خبرگزاری کار ایران

روحانی در نمایشگاه مطبوعات:

قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم/ مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست/ رانت اطلاعاتی بلای امروز ماست

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود و شغل خود، کار و قلم خود باشند، چگونه می‌توانند امنیت را بیافرینند. از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست. قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم. دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی نبندیم. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: بسیار خوشحالم که در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و اصحاب رسانه توفیق دارم تا در لحظاتی نکاتی را به محضر شما عرض کنم.

رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است

او با بیان اینکه بی‌تردید رسانه و مطبوعات و اصحاب آن وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند، اظهار داشت: رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای فعالیت رسانه‌هاست. ما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر باشد.

نباید گوش‌شنوایی برای افراط‌ وجود داشته باشد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که منطقه ما شرایط پیچیده‌ای دارد و ما نیازمند امنیت هستیم، تصریح کرد: شاید تعبیرات مختلفی از این موضوع بشود. یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود. دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرتمند و توان بازدارندگی امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند اما واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که امروز منطقه ما با آن مواجه است؛ یعنی عمدتا تروریسم و گروه‌هایی که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی و گروه‌هایی که با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی هستند؛ به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌اند. در چنین شرایطی و دربرابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها حفاظت کند و جامعه‌ای امن برای ما بوجود آورد، آن است که در کشور گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی برای کشور امنیت آفریده است

روحانی ادامه داد: اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند؛ نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی؛ هیچکدام نمی‌توانند. آنچه امروز در کشور ما و جامعه ما امنیت را آفریده؛ بیداری، هوشیاری و آگاهی و انسجام داخلی کشور است. 

چرا موصل سقوط کرد؟ 

او با اشاره به سقوط موصل خاطرنشان کرد: مگر یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر سقوط می‌کند؟ سقوط این شهر برای این بود که تروریست‌ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل برای این بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند؟ یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟ موصل ارتباط عاطفی و سیاسی‌اش با بغداد قطع شده بود نه راهش. هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه و حتی سفید می‌توانست در موصل فائق آید. سیاست بغداد نمی‌تواند موصل را حفظ کند. ارتش عراق نمی‌تواند موصل را حفظ کند.

در فهم مسائل سیاسی و امنیتی دچار اشتباه نشویم 

رئیس جمهور با بیان اینکه در فهم مسائل سیاسی و امنیتی دچار اشتباه نشویم، ابراز داشت: نیروهای مسلح کشور ما یک قدرت مهم و بازدارانده در مقابل دشمنان و بدخواهان هستند و خواهند بود و البته دیلپماسی و سیاست خارجی عاملی مهم برای پیشگیری و جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امروز امنیتی منطقه ما، آنچه کارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت، یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوش جان و جسم به ندای توسعه ایران عزیز است.

اگر نظام اسلامی به وحدت دینی همت نمی‌گماشت، امروز داعش در ایران بود

روحانی افزود: اگر نظام اسلامی ما به اقلیت‌ها احترام نمی‌کرد؛ اگر نظام اسلامی به وحدت دینی همت نمی‌گماشت و اگر نظام اسلامی ما جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی‌شمرد؛ اگر دولت در فکر تعادل توسعه در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان و خراسان جنوبی و سراسر کشور و به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی کشور و اقلیت‌های مذهبی کشور دل به نظام رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته‌ بودند؛ داعش در این جا هم راه داشت. القاعده در اینجا هم راه داشت.

بگذاریم در این جامعه آزادی باشد

او خطاب به اصحاب رسانه بیان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند امنیت‌آفرین برای جامعه باشید. اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود و شغل خود، کار و قلم خود باشند، چگونه می‌توانند امنیت را بیافرینند. از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست. قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم. دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی نبندیم. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد. همانطور که شما در یکی از نمایشگاه‌هایتان گفتید با صدای بلند آزادی مسئولانه بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.

فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و حفظ می‌شود

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امنیت امروز برای ما اصل است، یادآور شد: فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و حفظ می‌شود که تفنگ هم بجای خود لازم است اما بیان فرهنگ چه می‌شود؟ اساس انقلاب اسلامی ما فرهنگ بود. اساس نهضت اسلامی ما فرهنگ بود. هیچ وقت امام در دوران نهضت اسلامی راه قیام مسلحانه را نپسندید بود. البته گاهی شاید در مقاطعی لازم بود اما خط امام این نبود.

خط امام تحول در افکار مردم و در فرهنگ جامعه بود

روحانی با بیان اینکه خط امام تحول در افکار مردم و در فرهنگ جامعه بود، گفت: او با سخنرانی، اعلامیه و نوار توانست کشور را متحول کند. او با بیاناتش او با نوشته‌هایش و با شاگردانش به دعوت مردم به خیابان‌ها و در صحنه، توانست بزرگترین قدرت نظامی منطقه را به زانو درآورد و همه حمایت‌های سیاست‌ خارجی آن زمان از رژیم گذشته را ناکام بگذارد. پس قدرتی فرای تفنگ و دیپلماسی وجود دارد و آن فرهنگ است که به دست رسانه منتشر می‌شود. 

نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی را نمی‌‌خواهیم

او با بیان اینکه در فضای حقیقی و مجازی نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی را نمی‌‌خواهیم، اظهار داشت: ما چه کاره هستیم که بگوییم نمی‌خواهیم؟ مثلا اینکه یادمان رفته صاحب اصلی این کشور مردم هستند و اصل ششم قانون اساسی را. یادمان رفته مردم تصمیم‌گیر در یک نظام مردم سالاری دینی هستند. مشروعیت تمام کشور یا با رای مستقیم مردم یا با رای غیرمستقیم آنها است. مردم با جامعه و افکار مردم که رسانه‌ها در این میان نقش اساسی دارند، تاثیرگذارند.

رسانه صدساله و صد و پنجاه ساله تاثیرگذارتر است تا رسانه یکساله و دوساله

رئیس جمهور با بیان اینکه اضافه کرد: آنهایی که با یک رسانه‌ خو گرفته‌اند، این رسانه مانند نی حافظ است که هر چه بماند اثرش بیشتر می‌شود. رسانه صدساله و صد و پنجاه ساله تاثیرگذارتر است تا رسانه یکساله و دوساله و رسانه‌هایی که عده‌ای جوانمرگشان می‌کنند و نمی‌گذارند مسیر رشد را ادامه دهند.

چرا عرصه رسانه را به خود رسانه‌ها واگذار نمی‌کنیم

روحانی با بیان اینکه چرا عرصه رسانه را به خود رسانه‌ها تا جایی که ممکن است واگذار نمی‌کنیم، تصریح کرد: نظام رسانه‌ای که دولت دنبال تدوین لایحه آن است همین است مانند نظام پزشکی؛ باید نظام رسانه‌ای هم باشد. بسیاری از تخلفات حرفه‌ای باید در آن نظام بررسی شود نه در دادگاه. خیلی از مسائل در رسانه است که شاید یک حقوقدان به آن آشنا نباشد. مگر هر کاری را باید به جلسه دادگاه و قاضی سپرد؟ وقتی راه دیگری وجود دارد؛ اگر راه کم‌خرج‌تری وجود دارد؛ راه حرفه‌ای‌تری وجود دارد.

رسالت اصحاب رسانه در مقطع امروز در زمینه امنیت است 

او با بیان اینکه رسالت اصحاب رسانه در مقطع امروز در زمینه امنیت است، خاطرنشان کرد: امنیت ملی، امنیت اجتماعی و امنیت داخلی لازم است و رسانه‌ها باید آرامش را بوجود آورند. گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود. باید جامعه به ندای تروریست‌ها پاسخ ندهد. باید انسجام بین اقوام و مذاهب در این کشور باشد و این بخش بزرگ به دست اصحاب رسانه است هم در فضای حقیقی و هم مجازی.

باید از پسابرجام به سمت رفتن به سوای هوای سالم پیش برویم

رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: ما در شرایط نوینی امروز قرار گرفته‌ایم. ما در شرایط پسابرجام و پساتحریم هستیم. از این فضا و از این شرایط باید استفاده کنیم و باید به سوی یک هوای سالم پیش برویم. بجای استفاده از این هوای سالم ایستاده‌ایم و بحث می‌کنیم.

امروز به اعتراف همه ایران یک قدرت اقتصادی است 

روحانی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور ابراز داشت: مگر آینده کشور نباید پیش‌روی ما باشد؟ امروز به اعتراف همه ایران یک قدرت اقتصادی است. اقتصادی که در شرایط امروز می‌تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را به دست آورد. ما سه جغرافیا می‌خواهیم: جغرافیای بازار سرمایه و فناوری. باید در این فضای به وجود آمده به این‌ها بپردازیم و کشور را به حرکت درآوردیم. امروز مجلس شورای اسلامی که یک قدرت بسیار برزگ است. 

رای اعتماد مجلس به وزرا عاشقان ایران امیدوارتر کرده است

او با بیان اینکه امروز بیش از سال‌های قبل، مجلس در کنار دولت و دولت در کنار مجلس است، عنوان کرد: رای اعتماد به سه وزیر در روز سه‌شنبه گذشته همه عاشقان این کشور را از روز دوشنبه امیدوارتر کرد. همه مردم ایران به خوبی قضاوت کردند که انتخابات اسفند 94 با خرداد 92 در یک مسیر بوده و اتصال این دو را در روز سه شنبه مشاهده کردند. مردم وقتی ببینند که مجلس و دولت در کنار هم در مسیر اعتدال هستند، آسوده می‌شوند.

مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست 

رئیس جمهور با اشاره به اختیار مجلس بیان کرد: مهم نبود که این سه وزیر از مجلس رای اعتماد بگیرند. این اختیار مجلس است طبق قانون می‌توانست رای بدهد و رای ندهد و خوشبختانه رای داد اما مهم این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست. مهم این بود که مجلس دهم با دقت بیشتری به مسائل مهم کشوری و سیاسی می‌نگرد و با دقت بیشتری رای خود را به صندوق‌ها می‌ریزد.

دستاورد روز رای اعتماد به وزرا چه بود؟ 

روحانی افزود: آنچه دستادورد ما از روز سه‌شنبه بود تنها استقرار سه وزیر مهم در جایگاه خود در مسیر فرهنگ و نشاط جوانان ما نبود بلکه بالاتر بود. بالاتر نه اینکه دولت و مجلس بالاترند و نه اینکه سه وزارتخانه معطل مدیریت نبودند، بالاتر این جهت که گوش‌شنوایی برای اتهامات واهی نبود. این افتخار ملت مجلس شورای اسلامی و دولت است.

هر کس دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند، انقلابی نیست

او در بیان علت انتخاب این سه وزیر گفت: دولت چرا این سه وزیر را معرفی کرد؟ مدیران خوب فراوانند. این امر به همین دلیل بود تا به جامعه بگوید رای اسفند 94 شما گم نشده و در صندوق صحیح قرار گرفته است. ما امروز به نتیجه درست رسیدیم که وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم. ما همه می‌خواهیم انقلابی باشیم اما انقلابی یعنی چه؟ هر کجا که اخلاق نبود، انقلاب نیست. هر کس که دروغ می‌گوید او انقلابی نیست. هر کس که تهمت می‌زند انقلابی نیست. هر کس که سخنی بدون دقت و تحقیق می‌گوید و شنیده‌ها را بدون بررسی مطرح می‌کند؛ انقلابی نیست.

قوه مجریه اعتقادی به عصمت ندارد

رییس دولت یازدهم ادامه داد: رسانه چقدر دولت را به راه درست هدایت کرده؟ رسانه وظیفه هدایت دولت را به عهده دارد اگر دولت اشتباه می‌کند باید ما را هدایت کنید. الحمدلله قوه مجریه اعتقادی به عصمت ندارد. امیدواریم آن دو قوه نیز اینگونه باشند. ما اشتباه می‌کنیم و نیاز به هدایت داریم. انتقاد سازنده، منتقد و نقاد و نه هتاک باید باشید.

راه درست را به ما نشان دهید

روحانی با بیان اینکه هتاک نمی‌خواهیم، اظهار داشت: هتاک را در گوشه و خیابان و در خردسالی دیدیم. هتاکی هنر نیست اینکه نشریه‌ای داشته باشند و از صبح تا شب هتاکی کنند؛ درست نیست. نقادی هنر است. انتقاد سازنده هنر است. راه درست را به ما نشان دهید. ما افتخارمان این است که به مردم و جامعه خدمت کنیم. این فضا امروز در اختیار شماست. چگونه باید شغل درست شود؟ بدون سرمایه می‌شود. اگر می‌شود شما به ما بگویید و بگذارید ما هم یاد بگیریم؟

او اضافه کرد: ما هر چه فکر کردیم دیدیم اشتغال بدون سرمایه و به دست آوردن بازار نمی‌شود. اگر سرمایه باشد و جنس تولید شود انبار پر می‌شود. باید بازار داشته باشیم. بازار داخلی و خارجی فرقی نمی‌کند. این بازار و تکنولوژی هم داخلی است و هم خارجی است.

چرا کاری کردیم که همه عالم بر علیه ما متحد شدند؟ 

او با بیان اینکه ما کاری کردیم که دنیا افکارش نسبت به مردم و جمهوری اسلامی ایران متفاوت باشد، تصریح کرد: حتما با یک قضاوت عادلانه می‌بیینم که ایران هراسی تمام شده است. البته چیزی نیست که تمام شود، سی و چند سال تلاش کردند ایران هراسی را به وجود آوردند اما وضعیت تفاوت پیدا کرده است. امروز نگرش جهان متفاوت است. دیروز همه متفق بودند بر تحریم ما. اگر آمریکا به تحریم ما رای دهد جای تعجب نیست اگر اروپا رای دهد جای تعجب نیست. چرا چین و روسیه به تحریم ما رای دادند؟ آنها که امروز به جای نقادی؛ هتاکی می‌کنند چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا کاری کردیم که همه عالم بر علیه ما متحد شدند؟ مگر می‌شود دشمنان ما که سال‌ها در تلاش جذب یار برای خودشان و علیه ما بودند؛ اما نتوانستند چطور این فضا به یکباره به وجود آمد؟

بعضی‌ها ناراحتند که چرا تحریم برداشته شده و مقداری مانده است؟

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال 91 تا 94 مقدار نفتی که در این چند سال می‌توانستیم بفروشیم و درآمد آن را بدست آوریم 180 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: به خاطر تحریم، 180 میلیارد دلار از درآمد کشور کسر شد که می‌توانست برای تحول و اشتغال جوانان کار شود. حالا ما این تحریم را برداشتیم. بعضی‌ها ناراحتند که چرا تحریم برداشته شده و مقداری مانده است؟ آنهایی که برداشته شده را نمی‌بینند و آنهایی که مانده را می‌بیینند. چطور می‌شود حقایق را ندید و درک نکرد.

نمی‌دانم مشکل کجاست؟ 

روحانی افزود: اگر بگویند ما در این چند سال موفق نبودیم دولت ضرر می‌کند؟ اگر موفقیت باشد برای مردم است. این موفقیت را مردم به دست آورده‌اند. همه رای دادیم و رهبری معظم تایید کردند. نمی‌دانم مشکل کجاست؟ اهل رسانه باید بیابند و برای مردم شرح و توضیح دهند. دومین خواست من از شما در سایه امنیت فرهنگی در کشور و نزدیک کردن همه مذاهب به هم است، این است که با رسانه فضا را برای بهره‌برداری از شرایط پسابرجام آماده کنید.

هرچه هرچه وحدت را دیگران بیشتر ببینند، جذب سرمایه سهل‌تر می‌شود

او با بیان اینکه هرچه شرایط آرامتر باشد، هرچه وحدت را دیگران بیشتر ببینند، جذب سرمایه سهل‌تر می‌شود، یادآور شد: البته وقتی یک کشور حدود 10 سال در شرایط غیرعادی است و از سال 84 تا 94 شرایط دوران تحریم را می‌گذراند و ما می‌خواهیم شرایط را به شرایط رونق برگردانیم؛ آسان نیست. یک روزه امکان‌پذیر نیست. شما اصحاب رسانه و اطلاعید، آیا گشایش روزبه‌روز بیشتر شده است یا کمتر؟ از روز اجرای برجام در 27 دی سال گذشته تا امروز آیا گشایش‌ها بیشتر شده یا کمتر؟ اگر هر روز بیشتر شده یعنی راه ما درست است. 

امروز شرایط برای رونق اقتصادی از هر روز دیگر آماده‌تر است

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا نیست که به موفقیت ما اعتراف نکند به جز رژیم صهیونیستی و حالا یک کشور هم در منطقه ما که مسیر کجی را انتخاب کرده است. با این وجود همان‌ها هم می‌گویند این پیروزی بوده اما ایران سر بقیه کلاه گذاشته است. چطور در جهان می‌شود یک کار بزرگ توسط یک ملت بزرگ انجام شود که همه عالم در برابر قدرت دیپلماسی این ملت سر فرود بیاورد؟ امروز شرایط برای رونق اقتصادی از هر روز دیگر آماده‌تر است. توسعه این فضا به دست شماست. شما باید این مسیر نو را برای ملت و منطقه ما و برای جهانیان بازکنید.

مجوزها برای بخش‌ خصوصی بوده است

روحانی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و قلم ابراز داشت: دولت در طول این سه سال در وزارت ارشاد و سایر وزارتخانه‌ها با تلاش‌های جناب آقای جنتی، کار بزرگی در این حوزه انجام داده است. همه می‌دانند مجوز یک نشریه از زمان تقاضا تا موافقت چقدر زمان می‌برد. من خودم شاهد بودم یک نشریه‌ای هشت، نه سال طول کشید. امروز دیگر سال نیست. ماه است یعنی پنج ماه طول می‌کشد. این همه مجوز در این سه سال که همه برای بخش خصوصی بوده است. 

رانت اطلاعاتی بلای امروز ماست

او با اشاره به رانت رسانه‌ای در کشور بیان کرد: وقتی من نشریه‌ای دارم که پولش از جایی می‌آید دیگر دل نگرانی ندارم که این برگردد یا نه. اطلاعات دسته اول هم می‌گیرم. رانت اطلاعاتی بلای امروز ماست. هنوز دادستان و قاضی خبر ندارند این آقا خبر دارد. دستگاه‌های امنیتی ما هنوز خبر ندارند این کارشناس خبر دارد. معلوم نیست اجنه است یا نه و چطور اینها خبردار می‌شوند؟ رانت اطلاعاتی را کنار بگذاریم. این شفافیت که شعار نمایشگاه است؛ خیلی خوب است چون یعنی اطلاعات در اختیار همه باشد. مردم خوب می‌فهمند. هر کاری این چند نشریه و رسانه انجام می‌دهند را مردم متوجه می‌شوند و روز به روز اقبال مردم از آنها کمتر می‌شود. 

کارهای مهم دولت در عرصه رسانه‌ها 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مردم متوجه امورند، گفت: دولت دو کار مهم دارد که در دوران آقای جنتی آغاز شده است؛ یکی نظام رسانه‌ای که بسیاری از تخلفات باید آنجا بررسی شود و یکی لایحه قانون مطبوعات است. این قانون تغییراتی لازم دارد. ما به زودی آن را تکمیل می‌کنیم. این قدم بلندی است که دولت بر‌می‌دارد. در زمینه یارانه اگر کمی عقب هستیم من به سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهم کمی در یارانه مطبوعات عقب ماندگی را جبران کند.

وی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که جلساتی با اصحاب رسانه برای حل مشکلات آنها داشته باشد.

روحانی خطاب به صالحی امیری گفت: به عنوان اولین قدمی که در وزارتخانه‌تان برمی‌دارید؛ طرح این موضوعات در جلسه هیات وزراست تا راه‌حل برای آن پیدا شود. من می‌دانم رسانه‌ها تا چه حد مهم و تاثیرگذارند و حل مشکلات آنها چقدر می‌تواند در فرهنگ و اطلاعات و نشاط جامعه و فضای فرهنگی جامعه تاثیر داشته باشد. به حق رسانه‌ها دانشگاه هستند و دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ما همه تلاشمان را انجام می‌دهیم برای توسعه جامع و پیشرفت کشور عزیزمان ایران.

کد خبر : ۴۲۵۸۴۳