خبرگزاری کار ایران

غیرت در گفت‌وگو با ایلنا:

منشور حقوق شهروندی ابداع جدیدی ندارد

یک حقوقدان گفت:‌ عدالت قضایی، آزادی بیان و تساوی بین زن و مرد جز مهمترین حقوق شهروندی است که متاسفانه ضایع می‌شوند و عدم اجرای آنها بسیار چشم گیر است.

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت:  بنظر می‌رسد منشور حقوق شهرندی تلاشی است برای تجمیع قوانینی که در زمینه حقوق شهروندی  و حقوق رفاهی مردم وجود دارد. این منشور یک دستور العملی است که الزام می‌آورد و ریاست جمهوری هم مسئول نظارت بر اجرا این موارد است. هرچند ابداع جدیدی در قوانین نشده اما حرکت جدیدی صورت گرفته است.

این وکیل دادگستری اظهارکرد: تمام مواردی که در منشور حقوق شهروندی آمده است در دیگر قوانین موجود ما هم وجود دارد اما نفعی که در جمع‌بندی این قوانین وجود دارد این است که وقتی رییس جمهور به عنوان مسئول اجرای قوانین قصد اجرای آنها را دارد ممکن است بطور مثال رییس قوه قضاییه ایراد بگیرد که فلان مورد در صلاحیت رییس قوه مجریه نیست ولی با تدوین این منشور رییس جمهور به راحتی می‌تواند بر اجرا این قوانین نظارت کند.

وی افزود: وقتی در منشور حقوق شهروندی از آزادی بیان، آزادی اندیشه و دیگر حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم به این معنی نیست که رییس جمهور در مقام وضع قانون برآمده بلکه فقط برای بهبود اجرای این قوانین که بعضی از آنها هم ابتر مانده‌اند را تجمیع کرده است.  

این حقوقدان با تاکید براینکه برای تدوین این منشور نیاز به هماهنگی سایر قوا نیست، یادآور شد: عدالت قضایی، آزادی بیان و تساوی بین زن و مرد جز مهمترین حقوق شهروندی است که متاسفانه ضایع می‌شوند و عدم اجرای آنها بسیار چشم گیر است اما بدلیل اینکه ابداعی در منشور حقوق شهروندی وجود ندارد به نظر نمی‌رسد بتواند برخی از مشکلات را حل کنند زیرا برخی از قوانین خودشان تضییع کننده حقوق شهروندی هستند.

کد خبر : ۴۳۷۹۹۷