ناراحت نیستم مردم ما باهوش هستند و قصد آن‌ها را می‌فهمند این افراد خودشان ضرر می‌کنند من ناراحتم چرا اخلاق را زیر پا می‌گذارند چرا دروغ می‌گویند ما باید راستگو و درستکاری را در کشور ترویج کنیم و وحدت بیشتری داشته باشیم این مساله می‌تواند خطرناک باشد دولت توجه ویژه‌ای به این مساله دارد.

رییس جمهور درباره اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها گفت: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی بسیار مهم است. زمانی که برای تقدیم بودجه سال آینده به مجلس رفتم اعلام کردم که چهار مسئله آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل از اولویت‌های دولت در سال ۹۶ است. 

او با اشاره به اقدامات سایر کشور‌ها برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: ما راهی نداریم جز اینکه خودرو‌ها، موتور سیکلت، وسایل گرمایشی خانه‌ها و تمام وسایلی که برای موجب آلودگی هوا می‌شوند را اصلاح کنیم که این کار‌ها آغاز شده است. بطور مثال سوخت نیروگاه را گازی کردیم و در هفت کلانشهر نیز بنزین اصلاح شده توزیع می‌شود. اولویت دادن به مسائل مرتبط با ریل نیز بخاطر کاهش آلودگی هوا است.. 

روحانی در مورد واکنش‌های صورت گرفته به منشور حقوق شهروندی و خلاف اسلام و قانون اساسی و انتخاباتی خواندن آن گفت: حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است و مردم باید به حقوق خود آشنا شوند چراکه حقوق هم دانستی، هم خواستنی و هم گرفتنی است. 

استفاده از فضای مجازی حق مشروع مردم است

 او با تاکید براینکه مردم باید برای اجرای حقوق شهروندی به صحنه بیایند، اظهار کرد: بسیاری از مسائل حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی اشاره شده اما ما نیاز داریم که آن را بیان و تکمیل کنیم. در تدوین زمان قانون اساسی، فضای مجازی و مسائل اطلاع رسانی و شفافیت مطرح نبود. مردم باید به حقوق خود توجه کنند. استفاده از شکبه‌های مجازی و شفافیت حق مشروع مردم است و آن‌ها باید بدانند که پول‌ها در کجا هزینه می‌شود. 

انتخاباتی خواندن منشور حقوق شهروندی عجیب است

رییس جمهور ادامه داد: ‌در مصاحبه‌ای که پس از صد روزگی تشکیل دولت داشتم، پیش نویس منشور حقوق شهروندی بر روی سایت منتشر شد تا مردم و متخصصان نظر دهند که نظرات متعددی از سوی حقوقدانان و مردم ارائه شد. شخصا چندین جلسه با حقوقدانان گذاشتم و روی تک تک کلمات بحث کردیم و در ‌‌نهایت رونمایی شد. 

روحانی انتخاباتی خواندن رونمایی از منشور حقوق شهروندی را عجیب توصیف کرد و گفت: تا اتمام این دولت ۹ ماه باقی است. مگر ما هرکاری در این مدت کنیم برای انتخابات است؟ دولت تا پایات مردادماه مستقر است و این درست نیست که اگر بخواهیم راه‌آهن افتتاح کنیم و هواپیما بخریم، بگویند انتخاباتی است. 

او به دیدار اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت و ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ‌ ایشان در آن دیدار‌ها فرمودند بهترین تبلیغ برای دولت، عمل آن‌ها است. 

رییس جمهور همچنین از ابلاغ مواد مربوطه حقوق شهروندی به دستگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم اجرای منشور حقوق شهروندی موجب فضای وحدت در جامعه باشد. 

رییس جمهور درباره اینکه برخی معتقدند این منشور نیاز به مصوبه مجلس دارد، اظهار کرد: اگر حقوق شهورندی بخواهد موفق باشد نیاز به همکاری سه قوه دارد. هیچ اشکالی ندارد که بعد‌ها هم در مجلس تصویب شود. من به عنوان رییس جمهور و براساس اصل ۱۳۴قانون اساسی که می‌گوید رییس جمهور باید برنامه و خط مشی دهد، اقدام کردم. البته این منشور می‌تواند بعد‌ها در هیات دولت مطرح و به صورت لایحه به مجلس برود هرچند که برای اجرای برخی از مواد حقوق شهروندی باید لایحه تهیه و تدوین کنیم. 

اعلام نظر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده

او در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات سال آینده نامزد خواهد شد، گفت: فعلا زود است و تا دولت دوازدهم فاصله زیاد است. 

رییس جمهور در مورد اینکه از طرفی دولت اعلام می‌کند نرخ تورم در حال کاهش است اما مردم شاهد افزایش نرخ کالاهای اساسی هستند، گفت: برخی کالا در مقاطعی گران شود و دولت هم باید نسبت به‌ آن کالاتوجه و اقدامات لازم را انجام دهد. زمانی که می‌گوییم تورم کاهش یافته منظور ارزانی نیست بلکه یعنی آرام‌تر گران می‌شود و دیگر ساعتی و یا روزانه گران نمی‌شود بلکه ماهی یک بار گران می‌شود. ما باید تورم را تک رقمی نگه داریم و برای کالاهایی که نیاز شدید مردم است، دولت حساب ویژه‌ای باز کند.

اگر بخواهیم مسئله حقوق‌های نامتعارف انتخاباتی شود، نهضت ادامه دارد

روحانی در خصوص مسئله حقوق نجومی هم بیان کرد: اگر می‌خواهیم بحث حقوق‌های غیرمتعارف و غیرعادلانه حل شود، این مشکل راه حل دارد و دولت در این باره قدم‌هایی برداشته است ولی اگر می‌خواهیم مسئله انتخاباتی شود، نهضت ادامه دارد و برخی از حقوق‌های نجومی، برخی از املاک نجومی و برخی هم از حساب‌های نجومی حرف می‌زنند.

او بیان اینکه اولین اقدام درباره بحث حقوق‌های نامتعارف در هنگام بررسی بودجه در دولت صورت گرفت و سپس این مسئله به رسانه‌ها راه یافت، عنوان کرد: بخشی از این مشکل در قانون است. ما در اجرای قانون و شفافیت مشکل داریم. دولت در تصدی‌گری مشکل دارد. یک بانک خصوصی است، و مدیر آن یک حقوق می‌گیرد و یک بانک‌ هم دولتی است و ممکن است مدیر آن، یک سوم مدیر بانک خصوصی حقوق هم نگیرد. از طرف‌های ما بخش‌های خصولتی هم داریم که این مسئله، کار را پیچیده‌تر هم می‌کند.

به غیر از سه نفر که در زندان هستند، همه افراد حقوق‌های نامتعارف خود را پس دادند

رییس دولت یازدهم با اشاره به آمار دیوان محاسبات درباره تعداد افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کنند، گفت: دیوان محاسبات ابتدا گفت تعداد این مدیران، ۳۹۷ نفر است و در بررسی اخیر اعلام کرد که تعداد این افراد، ۳۰۰ نفر است. دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد حقوق چطور و تا چه اندازه باشد و آن را ابلاغ کرد و آنهایی هم که پول اضافه گرفته بودند، قرار شد پس آن مبالغ را پس بدهند و به غیر از دو، سه نفر که در زندان هستند، همه این افراد آن مبالغ را پس داده‌اند.

روحانی در پاسخ به اینکه بیشتر کسانی که این حقوق‌ها را دریافت می‌کردند، در بخش‌هایی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها بودند. چه راه حلی برای عدم تکرار این مسئله دارید؟ اظهار داشت‌: دولت می‌خواهد دو لایحه را به مجلس بدهد. یکی از این دو لایحه درباره مسئله شفافیت است. ما به دستگاه‌های اجرایی گفته‌ایم که حداقل و حداکثر حقوق را اعلام کنند و اخیرا مجلس ماده‌ای را در این باره تصویب کرد که من تشکر می‌کنم.

اگر جرمی در مساله حقوق‌های نامتعارف رخ داده قوه قضاییه می‌تواند رسیدگی کند

او بیان اینکه ما باید همه چیز را شفاف کنیم، تصریح کرد: دولت در این مسئله پیش‌قدم بوده و بیش از همه مسئله فعال بوده است. از طرفی، بحث حقوق‌های نامتعارف فقط مختص به دولت نیست و در قوای دیگر و حتی در برخی از نهادهای انقلابی هم این حقوق‌ها هستند. دولت اقدامات خوبی انجام داده است. به غیر از دو، سه نفر همه پول‌ها را پس دادند. اگر جرمی رخ داده، قوه قضاییه می‌تواند رسیدگی کند مگرنه این کار، برعهده دیوان محاسبات است و دیوان می‌تواند پرونده‌ها را بررسی و حتی برای قوه قضاییه ارسال کند.

دوستان موضوع حقوق‌های غیرمتعارف را سیاسی و جناحی نکنند

رییس جمهور با بیان اینکه قوای دیگر هم دربحث شفافیت پیشقدم شوند و این کار را پیش ببرند، خاطرنشان کرد: من از دوستان دیگر هم می‌خواهم این موضوع را انتخاباتی و جناحی نکنند. این مباحث ملی است. دولت در برخورد با فساد جدی است. برای اینکه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، برای اینکه توسعه داشته باشیم و آسیب‌های اجتماعی را از بین ببرسیم باید با فساد مبارزه کنیم و همه باید دست به دست همه بدهیم و شفاف‌سازی کنیم.

روحانی اضافه کرد: راه حل اساسی هم این است که باید تصدی‌گری کاهش یابد و باید امور برعهده بخش خصوصی گذاشته شود. با خصولتی‌ها هم کار را بد‌تر می‌کند.

برای مسکن معلولان کار خوبی توسط وزارت رفاه انجام شده است

او در پاسخ به سوالی درباره رشد اجاره‌نشینی و کاهش قدرت خرید مسکن و آخرین وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی ابراز داشت: مسکن مهر از مشکلات دولت بود، بدون آنکه تسهیلات داشته باشد، مسجد، کلانتری، آب، برق، گاز و حتی جاده هم نداشت. تا پایان این دولت، این پرونده بسته می‌شود.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در مسئله مسکن شاهد رشد منفی هستیم، یادآور شد: متاسفانه در این بخش، رشد منفی داریم. راه حل خروج از این مسئله، افزایش قدرت خرید مردم است. وقتی مسکن تهیه نمی‌شود، به دنبال اجاره‌نشینی می‌روند که به طور طبیعی قیمت افزایش می‌یابد. کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، بالا بردن وام بود که تحرک کوچکی هم صورت گرفته ولی تحرک در این بخش اهمیت دارد زیرا بسیاری از صنایع و اشتغالات به مسکن وابسته است. دولت در حد توان این کار را انجام می‌دهد.

روحانی در پایان بیان کرد: برای مسکن معلولان کار خوبی توسط وزارت رفاه انجام شده است.

کد خبر : ۴۴۳۷۸۳