خبرگزاری کار ایران

انصاری راد در گفت‌وگو با ایلنا:

قالیباف با دوبار شکست، شانسی برای رقابت با روحانی ندارد/ مطالبه اصلاح‌طلبان حاکمیت قانون است

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۱۹۰

نماینده مجلس ششم گفت: حاکمیت ملی ، حاکمیت قانون ، برقراری عدالتة رعایت اخلاق و رعایت همه عواملی که بتواند کشور را از بن بست‌های امروز خارج کند از مطالبات اصلاح‌طلبان است.

حجت الاسلام حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره استراتژی اصولگرایان در انتخابات ۹۶ گفت: اصولگرایان در گذشته  تمام رجالی که می‌توانستند سمت ریاست جمهوری را احراز کنند به میدان آوردند و شکست خوردند و آقای قالیباف هم که از امتیازی نسبت به دیگران برخوردار است دو بار شکست خورده است و در این دوره و بعد از انتخابات۹۲ هم فکر نمی‌کنم موفق شود؛ چرا که  موقعیت آقای قالیباف پایین آمده و نزول کرده است.

او با بیان اینکه در نوع کار و عمل قالیباف جبرانی نسبت به خسارت‌های گذشته دیده نمی‌شود،گفت: تخلفاتی که در حوزه شهری به وسیله شهرداری انجام شده است و اصولگرای معروفی مانند آقای توکلی هم بر آن مهر تایید زده است، باری بر روی دوش آقای قالیباف است  و با این حساب فکر می‌کنم اصولگرایان شخصیتی که بتوانند وارد رقابت با روحانی یا حتی غیرروحانی  کنند ندارند  و نه اینکه آدم خوب نداشته باشند اما ریاست جمهوری مقامی است که شخصیت خاصی را طلب و ایجاب می‌کند که چنین شخصیتی اکنون در بین اصولگرایان به چشم نمی‌خورد.

انصاری راد در پاسخ به این سوال که اصولگرایان با این وجود از بررسی قالیباف به عنوان کاندیدای احتمالی سخن می‌گویند، بیان کرد: قالیباف قبل از سال ۹۲ به لحاظ نوع مدیریتی که در شهرداری انجام داده بود از یک درجه‌ای از اعتبار برخوردار بود،با این حال در شهر تهران که مرکز حکومت و مدیریت او بود نصف آقای روحانی رأی آورد و شکست خورد و در این دوره  هم هیچ‌گونه شگرد و شیوه‌ای که بتواند آن شکست گذشته را جبران کند در اداره شهرداری انجام نداده است  و همچنین تخلفاتی که در شهرداری انجام شده باری است بر دوش او که گمان نمی‌کنم بتواند به آسانی از دوش خود بردارد.

او تاکید کرد: البته اگر قالیباف گزینه مورد نظر اصولگرایان باشد و او را به میدان  انتخابات بیاورند با توجه به اینکه اصولگرایان از یک موقعیت مالی و نفوذ برخوردارند می‌تواند حداقلی از آرا را کسب کند اما گمان نمی‌کنم که بتواند با آقای روحانی رقابت کند.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به استراتژی افزایش نامزدهای اصولگرا در راستای راه یافتن روحانی به دور دوم،افزود:تعدد کاندیدا کاری بود که در انتخابات ۹۲ اصولگرایان انجام دادند و نتیجه نگرفتند و مطمئن هستم که به طریق اولی از این شیوه نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

 افزود:اصولگرایان در این دوره  از انتخابات چه با تعدد کاندیدا و چه با کاندیدای واحد بیایند شرایط به گونه‌ای است که شکست می‌خورند.

انصاری راد در ارزیابی شانس روحانی بر فرض کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم گفت:انتخابات ریاست جمهوری  به دور دوم کشیده نمی‌شود و آقای روحانی در همان دور اول پیروز انتخابات  است و بر فرض  اینکه به دور دوم هم کشیده شود فرض ضعیفی است که فرد راه یافته به دور دوم بتواند با روحانی رقابت کند.

انصاری راد در رابطه با آینده اصلاحات در کشور گفت: اصلاحات در دوره جمهوری اسلامی و از آغاز مشروطیت با مشکلاتی روبرو بوده و اختلاف بین افکار سنتی و اصلاح طلبانه ادامه داشته است اما قانون اساسی توانسته بین آرمان‌های مشروطیت و سنت‌گرایان یک جمع‌بندی ایجاد کند و همه مطالبات اصلاح طلبان که عبارت است از حاکمیت ملی ، حاکمیت قانون، برقراری عدالت و رعایت اخلاق و رعایت عواملی که بتواند کشور را از بن‌بست‌های امروز خارج کند تا سنت و شریعت را در خود جمع کرده است.

او با اشاره به فتوای امام راحل گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند"اگر مخالفتی بین مجلس و شورای نگهبان پیدا شد  مصلحت که جزء احکام ثانویه قرار دارد بر احکام اولیه مقدم است و  هر بن‌بستی در جمهوری اسلامی به وجود بیاید قابل حل است و برای برون رفت از تضاد تجدد و سنت راهگشا است.

انصاری‌راد ادامه داد: مصلحت در هر اموری نیاز به کارشناس همان بخش دارد یعنی لازمه حاکمیت مصلحت بر حکم اولیه و بر نظر شورای نگهبان که همان فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی و هم قانون اساسی بر آن حاکم خواهد بود است و همچنین مجمع تشخیص مصلحت برای آن تشکیل شده که لازمه آن این است که  متخصصان و کارشناسان مسائل مبتلا به جامعه، گرد هم آیند و هر گونه اختلاف بین احکام و مقتضیات زمانی شرایط  مصلحت جامعه را حل کنند.

او با بیان اینکه مصلحت حاکم بر حکم اولیه است، گفت: قانون اساسی با تعبیه فتوای امام را حل هر گونه اختلافی را بین سنت و تجدد و احکام اولیه رفع می‌کنند و در قانون اساسی ما جمع شده است که بین سنت و مقتضیات مصلحت جامعه نباید اشکالی باشد و این اشکال در کسانی است که این مساله را درست درک نمی‌کنند و مصلحت جامعه را با سنت مخلوط می‌کنند.

نماینده مجلس ششم بیان‌کرد: گاهی اغراض سیاسی و جناحی و شخصی به سنت متصل می‌شود و برخی مسائل سنتی را دست‌آویز قرار می‌دهند برای اینکه  برای اینکه به اهداف خود برسند و از پیشرفت کشور جلوگیری کنند و مصلحتی که امام (ره) آن را حاکم بر مسائل سنتی قرار داده‌اند از بین می برد.

او افزود: اصلاحات باید با  تدریج و با تدبیر پیش رود و عرض و طول اصلاحات به اندازه عرض و طول کشور است یعنی نخبگان کشور و آنهایی که به مسائل روز و جهانی اشراف دارند و طرفدار اصلاحات هستند و اصلاح طلبی جزء تعلیمات قرآن  و آن چیزی است که امام حسین برای آن قیام کرد.

انصاری‌راد بیان کرد: برخی آقایان می‌گویند گروه خونی ما با اصلاحات جور در نمی‌آید و این در صورتی است که  قرآن می‌فرماید هیچ امتی را که مصلح باشد به هلاکت نمی‌رسانیم و وقتی که در بین یک جامعه مصلح و اصلاحات وجود دارد آن جامعه هلاک نمی‌شود.

این نماینده مجلس ششم با اشاره به انتخابات ۹۲ گفت: در انتخابات اسفند ۹۲ اصلاح طلبانی رأی آوردند که در بین مردم ناشناخته بودند و معنای آن این است که مردم به دنبال اصلاحات هستند و در انتخابات ۹۲ نیز به اعتدال و اصلاح طلبی رأی دادند. بنابراین اصلاحات ریشه بسیار استوار در قانون اساسی ، قرآن و در سیره پیامبر و در بین علما و بزرگان کشور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز