خبرگزاری کار ایران

احتمال بازگشت خالقی به مجلس قوت گرفت؛

پیشنهاد نماینده تهران برای رفع ایراد شورای نگهبان به طرح استفساریه قانون انتخابات +عکس

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به ارائه راهکار برای رفع ایراد شورای نگهبان درخصوص طرح استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمود صادقی در پیشنهادی در مورد طرح استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان، به ارائه راهکاری برای رفع ایراد مربوط به این طرح استفساریه پرداخت.

در متن پیشنهادی این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران آمده:

پاسخ استفساریه به شرح زیر اصلاح می‌شود:

شورای نگهبان تا قبل از انتخاب داوطلب نمایندگی بدون محدویت (با توجه به ماده ۳ قاون انتخابات... و نظریه تفسیری اصل ۹۹ قانون اساسی) می‌تواند درخصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مطابق قانون اظهارنظر نماید. پس از برگزاری انتخابات و انتخاب داوطلب تأیید شده توسط شورای نگهبان توسط انتخاب کنندگان و در صورت تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان در این مرحله سلب صلاحیت فرد منتخب از طریق رد اعتبارنامه توسط مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است. مراجع اجرائی و نظارتی انتخابات مستندات ردصلاحیت فرد منتخب را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار خواهند داد.

محمود صادقی

پاسخ استفساریه به شرح زیر اصلاح می‌شود:

شورای نگهبان تا قبل از انتخاب داوطلب نمایندگی بدون محدویت (با توجه به ماده ۳ قانون انتخابات... و نظریه تفسیری اصل ۹۹ قانون اساسی) می‌تواند درخصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مطابق قانون اظهارنظر نماید. چنانچه داوطلبی که صلاحیت او به تأیید شورای نگهبان رسیده به نمایندگی انتخاب شود، رسیدگی به ادله و مستندات مربوط به صلاحیت وی پس از این مرحله توسط مجلس شورای اسلامی و در قالب رسیدگی به اعتبارنامه او انجام می‌شود. مراجع اجرایی و نظارتی انتخابات در این مرحله ادله و مدارک خود را در اختیار مجلس شورای اسلامی خواهند گذاشت.

محمود صادقی

استفساریه

به گزارش ایلنا، پس از تصویب کلیات و یک جزء از طرح استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در پارلمان و مخالفت نمایندگان با تصویب جزء دوم این طرح، شورای نگهبان به‌دلیل آن‌چه مغایرت با اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام شد، از تایید نهایی آن خودداری کرد و بدین‌ترتیب، طرح استفساریه برای رفع ایراد به مجلس بازگشت و قرار است در یکی از نشست‌های علنی هفته آینده پارلمان، مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر : ۴۱۸۸۰۶