خبرگزاری کار ایران

مجله آمریکایی «سیاست خارجی» مطرح کرد؛

ایران بخش مهم راه‌حل سیاسی در سوریه/ مذاکرات سوری و گفت‌وگوی ایران و آمریکا

مجله آمریکایی «سیاست خارجی» در مقاله‌ای به تحلیل دلایل شکست توافق آتش‌بس فوری در سوریه بین واشنگتن و مسکو پرداخته و آن را به دلیل بی‌توجهی به نقش ایران در سوریه و عدم حضور ایران در این توافق خوانده است. از سویی دیگر در این مقاله ضمن برشمردن دلایل نقش کلیدی ایران در سوریه مدعی شده که جنگ سوریه تنها زمانی تمام خواهد شد که ایران از فرصت مذاکره دوجانبه‌اش با آمریکا استفاده کند

به گزارش ایلنا، مجله سیاست خارجی آمریکایی «فارین پالسی» در گزارشی با این تحلیل که امروز وقت مذاکره با ایران در مورد سوریه است، نوشت: جنگ، مادامی که بشار اسد حامیان پرقدرتی دارد پایان نخواهد یافت.

گزارش فارین‌پالسی با بیان اینکه همواره در بزنگاه تابیدن کورسوی امید در جنگ سوریه، همه امید‌ها نا‌امید می‌شود به توافق آتش‌بس بین مسکو و واشنگتن در ماه سپتامبر اشاره کرده و گفته این توافق چندی به طول نینجامید.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه انحلال این توافق ربط چندانی به عملکرد روس نداشته و دلیل آن مذاکره با طرف اشتباه در درگیری‌های سوریه بوده، نوشت: ایران یکی از حامیان بشار اسد است که در این سال‌ها بیشترین نفوذ را در سوریه داشته است.

این مجله در میان دلایل حمایت ایران از بشار است به سابقه حمایت‌های حافظ اسد از ایران در خلال دفاع مقدس اشاره کرده و نوشته است: واشنگتن باید بداند که غالب فرماندهان نظامی در ایران از جانبازان جنگ ایران و عراقند و اینها هنوز از لحاظ فیزیکی و روحی از تبعات جنگ تحمیلی در عذابند. از طرفی تهران برای از دست ندادن دوستان قدیمی‌ خود هر کاری می‌کند.

این مجله همچنین در میان دلایل حمایت‌های ایران از سوریه به مسئله عمق استراتژیک ایران در مقابله با اسرائیل از طریق سوریه نیز اشاره کرده و گفته ایران با از دست دادن دسترسی‌اش به سوریه، بازدارندگی‌اش را از دست می‌دهد. اینها دلایلی است که ایران از بشار اسد حمایت می‌کند.

بر اساس تحلیل‌های فارین‌پالسی، پذیرش نقش کلیدی در درگیری‌های سوریه از سوی ایران را به دلیل منافع این کشور در دوران بعد از جنگ خوانده و گفته است: به همین دلیل حذف تهران از مذاکرات واشنگتن و مسکو در ماه سپتامبر خبر خوبی نیست. مسکو و واشنگتن هر کدام یکی از طرف‌های درگیری‌ در سوریه را حمایت می‌کنند اما هیچ‌کدام در جایگاهی نیستند که بتوانند نحوه درگیری روی زمین را به کسی دیکته کنند و برخلاف ایران، هیچ قدرتی حضور توانمندی روی زمین در سوریه ندارد.

در این گزارش گفته شده که ایران بخش مهمی از راه حل سیاسی در سوریه است. آمریکا و ایران هم اکنون منافع مشترکی در جنگ علیه داعش دارند. تعامل ایران و آمریکا در سوریه به هر دو کشور کمک می‌کند که به اهدافشان دست پیدا کنند. این به تنهایی می‌تواند باعث شکل‌گیری مذاکرات دو جانبه بین ایران و آمریکا باشد.

فارین پالسی مدعی شده که ایران جنگ داخلی سوریه را یک مسئله استراتژیک می‌داند و متوجه این مسئله هست که گفت‌و‌گو‌ها می‌تواند پیش زمینه ایجاد صلح فوری در سوریه باشد. اما این جنگ برای تهران مفهومی به شدت متفاو ت با آنچه واشنگتن و مسکو فکر می‌کنند، دارد. منافع ایران در سوریه نه تنها استراتژیک است.

این مقاله همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت هرگونه مذاکره بین ایران و آمریکا به جز توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشته‌ که نیروهای نظامی ایران مانند سپاه نیز هرگونه سازش با آمریکا در مساله سوریه را رد کرده‌‌اند.

این مقاله همچنین تاکید کرده که رد آشکار سازش با آمریکا در مسائل منطقه‌ای یک شگرد چانه‌زنی برای ایران نیست. این یک سیاست ایران است چراکه آمریکا هیچ‌گاه مورد اعتماد ایران نبوده است.

این گزارش با تاکید بر اینکه روسیه موقعیت ایران را منطقه تقویت کرده، ادامه داده است: اگر تمامیت‌خواهی‌ها حفظ شود، جنگ تنها زمانی پایان خواهد یافت که یکی از طرفین پیروز شود در غیر این‌صورت جنگ و خرابی‌های سوریه تا ابد ادامه خواهد داشت.

این گزارش در ‌‌‌نهایت با طرح این مسئله که ایران می‌تواند بخشی از راه حل درگیری‌های سوریه باشد و به پایان دادن به رنج میلیون‌ها غیرنظامی درگیر در این جنگ خاتمه دهد، نوشت: این کشور هم اکنون یک صندلی پشت میز مذاکرات دارد و عدم استفاده از این موقعیت غیرمعقولانه است، با این حال استفاده از آن در حال حاضر برای دستیابی به سازش نیز بعید به نظر می‌رسد.

کد خبر : ۴۱۹۳۴۴