خبرگزاری کار ایران

درایتی در گفت‌و‌گو با ایلناٰ:

برخی تریبون‌ها دست افرادی است که اطلاعات تاریخی ندارند/ شمشمیر دولبه شبیه سازی مذهبی با وضعیت اخیر

یک استاد حوزه با اشاره به اینکه برخی افراد برای رسیدن به مقصد مقطعی خودشان، از مجالس و تریبون‌ها سوءاستفاده می‌کنند، گفت: شایسته نیست به نام اهل بیت وارد مسائل سلیقه‌ای خودمان شویم.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به طرح دیدگاه‌های جناحی در مجالس امام حسین (ع) با استفاده از شبیه سازی‌های حوادث قیام عاشورا و برخی تحولات سیاسی اخیر اذعان داشت: این آفتی است که مدتهاست گریبان این مجالس را گرفته و برخی مداحان و واعظان در مجلسی که به نام اباعبدالله است و مستمعانش هم با این انگیزه در مجالس شرکت می‌کنند و علاقه‌ای به طرح مسائل سلیقه‌ای ندارند، مباحث را به نفع خودشان مصادره می‌کنند.

او افزود: از سوئی دیگر یک عده سعی می‌کنند از جمعیتی که به این بهانه جمع شده‌اند، سوءاستفاده کرده و سلیقه خودشان را مطرح می‌کنند. این آفتی شده که در برخی مجالس وجود دارد.

درایتی با بیان اینکه افرادی که دست به این شبیه سازی‌ها می‌زنند توجه نمی‌کنند که این رفتار یک شمشیر دو لبه است، گفت: اگر این شبیه سازی‌ها انجام شود معلوم نیست به نفع یک سلیقه تمام شود و معلوم نیست حاصل، آن چیزی باشد که برخی دوستان کج سلیقه ما در این مجالس به دنبال آن هستند. علی‌ای حال این گونه تشبیه‌ها آفت این مجالس و غیر واقعی است چراکه تنها با استفاده از احساسات مردم می‌خواهد موضوعی را مطرح کنند.

او خاطرنشان کرد: اگر این روش رایج شود به همه جا سرایت می‌کند. باید توجه داشته باشند که ذهن مردم در یک جا متوقف نمی‌شود و می‌تواند خلاف انتظار این دوستان هم تمام شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: رعایت اهداف مجالس می‌توان آن را موثر‌تر کند. مردم هم با خیال راحت‌تر برای شنیدن‌‌‌ همان چیزی که هدف رفتن به این مجالس است می‌روند تا چیزی دستگیرشان شود. در غیر این صورت این رفتار در دراز مدت تبعاتی خواهد داشت که مطمئنا امام حسین هم راضی نیست.

او تصریح کرد: به دوستانی که این رویه را در پیش گرفته‌اند توصیه می‌کنیم ولی متاسفانه افراد زیادی ورود می‌کنند. جریانی هم در کشور وجود دارد که این رویه را تشویق می‌کند. این مساله سالهاست هشدار داده می‌شود اما به هشدار‌ها توجهی نمی‌شود.

درایتی با اشاره به اینکه برخی افراد برای رسیدن به یک مقصد مقطعی به صورت سلیقه‌ای از مجالس،م تریبون‌ها و جمعیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند، گفت: شایسته نیست به نام اهل بیت وارد مسائل سلیقه‌ای خودمان شویم. باید بدانیم مردم برای کار سیاسی وارد مجالس نمی‌شوند و قرار هم نیست هرچه می‌گویند بپذیرند. این یعنی توجه نداشتن به شعور مردم.

او با اشاره به برخی شبیه سازی‌های نامربوط میان حوادث ظهر عاشورا و تحولات اخیر کشور نیز تاکید کرد: وقتی وارد معرکه‌ای می‌شوند در این شبیه سازی‌ها تکلف و تحریف اتفاق می‌افتد. برخی تریبون‌ها دست افرادی است که نه سواد و اطلاعات تاریخی دارند و نه اصول و اخلاق اهل بیت را می‌دانند. این‌ها می‌داندار و تریبون دار شدند.

این فعال سیاسی در خصوص طرح کلیدواژه «مذاکرات» در برخی محافل و اینکه مدام گفته شده است امام حسین(ع) اهل مذاکره نبوده، اضافه کرد: این‌ها وقتی می‌خواهند آنچه در ذهن خودشان است را منتقل کنند دست به تحریف و دروغ می‌زنند. این چیزهایی که می‌گویند با واقعیت تاریخی صدق نمی‌کند. طبیعتا وقتی تکلف و شبیه سازی است دیگر مجلس امام حسین نیست. برخی می‌گویند امام حسین اهل مذاکره نبوده است. این با واقعیت تاریخی تطبیق نمی‌کند. بار‌ها و بار‌ها امام حتی روز عاشورا هم با طرفش صحبت کرد شاید بتواند جلوی این حادثه را بگیرد.

درایتی نسبت به این رویه ابراز ناخرسندی کرد و تاکید کرد: این مداحان و طیف سیاسی از تحریف امام حسین هم ابایی ندارند و حادثه را مقلوب جلوه می‌کنند و بعضا به حرف‌های ضد و نقیض دست می‌زنند. مشکل ما این است که تلقی برخی از آن واقعه سطحی و بدون مطالعه است. طبیعتا این افراد با افکار سطحی شبیه سازی‌ می‌کنند برای اینکه چیز دیگری را در ذهن مردم منفور جلوه دهد.

درایتی خطاب به آنها که دست به این شبیه سازی‌های نامربوط می‌زنند گفت: این‌ها اگر اهلیت تحلیل مسائل کشور را دارند تحلیل کنند. چرا شبیه سازی می‌کنند؟ چرا نسبت دروغ می‌دهند؟ اینکه مشکلی را حل نمی‌کند. بسیاری از حرف‌های این‌ها دروغ است. تشبیه مسائل کشور که بر مبنای خرد جمعی تصمیم گیری می‌شود، هم به تصمیمات امام معصوم هم به مذهب لطمه می‌زند و هم باعث می‌شود مشکلات مردم را نشود به صورت معقول دنبال کرد.

او اظهار کرد: این رویه هیچ پشتوانه عقلانی ندارد. فکر می‌کنند می‌شود کشور را همیشه با روش‌های احساسی و استفاده از احساسات مردم اداره کرد. این دوستان تصور درستی حتی از مخاطبان خودشان ندارند و نمی‌دانند که در ‌‌نهایت شاید این تصویرسازی‌ها تنها بتواند افراد سطحی را جذب کند اما عمده مردم را نمی‌توان اینگونه تحت تاثیر قرار داد.

او با بیان اینکه برخی سعی می‌کنند اینگونه القا کنند که فقط منش من منش امام حسین است، نه گفت: این برای کشوری که در آن مردم عقاید مشترکی دارند و تنها میان آن‌ها تفاوت سلیقه وجود دارد زشت و ناپسند است. اینطور آمیختن این مسائل با اعتقادات مذهبی، اعتقادات مردم را نیز سست خواهد کرد.

کد خبر : ۴۱۸۷۹۵