خبرگزاری کار ایران

جمهوری‌خواهان علیه برجام؛

نامه نماینده کنگره به دادستان آمریکا در مورد پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران

دو تن از اعضای کنگره آمریکا مدعد شدند که لورتا لینچ از شرکت در جلسه استماع و استیضاح برای پاسخ به سوالاتی در خصوص ۱.۷ میلیارد دلار پرداخت شده به ایران طفره رفته است.

به گزارش ایلنا، مارکو روبیو و مایک پمپئو در نامه‌ای به لینج دادستان آمریکا او را متهم به امتناع از پاسخگویی با سوالات مستقیم درباره پرداخت‌های آمریکا به ایران کردند. 

متمم پنجم قانون اساسی آمریکا مردم را از شهادت علیه خودشان در پرونده‌های قضایی حفاظت کرده است که بر همین اساس افراد می‌توانند از ارائه اطلاعاتی که ممکن است به موجب آن‌ها مجرم شناخته شوند، امتناع کنند. 

به ادعای دیلی‌میل، ایران در ازای دریافت  ۱.۷ میلیارد دلار چهار زندانی آمریکایی را آزاد کرده است. روبیو یکی از جمهوری‌خواهانی است که از ابتدا از این ادعا حمایت کرده، در حالی که کاخ سفید قویاً این ادعا را رد کرده است.

در نامه روبیو و پمپئو به دادستان عمومی که در واشنگتن فری‌بیکن منتشر شده، نوشته شده است: لینچ از پاسخ به سوال در مورد متمم پنجم قانون اساسی سر باز زده است.

آن‌ها در نامه‌ خود مدعی شده‌اند: رجوع به متمم پنجم قانون اساسی و امتناع از پاسخگویی و همچنین عملکرد نهاد دادستان عمومی در حالی صورت گرفته که ایران به بازداشت آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد. 

جمهوری‌خواهان در این نامه، دادستان عمومی را متهم به امتناع از ارائه پاسخ‌های صریح در رابطه با پرداخت‌ها با ایران کرده‌اند. 

باراک اوباما بعد ار پرداخت طلب‌های ایران در ماه ژانویه گفته بود که تهران و واشنگتن امروز اختلافات دیرپای دولت ایران با آمریکا و ادعاهای این کشور علیه آمریکا را حل و فصل کرده‌اند. ایران اموالش را پس گرفته و این شامل سود طلب‌های ایران نیز می‌شود. با این حال این خیلی کمتر از چیزی است که ایران انتظارش را دارد. 

کد خبر : ۴۲۳۹۳۳