خبرگزاری کار ایران

مطهری:/تکرار/

جنسیت، ملاک دستیابی به پست و مقام نیست/در اسلام برای مرد و زن حقوق مساوی وجود دارد

نماینده مردم تهران تاکید کرد: در نگاه اسلامی استعدادهای زن باید شکوفا شود و هر کس شایسته‌تر بود باید زمام امور را به دست بگیرد، جنسیت ملاک به دست آوردن پست و مقام نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی مطهری نایب ریس مجلس شورای اسلامی در نخستین کنگره زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه زن و حقوق زن برای شهید مطهری در اولویت قرار داشت، گفت: شهید به یکی از کشورهای خارجی سفری داشتند و بعد از آن به خدمت امام رسیدند و قصد بازگو کردن نکاتی را خدمت ایشان داشتند که قبل از وی امام فرمودند، مسئله زن مهم‌ترین نکته است.

او ادامه داد: این نکته‌سنجی نشان از آن دارد که نقش زنان مسئله مهمی برای امام محسوب می‌شد، زیرا اروپا و غرب دنیای اسلام را به نادیده گرفتن حقوق زن متهم می‌کردند.

نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه شهید مطهری دیدگاهی درباره حقوق زنان در اروپا دارد، اظهار داشت: از نظر شهید مطهری نهضت حضور زنان در اروپا آثار و برکاتی دارد. آنان به مسئله انسان بودن زن توجه بسیار مطلوبی داشته‌اند، اما زن بودن زن را فراموش کرد.

او تاکید کرد: دین اسلام علاوه براینکه بر انسان بودن زن تاکید دارد بر زن بودن زن نیز توجه ویژه‌ای دارد و حقوق متساوی برای مرد و زن قائل است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اسلام با توجه به نوع خلقت زن و مرد معتقد است که آن‌ها از حقوق متشابه برخودار نیستند، یعنی اینطور نیست هر جا که حقی برای مرد قائل شده باشد، مانند آن را برای زن گذاشته باشد.

مطهری در ادامه تصریح کرد: حقوق مساوی برای مرد و زن در اسلام وجود دارد اما متشابه خیر؛ زیرا زنان و مردان دارای تفاوت‌هایی هستند.

نایب رییس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به دیدگاه شهید مطهری در طول تاریخ زنان اشاره کرد و گفت: ایشان سه دوره تاریخی برای زنان در نظر گرفته‌اند، در دوره نخست زن به مانند یک شی گرانبهایی است که شخصیت نداشته، در آن دوران زنان نقشی در تصمیم گیری‌های جامعه ندارند و به اصطلاح پرده‌نشین هستند.

او ادامه داد: در دوره‌ای زن تبدیل به یک شخص شد؛ اما بی‌ارزش. در اروپا زمانی زن تا حدودی به حقوق خود رسید که استعداد‌هایش در نظر گرفته شد و مانند مردان از حق تحصیل برخودار شد و در تحولات اجتماعی موثر شدند، اما ارزش خودشان را به واسطه حضور زیادی از دست دادند.

 نماینده مردم تهران افزود: در دوه سوم زنان بر اساس استعدادهای خود توانستند از حقوق خود مانند تحصیل و سایر فعالیت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.

مطهری خاطرنشان کرد: از لحاظ اسلام زن هم شخص است و هم گوهری گرانبها، هم به او و شکوفایی استعداد‌هایش توجه شده ، او مانند مردان می‌تواند وارد عرصه‌ها شود و از حقوق خود بهره برد.

اوادامه داد: لذا در نگاه اسلامی استعدادهای زن باید شکوفا شود و هر کس شایسته‌تر بود باید زمام امور را به دست بگیرد، جنسیت ملاک برای به دست آوردن پست و مقام نیست.

وی در پایان گفت: امیدوارم جمعیت زنان نواندیش در به دست آوردن خواسته‌های خودشان موفق باشند.

کد خبر : ۴۳۸۴۹۱