خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست با همتای قبرسی مطرح کرد؛

تاکید بر گسترش روابط و همکاری‌های ایران قبرس

رییس مجلس شورای اسلامی بر گسترش روابط و همکاری‌های ایران قبرس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در نشست خبری مشترک خود با همتای قبرسی، با مذاکرات امروز خود با رییس مجلس قبرس گفت: در جلسه امروز به همکاری‌های بانکی دو کشور برای تسهیل روابط تجاری ایران قبرس اشاره شد و تاکید کردیم روابط کشور ابعاد گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی و امنیتی پیدا کند.

او ادامه داد: روابط پارلمانی دو کشور روابط مناسبی است و گروه دوستی تشکیل شده و آقای دکتر پزشکیان رییس گروه ایرانی است که ایشان نایب رییس مجلس هستند و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور است.

رییس مجلس افزود: بخشی از گفت‌وگو در زمینه مقابله تروریسم بود؛ بر همین اساس امیدواریم این سفر سازنده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور قبرس از لحاظ جغرافیایی جایگاه مناسبی دارد و نزدیک‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران است. 

لاریجانی با بیان اینکه روابط ایران و قبرس صمیمانه بوده است افزود: در چند ماه اخیر توافق‌های زیادی بین ایران و قبرس انجام شد و در این گفت‌و‌گو درباره پیشبرد توافقاتی که مذاکرات آن انجام شده صحبت‌هایی صورت گرفت. 

وی ادامه داد: در خصوص تعاملات بانکی و فراهم کردن زمینه برای سهولت کار تجار تعاملاتی صورت گرفت. رئیس پارلمان قبرس اراده خوبی دارد تا با اهتمام جدی زمینه رفع مسائل را فراهم کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای ایران گسترش ابعاد روابط با کشور قبرس مهم است و باید روابط در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی وسیاسی گسترش یابد. 

دیمیتریس سیلوریس رئیس مجلس نمایندگان قبرس در این نشست مشترک خبری گفت: ابتدا از دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر مه‌مان نوازی و وقتی که اختصاص دادند تشکر می‌کنم. 

رئیس مجلس نمایندگان قبرس افزود: در مذاکرات انجام شده در مورد مسائل مختلف بحث و بررسی‌هایی انجام شد و فکر می‌کنم این ملاقات نقطه عطفی برای تسریع در روند مناسبات دو جانبه بین ایران و قبرس باشد. 

دیمیتریس سیلوریس افزود: اعتقاد دارم گسترش روابط دو جانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، باید انجام شود و همچنین زمینه افزایش ارتباط ایران با اتحادیه اروپا فراهم شود. 

وی در خصوص همکاری در زمینه مسائل امنیتی گفت: من اعتقاد دارم از طریق همکاری‌های دو کشور می‌توان نسبت به استقرار صلح و امنیت در منطقه اقدام مناسب انجام داد. 

رئیس مجلس نمایندگان قبرس گفت: اعتقاد دارم روابط تاریخی بین ایران و قبرس و همچنین نیازهای امروز دو کشور زمینه ایجاد همکاری‌های بیشتر را فراهم کرده و می‌تواند همکاری‌ها دو کشور را به سمت ارتقاء روابط هر چه موثر‌تر و استقرار صلح و سعادت برای ملت‌ها سوق دهد. 

دیمیتریس سیلوریس افزود: از طریق اقدامات تروریستی و نظامی نمی‌توان به استقرار صلح و امنیت دست یافت.

 

کد خبر : ۴۲۴۱۵۲