خبرگزاری کار ایران

واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

متولیان فرهنگی به اندازه بودجه خود پاسخگو باشند/ دولت بخاطر مخالفان عرصه را خالی نکند

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متولیان فرهنگی به اندازه ادعا و بودجه خود باید پاسخگوی باشند، گفت: دولت به خاطر مخالفان عرصه را خالی نکند.

حجت الاسلام واعظ موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به مواضع دولت یازدهم عنوان کرد: دولت یازدهم با شعارهای فرهنگی خوبی وارد عرصه عمل شد و تلاش کرد از چهره‌های فرهنگی خوبی در موقعیت‌ها و جایگاه‌های مناسب استفاده کنند لذا در اکثر موارد می‌توان نمره قبولی خوبی را نسبت به مسایل فرهنگی مختلف به این دولت داد.

او افزود: البته در برخی موارد هم شاید توقعی که از دولت یازدهم به عنوان یک دولت فرهنگی می‌رفت برآورده نشد و نتوانستند به شعارهای خودشان و آنچه خواسته مردم بود جامه عمل بپوشانند اما در مجموع با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت می‌توان فعالیت‌های فرهنگی دولت را مثبت ارزیابی کرد.

عضو مجلس چهارم خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه مسایل فرهنگی نیازمند صرف بودجه و هزینه سرمایه‌های کلان نیست و نسبت به آنچه که در اختیار دولت قرار گرفت باید همه‌جانبه نگاه کرد و در مورد برنامه‌ریزی‌های کلانی که وجود داشته باید برآورد لازم را انجام داد و آن وقت نسبت به عملکرد دولت امتیازدهی کرد.

همه مسایل فرهنگی در ارتباط تنگاتنگ با مسایل مالی و بودجه‌ای نیست

او با بیان اینکه همه مسایل فرهنگی در ارتباط تنگاتنگ با مسایل مالی و بودجه‌ای نیست، ادامه داد: البته می‌دانیم بسیاری از مسایل بودجه‌ای هم آن گونه که وعده داده می‌شود عملی نمی‌شود و دست همه نهادهای فرهنگی از نظر بودجه خالی است و نمی‌شود به همه چیز دسترسی پیدا کرد اما با همه محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و جامع‌تری را داشت تا نتایج مطلوب‌تری به دست بیاوریم.

خیلی از نهادهای فرهنگی فقط متخصص گرفتن بودجه و دادن آمار هستند

او با تاکید بر اینکه تنها مقصر مشکلات فرهنگی در کشور دولت نیست، گفت: تداخل در مسائل فرهنگی و وجود متولیان متعدد که خیلی از آن‌ها فقط در مقام گرفتن بودجه و دادن آمار تخصص دارند و گام مثبت فرهنگی بر نمی‌دارند از مشکلاتی است که در این عرصه به چشم می‌خورد.

متولیان فرهنگی به اندازه ادعا و بودجه خود باید پاسخگوی باشند

این استاد حوزه اضافه کرد: باید توجه داشت هر کدام از متولیان فرهنگی به اندازه ادعا و بودجه خود باید پاسخگوی ملت در مقابل بودجه‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود باشند. هرچند برخی از این نهاد‌ها و ارگان‌ها بسیار مردمی هستند و بیش از آنچه بودجه در اختیارشان قرار داده می‌شود فعالیت می‌کنند اما مراکز فرهنگی هم وجود دارند که با صرف بودجه‌های سنگین فعالیت فرهنگی چشمگیری انجام نمی‌دهند و باید در محضر خدا دادگاه مردم و وجدان خودشان به کوتاهی‌ها و کم کاری‌های صورت گرفته پاسخگو باشند.

اگر عرصه تنگ باشد، وزیر باید جای خود را به کس دیگری بدهد

واعظ موسوی در مورد استعفای وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز یادآور شد: این یک مساله شخصی است که خود وزیر ارشاد با سبک و سنگین مسایل و احاطه‌ای که به مسایل فرهنگی دارد حتما به این نتیجه رسیده است که از ادامه همکاری با دولت انصراف دهد. در این مورد آقای جنتی بهتر می‌تواند پاسخگو باشد. من در جریان امور ایشان نیستم.

او افزود: قاعدتا وقتی که عرصه را بر خود تنگ ببیند یا در خود توانایی انجام خواسته‌های مختلف را نبیند بهترین تصمیم این است که عرصه را برای تصدی شخص دیگری که بتواند از عهده انجام مسئولیت برآید خالی کند تا دست دولت و رییس جمهور در انتخاب فرد دیگر باز باشد.

حجت الاسلام واعظ موسوی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید در این مدت عرصه را بر آقای جنتی تنگ کردند یا ایشان توانایی انجام مسئولیت خود را نداشت، گفت: آقای جنتی باید در این مورد پاسخگو باشد. ما نظر نداده متهم هستیم اجازه بدهید بیش از این متهم نشویم. با آقای جنتی ارتباطی ندارم که بتوانم در این مورد نظر بدهم.

دولت به خاطر برخی مخالفان عرصه را خالی نکند

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید بحث کنسرت‌ها باعث شد کار به اینجا کشیده شود گفت: به هر حال در برخی از کنسرت‌ها هم ممکن است برخی مسئولان امر تدابیر لازم را نداشته باشند. نباید یک طرفه قضاوت کرد البته این را هم نمی‌گویم که فشاری بر آقای جنتی وجود نداشته است. در این مورد باید از خود ایشان سوال کرد آیا فشار‌ها باعث استعفا ایشان شده یا موضوع دیگری موجب این اقدام شده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی تاکید کرد: دولت باید با عامه مردم همراه باشد و به عنوان مجری قانون اساسی با پیروی از توصیه‌های بزرگان و رهبری کارهای را پیش ببرد وجود برخی مخالفان نباید به عنوان مانعی از انجام فعالیت‌های دولت به حساب آید. دولت نباید به خاطر برخی مخالفان عرصه را خالی کند و از ادامه فعالیت و انجام خدمات سرباز بزند. دولت باید با قاطعیت و تمام قدرت در چارچوب قانون اساسی و خط مشی رهبری کارهای اجرایی خود را ادامه دهد.

وزرا مجری سیاست‌های کلی نظام هستند

او در پاسخ به این سوال آیا در صورت استعفای جنتی مواضع فرهنگی دولت تغییری خواهد کرد، گفت: قاعدتا وزرا مهره‌هایی هستند که می‌آیند و می‌روند و مجری سیاست‌های کلی دولت و نظام هستند. در برخی موارد جزئی ممکن سلیقه‌های فردی تاثیرگذار باشد و با رفتن یک عنصر سلیقه‌های شخصی اعمال شود اما کلیت قوانینی که دولت مجری آن‌ها است با تغییر افراد تغییری نمی‌کند و مسلما فرد دیگری هم می‌آید باید با التزام به اجرای قوانین و وعده‌های دولت وارد عرصه اجرا شود و مجری قوانین کلی باشد.

حجت الاسلام واعظ موسوی در پاسخ به این سوال که آیا دولت با استعفای جنتی موافقت خواهد کرد یا خیر گفت: این مصلحتی است که خود رییس جمهور باید در این زمینه تدبیری بیندیشد و نمی‌توانم در این زمینه پیش‌بینی کنم.

کد خبر : ۴۲۰۴۷۸