خبرگزاری کار ایران

در دیدار دادستان کل عمان با رئیس قوه قضاییه مطرح شد؛

قول همکاری عمان برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای منا

دادستان کل عمان در دیدار با رئیس قوه قضاییه نسبت به استفاده از همه ظرفیت‌های کشورش برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای منا قول همکاری داد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در این دیدار که در مشهد مقدس برگزار شد ضمن خوش‌آمدگویی به هیات قضایی عمان بر لزوم توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دو کشور تأکید کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان، روابط مستحکمی است که طی سالیان متمادی وجود داشته است. البتـه رونـد توسعـه روابـط در همه زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه‌های قضایی و حقوقی نیازمند رشد بیشتری است که امیدواریم این مهم با ادامه گفت‌وگوهای سازنده محقق شود.

رئیس دستگاه قضا، نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با عمان را نگاهی راهبردی توصیف و ابراز کرد که با اتکا به همین نگاه، توسعه متوازنی در روابط میان دو کشور پدید آید.

آملی‌لاریجانی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن موافقتنامه‌های مربوط به استرداد مجرمان، انتقال محکومان و معاضدت قضایی میان دو کشور، اجرای قرارداد خط مرزی و دریایی میان ایران و عمان در شهریورماه سال جاری را نشان دهنده عزم جدی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها برشمرد.

رییس دستگاه قضا همچنین پیشنهاد داد که ایران و عمان نسبت به پیشبرد مذاکرات مشترک در سطوح بین‌المللی اقدام کنند و تصریح کرد: به عنوان مثال، موضوع حقوق بشر یکی از موضوعات مشترک در میان کشورهای اسلامی است که همواره از سوی کشورهای سلطه هدف حمله قرار می‌گیرد. از این‌رو لازم است کشورهای اسلامی همکاری‌ها و مذاکرات خود را برای رویارویی با این قبیل مسائل و اتخاذ راهکارهای مشترک توسعه دهند.

آملی لاریجانی افزود: اسلام به عنوان نقطه مشترک کشورهای مسلمان، بستری قوی برای عرضه معارف و مفاهیمی است که جهان امروز تشنه این مفاهیم است.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: نگاه و تفسیر عقلانی که از اسلام در کشورهایی نظیر ایران و عمان وجود دارد، در مقابل تفاسیر سلفی از اسلام که یاری‌رسان تروریست‌ها است، می‌تواند پاسخی صحیح به خواسته‌های جهان معاصر باشد.

آملی لاریجانی همچنین با اشاره به فاجعه منا خواست که عمان از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای این فاجعه استفاده کند.

دادستان کل عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و تقدیر و تشکر بابت میهمان‌نوازی مسئولان قضایی کشورمان بر لزوم توسعه روابط میان دو کشور تأکید کرد و با اشاره به موافقتنامه‌های قضایی موجود میان ایران و عمان گفت: حدود دو سال است که ایران موافقتنامه استرداد محکومان را امضا کرده و منتظر اقدام طرف عمانی است که من پس از بازگشت به کشورم شخصاً این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه سالی چهار بار سلطان قابوس پادشاه عمان فرمان عفو عمومی صادر می‌کند و در میان افراد مشمول عفو، برادران ایرانی نیز حضور دارند، از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه کشورمان برای یکپارچه‌سازی مواضع دو کشور در سطوح بین‌المللی استقبال کرد و گفت: این پیشنهاد بسیار کاربردی و مفید است. امیدواریم هیأت‌های ایرانی و عمانی در جریان حضور در مجامع بین‌المللی، دیدارها و هماهنگی‌هایی برای اتخاذ مواضع واحد داشته باشند.

دادستان کل عمان همچنین نسبت به استفاده از امکانات کشورش برای پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای منا قول مساعد داد و از اجابت درخواست‌های میانجیگری عمان از سوی ایران قدردانی کرد.

کد خبر : ۴۱۵۱۶۶