خبرگزاری کار ایران

وزیر امورخارجه کشورمان در توکیو:

به نفع آمریکاست که به تعهداتش در برجام پایبند بماند/تحریم‌ها ما را نمی‌شکند

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در سمیناری در توکیو با بیان اینکه این به نفع آمریکاست که به تعهداتش در توافق چندجانبه هسته‌ای پایبند بماند، گفت: تحریم‌ها به ایران آسیب می‌زند اما ایران را نمی‌شکند.

به گزارش ایلنا به نقل از «رویترز»،  جواد ظریف در سفر دو روزه خود به ژاپن بعد از سفر به هند و چین در سمیناری در توکیو گفت: برجام یک توافق چند جانبه است و از سوی شورای امنیت سازمان ملل تایید شده اما این به آن معنا نیست که نمی‌تواند از سوی آمریکا به طور یک جانبه نقض شود.

او تاکید کرد: آمریکا کشوری است که تاریخ قابل قبولی در احترام به قوانین بین‌المللی ندارد.

ظریف همچنین گفت: من بر مبنای توهم امیدوار نیستم که مردم بر اساس حسن نیست و ضمیر خوبشان بر قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند.م ن بر این باورم که این به نفع آمریکا و دیگران کشورهای جامعه بین‌المللی است که به توافق‌های چندجانبه احترام بگذارند.

او همچنین خاطرنشان کرد: تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های گذشته کارگر نبود و تنها باعث تقویت ایران شد به ویژه زمانی که بقیه شرکای پیمان به آن باور نداشتند. تحریم‌ها به ما آسیب می‌زنند اما ما را نمی‌شکنند.

ظریف روی شنبه گفته بود رای آمریکا به تمدید تحریم‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که نمی‌توان به آنها در پایبندی‌شان به تعهدات برجام اعتماد کرد.

به گزارش ایلنا، مجلس سنای آمریکا هفته گذشته قانون تحریم‌های ایران موسوم به ایسا را برای مدت ده سال تمدید کرد و همین امر خشم ایران را برانگیخت. مقامات ایران قول داده‌اند که این اقدام آمریکا را تلافی کنند و گفته‌اند این کار نقض توافق هسته‌ای بوده است.

رابطه دیپلماتیک ایران و آمریکا در دو سال گذشته بهبود پیدا کرده بود که با انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا این روابط در خطر قرار گرفته است.

ترامپ در خلال رقابت‌های انتخاباتی‌اش بارها توافق هسته‌ای را تهدید به نابودی کرد و آن را بدترین توافق تاریخ و فاجعه‌بار می‌خواند.

مقامات آمریکا گفته‌اند که تمدید قانون موسوم به ایسا هیچ آسیبی به توافق هسته‌ای نمی‌زند. نمایندگان مجلس آمریکا نیز گفته‌اند که تمدید ایسا برای این است که بتوان در شرایطی که ایران به تعهداتش در برجام پایبند نبود، به راحتی سیستم تحریم‌ها را بازگردانیم. آنها تمدید قانون تحریم‌های ایران را اهرمی برای مقابله با عدم پایبندی ایران به تعهداتش می‌دانند.

با این حال علی‌اکبر صالحی رییس انرژی اتمی ایران که نقش مهمی در به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای داشته است این قانون را نقض آشکار برجام خوانده و رییس‌جمهور نیز در جمع دانشجویان در روز ۱۶ آذر این عمل آمریکا را نقض فاحش برجام خواند.

کد خبر : ۴۳۵۹۶۷