خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله محمد یزدی:

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی توفیق بزرگی برای اوقاف است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود و انجام این کار توفیقی بزرگ برای سازمان اوقاف است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمد یزدی در جریان بازدید از طرح همسطح‌سازی قبور امامزاده علی بن جعفر(ع) در قم گفت: مساله تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در دوران بعد از انقلاب در حال محقق شدن است؛ چراکه بعد از پیروزی انقلاب عنایت ویژه امام و رهبر معظم انقلاب به بقاع متبرکه سبب شد آرامگاه امامزادگان از غربت خارج شده و فعالیت‌های فرهنگی در جوار آنها سامان یابد.

او با بیان اینکه این توفیق نصیب سازمان اوقاف شده است که خواست رهبری و مردم را در راستای فرهنگی شدن بقاع متبرکه انجام دهد، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های منظم و آبرومندانه، در شان امامزادگان توسط سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف قم صورت می‌گیرد که موجب خوشحالی است. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طبق گزارش مدیرکل اوقاف استان قم، اقدام‌های جدیدی در مجموعه اوقاف صورت گرفته که این بازدید در همین راستا صورت گرفته است. 

یزدی افزود: در هر نقطه‌ای که اهل بیت(ع) یا فرزندانشان حضور داشته‌اند یا آرامگاهشان دیده می‌شود نورانیت و معنویت هم موج می‌زند و قم از این نظر، مرتبه ممتازی دارد. 

او با بیان این که وجود بقاع متبرکه امامزادگان در قم و سایر شهرهای ایران به دلیل مهاجرت آنها طی دوره‌های مختلف تاریخی است گفت: در تاریخ آمده است که بسیاری از فرزندان ائمه اطهار(ع) یا وابستگان آنها برای زیارت امام رضا(ع) به ایران سفر کردند، ولی در بین راه خبر شهادت‌شان را شنیدند به همین دلیل در شهرهای مختلف پراکنده شدند و امروز، برخی از بقاع متبرکه موجود مربوط به همان امامزادگان است. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: قم این امتیاز را داشته و دارد که شیعیان اصیل در آن ساکن بوده و هستند و حضرت معصومه(س) نیز که به شوق دیدار برادر عازم خراسان بود، در این شهر رحل اقامت گزید و همین جا به خاک سپرده شد. 

یزدی خاطرنشان کرد: شرایط سیاسی دوره‌های مختلف تاریخی سبب می‌شد امامزادگان کمتر شناخته شوند و مردم کمتر به دور آنها اجتماع کنند حتی برخی از آنها مشخصات و شجره‌‌نامه‌شان را به دست نزدیکان‌شان می‌سپردند تا باقی بماند.

کد خبر : ۴۲۴۶۲۵