خبرگزاری کار ایران

سردار نقدی:

باید بازار کشور عراق را در اختیار خود قرار دهیم

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های پنهان کشور، بر توسعه صنایع تبدیلی کوچک در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا نقدی در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی مسئله روز کشور و مسیر عبوری کشور از گردنه‌های کنونی است و تحقق اقتصاد مقاومتی بسته به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور دارد. 

برگزاری بیش از ۴۵۰ اردوی جهادی در نوروز توسط دانشجویان

او با بیان به اینکه بسیج در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گروه‌های جهادی فعالیت‌های بسیاری را دنبال می‌کند، اظهار داشت: در نوروز امسال بیش از ۴۵۰ اردوی کاری توسط دانشجویان برگزار شد که ظرفیت استثنایی به شمار می‌رود و با استفاده از تعالیم اهل بیت خدمت به مردم را دنبال می‌کنند و باید از این پتانسیل جوانان علاقمند بهره برداری شود. 

نقدی گفت: امور کوچک در مناطق دور افتاده برای پیمانکاران توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل برگزاری اردوهای جهادی که توسط افراد بدون مزد و منت کار می‌کنند، بهترین گزینه است که امور راحت پیش رود. 

در کشور با موضوع بروکراسی مواجه هستیم 

وی ادامه داد: سازمان بسیج هزینه رفت و آمد و امور دیگر را تقبل می‌کند، اما هزینه ساخت و احداث را در توان ندارد و باید توسط متولی امر تامین شود. خوشبختانه تاکنون اقدامات درخشانی در این راستا در کشور انجام گرفته است. 

نقدی تصریح کرد: بعد از اعمال تحریم‌ها سازمان بسیج سازندگی با اتاق فکر خود متشکل از ۱۲۰ هزار نیروی متخصص در امور مختلف برای استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود و پنهان کشور دست به کار شد، پیشنهادات بسیاری به دولت قبل ارائه شد که به انجام نرسید و مجددا در دولت یازدهم نیز مطرح شد، اما متاسفانه در کشور با موضوع بروکراسی مواجه هستیم که امور به کندی پیش می‌رود با این وجود بسیج سازندگی امور و طرح‌های خود را در حد بضاعت دنبال کرد. 

ورود بسیج به اموری مانند واحدهای تولید مواد غذایی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به ورود بسیج به اموری مانند واحدهای تولید مواد غذایی بر استفاده از ظرفیت‌های پنهان به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و گفت: در کشور حدود یک میلیون چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد. با رصد این ظرفیت و استفاده درست می‌توان پرورش ماهی را ایجاد کرد که علاوه بر تولید افزایش اشتغال را به همراه دارد تنها با استفاده از ۵۰ هزار چاه می‌توان استخر ماهی احداث کرد و ظرفیت تولید شیلات کشور را به دو برابر رساند. 

وی با بیان اینکه حتی در تولید قارچ می‌توان از پناهگاه‌های زمان جنگ استفاده کرد، اما این ظرفیت‌ها مغفول و پنهان باقی مانده است، تصریح کرد: بسیج سازندگی ۱۲ تا ۱۴ مورد از چنین ظرفیت‌های پنهان را مورد نظر قرار داده است تا با کمک بانک مهر یارانه‌ای به متقاضیان و تلاشگران اختصاص دهد. همه این اقدامات از سال ۹۲ تا ۹۴ آثار مثبتی را بر جای گذاشته است به طوری‌که حدود ۲۳۰ هزار فرصت شغلی بدون تحمیل ریالی به دولت ایجاد شد. 

نقدی توجه به ظرفیت‌های پنهان را عاملی در جهت رشد ۴۳ درصدی تولید انگور، رشد ۳۷ درصدی تولید قارچ و ۱۹. ۷ درصدی ماهیان گرمابی ظرف سه سال گذشته عنوان و بر تولید و یافتن بازار مصرف برای توسعه این طرح‌ها تاکید کرد. 

بازار عراق مهم‌ترین بازار صادراتی ماست

وی با بیان اینکه امروز بازار عراق مهم‌ترین بازار صادراتی ما به شمار می‌رود، گفت: علی‌رغم اینکه روابط سیاسی ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد، اما بازار این کشور در اختیار کشور ترکیه که روابط سیاسی مناسبی با عراق ندارد، قرار گرفته است. این تفاوت نشان می‌دهد که روابط تجاری و اقتصادی ارتباطی به روابط سیاسی کشور ندارد بلکه بر اساس سود و زیان تعریف می‌شود و باید بازار این کشور را در اختیار خود قرار دهیم. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور مشکل امروز بازار کشور را واردات محور عنوان کرد و با بیان اینکه بازاریان ما اصول صادراتی را مورد توجه قرار نمی‌دهند، افزود: یکی از اقدامات لازم در این راستا آموزش صادراتی و بازاریابی اصناف است باید اطلاعات بازاریابی را توسعه بخشیم و در این راستا بسیج سازندگی توان و آمادگی این آموزش را دارد. 

کشاورزی کشور همچنان سنتی است

وی با اشاره به ورود بسیج سازندگی به علمی کردن کشاورزی که محور تحولی محسوب می‌شود، گفت: کشاورزی کشور همچنان سنتی است و کشت و برداشت از علوم روز بی‌بهره مانده که نتیجه آن این است که امروز ۱۰ برابر کمتر از میزان اصلی برداشت در کشور انجام می‌شود. امروز متوسط برداشت سیب در کشور حدود ۱۴ تن است، اما کشاورز نمونه در سمیرم ۲۰۰ تن در هکتار برداشت داشت و دلیل این امر استفاده از دانش روز است که عملکرد مثبتی بر جای گذاشته است. 

نقدی با تاکید بر جدی گرفتن علمی شدن کشاورزی که این امر را به وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد، محور دیگری که بسیج سازندگی امسال به آن وارد شده است را بحث صنایع تبدیلی که مورد تاکید رهبر معظم است، عنوان کرد و گفت: ضایعات کشاورزی کشور ۵ میلیون تن در سال است که عمده دلیل آن اشباع بازار در زمان برداشت و کاهش چشمگیر قیمت محصولات است که به دلیل به صرفه نبود هزینه برداشت و انتقال به بازار عملا از دست می‌رود، اما اگر صنایع تبدیلی کوچک روستایی فعال باشد می‌توان این هزینه را به سود تبدیل کرد. 

وی گفت: امروز تمام تلاش ما همکاری و همراهی با جهاد کشاورزی است و بدون مداخله صرفا برای بهبود شرایط وامور کمک رسانی می‌کنیم. 

نقدی تاکید کرد: اگر صنایع تبدیلی کوچک را در شهر‌ها به صورت گسترده توسعه و راه اندازی کنیم توسعه صادرات را رقم خواهیم زد. امروز شهر‌ها و بازار‌ها در حال بررسی است تا ظرفیت‌ها رصد شود. ظرفیت‌های استان مرکزی نیز برآورد و لیست شده است که بر اساس نظر مجموعه استان مورد توجه قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن‌ها صنایع تبدیلی کوچک راه اندازی شود. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان اینکه بسیج سازندگی در بحث آموزش ارائه تسهیلات اولیه برای توسعه واحد‌ها و تبلغات رسانه و بازاریابی و حل مشکلات به واسطه دستگاه‌های اجرایی آماده خدمت رسانی است، اظهار کرد: امسال گروه‌های جهادی صنعتی وارد عرصه شده‌اند و علل تعطیلی و نیمه فعال بودن کارخانجات را به منظور رفع چالش‌ها بررسی می‌کنند و تاکنون قدم‌های مثبتی در این راستا برداشته شده است و استان مرکزی نیز می‌تواند از این ظرفیت بهره برداری کند. 

وی اظهار کرد: سالانه شش هزار ماشین آلات صنعتی برای کشور خریداری می‌شود، اما اگر تنها هشت درصد از طریق بازار و کارخانجات داخلی تامین شود امورات و مشکلات صنایع رفع خواهد شد. 

نقدی با طرح این سوال که چرا باید با وجود ظرفیت در کشور واردات صورت گیرد؟ افزود: منطق خصوصی سازی این است که در زمان عدم بهره وری بخش دولتی واگذاری به بخش خصوصی انجام گیرد، اما متاسفانه عکس این اتفاق رخ داده است. برخی واردکنندگان کارخانجات را خریداری کرده‌اند، اما واردات را توسعه داده‌اند و در این راستا برای کنترل شرایط وزارت اطلاعات باید وارد و امور را بررسی و رسیدگی کند.

 

کد خبر : ۴۲۳۱۴۰